ממשל ביידן מסרב להתעמת צבאית עם איראן

שר החוץ יאיר לפיד, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זיאד בוועידת הפסגה המשולשת בוושינגטון, 13 באוקטובר 2021 (צילום: שלומי אמסלם/לע“מ)
שלומי אמסלם/לע“מ
שר החוץ יאיר לפיד, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זיאד בוועידת הפסגה המשולשת בוושינגטון, 13 באוקטובר 2021

שר החוץ יאיר לפיד נכשל בשליחותו לוושינגטון לשכנע את ממשל ביידן להכין תוכנית חלופית למקרה שאיראן תסרב לחזור להסכם הגרעין, או להציב בפניה אולטימטום לחזור להסכם הזה. ממשל ביידן מתנגד בתוקף לאופציה הצבאית. סדר העדיפויות שלו שונה. הוא מתמקד באתגר הסיני ובבעיות הפנימיות של ארה"ב. הסכנה האיראנית יכולה לחכות.

הדברים שאומר רוב מאלי, השליח האמריקני לענייני איראן, משקפים היטב את ההערכה בממשל ביידן ובישראל שאיראן איננה רוצה לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות. היא מעדיפה למשוך זמן ובינתיים להמשיך ולהעשיר אורניום בניגוד להסכם הגרעין.

הדברים שאומר רוב מאלי, השליח האמריקני לענייני איראן, משקפים היטב את ההערכה בממשל ביידן ובישראל שאיראן אינה רוצה לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות. היא מעדיפה למשוך זמן ולהעשיר אורניום

מאלי ניסח את הדברים בשפה דיפלומטית ואמר:

"נראה יותר ויותר שאיראן איננה מעוניינת לעמוד בהתחייבויות של הסכם הגרעין מ-2015".

הממשל האמריקני מבין היטב את חומרת המצב בכל הקשור לסכנה האיראנית אך נראה שסדר העדיפויות שלו שונה והנושא הזה איננו בראש מעייניו.

ביקור לפיד בוושינגטון נכשל

שר החוץ יאיר לפיד יצא לוושינגטון כדי לנסות ולהמריץ את ממשל ביידן להכין את PLAN B למקרה ששיחות הגרעין בוינה יכשלו, או להציב אולטימטום לאיראן בעניין החזרה להסכם הגרעין עד לתאריך מסויים.

הוא נועד עם סגנית הנשיא קאמלה האריס, עם שר החוץ טוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סליבאן, אבל חזר בידיים ריקות. בכירי הממשל הבהירו לו שהם מאמינים בדרך הדיפלומטית ולא באופציה הצבאית. הם חזרו על הסיסמאות המוכרות של המחוייבות האמריקאית העמוקה לביטחון ישראל וכי הם "ישקלו אופציות אחרות", אבל ברור לכולם שהאופציה הצבאית איננה כלולה בהן. ממשל ביידן איננו מאמין בדרך הזו.

בכירי הממשל האמריקאי חזרו על הסיסמאות המוכרות של המחוייבות האמריקאית העמוקה לביטחון ישראל וכי "ישקלו אופציות אחרות", אבל ברור לכולם שהאופציה הצבאית איננה כלולה בהן

ישראל לא מצליחה לדחוף את ארה"ב לעימות צבאי עם איראן. האמריקאים משלים את עצמם שאיראן תחזור לשיחות הגרעין בווינה בחודש הבא, אבל גם זה לא מבטיח תוצאות חיוביות.

לוח הזמנים המדיני של הנשיא ביידן שונה מלוח הזמנים של ממשלת ישראל. בראש מעייניו עומדים האתגר מול סין והבעיות הפנימיות בתוך ארה"ב, לא סכנת הגרעין האיראני.

על הרקע הזה נראית הנסיעה של שר החוץ יאיר לפיד לוושינגטון תמוהה. מדוע היה צריך לנסוע לשם כעת? הרי לפני חודש ביקר בבית הלבן ראש הממשלה בנט ונועד לשיחה חשובה עם הנשיא ביידן. כבר אז הייתה התמונה המדינית של כוונות הממשל ביחס לאיראן ברורה מאוד. יאיר לפיד לא השיג בביקורו בוושינגטון שום דבר. הוא שמע את אותן התשובות ששמע ראש הממשלה בנט.

