ביטול תרומות דם - סכנת חיים

ניידת תרומות דם (צילום: zeevveez, ויקיפדיה)
zeevveez, ויקיפדיה
ניידת תרומות דם

על פי מקורות שונים נראה שבישיבת הר המור, ישיבת מצפה רמון וישיבת בית אל הוחלט להפסיק לקיים תרומת דם המתרחשת כל שלושה חודשים בישיבה. כאן המקום לשבח את המוסדות על כך שהן כן נהגו לארגן באופן סדיר תרומת דם ישיבתית וגייסו תרומות דם רבות מתלמידי הישיבה. בכך הם הקפידו על מצוות רבות ובהן "לא תעמד על דם רעך".

אם כך מדוע פתאום בחרו להפסיק את המנהג המשובח הזה?

נראה שבישיבת הר המור, ישיבת מצפה רמון וישיבת בית אל הוחלט להפסיק לקיים תרומת דם המתרחשת כל שלושה חודשים בישיבה. מדוע פתאום בחרו להפסיק את המנהג המשובח הזה?

כי הטפסים של מד"א השתנו, ומעכשיו כאשר התורמ/ת ממלא את פרטיו האישיים כתוב "הורה 1" ו"הורה 2", וכך, מי שגדל במשפחה חד מינית, יכול למלא את פרטיו האישיים מבלי צורך לתקן את הטופס, לחוש אי נוחות ואולי אף לגרום לטעות אצל הקורא.

הישיבות האלו אכן מתנגדות למשפחות חד מיניות, וחשוב להן להילחם בתופעה, ואכן יש להן אפילו מפלגה המיוצגת בכנסת המשמיעה קול זה. אך מדוע הם מתנגדות למשפחות אלו?

אני מכיר שני הסברים נפוצים:

  1. משפחה נורמלית היא משפחה שיש בה אבא ואמא.
  2. יש איסור בתורה על משכב זכר.

הטיעון הראשון הוא מופרך מסיבות רבות. בהנחה שמשפחה נורמלית היא זו הנזכרת בתורה, הרי שדווקא אברהם ויעקב, שניים מאבות האומה, נשאו יותר מאשה אחת, ואם לא די בכך הם גם הולידו ילדים משפחותיהן של נשותיהם (הגר, בלהה וזלפה). ככל הנראה גם משה נשא אישה שנייה, ובאופן כללי אין איסור בתורה ובחז"ל על כך, וגם לא על זוגיות נוספת עם פילגש.

הטיעון שמשפחה נורמלית היא עם אמא ואבא מופרך. בהנחה שמשפחה נורמלית היא זו הנזכרת בתורה, הרי שדווקא אברהם ויעקב, שניים מאבות האומה, נשאו יותר מאשה אחת, ואף הולידו ילדים מהשפחות של נשותיהם

אבל הסיבה השנייה ואולי העיקרית לדחות טיעון זה היא כי הוא פוגע ומעליב לא רק במשפחות חד מיניות (שזו סיבה מספקת בעיני, אבל ככל הנראה לא מספיקה בעיניהם), אלא גם בהורים גרושים, בהורה אלמן ובהורה יחידני. למיטב הבנתי, אם נספור את כל הקטגוריות הללו יחד נגלה שקרוב ל50% מן המשפחות בישראל אינן איש ואישה יחד, ובהחלט ייתכן שרוב המשפחות בישראל ("הנורמה"?) אינן מכילות אבא ואמא.

הטיעון השני הוא לא סביר בהקשר שלנו מכמה סיבות:

  1. הסיבה הראשונה שמי שעובר על הפסוק הוא הוריו של התורם ולא התורמ/ת עצמו – ולמעשה סביר שכשההורים עצמם תורמים דם הם ירשמו בטופס תחת "הורה 1" – אב, ותחת "הורה 2" – אם.
  2. הסיבה השנייה היא הילד לא נולד בגלל שהוריו עברו על הפסוק אלא ככל הנראה מהפריה מלאכותית כזו או אחרת, וממילא הוא אינו קשור לאיסור. שלא לדבר על השאלה מדוע לפגוע בילד על משהו שהוריו עשו.
  3. אבל בעיקר, גם אם נניח שיש מקום למחאה – האם זו הדרך? האמנם כלו כל הקיצים? האם כבר לא צריך לסייע לחולים? להציל חיים? להקפיד על ספק פיקוח נפש?

אני מקבל את זכותן של הישיבות האלו לטעות ולחשוב שזה איום ונורא לכתוב הורה 1 והורה 2, אבל יש הרבה דרכים אחרות לפעול נגד זה. למשל, לדרוש מכל תלמידי הישיבה לתקן את הטופס ולכתוב "שם האב" ו"שם האם". לחלופין, להגיד להם לשלוח מכתבים למגן דוד אדום. דרך אחרת היא לארגן לימוד תורה (הפגנה) מול משרד הבריאות או מגן דוד אדום, ועוד היד נטויה.

ההחלטה להימנע מקיום תרומת דם ישיבתית, שבעצם משמעותה היא צמצום מנות הדם שנתרמות, היא החלטה מסכנת חיים. ויש בה צד של "לא תעמד דם רעך" וצד של אי זהירות בפיקוח נפש.

ההחלטה פוגעת במשפחות חד-מיניות, בהורים גרושים, בהורים אלמנים או יחידנים. קרוב ל-50% ממשפחות ישראל אינן איש ואישה יחד, ובהחלט ייתכן שרוב המשפחות ("הנורמה"?) אינן מכילות אבא ואמא

ההלכה קובעת כי יש שלוש עברות בלבד שאין לעשות גם אם יש פיקוח נפש: גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה.

האם מי שתורם דם וממלא טופס שכתוב בו הורה 1 והורה 2 עובר על עבירות אלו?

או שאולי סבורים רבני הישיבות שמדובר בשעת שמד שבה יש לקיים את כל המצוות גם במקרה של פיקוח נפש, כדי לא לאפשר לשלטון להעביר על דת. ואם לדעתם אנו ב"שעת שמד" – כיצד לא שמענו על כך עד כה? כיצד לא השביתו את בתי המדרש כדי לצעוק "שמד"? כיצד מאפשרים לחבר הכנסת אבי מעוז להיות חלק מן הכנסת?

מכל אלו ברור לי שגם לדעת ראשי הישיבות הנ"ל אין מדובר בשעת שמד. ואם כך יפה שעה אחת קודם לביטול ההחלטה הזו שמסכנת חיי אדם וימצאו דרכי מחאה ראויות יותר.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 676 מילים ו-1 תגובות
סגירה