חניון אופניים של Biceberg (צילום: Biceberg)
Biceberg

הפתרון לחניית אופניים בתחנות הרכבת נמצא עמוק באדמה

חניית אופניים חדשה נחפרת בימים אלה בתחנת רכבת סבידור מרכז בתל אביב: מתקן בעומק חמש קומות המאפשר חנייה רובוטית עבור כמאתיים זוגות אופניים ● מתקנים דומים מוקמים בהרצליה, באר שבע ונתניה ● עם כ-5,500 רוכבי אופניים המגיעים לתחנות הרכבת כל יום, מדובר בפתרון חלקי למדי - אך בעל פוטנציאל להתרחבות בהמשך

פרויקטים של מיליארדים ותוכניות שאפתניות לשנים ולעשורים הקרובים כיכבו בסדר היום של כנס התחבורה השנתי שעמותת "תחבורה היום ומחר" ארגנה השבוע בסינמטק. אבל לפעמים דווקא הפרטים הקטנים והמיידיים הם אלה שלוכדים את תשומת הלב.

זה קרה כשמיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, הציגה את חניית האופניים החדשה שנחפרת בימים אלה בתחנת הרכבת סבידור מרכז בתל אביב.

המתקן, שיוצב בתוך בור הגדול – חמש קומות עומקו, אמור לספק פתרון חלקי לבעיית החיבוריות: המערכות הציבוריות בעולם התחבורה שוברות את הראש איך להתמודד עם סוגיית "הקילומטר האחרון" – זה שמפריד בין תחנת הרכבת לדלת המשרד או הבית.

הפתרון המתבקש עבור חלק מהנוסעים הוא אופניים, אלא שאז מתעוררת בעיה חדשה: הגעתם לתחנת הרכבת עם אופניים – מה עושים איתם?

חניית אופניים בכניסה לתחנת רכבת השלום בתל אביב (צילום: רכבת ישראל)
חניית אופניים בכניסה לתחנת רכבת השלום בתל אביב (צילום: רכבת ישראל)

מאות זוגות האופניים שמגובבים וקשורים בצורה מאולתרת על עמודים, גדרות ומעקות ליד תחנת רכבת השלום בתל אביב – העמוסה בישראל – ממחישים היטב את הבעיה: זה לא אסתטי, לא בטיחותי, לא נוח וכמובן מהווה הזמנה פתוחה לגנבים.

הפתרון, כאמור, צפוי להיות במעבה האדמה: מתקן רובוטי לאחסון אופניים של חברת Biceberg הספרדית שישרת את נוסעי הרכבת. המתקן, שמסוגל להכיל כ-210 זוגות אופניים, מופעל באמצעות אפליקציה, מסכי מגע ורב קו, ועבור נוסעי הרכבת השימוש בו יהיה חינם.

מעל פני הקרקע יש רק עמדה למסירת וקבלת האופניים, שמורדים באופן אוטומטי לתא פנוי שבבוא העת הם יישלפו ממנו על פי אמצעי הזיהוי. כל התהליך הזה אמור לארוך כ-15 שניות.

מעל פני הקרקע יש רק עמדה למסירת וקבלת האופניים, שמורדים באופן אוטומטי לתא פנוי שבבוא העת הם יישלפו ממנו על פי אמצעי הזיהוי. כל התהליך אמור לארוך כ-15 שניות

הרעיון הוא שהנוסעים יוכלו להגיע אל התחנה באופניים, ולדעת שיש להם מקום בטוח ונוח לאחסן אותם (המתקן מצולם ומאובטח). עיריית תל אביב הקצתה את השטח, רכבת ישראל את התקציב וחברת "פארקינג 38" מבצעת את העבודות.

מתקן תת-קרקעי דומה מוקם בימים אלה גם בתחנת הרכבת של הרצליה. שני מתקנים נוספים, על-קרקעיים וקטנים יותר (קיבולת של כ-50 זוגות אופניים או קורקינטים), מוקמים בתחנת האוניברסיטה בבאר שבע ובתחנת הרכבת בנתניה.

לפי נתוני רכבת ישראל, מדי בוקר בשעות השיא מגיעים כ-5,500 נוסעים עם אופניים אל תחנות הרכבת. ארבעת המתקנים יענו רק על חלק מהצורך, אבל מדובר בפיילוט עם פוטנציאל להתרחבות בהמשך.

לפי נתוני רכבת ישראל, מדי בוקר בשעות השיא מגיעים כ-5,500 נוסעים עם אופניים אל תחנות הרכבת. ארבעת המתקנים יענו רק על חלק מהצורך, אבל מדובר בפיילוט עם פוטנציאל להתרחבות בהמשך

כמו בכל פרויקט תשתיות בישראל, מתברר שגם במקרה הזה לוחות הזמנים הם רק המלצה. בתכנון המקורי, חניוני האופניים היו אמורים להתחיל לפעול כבר בקיץ שהסתיים זה עתה. זה לא קרה.

כעת, הלו"ז המעודכן עומד על עוד 4-5 חודשים – סוף הרבעון הראשון/תחילת השני של 2022.

עוד 412 מילים ו-5 תגובות
סגירה