עכשיו באים?

אוהדי "לה פמיליה" עם הסלוגן של הארגון – "טהורה לעד", 2013 (צילום: פלאש90)
פלאש90
אוהדי "לה פמיליה" עם הסלוגן של הארגון - "טהורה לעד", 2013

בעקבות הפוגרום ההזוי שהתחולל השבוע בטדי, בו הוכו ונרמסו אוהדי הקבוצה שעודדו שחקן מוסלמי, בהם אשה נכה, יצא יו"ר מועדון בית"ר י-ם בהודעה חריפה. "אנחנו מוקיעים ושונאים את לה פמיליה" אמר, "אינכם רצויים במגרש".

ומה נגיד – נפל דבר בישראל. השתנו סדרי עולם עם הודעתו של אלי אוחנה. הדברים נאמרו בשם אומרם ומיועדים לסגור חשבון באופן הרמטי עם ארגון הטרור "לה פמיליה", ובהחלט צודקים אלי אוחנה ומשה חוגג. אבל עכשיו באים?

ומה נגיד – נפל דבר בישראל. השתנו סדרי עולם עם הודעת אלי אוחנה. הדברים נאמרו בשם אומרם ומיועדים לסגור חשבון הרמטית עם ארגון הטרור "לה פמיליה", ובהחלט צודקים אוחנה ומשה חוגג. אבל עכשיו באים?

בחודש מאי 2018 נכחתי באצטדיון טדי במשחק גמר הגביע בין בית"ר להפועל חיפה. הכניסה למקום היתה דחוקה ולחוצה והצטופפנו ביציע קטן. 3000 אוהדים אדומים מול צבא ביתר"י זועם בצהוב שחור. זה מעמד מאיים. התחושה באוויר הייתה אלימה, כאילו כל רגע עשויה להגיע איזו דחיפה, או דקירה. אפס ממלכתיות – בלב הבירה.

כמה דקות לפני שריקת הפתיחה נפרשה מולנו, מעל ראשיהם של אוהדי בית"ר שאכלסו את היציע המזרחי, כרזת ענק ובה נראה אדם גדול, עם סכין נוטפת דם ביד, רודף אחרי איזו דמות, והטקסט אמר משהו כמו – נלחמים עד המוות.

הזדעזעתי. אלה הסמלים שאתם צובעים איתם את היציעים? וזה לא נגמר שם. לאחר שהחלה המחצית השניה החלו להסתנן ליציע האדום אוהדי בית"ר עם חולצות של לה פמיליה על מנת להתגרות בקהל החיפאי, קהל מעורב, לפחות שליש ממנו ערבים.

דקות לפני שריקת הפתיחה נפרשה מולנו, מעל ראשי אוהדי בית"ר, כרזת ענק בה נראה אדם גדול, אוחז בסכין נוטפת דם, רודף אחרי דמות, כשהטקסט אמר משהו כמו – נלחמים עד המוות

ואמנם, האלימות שבאוויר הייתה טראומטית, מפחידה והעיבה קשות על המעמד הספורטיבי. אבל לא זו בלבד שניצחנו 3-1, מה שהיה גול אחד מעבר לחלומותי הוורודים, אלא שהנשיא דאז ריבלין גם מנע ממירי רגב, אשר יש שיאמרו שהיתה הדלק של לה פמיליה בעשור האחרון מטעמו של הנאשם, לעלות לכר הדשא לשירת ההמנון. 

רק לשם המחשת הפער – הפועל חיפה וקבוצת האוהדים שלה לא רק מעודדות שחקנים ערבים מזה שנים וחלק ניכר מאוהדיה הם ישראלים ערבים שרצויים ואהובים במגרש וביציע, אלא גם צובעות את המגרש בצבעי גאווה. קבוצת האם נרתמה בעבר לתמיכה בקמפיין לנפגעות אלימות מינית.

זה כמו דיבייט בין יריב אופנהיימר לצל. ואלי אוחנה יכול היה ליטול קורה מבין עיניו כבר אז. מדוע לא עשה זאת? למה חיכה עד היום עם ההודעה ה"דרמטית" הזו? האם היו כוחות שעודדו את לה פמיליה? איזה אינטרס היה להם לעשות את זה?