איראן נוהגת בחוכמה, היא מושכת זמן, מנהלת משא ומתן עם סעודיה ומפוררת בשיטתיות את הברית שהקימו מדינות המפרץ, בעידוד ממשל טראמפ וישראל, נגד איראן.

מאז נכנס הנשיא ביידן לתפקידו בבית הלבן משתנים מאזני הכוחות האזוריים לטובתה של איראן בגלל המדיניות האמריקאית החדשה. זוהי מכה קשה לישראל.

ארה"ב וגרמניה דחו את הקריאה של שר החוץ האיראני אמיר עבד אללהיאן לשחרר 10 מיליארד דולר מהכספים האיראניים שמוקפאים בבנקים זרים כמחווה של רצון טובה לקראת חידוש שיחות הגרעין בוינה. ארה"ב מנסה להוסיף דרישות להסכם הגרעין מ-2015, כדי שיכלול גם הגבלות על פרוייקט הטילים של איראן שהנשיא אובמה הזניח ולא הכליל אותו בהסכם הגרעין.

נסיעת שר החוץ לפיד לוושינגטון תמוהה. הרי לפני חודש ביקר בבית הלבן רה"מ בנט ונועד לשיחה חשובה עם הנשיא ביידן. כבר אז הייתה התמונה המדינית של כוונות הממשל ביחס לאיראן ברורה מאוד

האיראנים התרגלו לסנקציות, הם עובדים חזק מאוד עם רוסיה וסין ומנטרלים את כוחן של שאר המעצמות במועצת הביטחון של האו"ם.

אחרי שאיראן חתמה על הסכם כלכלי עם סין היא עומדת לחתום על הסכם דומה עם רוסיה. היא פותחת לעצמה אופציות נוספות. כישלון שיחות הגרעין בוינה לא יהיה הפסד גדול מאוד לאיראן.

איראן מתקדמת במהירות להפוך למדינת סף גרעינית. היא מאיצה את קצב העשרת האורניום והשבוע כבר אישרה רשמית כי בידיה 120 ק"ג אורניום מועשר. נראה כי היא הולכת בדרך של צפון קוריאה. היא תגדיל את רמת ההעשרה של האורניום המועשר שכבר בידיה לרמה הדרושה לייצור פצצה גרעינית. באמצעות צנטרפוגות מתקדמות ותקצר את פרק הזמן הדרוש לכך. במקביל היא תפתח את מנגנון הנפץ של הפצצה במתקנים חשאיים. כך היא יכולה להגיע במהירות לפצצה הגרעינית הראשונה שלה.

הנשיא ביידן התחייב פומבית שלא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, אך מעולם לא התחייב למנוע מאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. זה מה שמדאיג מאוד את ישראל. ההערכה בצמרת המדינית-ביטחונית היא שהנשיא ביידן ישלים עם הפיכתה של איראן למדינת סף גרעינית.

הביקורים של הבכירים הישראלים בוושינגטון, של ראש הממשלה בנט, של שר החוץ לפיד ושל ראש המל"ל איל חולתא, ופגישותיהם עם בכירי הממשל, לא השיגו עד כה שום תוצאה מעשית. אין שום תוכנית מבצעית אחת משותפת של ישראל וארה"ב נגד איראן במקרה ששיחות הגרעין בוינה יכשלו. לעומת זאת יש "דיבורים כמו חול".

שר החוץ לפיד הדגיש במהלך פגישותיו בוושינגטון כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכוח נגד איראן, אבל ברור שהממשלה החדשה בישראל לא תצא למהלך כזה ללא גיבוי הממשל. הנשיא ביידן מתנגד למהלך צבאי נגד איראן מה שמרוקן מתוכן את האיום של יאיר לפיד.

אחרי שאיראן חתמה על הסכם כלכלי עם סין היא עומדת לחתום על הסכם דומה עם רוסיה. היא פותחת לעצמה אופציות נוספות. כישלון שיחות הגרעין בוינה לא יהיה הפסד גדול מאוד לאיראן

רוב מאלי, השליח האמריקני לענייני איראן יבקר בשבוע הבא בסעודיה, איחוד האמירויות וקטאר להתייעצויות. הוא כבר הודיע כי אם איראן לא תהייה מוכנה לחזור להסכם הגרעין  הסנקציות שהוטלו עליה ישארו בתוקף ויתכן שיוטלו עליה סנקציות נוספות. אבל אין שום זכר בדבריו לאופציה הצבאית. היא איננה מונחת של שולחנו של ממשל ביידן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 843 מילים
סגירה