במקרה של רעידת אדמה לא בטוח שיישאר מי שיחקור את המחדל

רעידת אדמה, אילוסטרציה (צילום: iStock-alex57111)
iStock-alex57111
רעידת אדמה, אילוסטרציה

רעידת האדמה בכרתים שהתרחשה בשבוע שעבר בעוצמה של 5.8 בסולם ריכטר, ימים ספורים אחרי הרעידה הקודמת שהתחוללה שם בעוצמה של 6.6 בסולם ריכטר, עוררה שוב, מטבע הדברים, את השאלה בדבר מוכנותה של ישראל לרעידות אדמה.

בעובדה שישראל ממוקמת לאורך השבר הסורי אפריקאי אין חדש. השאלה שנשאלת היא מדוע הנושא הזה נידחק תמיד לשוליים ולא מקבל את ההתייחסות הרצינית המחייבת. לאסון מרון הקימו ועדה ויאומצו מסקנות, לקורונה אנחנו נערכים בעלויות של מאות מיליונים, ולרעידות אדמה?

רעידת האדמה בכרתים עורררה שוב את השאלה בדבר מוכנות ישראל לרעידות אדמה. בעובדה שישראל ממוקמת לאורך השבר הסורי אפריקאי אין חדש. מדוע הנושא הזה נידחק תמיד לשוליים?

הפעם האחרונה שהמדינה קיבלה החלטה מעשית בנושא היתה ב-2005 כשהוחלט לאשר את תוכנית תמ"א 38, כשברור היה מעל לכל ספק שהבנינים שנבנו כאן עד 1980 ניבנו ללא תקן מחייב לעמידות בפני רעידות אדמה.
תמא 38 איפשרה את הרחבת הדירות תוך חיזוק היסודות ובניית ממ"ד (מרחב מוגן דירתי).

במשך השנים קיבלה התוכנית הזו שידרוג כשהוחלט להקל על קבלת ההיתרים באמצעות העברת הסמכויות למתן אישורים לרשויות המקומיות.

כך או כך מדובר כיום באלפי מבנים, אשר רעידת האדמה בעוצמה של הימים האחרונים בכרתים תביא לקריסתם.

בעקבות הרעידות האחרונות בכרתים, נמסר כי ירעננו את ההנחיות לאזרחים כיצד עליהם לנהוג בשעת רעידת אדמה.

הצחקתם!

כבר עשרים שנה מתריעים מפני רעידת אדמה חזקה שתגרום לנזקים עצומים בנפש וברכוש.

דוח ועדת היגוי שהוקמה ב-2008 בראשות דר' אבי שפירא, קבע שאחת ל-80 שנה מתרחשת רעידת אדמה בעוצמה של שבע וחצי בסולם ריכטר, שתגרום ללמעלה מ-16000 הרוגים, 6000 פצועים קשה ולכ-377000 מפונים. עם פרסום הנתונים התעוררה סערה בביצה הפוליטית. ב-2014 הקימו עוד ועדת שרים שלא התכנסה אפילו פעם אחת מאז.

דוח קבע שאחת ל-80 שנה מתרחשת רעידת אדמה בעוצמה של 7 וחצי בסולם ריכטר, שתגרום ללמעלה מ-16000 הרוגים, 6000 פצועים קשה וכ-377000 מפונים. ב-2014 הוקמה עוד ועדת שרים שלא התכנסה מאז

ולמרות כל האמור לעיל עדיין מדברים היום, לאחר רעידת האדמה בכרתים, על ריענון ההנחיות לציבור.

רבותי דרג מקבלי ההחלטות: להיכנס מתחת לשולחן או לצאת לחדר המדרגות אלה לא התשובות המתבקשת לאחר כל כך הרבה התרעות.

כל המומחים קובעים שרעידת אדמה חזקה עוצמתית הרסנית בוא תבוא. הכתובת על הקיר.

חזון אפוקליפטי? ועדת חקירה לאחר הרעידה? לא בטוח שיהיה כאן מי שיוכל לחקור ביום שאחרי.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 341 מילים ו-1 תגובות
סגירה