היד המושטת לשלום של ראשי שבטי הבדואים בעיראק נותרה תלויה באויר

פגישת ראשי שבטי הבדואים העיראקים באירביל, 2021, צילום מסך מסרטון של ☆بغداد المنصورة☆
פגישת ראשי שבטי הבדואים העיראקים באירביל, 2021, צילום מסך מסרטון של ☆بغداد المنصورة☆

בחודש שעבר היה אירוע מרשים באירביל בירת כורדיסטן העיראקית, כאשר ראשי שבטים בדואים עיראקים קראו לשלום עם ישראל. אבל היד המושטת נותרה תלויה באוויר, ואיש בישראל לא טרח לתפוס אותה.

בחודש שעבר היה אירוע מרשים באירביל בירת כורדיסטן העיראקית, כאשר ראשי שבטים בדואים עיראקים קראו לשלום עם ישראל. אבל היד המושטת נותרה תלויה באוויר, ואיש בישראל לא טרח לתפוס אותה

התגובה של ישראל לקריסת מדינות ערב בסער הערבי היא אולי הכשלון המדיני הגדול ביותר, ולמרבה ההפתעה והצער – אף אחד בישראל אפילו לא מודע למה שקורה בסביבתנו הקרובה ביותר, לסכנות ולסיכויים הגלומים במזרח התיכון המשתנה. כל מה שהוא לא ספין פוליטי בן חלוף – לא נחשב ולא מדווח.

מה קורה סביבנו? זה לא רק קריסת מדינית של מדינות שהוקמו על שולחן השרטוטים של אנגליה וצרפת אחרי מלחמת העולם הראשונה בהסכמי סייקס פיקו, אלא קריסת שתי האידאולוגיות ששלטו בסהר הפורה בעשורים האחרונים – הפן ערביות והפן אסלאם.

המונח פן מבטא כול, הכלה של הכל, והפן ערביות פירושה שכולם חייבים להיות ערבים. הפן אסלאם פירושו שכולם חייבים להיות מוסלמים.

האידאולוגיה הפן ערבית שלטה בסוריה כל תקופת הבעת' והיא קבעה שאין נוצרים, אין אסמאעילים, אין דרוזים, אין כורדים – כולם ערבים. על הכורדים נאסר לדבר כורדית וללמד את תרבותם. סוריה הפן ערבית גם שללה מחלק גדול מן הכורדים את אזרחותם הסורית והותירה אותם חסרי אזרחות.

הפן אסלאם היה אסון לנוצרים. הם מצאו בפן ערביות הגנה מן האסלאם הרדיקלי. כל עוד נדרש מהם להיות ערבים – אין בעיה. בין כה וכה שפתם ותרבותם הם ערביים, אבל כאשר הפן אסלאם – כלומר: המדינה האסלאמית, דרשה מהם להתאסלם. פה הייתה בעיה גדולה, כי להתאסלם הם לא יכלו – והושמדו.

מה זה קשור אלינו? הפן ערביות והפן אסלאם לא רק שאינן מקבלות את האחר הערבי שאינו כמותם, בוודאי שהם לא מקבלות אותנו כיהודים.

בעיית הלגיטימיות שלנו נעוצה בשתי האידאולוגיות שלא מקבלות את האחר – הפן ערביות והפן אסלאם. ההתפכחות של הערבים משתי האידאולוגיות האלה הם המענה החשוב ביותר שלנו ל-BDS ויתר מעשי שלילת הלגיטימציה שלנו מטעם החזית העממית. שלילת לגיטימיות שהשתלטה על האירגונים הבלתי ממשלתיים ברמאללה ועל משרד החוץ הפלסטיני בראשות איש החזית העממית, ריאד מאלכי, המוביל את מהלכי הוקעת ישראל כישות לא לגיטימית.

בעיית הלגיטימיות שלנו נעוצה בשתי האידאולוגיות שלא מקבלות את האחר – הפן ערביות והפן אסלאם. ההתפכחות של הערבים משתי האידאולוגיות האלה הם המענה החשוב ביותר שלנו ל-BDS ויתר מעשי שלילת הלגיטימציה שלנו

הבדואים הם תמצית הערביות, ואם הם מכירים בנו ורוצים לכונן עמנו שלום, אין התפתחות מסעירה יותר מזאת שתשלול מאוייבינו הפן ערביים והפן אסלאמיים את אחד הכלים החשובים ביותר שלהם – שאנו לא חלק מן המזרח התיכון, אלא זרים.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 407 מילים
סגירה