השחיתות של המלך עבדאללה

מלך ירדן עבדאללה ורעייתו ראניה, 2019 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
AP Photo/Alessandra Tarantino
מלך ירדן עבדאללה ורעייתו ראניה, 2019

חשיפת "מסמכי פנדורה" גילתה סוד ידוע במזה"ת, משפחת המלוכה ההאשמית מושחתת בדיוק כמו שאר המשטרים הערבים. גורמים בכירים בירושלים מודאגים מההשלכות של הפירסום על מעמדו של המלך עבדאללה ברחוב הירדני, ערעור יציבות שלטונו הוא רע מבחינה אסטרטגית לביטחון ישראל.

הדלפת הענק של "מסמכי פנדורה" חשפה באחרונה כי עבדאללה מלך ירדן הינו מנהיג מושחת, שאיננו שונה מהמנהיגים הערביים האחרים במזרח התיכון. הרחוב הירדני הופתע רק באופן מועט. הוא עד לחיי ההוללות של המלך עבדאללה כבר הרבה שנים. משפחת המלוכה ההאשמית, המלך עבדאללה ורעייתו ראנייה אינם אהובים במיוחד ונחשבים למושחתים. אהדת הרחוב הירדני, בעיקר של השבטים הבדואים, נתונה לנסיך חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, שנתון כבר חצי שנה במאסר בית לאחר שהואשם על ידי המלך בקשירת קשר לערער את יציבות הממלכה.

הרחוב הירדני הופתע רק באופן מועט. הוא עד לחיי ההוללות של המלך עבדאללה כבר הרבה שנים. משפחת המלוכה ההאשמית, המלך עבדאללה ורעייתו ראנייה אינם אהובים במיוחד ונחשבים למושחתים

הדלפת "מסמכי פנדורה" מגלה כי המלך הירדני העביר לא פחות מ-100 מיליון דולר למקלטי מס ואף רכש 14 נכסים יוקרתיים בערים שונות בעולם, בזמן שאזרחי ירדן נאנקים תחת העול הכלכלי.

בחודש יוני שעבר הוחלט בירדן להגביר את האכיפה על מעלימי מס בממלכה, בדגש על הברחות הון למקלטי מס זרים, שלפי הממשלה הירדנית גרמה להעלמות מס בהיקף של כ-800 מיליון דולר בשנה. המהלך יצא לפועל לאחר הפגנות המוניות בירדן בשיא משבר הקורונה כשהמפגינים דורשים מהשלטון להיאבק בעוני ובשחיתות, עכשיו התגלה כי המלך היה המוביל בנקיטת תרגילים להעברת כספים למקלטי מס.

"מסמכי פנדורה" מגלים כי למלך הירדני ומקורביו היו לפחות 36 חברות שונות שנרשמו במקלטי מס. דרך החברות הללו רכש המלך, בין 2003 ל-2014, 14 בתי פאר בבריטניה ובארצות הברית. הסכום הכולל ששולם על הנכסים הגיע לכ-106 מיליון דולר. בין הנכסים: בית בעיירת היוקרה הבריטית אסקוט, דירות במרכז לונדון בשווי מוערך של מיליוני דולרים וארבע דירות במתחם יוקרתי בוושינגטון הבירה המשקיף לנהר הפוטומק.

הדלפת "מסמכי פנדורה" מגלה כי המלך הירדני העביר לא פחות מ-100 מיליון דולר למקלטי מס ואף רכש 14 נכסים יוקרתיים בערים שונות בעולם, בזמן שאזרחי ירדן נאנקים תחת העול הכלכלי

יועצי המלך פעלו להסתיר את אחזקות הנדל"ן של המלך מחשש שהדבר יביא לתסיסה בירדן. פרקליטיו של המלך עבדאללה בבריטניה מסרו בתגובה כי למלך היו שורה של סיבות ביטחוניות, פרטיות וחוקיות שבגללן בחר להחזיק את רכושו באחזקות "אוף שור" והכחישו כי המלך עשה שימוש לרעה בכספי ציבור וכי מדובר בכספו הפרטי.

