הפוליטיזציה של מפקדי הכוחות בשטחים

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המטה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני, ובכירים נוספים, הערכת מצב באוגדת עזה, 17 באוגוסט 2021 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המטה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני, ובכירים נוספים, הערכת מצב באוגדת עזה, 17 באוגוסט 2021

אלימות המתנחלים כלפי חיילי צה"ל ומג"ב מתגברת יומיום. המראות זורמים מצילומי עיתונאים ופעילים פלסטינים ואנשי ארגוני זכויות אדם. אי אפשר לטעות. חיילי צה"ל נרגמים באבנים, סופגים גז פלפל, מכות לאור היום, קללות, חוטפים בקבוקים על רכבם ואין מה להכביר במילים על האלימות שמפעילים מתנחלים כלפי פלסטינים. מכריתת עצי זית ועד פוגרום ממש בשבוע שעבר כשעשרות מתנחלים התפרעו בכפר חרבת אל מופקרה באזור חברון.

ירי כלפי פלסטינים הפך לשגרה וירי של מתנחלים על חיילי צה"ל הוא רק עניין של זמן ומקום. זה יקרה. זה ברור. זה כתוב על כל קיר בשטחים.

אלימות המתנחלים כלפי חיילי צה"ל ומג"ב מתגברת יומיום. המראות זורמים מצילומי עיתונאים ופעילים פלסטינים ואנשי ארגוני זכויות אדם

הסיבות הפוליטיות ליד הרכה כלפי המתנחלים האלימים ברורות מהצד האזרחי. ממשלת ימין-מרכז-שמאל נזהרת בגלל הרכבה מלפעול נגד המתנחלים שתומכיהם יושבים בממשלה ובמשרד רה"מ. לא פחות.

אבל מהו חלקו של צה"ל וחלקם של מפקדי מג"ב והמשטרה ביחסם העדין כלפי הפורעים היהודים? מדוע רא"ל כוכבי לא מפעיל יד קשה כלפי ציבור אלים מוכח בשטחים? צה"ל הוא לא ארגון ארבע אימהות שיכולות היו רק להפגין. צה"ל מחזיק חטיבות חמושות שלמות בשטחים. מודיעין, חיל אוויר, אמצעי שיטור ופיזור הפגנות.

מדוע מפקד מג"ב לא עושה זאת? היס"מ והימ"מ וכל היחידות הידועות באומץ ליבן להכות מפגינים מול הבית ההוא בבלפור, הופכים לפתע לחתולי רחוב מבוהלים כשהם מתעמתים עם נוער הגבעות הפרוע. לפתע אין מעצרים מידיים ואין אלות ואין מכתזיות וגז מדמיע. כלום. ליטופים אהבה וחיבה ויש מקרים שבהם נראים חיילים מלווים את נשקם לנער גבעות חצי ערום מכוסה פנים שמשתמש בו לירי על פלסטינים.

התנערות הצבא והמשטרה מחובתם לשמור על החוק והסדר, הביטחון והחוק, החוק הצבאי והחוק האזרחי הישראלי בשטחים, היא התנערות פוליטית. גם שר הביטחון בני גנץ חוטא בכך. גמגומים מאוחרים וגינויים רפים בתקשורת אינם תחליף להפעלת כוחות הצבא והמשטרה למניעת אלימות כלפי חיילי צה"ל עצמם וכלפי הפלסטינים בפרט.

מהו חלקם של צה"ל ומפקדי מג"ב והמשטרה ביחסם העדין כלפי הפורעים היהודים? מדוע רא"ל כוכבי לא מפעיל יד קשה כלפי ציבור אלים מוכח בשטחים? צה"ל הוא לא ארגון ארבע אימהות שיכולות היו רק להפגין.

אי אפשר שלא להסיק שהרמטכ"ל כוכבי קורץ לקריירה הפוליטית שמחכה לו מעבר לתפקיד וכמוהו גם מפכ"ל המשטרה.

אי אפשר שלא לפרש את פחדנותו של גנץ בהפעלת הכוח הצבאי וזרועות החוק שלו הסרים למרותו בשטחים, אלא כקריצה לשותפיו הפוטנציאלים בעתיד. מפלגות הימין שבאופוזיציה.

אבל גנץ הוא פוליטיקאי, ואילו אביב כוכבי וקובי שבתאי אמורים להיות אנשי מקצוע הפועלים ללא משוא פנים וללא שיקולים פוליטיים. שבתאי עומד בימים אלה לחקירת ועדת החקירה של אסון המירון בדיוק בגלל שלא פעל כמצופה ממנו מבחינה מבצעית מקצועית, נכנע לתכתיב פוליטי לפתוח את ההר ללא מגבלה ובכך איפשר את התרחשות האסון במירון.

ממש באותו אופן פועל כוכבי בשטחים. שתיקתו והתעלמותו מהאלימות של פורעי הגבעות עלולה להצית את השטחים באינתיפאדה חדשה, לגרור אלימות ופיגועי נקם מצד הפסלטינים ולדרדר את ישראל לאסון נוסף.

שתיקת הדרג המבצעי מול מחדלי הדרג הפוליטי או האינטרסים של הדרג הפוליטי, לא מזכה אותם בפני ועדת החקירה ולא בפני ההיסטוריה.

אי אפשר שלא לפרש את פחדנותו של גנץ בהפעלת הכוח הצבאי וזרועות החוק שלו הסרים למרותו בשטחים, אלא כקריצה לשותפיו הפוטנציאלים בעתיד. מפלגות הימין שבאופוזיציה

הפחד הזה מלפעול נגד המתנחלים הוא אסון לאזרחי המדינה והוא בושה המרוחה על פניהם של מפקדי הכוחות בשטחים ועל פני הקברניטים שלהם בלשכת הרמטכ"ל בקריה ובמטה השב"כ והמשטרה בירושלים.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
צודק. נוער הגבעות ואיציק זרקא ואמסלם ואבישיבןחיים ואורי גלר ורני רהב ועו"ד שפטל החרמן וכו' זה הסרטן המכרסם בישראל בפרט ובאנושות בכלל: השתעבדות לתאוות בצע, לאג'נדת נהנתנות על רקע כלכלי,... המשך קריאה

צודק. נוער הגבעות ואיציק זרקא ואמסלם ואבישיבןחיים ואורי גלר ורני רהב ועו"ד שפטל החרמן וכו' זה הסרטן המכרסם בישראל בפרט ובאנושות בכלל: השתעבדות לתאוות בצע, לאג'נדת נהנתנות על רקע כלכלי, המיוצגת ע"י דמות המשדרת עוצמה ובטחון בתחום הנ"ל (להם, לטמבלים הללו, שאוכלים ת'לוקש הזה). במקרה הזה – הדמות זה ביבי הזבל! אך היו חלילנים מהמלין, גואל רצון וכו' וכו'

עוד 511 מילים ו-1 תגובות
סגירה