הגיע הזמן להתבונן במראה ולומר לעצמנו בקול רם חד וברור – הפשיעה הערבית קורית במסגרת החברה הישראלית, בין היתר בגלל ייצוגים כמו בית"ר ירושלים. היתכן שאוהדי קבוצה יכו את חבריהם ליציע רק משום שאלו עודדו שחקן מוסלמי? כמה עמוקה שטיפת המוח?

וכמו בבית"ר ירושלים לאורך השנים, כך גם הממסד הישראלי ברוב שבעים שנות קיומו, עודד את המגזר הערבי לפשוע, וביד השניה לא הותיר לו ברירה. הממסד הישראלי מעולם לא פעל על מנת לבנות תחושת שייכות אמיתית, שותפות גורל ומרחב מאוזן, אפילו למראית עין בלבד.

הפשיעה הערבית קורית במסגרת החברה הישראלית, בין היתר בגלל ייצוגים כמו בית"ר ירושלים. היתכן שאוהדי קבוצה יכו את חבריהם ליציע רק משום שאלו עודדו שחקן מוסלמי? כמה עמוקה שטיפת המוח?

המינוחים "הפשיעה בחברה הערבית" ו"לה פמיליה" שגורים בשפה שלנו כסמן לקבוצות שוליים שמטבען מעורבות יותר בפלילים, אך גם מגלם בתוכו את כל מה שבעייתי במשוואה. החברה הישראלית כל כולה נגועה בפשיעה לעומק ולרוחב, בין אם במימדי הסייבר, המשפט, המשטרה, המודיעין וכל יתר כוחות הבטחון.

אנחנו רואים את זה מול העינים בפרשת בריחת האסירים, והרפש שיוצא במסגרת זו ממסדרונות השב"ס. אין תחום בישראל שלא נגוע בפשיעה, בין היתר גם בספורט, והוא עוד השולי שבהם. כל זה מחלחל למרחב היום יומי בין הפרטים בחברה באופן טבעי. מי שמשלם את המחיר בסוף הם תמיד האזרחים הפשוטים, בשר תותחים ופיונים במלחמת קיום תמידית, שברוב המקרים הם אפילו לא יודעים שהם משתתפים בה.

הפשיעה בחברה הערבית קורית בתוך המרחב הישראלי, הומוגני ככל שירצה להיראות בעיני עצמו. בתל אביב צפון ודרום, ברמת גן, בסביון, בטח בירושלים ועמק חפר בשל הקרבה לקו הירוק, בטח ובטח בצפון ובדרום.

טיפה נצבט לי הלב לשמוע את עמר בר-לב ויואב סגלוביץ' נעים באי נוחות בראיונות. האמת שבצדק. חייבים להגיד את זה, משטר נתניהו הוא זה שטיפח את האלימות הלאומנית כמו גם את לה פמיליה, והם בעוונותיהם נאלצים כעת לנקות אחריו. מסופקני אם הם בכלל מבינים איזו עבודה עומדת בפניהם ולאלו עומקים הם עתידים לגלות שהפשיעה הזו הגיעה.

טיפה נצבט לי הלב לשמוע את עמר בר-לב ויואב סגלוביץ' נעים באי נוחות בראיונות. חייבים להגיד את זה, משטר נתניהו הוא זה שטיפח את האלימות הלאומנית כמו את לה פמיליה, והם נאלצים כעת לנקות אחריו

אין לי המלצות לפעולה, רק המון ביקורת על שנים ארוכות של הזנחה, שאת תוצאותיה מניתי בפוסט הזה. הקשר בין הפשיעה בחברה הערבית שגבתה השנה 102 קורבנות רצח לבין האלימות של "לה פמיליה" הוא, ששניהם כמו שני גידולי פרא שיצאו משליטה.

משטרת ישראל ישראל לא נדרשת לבדק בית אלא לקרצוף אורוות אינטנסיבי. מעל ראשה עומדת האשמות קשות, ביניהן היותה צינור העברת הנשק הבלתי חוקי המרכזי בין החברה הבטחונית לאזרחית. כמו כן העצורים בפוגרום בטדי קיבלו צו הרחקה לשלושה חודשים מהמגרש ושוחררו לביתם.

כפי שכוחות הבטחון העלימו עין ממה שקרה באצטדיון טדי לאורך השנים, כך קורה גם בחברה הערבית.

דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 822 מילים ו-1 תגובות
סגירה