המודיעין הישראלי וה-CIA יודעים היטב את היקף עושרו של המלך עבדאללה, כפי שהכירו היטב את עושרו של אביו, המלך חוסיין בן טלאל, שעמו חתמה ישראל את הסכם השלום ב-1994.

המלך עבדאללה, כמו אביו, נחשב לבן ברית אסטרטגי חשוב של ארה"ב וישראל, אבל גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי חשיפת "מסמכי פנדורה" גרמה למלך עבדאללה נזק רציני בדעת הקהל הירדנית.

גורם מדיני בכיר אמר לי:"למלך עבדאללה יש מזל שמסמכי פנדורה נחשפו בתקופת הנשיא ביידן שאוהב מאוד את המלך הירדני, אם הדבר היה קורה בתקופת ממשל טראמפ, הנשיא טראמפ היה עושה ממנו קציצות לאחר שהוא התנגד לחלקים מרכזיים בתוכנית השלום 'עסקת המאה' של הנשיא האמריקאי".

השחיתות של המלכה ראניה

גם לרעייתו של המלך, המלכה ראניה, יש תדמית של מלכה מושחתת. המלכה ראניה בת ה-50, ילידת כווית ממוצא פלסטיני של משפחה מאזור טול כרם, ספגה ביקורת קשה בשנים האחרונות, מאז שפרצה תופעת "האביב הערבי" ב-2011. היא הואשמה בכך שהיא מתערבת בענייני המדינה ומקדמת את זכויות הפליטים הפלסטינים על חשבון תושבי ירדן הבדואים, שהיא "חולבת את הקופה הציבורית" ומקימה לעצמה מרכזי כוח, ושהיא ומשפחתה שדדו את הממלכה בנסיעות הארוכות שלהם לטיולים בחו"ל.

ראניה הואשמה בהתערבות בענייני המדינה, בקידום זכויות הפליטים הפלסטינים על חשבון תושבי ירדן הבדואים, ב"חליבת הקופה הציבורית", בהקמת מרכזי כוח, ובשדידת הממלכה בטיולי המשפחה הארוכים לחו"ל

בפברואר 2011 שלחו 36 ראשי שבטים בירדן איגרת למלך בדרישה כי "ירסן" את פעילותה של רעייתו. הם האשימו אותה ב"שחיתות, גניבת כספים מאוצר המדינה ומניפולציות לקידום תדמיתה הציבורית בניוגד לרצון העם הירדני".

הם קראו למלך עבדאללה להשיב אדמות שניתנו לבני משפחתה של המלכה ראניה ושהן אדמות מדינה.

עצם היותה של המלכה ראניה ממוצא פלסטיני הוא לרועץ עבורה, השבטים הבדואים בממלכת ירדן שונאים אותה והם מאשימים אותה כי ניסתה לסדר אזרחות לכ-78 אלף פלסטינים השוהים בירדן.

בתקופה האחרונה התמקדה הביקורת כלפי המלכה ראניה בכך שהיא מבזבזת הון תועפות על בגדי מעצבים ואופנת עילית בעוד שרוב תושבי ירדן מסתובבים "רעבים" בגלל המצב הכלכלי הקשה, המלכה ראניה דחתה את הביקורת על בגדיה היוקרתיים וטענה כי מדובר בבגדים שמושאלים לה ע"י חברות אופנה לצורך אירועים או שנמכרים לה במחירים מופחתים.

גל ההתמרמרות נמשך

למלך עבדאללה היה כנראה מידע מוקדם על הפירסום הצפוי של "מסמכי פנדורה" והוא ניסה להקדים תרופה למכה, לצנן את המתיחות שתיגרם בעקבות הפירסום ולנסות ולייצר אווירה חיובית.

לכן, כמה ימים לפני הפירסום, הוא הודיע על חנינה כללית לכל אלה שנעצרו בירדן באשמת פירסום לשון הרע והכפשת המלך, רעייתו ובנו יורש העצר ברשתות החברתיות.

