מקורב לבנט: ביידן לא ימנע את הרחבת ההתנחלויות

פרסום ראשון בעקבות ההחלטה לשווק מאות דירות בהתנחלויות, התקשר שר החוץ האמריקאי בלינקן אל שר ביטחון גנץ ולפי דיווחים הביע זעם על חידוש הבנייה בשטחים ● אולם גורם המקורב לרה"מ אומר לזמן ישראל: "זה מס שפתיים" ● עוד טוען הגורם כי הקונסוליה הפלסטינית לא תיפתח במזרח ירושלים, אביתר תקום כפי שסוכם וכי גנץ ובנט מתואמים ● "זו ממשלה ימנית", סיכם הגורם, "וכולם מבינים את זה"

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021

האם ארצות הברית מגנה או אפילו מסתייגת מההחלטה להקים קרוב ל-3,000 יחידות דיור בהתנחלויות? גורם המקורב לראש הממשלה נפתלי בנט אומר לזמן ישראל כי "בניגוד לרושם שמנסים ליצור, לאמריקאים לא כל כך אכפת מההחלטה של משרד השיכון, ואין להם בעיה להכיל את זה.

"הבנייה הזו היא לא בשיח שאנחנו מנהלים עם האמריקאים. אנחנו מזהים את זה. האמריקאים מבינים היטב את הסיטואציה הפוליטית כאן, והם לא רוצים להפיל אותנו על זה. גם הם יודעים מה האלטרנטיבה".

"הבנייה הזו היא לא בשיח שאנחנו מנהלים עם האמריקאים. אנחנו מזהים את זה. האמריקאים מבינים היטב את הסיטואציה הפוליטית כאן, והם לא רוצים להפיל אותנו על זה. גם הם יודעים מה האלטרנטיבה"

אתמול פורסם כי שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן טלפן לשר הביטחון בני גנץ והביע זעם על הבנייה המחודשת בהתנחלויות. "זה מס שפתיים. אף אחד לא שובר את הכלים ואנחנו לא מתרגשים מזה", אמר הגורם.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בתחילת השבוע מכרזים לשיווק 1,355 דירות בהתנחלויות, שבנייתן כבר אושרה סופית. זוהי הפעם הראשונה שדירות בהתנחלויות משווקות מאז כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן.

 

בהודעת משרד הבינוי והשיכון נמסר כי 729 מהדירות נמצאות באריאל, 346 בבית אל, 102 באלקנה והיתר בגבעת בנימין, עמנואל, קרני שומרון ובית"ר עלית. עוד 1,500 יחידות דיור ישווקו בבקעת הירדן. מאות יחידות הדיור מאושרות ומשווקת בהתנחלויות בודדות ונתונות במחלוקת, הרחק מהגושים שעל הסיפוח שלהם לישראל קיימת הסכמה רחבה.

מאות יחידות הדיור מאושרות ומשווקת בהתנחלויות בודדות ונתונות במחלוקת, הרחק מהגושים שעל הסיפוח שלהם לישראל קיימת הסכמה רחבה

ההודעה הובילה לתגובה חריפה של האיחוד האירופי שתבע לעצור את המכרזים. בשבוע הבא יצא בנט לוועידת האקלים בסקוטלנד וייפגש שם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. סביר להניח כי הסוגיה הזו תעלה.

יחד עם זאת, בישראל לא התקבלה תגובה אמריקאית דומה, מלבד אותה שיחה של בלינקן עם גנץ.

אילוסטרציה: אתר בנייה לדירות חדשות בהתנחלות אפרת בגוש עציון, דצמבר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
אילוסטרציה: אתר בנייה לדירות חדשות בהתנחלות אפרת בגוש עציון, דצמבר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

לדברי הגורם המקורב לבנט, גם הקונסוליה הפלסטינית במזרח העיר לא תקום כדי שלא להביך עוד יותר את הממשלה. "זו התחושה שלנו ואלו המסרים שאנחנו משדרים ומקבלים, ולא חשוב כל כך מה מתפרסם בעניין", אמר הגורם.

 

לדברי הגורם המקורב לבנט, גם הקונסוליה הפלסטינית במזרח העיר לא תקום כדי שלא להביך עוד יותר את הממשלה. "זו התחושה שלנו ואלו המסרים שאנחנו משדרים ומקבלים, ולא חשוב כל כך מה מתפרסם בעניין"

כפי שפורסם בזמן ישראל, בנט טוען כי העביר לנשיא ביידן בפגישתם בסוף אוגוסט שלושה לאווים. אחד מהם הוא הסירוב הישראלי המוחלט לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית עבור הפלסטינים במזרח ירושלים.

אתמול דווח בחדשות 12 כי ההודעה החד-משמעית של ראש הממשלה בשיחה בבית הלבן הגיעה אחרי ששר החוץ יאיר לפיד הבטיח בשיחותיו המוקדמות עם גורמי ממשל לשקול בחיוב את הקמת הקונסוליה.

לדברי הגורם המקורב לבנט, גם הישיבה בהתנחלות אביתר תקום בסוף, אחרי שהסתבר שחלק מהאדמות במקום הן אדמות מדינה.

מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)

"כל הסיפור של אביתר הוא מוקש שהשאיר לנו בנימין נתניהו לפני שהקמנו את הממשלה הזו. הצלחנו לפרק את המוקש הזה. אין סיבה לתת לנתניהו עוד מוקש נגד הממשלה. הישיבה תקום, כי זה ההסכם שהושג עם שר הביטחון, ואנחנו נקיים אותו".

"כל הסיפור של אביתר הוא מוקש שהשאיר לנו בנימין נתניהו לפני שהקמנו את הממשלה הזו. הצלחנו לפרק את המוקש הזה. אין סיבה לתת לנתניהו עוד מוקש נגד הממשלה"

השבוע שאלתי את לפיד האם הישיבה באביתר תקום, בניגוד לדעתו. "אנחנו נבחן את סקר האדמות ואז נחליט", הוא השיב.

הגורם המקורב לבנט התייחס גם למהלכיו האחרונים של גנץ והביע סיפוק בעיקר מההכרזה על ששה ארגונים אזרחיים בגדה כארגוני טרור. "זו ממשלה ימנית", סיכם הגורם בשיחה עם זמן ישראל. "כולם מבינים את זה.

"בניגוד לכל מיני שמועות, גנץ עובד בתאום מלא עם ראש הממשלה. הם ביחסים טובים. אנחנו קוראים לו 'המבואס' כי כל הזמן הוא מסתובב רוטן ועצבני, אבל בפגישות ובישיבות הקבינט הכול ענייני".

עוד 570 מילים
סגירה