אם תנ"צ שומר יצא למלחמה במפגינים, אולי כדאי לקחת לו את הנשק

מעצר אלים של מפגין בבלפור, ב-22 ביולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
מעצר אלים של מפגין בבלפור, ב-22 ביולי 2020

העדות של תת ניצב עופר שומר בהגנתו על סגן ניצב ניסו גואטה, אשר נאשם בתקיפת מפגין וצלם עיתונות באוגוסט 2020 במחאת בלפור, היא הצצה מתחת למכסה המנוע של מכונת האלימות המופרעת של משטרת ישראל.

העדות של תת ניצב עופר שומר בהגנתו על סגן ניצב ניסו גואטה, אשר נאשם בתקיפת מפגין וצלם עיתונות באוגוסט 2020 במחאת בלפור, היא הצצה מתחת למכסה המנוע של מכונת האלימות המופרעת של משטרת ישראל

את הסרטונים של ניסו גואטה בפעולה בבלפור כולנו ראינו. רובינו זוכרים את התקריבים עם האצבע המיומנת שלו לוחצת על העורק הראשי של מפגין, מונעת הגעה של חמצן למוחו.

חלקנו וודאי גם זוכרים שלא הסרטונים והתמונות, וגם לא הבקשות והתלונות הרשמיות, הצליחו למנוע מניסו גואטה להמשיך להטיל אימה על מפגינים ומפגינות בבלפור, שבוע אחר שבוע, גם אחרי התקיפות שתועדו.

בכך נורמל הרעיון שמשטרת ישראל היתה נוכחת בהפגנות – לא כדי לשמור על המפגינים או אפילו על הסדר הציבורי, אלא כדי לשמור על ראש הממשלה דאז. וזה למרות ששמירה על ראש הממשלה זה תפקיד השב"כ בכלל.

לפי הדיווח של ג'וש בריינר, השופטת עינת רון אמרה לשומר בשלב מסויים שהוא "מתאר את זה (המחאה) כמו מלחמה" ושומר השיב "זו היתה מלחמה".

אם זו מלחמה, מי היו האויבים שומר?

על פי המכון לדמוקרטיה, כ-10% מהציבור בישראל השתתפו לאורך השנה במחאת בלפור, שהביאה להחלפה לא אלימה של השלטון בישראל אחרי שנתיים של חוסר יציבות פוליטי חסר תקדים.

גברים, נשים וטף יצאו לרחובות עם דגלים ושלטים, בכל הארץ, שבוע אחר שבוע, במחאה עממית שביקשה שנאשם בפלילים לא ינהל מדינה במצב חירום תוך ניגוד עניינים.

לא התקיפות שתועדו או התלונות הרשמיות – מנעו מגואטה להמשיך להטיל אימה על מפגיני בלפור. כך נורמל הרעיון שמשטרת ישראל נוכחה בהפגנות – לא כדי לשמור על המפגינים או על הסדר הציבורי, אלא על רה"מ דאז

וזה, אגב, לא דבר כל כך זר למדינה הצעירה שלנו, שהרי מחאה עממית הביאה להתפטרות של גולדה וגם של בגין. לחץ ציבורי הביא להתפטרות של רבין ושל אולמרט. התגובה האזרחית הכי טבעית ובריאה בדמוקרטיה, אפשר לומר אפילו מסורת ישראלית, הוגדרה בפי קצין משטרה בכיר על דוכן העדים כ"מלחמה".

במלחמה, בדרך כלל כח חמוש נלחם נגד כח חמוש אחר. ניסו גואטה ועופר שומר ושוטרים אחרים בהחלט הגיעו חמושים בנשק קטלני למלחמה וגם עברו הכשרות שהפכו את גופם לנשק קטלני, כפי שהעידה היטב האצבע של גואטה על העורק הראשי. נגדם, ב"מלחמה" של שומר, עמדה אוכלוסיה אזרחית.

האם אחרי 54 שנות כיבוש ותרבות של דה-הומניזציה, כוחות הבטחון בישראל שכחו כליל מה זו מלחמה אמיתית? האם הם באמת מאמינים שניתן לכנות מצב שבו שוטרים חמושים דופקים מכות לקשישות וצעירים לא חמושים "מלחמה"?

המשפט הזה הותיר אותי, למרות כל מה שחוויתי וכל מה שאני יודעת, המומה.

העדות של שומר אינה רק ביטוי מזוקק של ההתקרבנות כאידאולוגיה שמכשירה אלימות ברוטלית. היא גם חושפת רבדים של פרנויה לכאורה. למשל הוא מצוטט אצל ג'וש בריינר בהארץ אומר:

"היו גם אנשים שניהלו אסטרטגיה אלימה…היו סרטונים שלהם מתדרכים כשהם אומרים במפורש: 'שימו את הזקנות והזקנים קדימה'.

