תור הזהב המדיני של בנט

בנט הגיע לסקוטלנד כשהוא מהוסס מעט, אבל צבר ביטחון מפגישה לפגישה ● הסקרנות כלפי ראש הממשלה שהחליף את נתניהו הועילה, ומנהיגים מכל העולם ניגשו אליו ● "בתוך חצי שעה עשינו מה שאנחנו בדרך כלל עושים בחצי שנה" ● הבוקר בנט חוזר לתוך מציאות פחות מפרגנת אל מול משימה שעשויה לחרוץ את גורלו הפוליטי ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת האקלים, 2 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח/ לע"מ)
חיים צח/ לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת האקלים, 2 בנובמבר 2021

"תקשיב", ביקש ראש הממשלה נפתלי בנט מראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, "מה שהיה עם נתניהו – הכול טוב ויפה. מכאן אנחנו ממשיכים הלאה".

הרבה מטען היה באמירה הזו. בנט מכיר היטב את ההיסטוריה הידידותית בין קודמו בתפקיד ומודי. כולם זוכרים את הפגישה המפורסמת בין השניים על שפת הים, רגליהם במים – הברקה של אחת היועצות בלשכתו של בנימין נתניהו.

בנט רוצה להשתחרר מהצל הזה ולהציג פנים חדשות ומדיניות אחרת. בנסיבות הללו, ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו נפלה לו מהשמיים, שהולכים ומתכסים בגזי חממה.

בנט רוצה להשתחרר מהצל של נתניהו ולהציג פנים חדשות ומדיניות אחרת. בנסיבות הללו, ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו נפלה לו מהשמיים, שהולכים ומתכסים בגזי חממה

בנט הגיע לוועידה ביום שני די מהוסס אבל צבר ביטחון מפגישה לפגישה. המנהיגים מכל העולם ניגשו אליו במבואה המבוצרת ושאלו אותו איך הצליח להדביר את הדלתא. מודי הזמין אותו לבקר בהודו בתחילת השנה הבאה.

"הקורונה היא הקו שמחבר היום את ישראל עם ניו יורק ולונדון", כפי שהגדיר זאת גורם מדיני בפמליית בנט.

ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת האקלים, 2 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח/ לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת האקלים, 2 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח/ לע"מ)

הסקרנות כלפי ראש הממשלה החדש הועילה. רבים רצו לתהות על קנקנו של בנט. הזמינות בוועידה שיחקה לטובתו. "בתוך חצי שעה עשינו מה שאנחנו בדרך כלל עושים בחצי שנה", אמר אתמול גורם מדיני המקורב לבנט. הפגישות האינטנסיביות – המתוכננות והמקריות – עם מנהיגי העולם הלכו ותכפו, עד שהגורם המדיני כינה את המצב "צונאמי מדיני חיובי".

ככל שהביטחון המדיני של בנט גבר, כך הוא המשיך וחידד את הכישלונות של קודמו, שהעמידו לדעתו את ישראל בפני סכנה קיומית של ממש. זה לא רק איראן והסכם הגרעין שבוטל ללא אבחנה ובחינה לעתיד. אלה גם הקשרים המעורערים עם מצרים וירדן שבנט מנסה עכשיו לתקן. הביקורת הזו על נתניהו מחלחלת גם לראשי המדינות שאיתם הוא דיבר.

ככל שהביטחון המדיני של בנט גבר, כך הוא המשיך וחידד את הכישלונות של קודמו, שהעמידו לדעתו את ישראל בפני סכנה קיומית של ממש. וזה לא רק איראן והסכם הגרעין שבוטל ללא אבחנה ובחינה לעתיד

אבל תור הזהב המדיני הזה, לפחות בעיניו של ראש הממשלה, לא מסייע במיוחד בעניין האיראני. המנהיגים באירופה מסוכסכים ועסוקים בעצמם ואמריקה לא יודעת מה לעשות. המעצמות במבוכה. "איראן משחקת פוקר והיא מאוד טובה בזה", אומר גורם מדיני בפמליה.

