בנט: "לפיד הוא שותף הגון; הפרסומים לא משקפים את מחויבותי להסכם עימו"

המשטרה פתחה בחקירה בעקבות איומים על חייה של ראש שירותי בריאות הציבור; בנט: "מלחמת הפייק של מתנגדי החיסונים נגד אלרעי פרייס צריכה להיפסק" ● שיירת מכוניות חסמה את כביש איילון במחאה על האלימות בחברה הערבית ● ועדת הכספים אישרה את חוק התקציב לקריאה שנייה ושלישית ● בנט ייפגש בשבוע הבא, בשולי ועידת האקלים, עם ג'ונסון, מקרון, מודי וטרודו

יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד ויושב ראש ימינה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 2 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד ויושב ראש ימינה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 2 ביוני 2021

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה הלילה את החלק המילולי בחוקי התקציב לשנים 21-22, ולאחר שאישרה אמש את החלק המספרי, סיימה בכך את דיוני התקציב וחוק ההסדרים.

לקריאת ההסכמים הפוליטיים התקציביים בפורמט PDF 

לאחר 6 שעות של נימוקי כמה מאות הסתייגויות, מתוך כ-30 אלף הסתייגויות שהוגשו מצד יהדות התורה, ש"ס, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית והליכוד – בסמוך לשעה 2 בלילה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר לקבוע סדרי דיון להליך הנמקת ההסתייגויות, המעניק לכל אחת מ-4 הסיעות שנותרו להן הסתייגויות – 3 שעות כל אחת לנימוק כולל של ההסתייגויות, כאשר בתום כל פרק זמן של 3 שעות נימוק תתקיים הצבעה או לחילופין, שתמשיך להתקיים הנמקה של 2 דקות לכל הסתייגות כפי שביקשה האופוזיציה אך שההצבעות יעשו בתום הזמן במרוכז, ולא הצבעה לכל הסתייגות בנפרד. מה שהיה מאפשר לחברי הקואליציה להעדר מהאולם למשך מספר שעות ברצף.

חברי האופוזיציה סירבו להצעה, תקפו אותה וטענו כי מדובר בדריסה של הכלי היחיד שנותר להם כאופוזיציה, וכי מדובר בתקדים. מנגד השיב יו"ר הוועדה כי האופוזיציה עושה שימוש לא ראוי בהסתייגויות, וכי התקנון מאפשר לו להגביל את סדרי הדיון.

לאחר הפסקה ושיחות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה הצבעה במקבצים. כך לאחר שהתקיימו הצבעות על ההסתייגויות, התקיימה הצבעה על חוקי התקציב, והחוקים אושרו כאמור לקריאה שנייה ושלישית.

אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועמ"ש: סה"כ הוקצבו בשנת 2021 – 50 מיליון ₪ במסגרת הסיכום, ובשנת 2022 – 41 מיליון ₪. לצד אלה סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018 – בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה שהופיעו פה לכל דיון ודיון, למרות אי ההסכמות היום, אני רוצה לומר תודה. חברי הקואליציה – לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".

בתום הדיון הגישו חברי האופוזיציה רביזיה על אישור החוקים לקריאה שנייה ושלישית.

יאיר לפיד כתב: "מברך את ועדת הכספים, על עבודה רצינית ומקצועית בדרך לאישור תקציב המדינה. תקציב חברתי למען אזרחי ישראל".

עיסאווי פריג' חוזר ברשת ב' לתקרית אתמול מול חברי המשותפת. "דיברתי מדם ליבי", הוא אומר, "לטוב ולרע לפעמים זה יוצא וככה זה זאת האמת שלי. אני לא יכול לשנות את עצמי. הרי אני בן למשפחה שכולה ובן היישוב".

עיסאווי פריג' נגרר מהמליאה, 27.10.2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עיסאווי פריג' נגרר מהמליאה, 27.10.2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

פריג' הסביר מה קרה: "כשהייתי ח"כ העליתי את הצעת החוק הזו בכל שנה. בפעם אחרונה הסכמנו להעביר לוועדת החינוך. גם בפעם הזו ביקשתי להעביר לוועדת החינוך, ושבמקביל אני אקדם עם שרי ממשלה החלטה שהממשלה יכולה לחיות אותה – נשיג הטמעה יותר ויותר במערכת החינוך. תומא-סלימאן לא הסכימה. לצערי ההון הפוליטי הכריע את הכף. הרווח האלקטורלי. למה אתם מתעקשים?"

אעידה תומא-סלימאן הגיבה לדבריו של פריג' ברשת ב': "הגיע הזמן שהשר יפסיק את ההצגה שלו. לא אני שהשתמשתי בכאב, הוא זה שהתחיל את הצעקות. אני זו שהסכימה שהוא יעלה לדבר".

לדבריה "השר עיסאווי בא אליי רק ביום ההצבעה, והוא ידע על זה ביום ראשון. הוא צייץ שהוא עובד על הצעת מחליטים, בתוך חצי שעה הוא מחק את זה. הוא יודע טוב מאוד שהממשלה לא תקדם את זה".

תומא-סלימאן הוסיפה כי "עיסאווי לא היה צריך להגיע לכנסת, והוא התבקש לא להגיע על ידי הממשלה. זה היה יכול להגמר ביני לבין הממשלה, הוא הכניס את עצמו".

גלעד קריב משדר אופטימיות בראיון בגל"צ. לדבריו "האצבעות של כולם בשבוע הבא יונפו בעד התקציב, בדיוק כפי שהאצבעות של כולם הונפו אתמול בשורה ארוכה של הצבעות. הייתה הצבעה אחת קטנה שבה האופוזיציה ניצחה – קריאה טרומית שלא תתקדם מעבר".

על החריקות בקואליציה אמר "לפעמים ישנם מתחים הנובעים מכך שהקואליציה חייבת להתבסס על מדיניות של אפס הפתעות. מפלגת העבודה לא צריכה להיות מופתעת ממהלכים בתחומים מדיניים ורגישים – וזה המסר שהועבר על ידי השרה מיכאלי"

לדבריו של קריב "הקרבות האלה אינם קרבות אגו, חייבים לכבד את הצורך של כל הצדדים בקואליציה להיות מעורבים. זה לא עניין סמלי, היה פה השבוע סיפור לא קטן של עניינים מדיניים. מציע שכל צד ייקח על עצמו את האחריות לא להפתיע את הצדדים האחרים".

ח"כ יוליה מלינובסקי על רפורמת הכשרות: "עשינו אתמול היסטוריה. לראשונה ב-73 שנים העזנו לעשות משהו במונופול הרבנות". מלינובסקי שהתראיינה ברשת ב' לא התייחסה בצורה קונקרטית לאמירה שלה אתמול על הרבנות "ניכנס באמא שלהם" ורק אמרה "לא מצטערת על שום דבר, עברנו פה סיוט של איומים. הרבנים הראשיים מעבירים מסרים גזעניים כלפיי כאישה ועולה חדשה".

סגירה