הברון רוטשילד לראשות הסוכנות היהודית

קריקטורה ב"קונדס" הניו יורקי, 1914, לרגל ביקורו של שלום עליכם בניו יורק, עם הטקסט: "על פי השכל – זוהי ניו יורק, לפי הריח – כתריאליבקה" (מתוך ארכיון תמונות גנזים)
קריקטורה ב"קונדס" הניו יורקי, 1914, לרגל ביקורו של שלום עליכם בניו יורק, עם הטקסט: "על פי השכל – זוהי ניו יורק, לפי הריח – כתריאליבקה" (מתוך ארכיון תמונות גנזים)

סליחה שאני מציע לחרב ג'וב ענק של נבחרינו המסכנים, ג'וב שמנמן, נהנתני, שממנו מגיעים אפילו לתפקיד נשיא המדינה, אם אתם יודעים להתחנף לכל חברי הכנסת במקביל.

אבל ברצינות – למה יו"ר הסוכנות היהודית צריך להיות יהודי אזרח ישראלי? כלומר ישראלי, יהודי בעל דרכון ישראלי ותעודת זהות ישראלית, שמבלה את זמנו ותפקידו בקהילות יהודיות ברחבי העולם? מה בדיוק ההיגיון שיהודי ישראלי ישכנע יהודים ברחבי העולם לעלות לישראל או לתרום לה כספים, או למנוע התבוללות, או לשתול עצים?

מדוע לא יכולים למנות לתפקיד הנכבד הזה יהודי אמריקאי למשל? או יהודי בריטי, קנדי, אוסטרלי?

סליחה שאני מציע לחרב ג'וב ענק של נבחרינו המסכנים, ג'וב שמנמן, נהנתני, שממנו מגיעים אפילו לתפקיד נשיא המדינה, אם אתם יודעים להתחנף לכל חברי הכנסת במקביל

הסוכנות היהודית היא ארגון עולמי האחראי על ליכוד העם היהודי ועל קשר עם יהודי התפוצות. כך מגדירים אותה בוויקיפדיה. ובכן, ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. למה בעצם? מדוע שיהודי התפוצות לא ימנו יהודי שישמור על קשר עם מדינת ישראל? זה לא חשוב להם? רק לנו חשוב הקשר הזה?

לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות של יהודי העולם וקצת פילנתרופים ישראלים (בעיקר כנראה אלה שיש להם מקלטי מס בחו"ל).

משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. אבל למה שלא ישכון בניו יורק? מה "לאומי" בדיוק בסוכנות היהודית? הדאגה לאזרחי ארה"ב שדתם יהודית? הדאגה לצעירים צרפתים או אוסטרלים שדתם יהודית ומישהו כאן אצלנו רוצה שיינשאו לבני זוג יהודים באמצעות אמנות השכנוע של בוז'י הרצוג או עוזי דיין או אלעזר שטרן רחמנא ליצלן?

הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 1929 כזרוע המבצעת של ההסתדרות הציונית העולמית. להזכיר לכולנו, לא הייתה אז מדינת ישראל והיישוב העברי בארץ ישראל נזקק למישהו שיגייס כספים וידאג לעם היהודי מול מנהיגי עולם שונים, ובשל המצוקות של קהילות יהודיות ברחבי העולם ומיעוט יהודי בארץ ישראל.

על פי סעיף 4 בכתב המנדט, הסוכנות היוותה לשכת קשר בין היישוב היהודי בארץ ישראל (פלשתינה-א"י) לבין המנדט הבריטי. בפועל, הייתה הסוכנות בתקופת המנדט הבריטי מוסד השלטון של היישוב היהודי. אבל היי, המנדט נגמר כבר מזמן, הבריטים עזבו לצערנו, ובארץ ישראל קמה מדינה יהודית ודמוקרטית ויש לאזרחיה ממשלה! ממש פה בירושלים היא יושבת.

הסוכנות היוותה לשכת קשר בין היישוב היהודי בא"י לבין המנדט הבריטי. בפועל, הייתה אז הסוכנות מוסד השלטון של היישוב היהודי. אבל היי, המנדט נגמר כבר מזמן

עם הקמת המדינה הועברו כל תפקידי ניהול המדינה לממשלת ישראל, לצערם של יושבי ראש הסוכנות היהודית. הסוכנות היהודית נותרה בעיקר מפעל ג'ובים, והיא מתמקדת כיום בעצם בשלושה תחומי עשייה עיקריים:

  1. עידוד עלייה וסיוע לעולים בימים הראשונים לעלייתם באמצעות מערך תמיכה רחב. עלייה וקליטה? לא שמעו שם בסוכנות על משרד העלייה והקליטה שמפעילה ממשלת ישראל בתקציב מלא כדי לקלוט עלייה ולטפל בקליטה? סופה לנדוור ופנינה תמנו שטה הן שקופות? למה זו "משימה" של הסוכנות היהודית?
  2. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם (פורמלי ובלתי פורמלי) וקשר עם יהדות העולם.
  3. ו…חיזוק הקהילה היהודית בישראל. מה פירוש "הקהילה היהודית בישראל"? יש עוד בדיחות קרש שנותרו מהתקופה ההיא שטרם הרמנו כדי להוריד עליהן את מי האסלה?