ישראל מבקשת מהמעצמות להפעיל סנקציות מדיניות על איראן. ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון – אולי החבר הטוב ביותר שיש היום לישראל בעולם – ספג מתקפה משולבת של בנט והשגרירה בלונדון ציפי חוטובלי כדי שיעזור למנוע הסכם גרעין נוסף ולהעביר החלטה נגד איראן במועצת הביטחון של האו"ם.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר בוועידת האקלים בגלזגו, 2 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali, Pool)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר בוועידת האקלים בגלזגו, 2 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali, Pool)

ג'ונסון הסכים כמובן בחיוך גדול, אבל המשמעות של החלטות מועצת הביטחון ידועה. "אם אין אני לי מי לי, ואם לא עכשיו – אימתי", מצטט בנט מדי פעם את הלל הזקן. "המאמץ נגד איראן נחלק למה שהמעצמות עושות ומה שאנחנו עושים מבחינת ההכנות שלנו", אומר גורם מדיני, ורומז על התקציב שעבר להתחמשות ואימונים לקראת תקיפה אפשרית.

מול המבוכה האסטרטגית הזו מול איראן צריך רק להזכיר כי לפני 11 שנים בדיוק הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי סרב לדרוך את המערכת לפעולה. אשכנזי טען כי גיוס מילואים מחייב את הצד השני לתגובה וכי לצה"ל אין את היכולת לתקוף לבדו את מתקני הגרעין באיראן.

אתמול (שלישי) משך בנט התעניינות עצומה בגלזגו גם בזכות הסקנדל סביב שרת האנרגיה קארין אלהרר. אלהרר הגיעה בשני לוועידה אך לא הצליחה להיכנס, מכל מיני סיבות מקוממות שקשורות באבטחה וגישה לנכים. כל המאמצים שעשה בנט עצמו במהלך שעתיים תמימות לסייע לאלהרר לא צלחו, והיא נאלצה לחזור למלון באדינבורו – מרחק שעה נסיעה מגלזגו.

אתמול אלהרר הגיעה לוועידה עם בנט, והשניים הפכו מוקד האירוע. כל התקשורת הבריטית עסקה בפרשה, המארגנים התנצלו ואלהרר עצמה התראיינה ללא הרף וזכתה לסימפטיה רבה.

אתמול אלהרר הגיעה לוועידה עם בנט, והשניים הפכו מוקד האירוע. כל התקשורת הבריטית עסקה בפרשה, המארגנים התנצלו ואלהרר עצמה התראיינה ללא הרף וזכתה לסימפטיה רבה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר נכנסים למתחם ועידת האקלים בגלזגו, 2 בנובמבר 2021
ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר נכנסים למתחם ועידת האקלים בגלזגו, 2 בנובמבר 2021

והייתה כמובן גם ועידה שנועדה להילחם במשבר האקלים, עם נוכחות מרשימה של מנהיגים ומובילי דעה מכל העולם. שוב ושוב חזרו כולם על הצורך בפעולה דחופה. שלוש מילים -This is critical  – הדהדו בכל נאום, מהנשיא ג'ו ביידן ועד מוחמד אשתייה הפלסטיני.

"אם יש התחממות, אין טבע. אם אין טבע, אין אנשים. אם אין אנשים – אין יקום", ציין אחד הדוברים בוועידה, שתימשך עוד ימים. השאלה היא עד כמה ההתחייבויות וההצהרות בוועידה יהפכו למעשים של ממש.

בנט חזר הבוקר לארץ. את הפרגון שקיבל בוועידה בגלזגו יחליפו מתקפות ונאצות באולם המליאה בכנסת. את השיח על חדשנות ישראלית והייטק ימיר ויכוח אלים על התקציב ומלחמה על כל קול לקראת ההצבעה.

זה החשש הקיומי האמיתי של בנט לימים הקרובים. אם אין תקציב, יש בחירות. ואם יש בחירות – אין בנט.

עוד 697 מילים
סגירה