התקרבות מסוכנת לסוריה

הביתן הסורי בתערוכת אקספו 2020 שהתקיימה באוקטובר 2021 בדובאי. בין התמונות הנשיא אסד ורעייתו אסמה. (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
AP Photo/Jon Gambrell
הביתן הסורי בתערוכת אקספו 2020 שהתקיימה באוקטובר 2021 בדובאי. בין התמונות הנשיא אסד ורעייתו אסמה.

מדינות ערביות ובראשן ירדן החלו להתקרב מחדש לסוריה למרות הסנקציות האמריקניות והשעייתה מהליגה הערבית. ממשל ביידן מגלה רפיסות ונמנע מעימות עם משטר אסד. נורמליזציה ביחסים עם סוריה הינה מתן פרס לבשאר אסד על פשעי המלחמה שלו.

בחודשיים האחרונים החלה תופעה מסוכנת, במסגרתה מדינות ערביות, שהינן בנות בריתה של ארה"ב, החלו להתקרב מחדש לסוריה ולנשיא בשאר אסד. כזכור, בשנת 2011 השעתה הליגה הערבית את סוריה מהליגה הערבית והטילה עליה סנקציות בגלל מעשי הטבח שעשה בשאר אסד בבני עמו.

לאחרונה חלה התקרבות מחודשת ומסוכנת של מדינות ערביות בנות ברית של ארה"ב לסוריה ולאסד. כזכור, ב-2011 השעתה הליגה הערבית את סוריה והטילה עליה סנקציות בשל מעשי הטבח של אסד בבני עמו

בחודש מאי האחרון נבחר הנשיא בשאר אסד לתקופת כהונה נוספת של 7 שנים בבחירות "דמוקרטיות", דבר שמסייע לו לטעון בפני הקהילה הבינלאומית ששלטונו לגיטימי.

מי שמאוד מרוצה מההתפתחויות האלה הם הרוסים והאיראנים, שר החוץ האיראני החדש אמיר עבדאללהיאן, שביקר בתחילת השבוע בסוריה, אף התגאה בכך בפגישתו עם הנשיא אסד.

נראה כי כמה מנהיגים ערביים הבינו שבשאר אסד איננו הולך לשום מקום בשנים הקרובות ושהוא מחזיק היטב ברסן השלטון בסיוע הצבאי הרוסי ובסיוע של איראן והמיליציות שלה. הסורים מעודדים מאוד מתהליך החשיבה מחדש אצל מנהיגי ערב. הבולט שבהם הינו עבדאללה מלך ירדן, שמתקרב מחדש בצעדים גדולים לסוריה, בעיקר בגלל חששו מנוכחות המליציות האיראניות באזור דרעא בדרום סוריה על הגבול עם הממלכה ההאשמית.

ההתקרבות הירדנית

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן "פטרה" דיווחה כי נשיא סוריה בשאר אסד התקשר למלך עבדאללה השני בתחילת השבוע שעבר, שיחת טלפון ראשונה מסוגה מאז החל המשבר עם סוריה אחרי פרוץ מלחמת האזרחים במדינה ב-2011.

שיחת הטלפון בין שני המנהיגים הייתה השיא של מגעי ההתקרבות בין סוריה לירדן. במהלך השבועות האחרונים ביקרו משלחות ביטחוניות וכלכליות בכירות מסוריה בירדן. בין היתר ביקר בירדן הרמטכ"ל הסורי הגנרל עלי איוב כאורחו של הרמטכ"ל הירדני הגנרל יוסף אלחנטי.

שיחת הטלפון בין שני המנהיגים הייתה השיא של מגעי ההתקרבות בין סוריה לירדן. במהלך השבועות האחרונים ביקרו משלחות ביטחוניות וכלכליות בכירות מסוריה בירדן

בין היתר סוכם על פתיחה מחדש של מעבר הגבול ג'אבר-נאציב בין סוריה לירדן ועל חידוש הטיסות הישירות בין נמל התעופה הבינלאומי בדמשק לבין נמל התעופה ע"ש המלכה עליאא' בירדן.

הנוכחות הצבאית האיראנית בדרום סוריה היא שמדאיגה את מלך ירדן. מדובר באזור דרעא שגובל עם צפון ירדן, יש בו כוחות של המשטר הסורי של בשאר אסד, מליציות מקומיות ומליציות איראניות.

המאבקים האלימים באזור הזה לא נפסקים. זו הייתה הסיבה העיקרית לביקורו של הרמטכ"ל הסורי עלי איוב בירדן ופגישתו עם הרמטכ"ל הירדני יוסף אלחנטי.

הם דנו בצורך לתאם את השמירה על הגבולות בין 2 המדינות ולהילחם בטרור.

נראה כי ירדן הגיעה למסקנה כי היא חייבת לשתף פעולה עם המשטר הסורי בנושא מצב הביטחון במיוחד בדרום סוריה על גבולה הצפוני מחשש להימצאות מליציות איראניות על הגבול עמה.

כאמור, המלך עבדאלה ביקר ברוסיה בחודש אוגוסט האחרון ונועד עם הנשיא פוטין. הוא הביע באזניו את חששו מהימצאות המליציות האיראניות סמוך לגבול ירדן-סוריה. פוטין גילה הבנה ויעץ לו לדון בנושא עם הנשיא בשאר אסד, שכן סוריה היא היחידה שיכולה לטפל בנושא.

