ראש הממשלה נפתלי בנט על כבש המטוס בנמל התעופה בן-גוריון לפני המראתו לוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו, 31 באוקטובר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ

בנט פחות מוטרד כרגע מגורל כדור הארץ ויותר מגורל התקציב

ראש הממשלה יצא אתמול לוועידת האקלים בגלזגו, אולי הארוע המדיני החשוב ביותר השנה, אבל כמעט שכח את בעיות האקלים כשעלה למטוס אמש ● בנט ממוקד בתקציב - והאפשרות התאורטית שלא יעבור מוציאה אותו ואת סביבתו מדעתם ● פרשנות

החברים של ראש הממשלה נפתלי בנט מהסיירת מספרים שהוא לא מסתכל אחורה ולא לצדדים. "התפקיד שלנו, החיילים שלו, היה להזכיר לו את כל מי שפגע בו ואת מי הוא צריך לשנוא", מספר אחד מהם.

בנט חוזר על האמירה הזו מדי פעם כדי להסביר עד כמה הוא משימתי וממוקד במטרה. הוא סופג, אבל הוא ממשיך הלאה.

אתמול (ראשון) ראינו עד כמה בנט ממוקד. ראש הממשלה יצא לוועידה החשובה ביותר שמתקיימת בימים אלה בגלזגו, עם רוב מנהיגי העולם, אבל בדרך לשם שכח קצת את בעיות האקלים הקריטיות שבהן הולכים לדון בכובד ראש.

בנט ממוקד בתקציב. האפשרות התאורטית שהתקציב לא יעבור, הממשלה תתפרק ונלך לבחירות מוציאה את בנט והסביבה שלו מדעתם.

הלחץ אדיר. בנט דיבר על מסע הדה-לגיטימציה והפצת השקרים של האופוזיציה בימים המכריעים האלה. הוא הביע ביטחון שהתקציב יעבור אבל יועציו, ואולי גם הוא, חוששים עד אימה.

בנט דיבר על מסע הדה-לגיטימציה והפצת השקרים של האופוזיציה בימים המכריעים האלה. הוא הביע ביטחון שהתקציב יעבור אבל יועציו, ואולי גם הוא, חוששים עד אימה

מימין: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 24 באוקטובר 2021 (צילום: Yoav Dudkevitch/POOL)
מימין: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 24 באוקטובר 2021 (צילום: Yoav Dudkevitch/POOL)

לקח לי הרבה זמן לשכנע את אחד מהם בדרך לגלזגו שגם אם יום טוב כלפון מימינה יצביע נגד התקציב (והוא לא), הרשימה המשותפת לא תפיל עכשיו את הממשלה. אחמד טיבי וחבריו לרשימה לא רוצים לצאת עכשיו לבחירות שבהן בנימין נתניהו עשוי לנצח ולחזור לשלטון.

בנט דיבר אתמול על התקופה האידילית שתבוא אחרי אישור התקציב. ממשלה יציבה לאורך שנים ואופוזיציה מתרסקת. אף אחד לא קונה את זה, גם לא בימינה, שהיא באמת מפלגה בתהליכי פירוק.

בנט דיבר אתמול על התקופה האידילית שתבוא אחרי אישור התקציב. ממשלה יציבה לאורך שנים ואופוזיציה מתרסקת. אף אחד לא קונה את זה, גם לא בימינה, שהיא באמת מפלגה בתהליכי פירוק

הנחת העבודה בשיחות הפרטיות היא הפוכה. דווקא אחרי אישור התקציב תחול הקצנה של כל הצדדים. אחרי שכל אחד סגר קופה וקיבל את הכספים הקואליציוניים שלו – אפשר לריב על עמדות הפוכות ולהוכיח שאף אחד לא מוכר את עצמו לימין או לשמאל.

בנט נהנה בינתיים מגיבוי חיצוני. ביום שישי פרסמנו כאן כי ההחלטה על בניית 3,000 יחידות דיור בהתנחלויות לא מטרללת את האמריקנים. כך לפחות חושב בנט.

"הסיפור עם ההתנחלויות נגמר. הייתה הערה של האמריקאים וזהו, ממשיכים הלאה", כפי שאמר אתמול אחד היועצים. "הם מכילים את זה. אין משבר ולא משברון. הכול פייק ניוז. אף אחד לא רוצה שהממשלה הזו תיפול".

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)

גם הדיבור על הקונסוליה הפלסטינית בירושלים הוא שלילי נחרץ. "לא יקום ולא יהיה, מקסימום באבו דיס", אומר גורם בסביבת בנט.

