המצב בירושלים שוב בסכנת פיצוץ

פלסטינים מפגינים באל-אקצא בעקבות החלטת בית המשפט לאפשר תפילות של יהודים בהר הבית, 8 באוקטובר 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
פלסטינים מפגינים באל-אקצא בעקבות החלטת בית המשפט לאפשר תפילות של יהודים בהר הבית, 8 באוקטובר 2021

מצב הביטחון במזרח ירושלים ובהר הבית מתערער וחובתו של ראש השב"כ החדש רונן בר להתריע על המצב בפני הדרג המדיני ולדרוש נקיטת צעדים בשטח. חמאס לא ויתר על הנוסחה "עזה-ירושלים". אם המצב הזה ימשך, הפיצוץ בירושלים הוא רק שאלה של זמן.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, ראש השב"כ החדש רונן בר מכיר היטב את השטח ואת הפוטנציאל המסוכן של המצב הביטחוני במזרח ירושלים ובהר הבית. אני כותב את הדברים נוכח ההסלמה הזוחלת במצב הביטחון בירושלים בשבועות האחרונים.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, ראש השב"כ החדש רונן בר מכיר היטב את השטח ואת הפוטנציאל המסוכן של המצב הביטחוני במזרח ירושלים ובהר הבית. אני כותב את הדברים נוכח ההסלמה הזוחלת במצב הביטחון שם

צריך לזכור היטב שב-21 במאי השנה קבע ארגון חמאס משוואה חדשה הנקראת "עזה –ירושלים". הוא יצר לינקג' ישיר בין מצב הביטחון במזרח ירושלים ובהר הבית לשקט בגבול רצועת עזה ושיגר, בהתקפת פתע, מטח גדול של רקטות לעבר ירושלים, בעיצומן של חגיגות "יום ירושלים". כך כפה על ישראל את מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה.

המצב במזרח ירושלים מתחמם שוב. המהומות שהיו במזרח ירושלים אתמול, במהלך החג המוסלמי המציין את יום הולדת הנביא מוחמד, הן המהומות החמורות ביותר בירושלים מאז מבצע "שומר החומות" בסוף חודש מאי.

בתום צעדה של צופים פלסטינים התקבצו באזור שער שכם אלפי פלסטינים ויידו אבנים לעבר אוטובוסים ישראלים ושוטרים. לוחמי משמר הגבול והשוטרים עצרו כ-20 מתפרעים במהלך המהומות שנמשכו כמה שעות, במהלכן פיזרה המשטרה את המתפרעים בגז מדמיע, רימוני הלם, אלות ופרשים.

האירוע האלים הזה התקיים בעוד בבתי הכלא בישראל שובתים רעב כמה מאות אסירים של ארגון הג'יהאד האסלאמי בדרישה ששב"ס יבטל את הסנקציות נגדם. המצב הביטחוני הוא נפיץ ומנהיג הג'יהאד האסלאמי מאיים בשיגור רקטות לעבר ישראל מרצועת עזה.

האירוע האלים התקיים בעוד בבתי הכלא בישראל שובתים רעב מאות אסירי הג'יהאד האסלאמי בדרישה ששב"ס יבטל את הסנקציות נגדם. המצב הביטחוני נפיץ ומנהיג הג'יהאד האסלאמי מאיים בשיגור רקטות מהרצועה

בשבועות האחרונים שוב מתגודדות קבוצות של צעירים פלסטינים ברחבת שער שכם בעיר העתיקה ומתגרות בשוטרי משמר הגבול. נוצר מצב שעימותים אלימים בין הצעירים האלה לבין השוטרים הפכו לעניין יום יומי. האירועים האלה מתועדים היטב בסרטונים המופצים ברשתות החברתיות ומלווים בקריאות להמשך העימות עם משטרת ישראל.

גם בהר הבית העניינים לא רגועים. עליית היהודים לביקורים בהר הבית נמשכת ואף גוברת, דבר שמגביר את החיכוך בינם לבין "המוראבטין" ו"המוראבטאת" ואת הפוטנציאל לפיצוץ גדול.

לפני כמה ימים קיים השר לביטחון פנים עומר בר לב דיון לסיכום פעילות המשטרה בתקופת חגי תשרי. נציגי השב"כ התייצבו באומץ והזהירו מפני "תרחיש קיצון" שעל פיו יהודים יצליחו להיכנס למקום התפילה בהר הבית ולגרום לפרובוקציה אלימה שתוביל להתלהטות יצרים דתית ולהתלקחות אלימה.

הסטטוס קוו הקשור לתפילות יהודים ומוסלמים בהר הבית, שנקבע על ידי ממשלת ישראל ב-1967, קובע כי יהודים יתפללו לצד הכותל המערבי והערבים במסגדים בהר הבית. הר הבית יהיה פתוח לכניסת מבקרים לא יהודים אך לא לתפילה. אבל ישנן קבוצות של יהודים שמפרות את הסטטוס קוו הזה ומתפללות תפילות "שקטות" מול עיניהם הרואות ולמורת רוחם של המתפללים המוסלמים, הדבר הזה מתפרש כפרובוקציה והמשטרה מתקשה באכיפת הסטטוס קוו.

