לוחמי שייטת 13 יסייעו למשטרה להילחם בפשיעה בחברה הערבית

פרסום ראשון יחידת "טריגון" הוקמה בעידודו של המפכ"ל קובי שבתאי ● הצוותים כבר פעלו בשטח במהלך האירועים האלימים בחודש מאי האחרון, ובמשטרה מייעדים אותם כעת למלחמה נגד פרוטקשן והנשקים הלא חוקיים - כמו גם ביצוע מעצרים בחברה הערבית ● מפקד היחידה לזמן ישראל: "כשמגיעים לרף אלימות גבוה, צריך להביא אנשים שמכירים עבודה במצבי קיצון"

יחידת טריגון. "כשרף האלימות גבוה צריך אנשים שיודעים לעבוד במצבי קיצון" (צילום: דוברות מג"ב)
דוברות מג"ב
יחידת טריגון, לוחמי מילואים משייטת 13 פועלים תחת מג"ב

פלגת מילואים של בוגרי שייטת 13 תסייע למשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית. כך נודע לזמן ישראל.

היחידה, טריגון שמה, הוקמה כחלק ממג"ב ובימים אלה מגייסת לוחמים נוספים לקראת התעסוקה הקרובה באמצע חודש נובמבר. היחידה החלה לצבור תאוצה בחודשים האחרונים כשנטלה חלק בפעילויות מיוחדות של המשטרה בלחימה בפשיעה חמורה וכעת הכוונה להתמקד בחברה הערבית, כחלק מהמאמץ הלאומי.

במהלך אירועי האלימות הקשים בערי ישראל במהלך חודש מאי נשמעו קריאות להכניס את צה"ל לפעולה, בעיקר בערים המעורבות, נוכח המראות חסרי התקדים של תושבים נצורים בבתיהם, התפרעויות ומעשי לינץ' הדדיים בין יהודים וערבים. מתברר כי מתחת לרדאר כבר פעלה בשטח יחידת מילואים כזו, אשר לצד בוגרי שייטת יש בה גם לוחמים מדובדבן ו-669.

ביומיים הראשונים הפעילות הייתה במוקדי ההתפרעויות, שכללו הפרות סדר, ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה; ובשלב השני במעצרים ופשיטות על בתים שעלה בהם חשד לאחזקת אמל"ח או מעצר חשודים ודרושי חקירה וכן הסתערבות.

לוחמי מג"ב בלוד באירועי חודש מאי. מתחת לרדאר פעלה גם פלגת המילואים של שייטת 13 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
לוחמי מג"ב בלוד במאי. מתחת לרדאר פעלה בשטח פלגת מילואים של שייטת 13 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

בעקבות האירועים האלה, המודעות ליחידה גברה והיא קיבלה עיבוי באמצעי לחימה והגדלת סדר הכוחות, שעומד כרגע על פחות מפלוגה רגילה של מג"ב (90 לוחמים).

המגויסים עוברים הכשרה במשטרה והיחידה פועלת תחת מג"ב בפיקודו של ניצב אמיר כהן עם רוח גבית ממפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי.

עוינות שקשה לתאר

השילוב הלא-טבעי בין הקומנדו הימי למג"ב נבט בשלהי 2015, כאשר כמה בוגרי שייטת ושניים מדובדבן ביקשו להתנדב במשטרה. הם פעלו במרחב שרון עליו פיקד שבתאי, ועם הזמן ימי ההתנדבות גדלו אך הציוד עדיין היה בסיסי.

שנה לאחר מכן שבתאי מונה למפקד מג"ב והציע למתנדבים להקים יחידה במסגרת החיל, כך שיוכלו לקבל תגמול עבור ימי מילואים. היחידה יצאה לדרך והחלה לגייס לוחמים בעזרת משרדי המילואים של צה"ל. הייעוד התגבש תוך כדי תנועה והפעילות הראשונית הייתה מול פשיעה חקלאית, סיורים עם הבילוש, שיתוף פעולה עם ימ"ס בגדר הדרומית, עוטף ירושלים, חברון וגזרות נוספות.

שילוב של היעדר מפכ"ל במשך זמן רב יחד עם הקורונה גרמו לקפאון יחסי בפעילות ובתקציב לימי מילואים וציוד. נקודת המפנה הייתה כאמור באירועי חודש מאי, שהקפיצו בכמה דרגות את שילוב היחידה עם מג"ב.

מילואים של שייטת 13 התגייסו למג"ב. "כשליווינו שוטרי סיור הם הרגישו שיש להם גב" (צילום: דוברות מג"ב)
מילואים של שייטת 13 התגייסו למג"ב. "כשליווינו שוטרי סיור הם הרגישו שיש להם גב" (צילום: דוברות מג"ב)

"חווינו חיכוך עם אוכלוסייה ביישובים כמו טמרה ואום אל-פחם, בחלק מהמצבים הייתה באוויר עוינות שקשה לתאר, ראינו שנאה בעיניים לא של האוכלוסייה אלא של הפורעים עצמם", אומר מפקד היחידה ר', במקור קצין בשייטת שהפך לקצין מילואים במג"ב בדרגת רב-פקד.