אחד השרים סיפר בהקשר הזה על הימים שבהם הטילו קנסות על המעשנים בקולנוע. פקח עירוני היה מסתובב בין הצופים ומושך החוצה את המעשנים. חיילים במדים היו מחוץ לסיפור. הם יכלו לעשן כאוות נפשם. "אנחנו יכולים לבנות כמו שהם יכלו לעשן. בלי קנסות. יש לנו רישיון בנייה. אם נתניהו היה בונה – המצב היה הפוך", חייך השר.

היום ייפגש בנט עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ומחר עם ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון. זו גולת הכותרת של הנסיעה. עם כל הכבוד למשבר האקלים, איראן תתפוס את הנפח הגדול של השיחות הללו. הקו ברור.

היום ייפגש בנט עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ומחר עם ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון. זו גולת הכותרת של הנסיעה. עם כל הכבוד למשבר האקלים, איראן תתפוס את הנפח הגדול של השיחות הללו

מעבר למאמץ הכללי לרתום את המדינות למאבק מול איראן, ישראל ממשיכה לספק מידע על כלי הטיס הלא מאוישים שאיראן מפעילה כדי לפגוע בספינות ובמתקנים אזרחיים, ועל האנשים שעומדים מאחורי הפעילות הזו.

"האיראנים לא באים להסכם, מה עכשיו?" ישאל בנט את מקרון, ג'ונסון והמנהיגים האחרים. בנט משוכנע באמת שאיראן קרובה היום יותר מתמיד לנשק גרעיני, וכי אחרי שהנשיא דונלד טראמפ – בעצת נתניהו – עצר את ההסכם הקודם, נוצר ואקום שרק קידם את פרויקט האטום של טהרן.

מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)
מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)

גורם בקבינט המדיני-ביטחוני אומר שיש היום פעילות צבאית קונקרטית, תנועה של מטוסים, אימונים ומהלכי חימוש ולוגיסטיקה שמזכירים את החודשים המכריעים, לפני עשר שנים, אז דרכה ישראל את המערכת לקראת תקיפה באיראן. האיראנים רואים ויודעים הכול ומקבלים את המסר שישראל מעבירה.

ובכל זאת משבר האקלים. היום יישא בנט את הנאום שלו בוועידה בגלזגו. זה יהיה נאום ובו התחייבות ישראלית להגן על האזור מפליטת גזי החממה, עד לחיסולם המוחלט בעוד 30 שנה. בנט יציג את היכולת ואת החדשנות שעשויה להפוך את ישראל למובילה במאבק. בינתיים אנחנו משתרכים הרחק מאחור, כפי שקבע מבקר המדינה בדוח האחרון שלו.

משבר האקלים הוא לא הנושא הבוער בעצמותיו של בנט. אם תצרפו את המילים בנט/איכות סביבה בגוגל לא תקבלו כמעט תוצאות. העניין ניכר היטב אתמול.

משבר האקלים הוא לא הנושא הבוער בעצמותיו של בנט. אם תצרפו את המילים בנט/איכות סביבה בגוגל לא תקבלו כמעט תוצאות. העניין ניכר היטב אתמול

בנט לא התייחס בכלל לוועידת האקלים בהצהרה הראשונה, העיתונאים הופתעו, הדובר חזר לראש הממשלה שהחליט להגיע לירכתי המטוס ולתקן את הרושם. הפעם דיבר בנט עם העיתונאים על הקפיצה הגדולה המיועדת לאפס זיהום וטען כי רק כך ניישר קו עם העולם.

בנט ינסה לדבריו לשכנע יזמי הייטק שהוא מכיר להיכנס לעולם איכות הסביבה. אחיו, אשר בנט, הוא יזם שעוסק באוטובוסים ירוקים באנגליה.

ראש הממשלה נפתלי בנט משוחח עם נציגי התקשורת לפני המראתו לוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו, 31 באוקטובר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט משוחח עם נציגי התקשורת לפני המראתו לוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו, 31 באוקטובר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)

אגב, בנט גדל בחיפה ואחד מחבריו סיפר לו כי חצי מבני כיתתו לקו באסטמה קשה בגלל זיהום האוויר בעיר. אולי נשמע פרטים נוספים בנאום של בנט היום בוועידה.

בנט גדל בחיפה ואחד מחבריו סיפר לו כי חצי מבני כיתתו לקו באסטמה קשה בגלל זיהום האוויר בעיר. אולי נשמע פרטים נוספים בנאום של בנט היום בוועידה

בנט הגיע אמש לאדינבורו הקפואה, ונתקל עם שאר חברי המשלחת במאות צעירים שחגגו את חג ההאלווין. האווירה העליזה והתחפושות המיוחדות צבעו קצת את העיר היפה והאפורה הזו.

היום בנט בגלזגו, בתוך עולם חדש ולא מוכר לו, שאותו ניסה ללמוד בימים האחרונים בעזרתה של השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, שגם היא כאן.

עוד 866 מילים
סגירה