ישראל מקווה שארה"ב תפתור את סכנת הגרעין האיראני

מתקפת הסייבר על תחנות הדלק האיראניות המיוחסת לישראל, צילום מסך מוידאו של Reuters
מתקפת הסייבר על תחנות הדלק האיראניות המיוחסת לישראל, צילום מסך מוידאו של Reuters

כוח ההרתעה של ישראל מול איראן נשחק משמעותית. האיומים השתלטו על השיח הפומבי במקום מעשים בשטח. מתקפת הסייבר המיוחסת לישראל על תחנות הדלק באיראן הייתה מוצלחת ותרמה למורל הלאומי, אך אין בה כדי לעצור את המרוץ לפצצת הגרעין.

ככל שנוקף הזמן, הולך ומסתבר כי ישראל איבדה את כושר ההרתעה שלה מול איראן, בעיקר בגלל האיומים החוזרים ונשנים על תקיפה צבאית אפשרית של מתקני הגרעין האיראניים מבלי שקורה משהו ממשי בשטח.

ככל שנוקף הזמן, הולך ומסתבר כי ישראל איבדה את כושר ההרתעה שלה מול איראן, בעיקר בגלל האיומים החוזרים ונשנים על תקיפה צבאית אפשרית של מתקני הגרעין האיראניים מבלי שקורה משהו ממשי בשטח

מדינות העולם ואיראן כבר התרגלו לאיומים והאזהרות של ישראל והפסיקו להתרגש מהם.

ממשלת ישראל אישרה תקציב של 1.5 מיליארד שקל כדי לבנות יכולת צבאית לתקיפת מתקני הגרעין באיראן. ישראל מנופפת בהודעה הזו נוכח כישלון המאמצים של המעצמות להחזיר את איראן לשולחן הדיונים בשיחות הגרעין בוינה. האיראנים הודיעו כי יחזרו לשיחות בחודש הבא אבל צריך להמתין ולראות אם אכן כוונתם היא רצינית.

ישראל משדרת חולשה, כשאתה חוזר על אותו איום והופך לתקליט שחוק, גם האויב שלך מפסיק להתייחס אליו ברצינות, הוא הופך לנדוש ואתה מאבד את כושר ההרתעה.

איראן חצתה מזמן את "הקווים האדומים" שישראל הציבה לה בנושא הגרעין. שום דבר לא נעשה בעניין על ידי ממשלת נתניהו או ממשלת בנט כדי להרתיע אותה מלהמשיך בדרכה, מלבד כמה פעולות חשאיות בלתי מספיקות.

אבל המאמץ המדיני הישראלי נותר זהה, בחשאי. ישראל מנסה לשכנע ולדחוף את הממשל האמריקני להנחית מכה צבאית על מתקני הגרעין באיראן בגלל שהם מהווים סכנה לעולם כולו.

הנשיא ביידן מתנגד לכך בתוקף וסבור, שלמרות הסרבנות האיראנית הפיתרון הדיפלומטי הוא הפיתרון הנכון ולא הפעלת כוח צבאי נגד איראן.

איראן חצתה מזמן את "הקווים האדומים" שישראל הציבה לה בנושא הגרעין. שום דבר לא נעשה בעניין על ידי ממשלת נתניהו או ממשלת בנט כדי להרתיע אותה מלהמשיך בדרכה, מלבד כמה פעולות חשאיות בלתי מספיקות

אולם ארה"ב עלולה להיגרר לכך בעל כורחה אם ישראל תעשה מהלך צבאי נגד מתקני הגרעין האיראניים. סביר להניח שישראל תותקף בתגובה על מהלך כזה על ידי איראן ושלוחותיה באלפי טילים ורקטות מדי יום וארה"ב תצטרך לסייע לה.

האמריקאים עלולים להיגרר למלחמה אזורית אם הבסיסים הצבאיים האמריקנים במזה"ת יותקפו על ידי איראן.

בסוף השבוע שעבר הודיעה ארה"ב על הטלת סנקציות על מערך המל"טים של איראן, הצעד בא לפני חידוש שיחות הגרעין בוינה שצפוי בחודש הבא. העיצומים כוונו נגד גורמים וחברות הקשורות לתוכנית כלי הטיס הבלתי מאויישים של כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" של איראן, אשר על פי וושינגטון תקפו כוחות אמריקאים וספינות באזור המפרץ. אותם מל"טים סופקו גם לחזבאללה ולחמאס.