במקביל, הוא העביר מסרים ברורים למנהיגי השבטים הבדואים ולבכירים לשעבר במשטר ההאשמי, כי הוא נחוש להמשיך בהכנות לביצוע רפורמות שלטוניות בממלכה, בהתבסס על המלצות ועדה מיוחדת שהוא הקים לאחר הפרשה בה הואשם הנסיך חמזה בקשירת קשר נגדו.

אחד השינויים העיקריים הצפויים ברפורמה הוא שינוי חוק הבחירות.

גל ההתמרמרות בירדן נגד בית המלוכה הירדני נמשך, והולך וגובר, עקב המצב הכלכלי הקשה והיעדרותו הקבועה של המלך עבדאללה מהממלכה בכל קיץ מדי שנה לצורך נופש וביקורים בחו"ל.

גל ההתמרמרות בירדן נגד בית המלוכה הירדני נמשך, והולך וגובר, עקב המצב הכלכלי הקשה והיעדרותו הקבועה של המלך עבדאללה מהממלכה בכל קיץ מדי שנה לצורך נופש וביקורים בחו"ל

גם בקרב השבטים הבדואים הנאמנים לארמון המלוכה החלו להישמע בשנתיים האחרונות דרישות לשינוי אופי המשטר המלוכני וצמצום סמכויותיו של המלך.

בשנה האחרונה גברה הביקורת של השבט בני חסן, השבט הגדול ביותר, שהיווה במשך שנים את בסיס התמיכה המסורתי בבית המלוכה. אליו הצטרפו גם השבטים בני עאבד ובני חמידה והם מאשימים את המלך עבדאללה ורעייתו ראניה בעריצות וניצול העם הירדני וקוראים להדחתם ולשינוי שיטת המשטר.

הבעיות הכלכליות של ירדן והביקורת על ההתנהלות האישית של המלך ורעייתו מערערים את יציבותה של ירדן, ב-19 במאי בשנה שעברה הופץ לראשונה במחנות הפליטים בירדן כרוז הקורא להפיל את השלטון. כמה שבועות לפני כן פירסם עיתון "אלקבס" הכוויתי (ב-18 באפריל) כי נחשפה מזימה בירדן לערער את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה.

המלך אישר בזמנו בעקיפין את הידיעה והדיח מתפקידו את מנהל המודיעין הכללי עדנאן אלג'ונדי, פיטר כמה יועצים בכירים בלשכה המלכותית ומינה את הגנרל אחמד חוסני לתפקיד מנהל המודיעין הכללי.

פירסום "מסמכי פנדורה" מביא לשיא חדש את היחסים של המלך עבדאללה עם אזרחי ירדן. מדובר בעוד אתגר שהמלך צריך לשרוד בשלום. בישראל מודאגים מאוד מההתפתחויות. לכל זעזוע ביציבות הממלכה ההאשמית יש השפעה ישירה על הנעשה בשטחי הגדה ועל ביטחונה של ישראל, יש לכך גם השלכות אזוריות שכן ירדן היא החיץ המזרחי של ישראל מפני הגעת כוחות איראניים בעתיד לגבולה המזרחי.

בינתיים נראה שהמלך מצליח להכיל את  התגובות רחוב הירדני ללא זעזועים מיוחדים, אבל תהליך ההתמרמרות הציבורית תופס תאוצה מתחת לפני השטח והוא עלול להתפרץ באופן בלתי צפוי.

אל הביקורת של שבט בני חסן, בסיס התמיכה המסורתי בבית המלוכה, הצטרפו גם שבטים נוספים המאשימים את המלך עבדאללה ורעייתו ראניה בעריצות וניצול העם הירדני וקוראים להדחתם ולשינוי שיטת המשטר

לא אתפלא אם האינטרס הישראלי בהמשך יציבותה של הממלכה ההאשמית עמד במרכז השיקולים בשבוע שעבר להגדיל את אספקת המים לירדן, מעבר למה שנקבע בהסכם השלום עמה, בגלל מצוקת המים שממנה היא סובלת. ממשלת ישראל עושה הכל לסייע ליצוב שלטונו של המלך עבדאללה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,140 מילים
סגירה