בחודש יולי האחרון התחדשה ההסלמה הצבאית באזור דרעא, בין כוחות הצבא הסורי לביו קבוצות חמושות מקומיות. גורמים באופוזיציה הסורית טוענים כי מליציות איראניות מתכננות להגיע לגבול עם ירדן בסגנון מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

נראה כי ירדן הגיעה למסקנה כי היא חייבת לשתף פעולה עם המשטר הסורי בנושא מצב הביטחון במיוחד בדרום סוריה על גבולה הצפוני מחשש להימצאות מליציות איראניות על הגבול עמה

בשלוש השנים האחרונות שרר שקט יחסי באזור דרעא בעקבות השגת הסכם ביטחוני בין האופוזיציה הסורית לבין המשטר הסורי בתיווכה של רוסיה, אולם כוחות של חזבאללה ומיליציות איראניות החלו לחדור לאזור דרעא.

עבדאללה מלך ירדן גילה בחודש יולי האחרון בראיון לרשת CNN כי ירדן הותקפה בשנה החולפת כמה פעמים על ידי מל"טים מתוצרת איראן שהופעלו על ידי המליציות השיעיות בדרום סוריה.

ירדן הביעה את חששה מהמל"טים האיראניים בשיחות שקיים המלך עבדאללה בביקורו האחרון בוושינגטון וארה"ב הבטיחה לספק לירדן אמצעי התראה מתקדמים מפני מל"טים.

עמדת ממשל ביידן

ממשל ביידן מתנגד להתקרבות המחודשת הזו של כמה מדינות ערביות לסוריה אך מגלה פסיביות.

שר החוץ הסורי פייסל אלמקדאד הביע אופטימיות מההתפתחויות ומהתהליך שהחל ואמר, כי בפגישותיו האחרונות בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם, נפגש עם 9 שרי חוץ ערביים, שכולם הביעו עמדה כי היעדרותה של סוריה מהליגה הערבית פוגעת בעמדה הערבית המאוחדת וכי סוריה חייבת לחזור לחיק הליגה הערבית.

שר החוץ הסורי נפגש עם 9 שרי חוץ ערביים, שכולם הביעו עמדה כי היעדרותה של סוריה מהליגה הערבית פוגעת בעמדה הערבית המאוחדת וכי סוריה חייבת לחזור לחיק הליגה הערבית

כזכור, הממשלים של אובמה וטראמפ הבינו היטב כי אסור לתת מחילה לבשאר אסד על פשעי המלחמה שלו. לכן הם הטילו סנקציות על סוריה. ממשל טראמפ אף החמיר אותן באמצעות חקיקת "חוק קיסר" שמאיים לשתק את הכלכלה הסורית.

ממשל ביידן הזהיר את מדינות ערב המקורבות אליו שלא להתקרב מחדש למשטרו של בשאר אסד, אך נראה כי הן פועלות על פי האינסטרסים שלהן.

מדינות ערביות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה של ירדן ולהתקרב לסוריה. בתערוכת אקספו 2020 בדובאי דנו כבר שרי החוץ של סוריה ואיחוד האמירויות ביחסי המסחר בין שתי המדינות.

הפסיביות של ממשל ביידן היא גרועה מאוד עבור בני העם הסורי, הנשיא אסד הינו דיקטטור אכזר שביצע מעשי טבח המוניים בבני עמו כולל באמצעות נשק כימי. הוא חייב להיענש על פשעיו ולהסתלק מכס השלטון. אסור לתת לו שום מחילה.

כל נורמליזציה מחודשת של מדינות ערביות עם סוריה תתן לגיטימציה לפשעיו של בשאר אסד ורק תעודד את דרך הדיכוי והאלימות שבה בחר.

גורמים בכירים במחלקת המדינה אומרים כי לארה"ב אין שום כוונה לשדרג את היחסים עם סוריה וכי היא איננה מעודדת מדינות ערביות לעשות זאת בגלל הפשעים בעצע משטר אסד נגד בני עמו.

אולם ממשל ביידן עוצם עיניים נוכח ההתקרבות המחודשת בין ירדן לסוריה. אולי מכיוון שאין באפשרותו לתת פתרון לירדן מפני האיום האיראני לממלכה מדרום סוריה. ירדן מקבלת מארה"ב סכום של 1.5 מיליארד דולר של סיוע צבאי וכלכלי מדי שנה והנשיא ביידן הינו אוהד גדול של המלך עבדאללה.

כזכור, הכרה מלאה במשטרו של בשאר אסד היא הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. האופוזיציה הסורית מודאגת מאוד מתהליך ההתקרבות המחודשת של מדינות ערביות לסוריה.

הפסיביות ממשל ביידן גרועה לעם הסורי. אסד הוא דיקטטור אכזר שביצע מעשי טבח המוניים בבני עמו, כולל באמצעות נשק כימי. הוא חייב להיענש על פשעיו ולהסתלק מהשלטון

הנשיא הסורי בשאר אסד הצליח לשרוד ולכפות את נוכחותו על הקהילה הבינלאומית בעיקר בגלל שהידק את קשריו עם רוסיה ואיראן, הוא הפך לעובדה מוגמרת בזירה המזרח תיכונית. הוא זוכה לתמיכתן של ירדן, מצרים, אלג'יריה ועיראק. שר החוץ העיראקי פואד חוסיין הודיע כי ארצו פועלת להחזרת סוריה למקומה בליגה הערבית.

העמדה הרופסת של ממשל ביידן בעניין סוריה היא המשך לרפיסות האמריקנית כפי שבאה לידי ביטוי בנסיגה החפוזה מאפגניסטן. זה מה שממשל משדר למדינות ערב  ולאיראן. יש בזה לקח חשוב לישראל: לא ניתן לסמוך על הממשל האמריקני הנוכחי בכל הקשור לסכנת הגרעין האיראני. למרות ההבטחות של הנשיא ביידן, ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,064 מילים ו-1 תגובות
סגירה