שוברות שתיקה - אלימות בין בני זוג בחברה החרדית

צילום מסך מתוך כתבה של "כאן11" על אלימות נגד נשים במגזר החרדי
צילום מסך מתוך כתבה של "כאן11" על אלימות נגד נשים במגזר החרדי

בימים אלה התפרסם בתכנית "זמן אמת" בכאן 11 נושא חשוב ומצער מאוד בתקשורת הכללית – אלימות במשפחה. בתוכנית ניתן לראות נשים חרדיות מעדות שונות הסובלות מאלימות בצורות שונות ואפילו מאונס. בתוכנית גם מראים אנשי דת חשובים במגזר המעודדים לא לפרק את הנישואין. כתוצאה מכך בעצם יש תמריץ לבן הזוג האלים להמשיך להיות אלים. היה עצוב מאוד לשמוע את התיאור המזעזע של הנשים בתוכנית וכן לשמוע אנשים מסוימים המטפלים בנושא בצורה לא ראויה. לפיכך חשבתי, כחרדי, כי מן הראוי לכתוב על הנושא החשוב.

אקדים ואומר שהבעיה קיימת בכל המגזרים ולאו דווקא במגזר החרדי. וכל אחד שאוהב את עם ישראל אמור להצטער בצער הנשים הללו מהתוכנית ומי שנמצא במצב דומה להן. וגם אנו מצווים בדת לא לעמוד על דם רעינו ולמנוע נזק ליהודי אחר.

בתכנית נראו נשים חרדיות מעדות שונות הסובלות מאלימות ואפילו מאונס, ואנשי דת חשובים במגזר המעודדים לא לפרק את הנישואין. כתוצאה מכך בעצם יש תמריץ לבן הזוג האלים להמשיך להיות אלים

בנוסף כדאי לנו לחנך את הבנות שלנו לדעת שיש מה לעשות – בנות ישראל אינן הפקר. כולנו צריכים לדאוג לכלל השותפים בחברה שלנו.

רבי יוסף קארו, מחבר הספר השולחן ערוך, פוסק אפילו:

"איש המכה אשתו עבירה היא בידו כמכה חברו, ואם רגיל בכך יש ביד בית דין לייסרו ולהחרימו ולהלקותו בכל מיני רידוי וכפייה ולהשביעו שלא יעשה עוד".

וכן רבי יצחק בן משה מוינה, מחבר הספר אור זרוע פסק:

"יש ללמוד שאסור לאדם להכות את אשתו וגם חייב בנזקיה אם הזיקה. ואם הוא רגיל תדיר להכותה ולהבזותה ברבים כופין אותו להוציאה.

וכבר היה מעשה באחד שהיה רגיל תדיר להכות את אשתו. ונשאר מורנו ורבנו רבינו שמחה זצ"ל והשיב שכופין אותו להוציאה, זה לשונו. אחר כותבי כתב ראשון קבל לפנינו ר' ירמיה על חתנו שהיה מכה את בתו תדיר ומבזה אותה בפריעת ראשה שלא כדת יהודים. דלחיים נתנה ולא לצער. ואפי' קונה אמה העבריה כקונה אדון לעצמו ככל שכן אשתו ועל כל הכאה עובר בפן לא יוסיף. ועונשו גדול ממכה חבירו כי היא יושבת לבטח אתו ודמעתה מצויה.

…ואם דבריו אמתים תקנסהו קנס חמור בין בגופו בין בממונו על מה שעבר. אמנם צריך כפרה גדולה ותכבידו עליו להבא לפי הנראה בעיניכם שיכול לעמוד שיהא מותרה ועומד מיכן ולהבא. ותטילו שלום ביניהם שלום מקויים ומסויים ותבררו שנים או שלשה שיהיו מוכיחים ביניהם. וכל קבלה שיהיה להם זה על זה ישפטו הם.

ואם לא יעמוד הבעל בקיום השלום שיוסיף להכותה ולבזותה, אנו מסכימים אחריכם להיות מנודה בב"ד העליון ובב"ד התחתון – ויעשוהו על ידי גוים".