נציגי השב"כ התייצבו באומץ והזהירו מפני "תרחיש קיצון" שעל פיו יהודים יצליחו להיכנס למקום התפילה בהר הבית ולגרום לפרובוקציה אלימה שתוביל להתלהטות יצרים דתית ולהתלקחות אלימה

איום על היציבות ביחסי ישראל-ירדן

מה שקורה בשטח בהר הבית בימים אלה הוא פצצת זמן שמאיימת על היחסים החדשים בין ממשלת בנט לבית המלוכה ההאשמי.

ממשלת בנט-לפיד- גנץ פתחה דף חדש עם בית המלוכה ההאשמי. ראש הממשלה בנט, שר הביטחון גנץ ושר החוץ לפיד, שלושתם ביקרו בנפרד בירדן ונפגשו עם המלך עבדאללה כדי למחוק את פרק היחסים הרעים בין ירדן לישראל במהלך תקופת ממשלת נתניהו ולפתוח דף חדש.

העימותים החדשים בין קבוצות היהודים המבקרות בהר הבית לבין המתפללים המוסלמים והמשטרה מערערות את היציבות החדשה ביחסי ישראל ירדן ומאיימות שוב להביא להסלמה ומתיחות ביחסים בין שתי המדינות.

במהלך החגים ביקרו בהר הבית מאות יהודים שהתפללו ואף תקעו בשופר ברחבת הר הבית כשהם מאובטחים על ידי משטרת ישראל.

לראשונה מאז 1967 הונף ברחבת הר הבית דגל ישראל על ידי המבקרים הישראלים במקום. מדובר בתקדים ומערכת ההסתה הפלסטינית חיממה את האווירה בתלונות שהגיעו עד לארמון המלך עבדאללה.

שר ההקדשים הירדני, ד"ר מוחמד אלח'ליל, הזהיר כי מתן היתר ליהודים להתפלל ברחבת הר הבית יביא להסלמה מסוכנת וחסרת תקדים, אך בפועל התקיימו התפילות.

משרד החוץ הירדני שלח מכתב מחאה רשמי לישראל על "ההפרות הישראליות במסגד אל-אקצא", אך ספק רב אם מישהו בדרג המדיני יתייחס ברצינות למחאה הזו.

שר ההקדשים הירדני, ד"ר מוחמד אלח'ליל, הזהיר כי מתן היתר ליהודים להתפלל ברחבת הר הבית יביא להסלמה מסוכנת וחסרת תקדים, אך בפועל התקיימו התפילות

תקופת החגים היהודיים הסתיימה, מה שאמור להביא להפחתת המתיחות בהר הבית, אך הדבר לא קרה. המתיחות בשטח נמשכת ונושא מעמדה של ירדן בהר הבית ימשיך להיות סלע המחלוקת העיקרי ביחסי ישראל ירדן.

ליהודים יש את הזכות המלאה לעלות להר הבית, אבל הדבר מחייב לנסות ולהגיע להבנות עם בית המלוכה הירדני כדי לשמור על שקט במתחם הקדוש.

חובתם של ראש השב"כ החדש רונן בר, וגם של המפכ"ל יעקב שבתאי, "לצלצל חזק בפעמונים" בפני הקבינט הביטחוני ולהזהיר אותם ממה שצפוי בהר הבית ובמזרח ירושלים. המתיחות הולכת וגוברת מתחת לפני השטח ומאיימת להתפוצץ בכל רגע.

במקביל, אסור לממשלת בנט לשקוט על שמריה.

מה שדרוש הוא יוזמה מדינית ישראלית שקטה מול ארמון המלוכה במטרה להגיע להבנות ולהסדרת ביקורי היהודים בהר הבית כדי למנוע חיכוכים מיותרים. הבלגן השורר כיום במה שמכונה "הסטטוס קוו" הוא מתכון בדוק להסלמה. צריך לקבוע בדיוק מה מותר ומה אסור, מי המפקח על הביקורים ואוכף את מה שסוכם, מה חלקו של הווקף האסלאמי הקשור לממשלת ירדן ואיך מנטרלים את מערכת ההסתה הפלסטינית.

נדרשת יוזמה מדינית ישראלית שקטה מול ארמון המלוכה כדי להגיע להבנות ולהסדרת ביקורי היהודים בהר הבית, למניעת חיכוכים מיותרים. הבלגן השורר כיום ב"סטטוס קוו" הוא מתכון בדוק להסלמה

אם הדברים האלה לא יוסדרו בהקדם בהסכם, בדרג הגבוה ביותר של ישראל וירדן, הפיצוץ הבא בהר הבית הוא רק שאלה של זמן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 906 מילים
סגירה