אכן היה סרטון אחד שנשמע בעיקר כמו בדיחה חסרת טעם ומביכה. איפה המוני הסרטונים שתומכים בעדות המבהילה של שומר?

והוא ממשיך:

"היו שם מומחים בנושא תודעה שהביאו הרבה ידע מהצבא – אנשי סיירת מטכ"ל – למשל הפסיכולוג של סיירת מטכ"ל שהוביל חלק מההפגנות".

במלחמה, בד"כ כח חמוש נלחם נגד כח חמוש אחר. ניסו גואטה ועופר שומר ושוטרים אחרים הגיעו חמושים בנשק קטלני למלחמה ועברו הכשרות שהפכו את גופם לנשק קטלני, כפי שהעידה האצבע של גואטה על העורק הראשי

איפה כל המטכ"ליסטים השושואיסטים "מומחים בנושא תודעה", מלבד במוחו הקודח של מי, שכמו דון קישוט ראה בדגלים טילים, שמע בזמבורות פגזים ונלחם בהם ב"מלחמה"?

בעדות שבאה להגן על התקיפות של גואטה באוגוסט 2020 שומר מסביר:

"אנו יודעים בוודאות שרצו לפרוץ לבית ראש הממשלה…דבר כזה היה עלול להוביל לאירוע כמו שקרה בגבעת הקפיטול".

הפריצה לקפיטול קרתה ב-6 לינואר 2021.

מהעדות האנכרוניסטית של שומר אפשר לדמיין שבאוגוסט 2020 הוא טס לעתיד במכונת זמן ל-8 לינואר 2021, צפה במהדורות החדשות שהשוו "ניסיון פריצה לבלפור" לאירוע הקפיטול שהתרחש יומיים לפני כן, תוך התייחסות להפגנה בבלפור שקרתה בכלל ב-2 לינואר (ולא עניינה אז את התקשורת משום מה).

בהפגנה זו נעצרו מפגינים ושוחררו למחרת אחרי שבית המשפט קבע שלא ניסו לפרוץ לבית ראש הממשלה. ואז, אחרי שצפה במהדורת החדשות בעתיד, חזר בזמן שוב לאוגוסט 2020 ולחש באוזנו של ניסו גואטה שאם לא יתקוף מפגין וצלם עיתונות באלימות לעיני כל ובאופן חסר רסן, אז יהיה לנו גם אירוע קפיטול (שעוד לא קרה כאמור) עוד 5 חודשים. אבל בהיעדר מכונת זמן כזו, קשה להבין איך הדברים קשורים.

מצד שני, משטרת ישראל סברה שיש לה מכונת זמן גם כאשר טענה בבית המשפט שאמיר השכל נעצר אחרי שמפגינים חסמו את הכביש ואף הביאו סרט להוכיח זאת, אבל לא שמו לב שבסרט הערוך שהוצג כהוכחה נותרה חותמת זמן, שהוכיחה כי סדר הזמנים הפוך: ההפרעה המצולמת לא גרמה למעצר אלא נעשתה בעקבותיו. אז או שבוצע שם מעצר קוונטי, או שמשטרת ישראל שיקרה ופיברקה ראיות.

העדות הביזארית של שומר מסתיימת במה שאפשר לכנות רק כתיאוריית קונספירציה: "בעיני, כתב האישום נגד ניסו הוא חלק משרשרת ההרתעה נגד משטרת ישראל". מסתבר שיש "שרשרת הרתעה" נגד משטרת ישראל. לא ידעתי.

האם מח"ש הם חלק מאותה "שרשרת הרתעה"? הפרקליטות גם? הם עובדים יחד עם ה"פסיכולוגים מסיירת מטכ"ל, מומחים בנושא תודעה"? אולי גם אנשי הלטאה? האם זו הסיבה שמתרחשת "מלחמה"? האם זה קורה בעתיד או קרה בעבר?

קשה לדעת. עדות ה"מלחמה" הקישוטית של שומר אמנם מילאה את מחסניות העובדות האלטרנטיביות של ח"כ נתניהו ועמית סגל (עדות של מפקד משטרה בכיר שהוא גם צד בענין, הפכה אצל נתניהו ל"עובדות" ש"מוכיחות"), אבל אולי כדאי לקחת לעופר שומר את הנשק בנתיים.

התקשורת הבטיחה שהימין בישראל יבצע "אירוע קפיטול" אחרי הבחירות. הסיתו נגד הימין. העובדות מוכיחות שדווקא השמאל היה זה שניסה לעשות זאת.

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Thursday, October 21, 2021

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 857 מילים
סגירה