רואים באופן מפורש שגדולי ישראל במשך הדורות אסרו על האלימות במשפחה. וברור שהאשה לא העניקה עצמה לבעלה לגבי העניין כשיש רבנים האוסרים להכות וכשהיום העניין לא נהוג ונגד מנהג המדינה – אין פה שום הוראת היתר.

וכמו שהעניין נכון בנוגע לסבל האשה, העניין נכון גם לגבי סבל באיש מאלימות בזוגיות. ברם בדרך כלל האיש יותר חזק ולכן הוא פחות מאויים.

כאן ניתן להיעזר בחמישה תמרורי אזהרה בזוגיות מטעם פורום מיכל סלה:

לפרטי עזרה רבים לגבי זוגיות אלימה בצורה מסודרת באתר כל זכות – מדריך לנפגעות אלימות במשפחה.

במצב שבו אחד מבני הזוג חש שהוא במצב בעייתי של אלימות בזוגיות, יש לחייג 118 למוקד משרד הרווחה או למוקד עמותת ל.א. *6724. חשוב מאוד לשתף גורם מקצועי.

רגע הפרידה מבן זוג אובססיבי יכול להיות מסוכן ביותר. ולכן כדאי להיוועץ.

בתקווה שייעלם הרוע לנצח, אמן.

גרשון הלוי מושקוביץ הוא סטודנט, משורר, מסאי, פעיל תרבות חרדי ירושלים, מרצה ומדריך על החברה החרדית. להזמנת סיורים והרצאות: 0532866789

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לצערי ראיתי ההפך. רבנים רוצים להראות שהם 'נאורים' ומעודדים את הגבר להיות סמרטוט של האישה. כשהתלוננתי על התעללות, נאמר לי (על ידי ה'רב הפסיכותרפיסט' שאני משתמש במילים מפוצצות. נאלצתי לשב... המשך קריאה

לצערי ראיתי ההפך. רבנים רוצים להראות שהם 'נאורים' ומעודדים את הגבר להיות סמרטוט של האישה. כשהתלוננתי על התעללות, נאמר לי (על ידי ה'רב הפסיכותרפיסט' שאני משתמש במילים מפוצצות. נאלצתי לשבת אצלו עם האישה שמתעללת בי ולשמוע אותם מקשקשים להם. כשלי אין זכות דיבור ועלי לקבל את החלטותיהם. אותו יחס קיבלתי ממורה הוראה שביקשתי ממנו פטור מעונה. מהמדריך חתנים שלי ומהרב שהיא הלכה להתלונן אצלו באופן חד צדדי.
האברך היום נמצא בעמדה נחותה מול אישתו מבחינה כלכלית וקריריסטית. מורים לו שעליו להתנהג איתה בכל הנהגה טובה ואסור לו להתלונן גם כשהוא עובר התעללות קבועה. ומעודדים את האישה שמותר לה לצער את בעלה בכל דרך אם היא 'מרגישה פגועה'. כאשר ניסיתי לעצור את ההתפרצויות האלימות שלה הואשמתי באלימות. והוזהרתי בתלונה במשטרה.
אז מספיק להסתה נגד גברים. ומספיק עם ההתעללות באברכים. פשוט מספיק.

הבעיה בתחקיר זה חוסר הרגישות וההבנה של הרבנים. בסוף אנשים שכבולים בזוגיות אלימה מתקשים להודות בכך, משלל סיבות. רב שחי את קהילתו אמור להבין שאם אישה מגיעה אליו, כנראה הגיעו מים עד נפש. א... המשך קריאה

הבעיה בתחקיר זה חוסר הרגישות וההבנה של הרבנים. בסוף אנשים שכבולים בזוגיות אלימה מתקשים להודות בכך, משלל סיבות. רב שחי את קהילתו אמור להבין שאם אישה מגיעה אליו, כנראה הגיעו מים עד נפש. אתה רק מחזק את הזעזוע מהתחקיר, שכן ההלכה מכירה בכך ואילו אותם רבנים לא הכירו את ההלכה. בכל מקרה, ייתכן שכדאי שרבנים בימינו יתמקצעו בחלק החמישי של השולחן ערוך טרם יתמנו ונחסוך מקרים קשים כאלה.

עוד 509 מילים ו-2 תגובות
סגירה