התקף חרדה במצודת זאב

נתניהו אוהב להשתמש בדימוי של ספינה השטה במים סוערים והמלחים רצים מסיפון לסיפון כדי לייצב את העסק ● זה, פחות או יותר, המצב בליכוד ביממה האחרונה ● עצומות חסרות ערך, ריצה של בכירים להצהיר נאמנות מול כל מיקרופון פתוח ● נתניהו אפילו ביטל ביקור רשמי של שר החוץ ישראל כ״ץ בברזיל ● וכל המהומה הזו בגלל אחד ויחיד: אביגדור ליברמן ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
בנימין נתניהו

אביגדור ליברמן חולל עוד מהומה בליכוד.

במפלגת השלטון, מסתבר, לא באמת מצליחים להתמודד עם האיש והמסר. בשיחות שניהלתי עם שרים בליכוד, הם מודים שהם אובדי עצות. ליברמן הצליח למצוא נוסחה חדשה – ימין חילוני אנטי-חרדי – שהם לא מצליחים להתמודד איתה.

התקווה היחידה היא שברגע האמת, בנימין נתניהו יצליח לגרד 61 מנדטים, או שליברמן לא יהין להקים ממשלה עם כחול-לבן, העבודה, המחנה הדמוקרטי והמפלגות הערביות. במקרה כזה אפשר יהיה לדון איתו על רוטציה. לא תהיה ברירה.

בשיחות עם שרים בליכוד, הם מודים שהם אובדי עצות. ליברמן הצליח למצוא נוסחה חדשה – ימין חילוני אנטי-חרדי – שהם לא מצליחים להתמודד איתה

בינתיים ליברמן מריץ את הליכודניקים הלוך ושוב לכל הכיוונים. בנימין נתניהו אוהב להשתמש בדימוי – בהתייחסו ליריבים פוליטיים הנתונים בצרות – של ספינה השטה במים סוערים והמלחים רצים מסיפון לסיפון כדי לייצב את העסק. זה, פחות או יותר, המצב בליכוד ביממה האחרונה. ליברמן אישר בשבת בבוקר את עניין הרוטציה. בערב הוא המליך את יולי אדלשטיין כמנהיג אלטרנטיבי בליכוד, אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה.

דוד ביטן ובנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דוד ביטן ובנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

יאיר נתניהו מיהר להפוך את הרעיון של ליברמן להוכחה שיש פוטש של אדלשטיין נגד נתניהו. בעיני בכירים בליכוד, הציוץ של הבן היה סימן להיסטריה בביתו של נתניהו פנימה, למרות – ואולי דווקא בגלל – שהציוץ נמחק זמן קצר אחרי שפורסם. אין לנו תרשומת של השיחות בין נתניהו ומקורביו, אבל בכירים מסבירים שדוד ביטן לא יעשה שום דבר בימים טעונים כאלה בלי אישור מבלפור, וכך יצאה יוזמת עצומת הנאמנות ליו"ר הליכוד.

מרגע זה התחילה הפאניקה גם בשורות חברי הכנסת והבכירים האחרים בליכוד. כולם, מהראשון ועד האחרון חיפשו במרץ את ביטן כדי להקדים ולשים את שמם על העצומה שהגיש להם.

בהמשך היום עלו כל הבכירים לראיונות ברדיו ובטלוויזיה, והבהירו כי נתניהו אינו מוצר להחלפה. חסר למי שלא היה מתייצב, גם אם היה שמח לראות את נתניהו מתאדה ברגע זה ממש. אני בטוח שגדעון סער היה מוכן לקרוע את העצומה של ביטן לגזרים, אבל אז הוא היה מתנגש במסורת העליונות של המנהיג, שהנחיל זאב ז'בוטינסקי לרביזיוניסטים לפני קרוב ל-100 שנה. חברי הליכוד והפעילים לא היו סולחים על כך.

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ליברמן הפך בינתיים את אדלשטיין לחשוד מיידי, ולכן גם יו"ר הכנסת רץ לחתום על העצומה של ביטן והיה חלוץ הבכירים בליכוד שעלו לשידור. כל זה מחזק את הטענה שגם אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה אחרי הבחירות, איש שם לא ידרוש להדיחו, כי אז הוא גוזר על עצמו כליה בליכוד.

אבל נתניהו לא מוכן להסתפק בהערכות פוליטית כאלה, ולא נשען על ההיסטוריה והמסורת. הוא דורש עצומות בשטח, גם אם אין להן שום תוקף או משמעות. הוא מנצל את הפאניקה של השרים והבכירים מפני חברי הליכוד, ומעמיד את עצמו כמנהיג נרדף.

נתניהו, כמו הבן יאיר, חושד בכולם. הוא מזהה סימני מרד פה ושם. הוא ער לקבוצות בווטסאפ שמזוהים עם היריבים הפוטנציאליים שלו. הוא גם לא רוצה שהם ירימו ראש.

אתמול ביטל נתניהו ביקור מדיני של שר החוץ החדש, ישראל כ"ץ, בברזיל. הוא לא צריך שמישהו יגנוב לו את ההצגה הבינלאומית בימים האלה

אתמול ביטל נתניהו ביקור מדיני של שר החוץ החדש, ישראל כ"ץ, בברזיל. הוא לא צריך שמישהו יגנוב לו את ההצגה הבינלאומית בימים האלה. בסביבת שר החוץ אמרו לזמן ישראל, בדוחק, כי התקבל אישור עקרוני למפגש עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו. "מכיוון שהתאריך המוצע חייב היעדרות מהארץ של למעלה משבוע סוכם שנתאים ביקור למועד מאוחר יותר", מסר מקורב לזמן ישראל.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: פלאש90)

היום (שני) יימשך מסע החנופה למנהיג הליכוד. ליברמן רואה את האירועים וצוחק. כל מילה שלו מטלטלת עוד יותר את ספינת השלטון, למרות שהוא לא לוקח משם קולות רבים. מכחול-לבן הוא לוקח יותר.

עוד 548 מילים
סגירה