גורמים מדיניים אומרים כי לישראל היה חלק חשוב בשכנוע ממשל ביידן לנקוט במהלך הזה, אולם זה צעד קטן בלבד. נכון לשעה זו, האסטרטגיה הישראלית נחלה מפלה, אבל ישראל לא מפסיקה לנסות ולבנות הרתעה. התקווה שלה כרגע היא לסבך את ארה"ב במלחמה עם איראן.

מתקפת הסייבר על איראן

גורם מודיעיני בכיר במזרח התיכון חיכך השבוע את ידיו בהנאה נוכח מתקפת הסייבר המוצלחת על תחנות הדלק באיראן.

ארה"ב עלולה להיגרר בעל כורחה, אם ישראל תעשה מהלך צבאי נגד מתקני הגרעין האיראניים. ישראל כנראה תותקף בתגובה ע"י איראן ושלוחותיה באלפי טילים ורקטות ביום וארה"ב תצטרך לסייע לה

איראן רמזה שמאחורי ההתקפה עמדה "מדינה" מבלי לנקוב בשמה, אבל בקרב קהילית המודיעין הבינלאומית רווחת ההנחה שמדובר בישראל.

עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, איים על ישראל כי ארצו תגרום לה נזקים בשווי מילארדי דולרים.

בהתקפה נפגעו 4.300 תחנות דלק, כ-80 אחוזים מהן שבו לפעילות תקינה לאחר יממה, אבל באיראן השתרר כאוס מלא.

התקפת הסייבר המוצלחת השנה היא המשך ישיר למתקפת הסייבר בשנה שעברה על נמל בנדר עבאס האיראני. בזמנו העריכו גורמי מודיעין מערביים כי ההתקפה הזו הייתה תגובה על מתקפת הסייבר שעשתה איראן על תשתיות המים בישראל.

התקפת הסייבר המוצלחת השנה היא המשך ישיר למתקפת הסייבר בשנה שעברה על נמל בנדר עבאס האיראני. בזמנו העריכו גורמי מודיעין מערביים כי זו תגובה על מתקפת הסייבר של איראן על תשתיות המים בישראל

בהנחה שישראל עמדה מאחורי ההתקפה האחרונה על תחנות הדלק באיראן, מה היא השיגה?

1

יצירת אנרכיה במדינה לתקופה קצרה. הדלק באיראן נרכש על ידי האזרחים באמצעות כרטיסים חכמים שמנפיקה הממשלה. בעצם מדובר בדלק מסובסד.

2

ההתקפה הביכה את המשטר האיראני אך לא הצליחה להתסיס את הרחוב האיראני נגד המשטר. ההנחה הזו של ארה"ב וישראל כי אפשר להוציא את ההמונים לרחובות נגד משטר האיאתולות מזמן פשטה את הרגל.

3

ההתקפה העבירה מסר של הרתעה לאיראן ואזהרה שלא לבצע התקפות סייבר על תשתיות בישראל.

4

נקמה וחיזוק הביטחון העצמי, העלאת המורל הלאומי הישראלי.

למרות שמתקפת הסייבר המיוחסת לישראל הייתה מוצלחת, היא לא תשנה את ההחלטות שהתקבלו בצמרת האיראנית והיא לא תעצור את המרוץ של איראן לפצצה הגרעינית. ההרתעה הישראלית צריכה להיות הרבה יותר רצינית, כמו למשל פיצוץ חלק ממתקן הגרעין בנתנז.

מתקפת הסייבר המיוחסת לישראל הייתה מוצלחת, אך לא תשנה את החלטות הצמרת האיראנית ולא תעצור את מירוצה לפצצה. ההרתעה הישראלית צריכה להיות יותר רצינית. למשל פיצוץ במתקן הגרעין בנתנז

ישראל הצליחה עד כה לעצור את המאמץ האיראני להקים תשתיות טרור בגבול רמת הגולן אך נכשלה בעצירת ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה. הנשיא פוטין הבטיח לישראל לפעול להרחקת הכוחות האיראניים למרחק של 80 ק"מ מהגבול של סוריה עם ישראל, אך זה לא קרה בפועל. גם משלוחי הנשק מאיראן לסוריה נמשכים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 805 מילים
סגירה