לראשונה מאז רצח רבין לא תערך העצרת במקום בו נורו 3 יריות בגבו

מיצג של 15 אלף נרות לרגל 26 שנים לרצח רבין בכיכר רבין, 18 באוקטובר 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
מיצג של 15 אלף נרות לרגל 26 שנים לרצח רבין בכיכר רבין, 18 באוקטובר 2021

לראשונה מאז רצח יצחק רבין, לראשונה מאז נרצח ראש ממשלה בישראל, לא תערך העצרת במקום בו נורו שלוש יריות בגבו. המארגנים ששקדו על קיום הארוע שנה אחרי שנה, "סל הפקות" והברית הישראלית, הודיעו כי הצליחו לגייס רק שמונה אחוזים מהסכום הדרוש להפקת ערב הזיכרון.

לראשונה מאז רצח רבין, לראשונה מאז נרצח רה"מ בישראל, לא תערך העצרת במקום בו נורו 3 יריות בגבו. המארגנים, ששקדו על קיום הארוע שנה אחרי שנה, הודיעו כי הצליחו לגייס רק 8% מהסכום הדרוש להפקתו

יהיו שיאמרו. שמרגע הרצח נעשה הכל כדי לגמד ולהשכיח את עוצמת ההשפעה של הרצח על מציאות חיינו. הן מצד ראשי מפלגת העבודה אז, שהדחיקו את הרצח במערכת הבחירות ב-1996 ועד אנשי הימין, שמלכתחילה טענו כי מדובר באיש ימין אחד ששלף את האקדח וירה.

גם הימין וגם השמאל העדיפו להתעלם מקריאות ההסתה חסרות התקדים של רבנים שנשמעו ערב הרצח. שמעון פרס ניסה להוכיח שהוא יכול להיבחר לראשות הממשלה גם אם לא ידבר על הרצח במערכת הבחירות.

כך נתניהו, שהיה בטוח כי הורחק בעקבות הרצח מרחק שנות אור מהבית בבלפור, זכה בבחירות ב-1996 בניגוד לכל ההערכות המלומדות.

ועכשו, השנה, נסללה הדרך התודעתית למסע השיכחה הלאומי.

מפלגה העבודה, שמנהיגה שילם בחייו על מאבקו למען השלום, לא התערבה.
היו ידיעות על דיונים שהתקיימו בנושא, אבל במבחן התוצאה לא היה מי שירתם לאלץ את המפלגה לשלוף את כרטיס האשראי ולהמריץ את הפעילים לגייס אוטובוסים, לצאת אל מעוזי המפלגה ולהביא מפגינים לעצרת.

יהיו שיתעקשו כי די בעצרת תנועות הנוער שהתקיימה ודי בטקס האזכרה השנתי בהר הרצל, אבל כולם הרי יודעים שזו אחת ההצגות הגדולות בעיר. האנשים החשובים מאד מגיעים בבגדי א' ולשונם – נופת צופים.

מפלגה העבודה, שמנהיגה שילם בחייו על מאבקו למען השלום, לא התערבה. היו ידיעות על דיונים בנושא, אבל במבחן התוצאה לא היה מי שירתם לאלץ את המפלגה לשלוף את כרטיס האשראי ולהמריץ את הפעילים

ואם חלילה יאמרו דברים שיש בהם כדי להזכיר לאנשים בימין את מה שקרה וממשיך לקרות – את ההסתה, הפילוג, והשטנה שגואה – מיד נאמר במין צביעות מתיפיפת: "אלו אמירות לא ממלכתיות". כך קרה בנאומו של יונתן בן ארצי, נכדו של רבין, שאמר "השנאה שוב מציפה את הרחובות והפילוג שקורע את החברה הישראלית לגזרים". מתעלמים מהכותרות על הגברת האבטחה סביב ראש הממשלה וכמה מהשרים.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר באזכרה לרבין כי ב-4 בנובמבר 1995 עמדה ישראל על סף תהום, ועוד אמר: "הנחמה היחידה שהצלחנו להתעשת ולתקן". אבל אדוני ראש הממשלה – לא התעשתנו ולא הצלחנו לתקן.

רה"מ נפתלי בנט אמר באזכרה לרבין כי ב-4 בנובמבר 1995 עמדה ישראל על סף תהום, ועוד אמר: "הנחמה היחידה שהצלחנו להתעשת ולתקן". אבל אדוני ראש הממשלה – לא התעשתנו ולא הצלחנו לתקן

לראיה, עצרת הימין שתערך יומיים לפני הארבעה בנובמבר, עצרת שהיתה אמורה להיערך, כפי שהם כתבו תחילה במודעות – בככר מלכי ישראל, הלא היא ככר רבין, אך מיקומה שונה בסוף לכיכר הבימה, כנראה מחמת מחסור במשתתפים. כי אתם יודעים שכשרוצים להשכיח מתחילים במחיקה.

אבל יש גופים שהחליטו לא להרים ידים ולא להיסחף בזרם השיכחה. ארגונים וגופים תומכי שלום, שנילחמים על השלום. הם יהיו שם בככר, ובשעה 21.42  השעה בה נורו שלוש יריות המוות תמלא דומיה את חלל האויר.

ובשנה הבאה? את גדליה בן אחיקם אתם זוכרים?

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 489 מילים
סגירה