"חווינו חיכוך עם אוכלוסייה בטמרה ואום אל-פאחם, בחלק מהמצבים הייתה באוויר עוינות שקשה לתאר, ראינו שנאה בעיניים. לא של האוכלוסייה אלא של הפורעים עצמם"

"היו גם רגעים של עימותים. ביצענו מעצרים ובשנייה כל הכפר מגיע ועוטף אותך עד רמה של סכנת חיים ואדי דלק באוויר שניצוץ אחד היה יכול לפוצץ את הכל. האירועים הסתיימו בצורה חלקה יחסית אבל זה היה ממש על הקצה", הוא מוסיף.

מעלה את המורל

בזמן אירועי חודש מאי שבתאי כבר היה מפכ"ל כמה חודשים והעובדה שהוא עודד את הקמת היחידה סייעה לה לצבור תנופה נוספת עם הפנים לייעוד החדש, כפי שממשיך ואומר ר': "לאט לאט הבינו שהיחידה יכולה לתת מכפלת כוח למשטרה. היה ברור שהפעילות הבסיסית היא מעצרים שיכולים להיגרר לאלימות בסיכון גבוה וזה היתרון היחסי שלנו.

"ההכוונה לפשיעה בחברה הערבית נולדה תוך כדי תנועה על הנתיב. נוצר צורך להפעיל את היחידה במאבק מול פרוטקשן, נשקים בלתי חוקיים ואירועי ירי ולשם היחידה מתועלת".

כוחות משטרה בלוד, 12 במאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
כוחות משטרה בלוד. "בחריגה הכי קטנה את כפוף למח"ש, כל כדור שיוצא נכשלת" (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

 איך מגשרים על הפער בין מי שעברו הכשרה צבאית לפעילות שיטור?
"מי שמתגייס אלינו חייב לעבור הסמכות שיטור. לא צריך להשקיע בהכשרה של לחימה במצבי קצה, רק להכווין ולדייק את המעבר מפעולה מעבר לקווי אוייב לפעילות מכוח החוק ולהבין שבחריגה הכי קטנה אתה כפוף למח"ש.

"הלוחמים מכירים לוחמה זעירה, קרב מגע ויודעים לעבוד בכל הזירות השונות. אז הדגש הוא דווקא בסמכויות ולהבין שכל כדור שיוצא אומר שנכשלת.

"בחריגה הכי קטנה אתה כפוף למח"ש. הלוחמים מכירים לוחמה זעירה, קרב מגע ויודעים לעבוד בזירות השונות. הדגש הוא בסמכויות ובהבנה שכל כדור שיוצא נכשלת"

"השאיפה היא לנטרל הכל בצורה נקייה ושקטה ובמינימום הפעלת כוח כדי לתפוס עבריינים ולהביא אותם למיצוי הליכים בפני בית משפט. השינוי דורש מאיתנו להסביר את הסמכויות ואת הגישור עושים בחניכה, כיתות לימוד, ריענונים, הדגמות בשטח ותחקירים".

למה בכלל לשלוח לוחמים מהצבא למאבק בפשיעה? עבריינים הם לא מחבלים.
"נתקלים באנשים שרמת האלימות שלהם גבוהה, אלה לא עברייני רחוב. כדי להתמודד איתם צריך רמת לחימה גבוהה, קור רוח ולדעת לתפקד בלחץ. כשמגיעים לרף אלימות גבוה צריך להביא אנשים שמכירים עבודה במצבי קיצון, עם מנטליות חזקה והבנה מערכתית. בסוף יכול להיות כאן גם שימוש בנשק, אז צריך לדעת לתפעל אירוע בצורה נכונה ובמינימום השלכות.

לוחמי יחידת טריגון (צילום: אדר יהלום, דוברות מג"ב)
לוחמי יחידת טריגון (צילום: אדר יהלום, דוברות מג"ב)

"לוחמי מג"ב רואים את החבר'ה שלנו עם המוטיבציה וזה מעלה את המורל ומשרה ביטחון. ליווינו צוות של שוטרי סיור שהותקף בעבר וכשאתה איתם הם מקבלים אנרגיה ורעל וממלאים משימות בצורה מופתית כי יודעים שיש להם גב. יש מי שיטפל באירוע שמתדרדר, כך שהסיכון נמוך משמעותית".

"ליווינו צוות של שוטרי סיור שהותקף בעבר וכשאתה איתם הם מקבלים אנרגיה ורעל וממלאים משימות בצורה מופתית כי יודעים שיש להם גב. יש מי שיטפל באירוע שמתדרדר"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 740 מילים ו-1 תגובות
סגירה