אז למה לכל השדים והרוחות צריך בראש הסוכנות היהודית להעמיד פוליטיקאי ישראלי? בוז'י או עוזי? הרי רוב תפקידו של יו"ר הסוכנות היהודית כיום נעשה בחו"ל, מול קהילות יהודים בחו"ל. גיוס הכספים והתרומות, עידוד העלייה, הדיונים האין סופיים עם יהדות ארה"ב לגבי תמיכתם בישראל או התנגדותם לממשלת ישראל, סוגיות הגיור ואפילו מעמדם של היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים מול שליטי היהדות במדינת ישראל – האורתודוכסים.

אפשר לומר למעשה שבנושאים רבים ניטשת "מלחמה" ממש בין יהדות העולם לשליטיה היהודים של מדינת ישראל. אז למה יו"ר הסוכנות צריך להיות מהצד המייצג את "אויביהם"?

אפשר לומר שבנושאים רבים ניטשת "מלחמה" ממש בין יהדות העולם לשליטיה היהודים של מדינת ישראל. אז למה יו"ר הסוכנות צריך להיות מהצד המייצג את "אויביהם"?

בכל מקרה לכל המעשים ההרואיים הללו יכולים יהודי התפוצות לדאוג בעצמם ולייצג את עצמם. יתכבדו נא יהודים שחיים מחוץ לכתריאליבקה שלנו ויבחרו לעצמם יו"ר סוכנות יהודי גלותי כשר למהדרין, דובר אנגלית רהוטה ובעל משפחה וקשרים טבעיים עם יהודים שחיים מחוץ למדינת ישראל.

הישראלים בוחרים להם ראש ממשלה וממשלה כאן בישראל. זה מספק לנו מספיק צרות ומריבות ומשפטים וחשדות והאשמות לשוחד, מרמה והפרת אמונים. למה אנחנו צריכים על ראשנו גם יו"ר סוכנות שגורס או לא גורס תלונות על הטרדות מיניות?

ראש הממשלה שלנו הוא שאחראי לתפקודה של המדינה. זה די והותר עבודה ולא צריך שאנחנו נבחר גם יו"ר סוכנות למען נסיעותיו של אזרח ישראלי בין קהילות יהודיות ב"גולה" – לא לשכוח. היי, יהודים חביבים, אתם עדיין חיים מבחינתנו ב"גולה".

יהודי העולם רשאים וצריכים למנות לעצמם את מי שהם רוצים שיעסוק בענייניהם – גיור, התבוללות, עלייה, תרומות, נשפי בר מצווה וטקסי חתונות, שמירה על בתי הכנסת, יחסים עם ממשלות של מדינות בהן הם אזרחים, כנסים מפוארים ונאומים מתקתקים על מחויבותם למדינת ישראל. אם הם רוצים, ישמור היו"ר שלהם גם על קשר עם מדינת ישראל. אם לא? שיטפל בבקשה בענייני יהודי העולם.

מדוע צריך לשלוח יו"ר ישראלי לארה"ב לטפל בענייניהם? יהודי העולם הם לא גנון ויודעים לנהל את ענייניהם לבדם. יודעים לספור את כספם לבד ולהחליט לבד איפה לחיות ועל מה להיאבק והיכן לסכן את חייהם או חיי ילדיהם. הם לא צריכים שאחד – עוזי בוז'י יתחנף אליהם והרב הראשי יגיד להם מיהו יהודי והפוליטיקאים שלנו, של ישראל, יריבו על הג'וב המיותר הזה. באמת, מדוע אנחנו בישראל צריכים לטפל בענייני יהודי העולם?

"ואמנם, בהתקדש יום השבת בכתריאליבקה – וחָפרה יהופיץ, ובוֹשה אודסה מפניה, ואפילו פאריז כקליפת השום היא לעומתה", כותב שלום עליכם.
כבר לפני עשרות שנים כתב הסופר היהודי בסיפור המצחיק "פסח מוקדם", על יהודי בעל תושייה, המוכר ליהודים "מתקדמים" בעיר גרמנית לוחות שנה מלפני עשרים שנה (שאותם הוא משיג בחינם, וכך מגדיל את הרווח). כך, הוא מוציא את היהודים, בפועל ממש, אל מחוץ לזמן. אבל מתחת לבדיחה הנפלאה עולה ההכרה כי היהודים מצויים תמיד מחוץ לזמן, מחוץ להיסטוריה, או, מוטב: בזמן אחר, בהיסטוריה פרטית.

מדוע צריך לשלוח יו"ר ישראלי לארה"ב לטפל בענייניהם? יהודי העולם הם לא גנון ויודעים לנהל את ענייניהם לבדם. יודעים לספור את כספם לבד ולהחליט איפה לחיות ועל מה להיאבק ולסכן את חייהם

בספרו "עירם של האנשים הקטנים" הסופר הנערץ סיפר לנו עוד על יהודי פשוט מכתריאליבקה, שנסע לעיר הגדולה וניסה לשכנע את הברון רוטשילד לעבור לגור בכתריאליבקה. "אצלנו תזכה לחיי נצח" הבטיח לו היהודי. "איך זה יתכן?" תהה הגביר היהודי. "ובכן, אצלנו מעולם לא מת גביר", ענה לו היהודי.

גם בתפוצות היהודיות ברחבי העולם מעולם "לא מת" יו"ר סוכנות יהודית. אולי הגיע הזמן.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,003 מילים
סגירה