מנכ"ל התחנה המרכזית בת"א התפטר, הבעלים מציעים חללים להשכרה

בית המשפט הוציא צו סגירה אך בעלי התחנה המרכזית ממשיכים בעסקים כרגיל ● מאות מ"ר מוצעים להשכרה בתנאי שהשוכרים ישלמו על ציוד כיבוי אש ● רוב הכניסות נסגרו והזבל נערם במפלסים ● סוחרים חסמו אוטובוסים במחאה על המפגע התברואתי ● מנכ"ל התחנה המתפטר לזמן ישראל: "אני מיוזמתי שמתי את המפתחות"

התחנה המרכזית, מבט ממערב. בית המשפט הוציא צו סגירה, הבעלים ממשיכים להשכיר חללים וסוחרים טוענים שההזנחה מתגברת (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט
התחנה המרכזית בתל אביב, נובמבר 2021

התחנה המרכזית בתל אביב פועלת בימים אלה באזור דמדומים. עיריית תל אביב ורשות הכבאות אמנם הודיעו כי המקום ייסגר ב-5 בדצמבר, בעקבות צו הסגירה שהוציא בית המשפט, אולם הבעלים ממשיכים בעסקיהם כרגיל ומציעים חללים להשכרה לכל דורש.

אלא שההזנחה מתגברת, הזבל נערם ברחבות, הסוחרים זועמים, רוב הכניסות נסגרו ומנכ"ל חברת הניהול התפטר אחרי שכיהן מעל לעשור בתפקיד, כפי שמתפרסם כאן לראשונה.

בביקור במשרדי הנהלת התחנה התכונה רבה. "מהר, מהר, תעשי את זה ותראי שנשכיר את הכל. מה, יכול להיות שיש לי יותר אנשים ממקומות להשכיר? זה לא סביר כל המקום פה ריק", אומרת אחת המנהלות לזוטרה ממנה.

"מהר, מהר, תעשי את זה ותראי שנשכיר את הכל. מה, יכול להיות שיש לי יותר אנשים ממקומות להשכיר? זה לא סביר כל המקום פה ריק", אומרת אחת המנהלות לזוטרה ממנה

העובדת הבכירה יותר הגיעה ככל הנראה בזמן האחרון כדי לעשות סדר בניהול המתחם. היא דחקה בעובדת הזוטרה ממנה לברר כמה שיותר מהר האם יש ציוד כיבוי אש בכל אחד מהשטחים הפנויים, כדי לדעת האם ניתן להשכיר אותם, או לדרוש מהשוכרים החדשים לשלם עבור ההתקנה שלהם.

בינתיים, מחוץ למשרד מחכים לקוחות פוטנציאליים שמעוניינים לשכור מאות מטרים למחסנים, לחדש חוזים קיימים או לעשות מנוי לחניון. ביקשתי להשכיר משרד קטן בעצמי והוצע לי חלל של 28.5 מ"ר בקומה חמישית. כרגע יש שם תצוגה של אמן פלסטי, אך לדברי העובדת שהציגה בפנינו את המשרד זו לא צריכה להיות בעיה.

משרד להשכרה בתחנה מרכזית. "כרגע יש כאן אמן אבל אני יכולה לפנות אותו מהרגע להרגע" (צילום: עומר שרביט)
משרד להשכרה בתחנה מרכזית. "כרגע יש כאן אמן אבל אני יכולה לפנות אותו מהרגע להרגע" (צילום: עומר שרביט)

"אני יכולה לפנות אותו מהרגע להרגע. תצטרך לשלם בעצמך על ספרינקלרים, גלאי עשן וחשמל. החוזה הוא לשנה עד שנתיים. צריך להביא שני ערבים. הצעת מחיר תקבל מאוחר יותר".

"אני יכולה לפנות אותו מהרגע להרגע. תצטרך לשלם על ספרינקלרים, גלאי עשן וחשמל. החוזה הוא לשנה עד שנתיים. צריך להביא שני ערבים. הצעת מחיר תקבל מאוחר יותר"

בתשובה לשאלה האם היא מעריכה שאוכל להישאר במשרד הזה כמה חודשים לפחות, היא אמרה כך: "לא יודעת, אנחנו משכירים. החוזה נעשה על ידי נצבא שאני עובדת שלה".

אבל התחנה אמורה להיסגר בחודש הבא לפי צו בית משפט, לא?
"כיבוי אש רוצים לסגור את כל התחנה, אנחנו טיפלנו בחלק מהליקויים ואני מקווה שהדברים יסתדרו".

בתשובה לשאלות נוספות היא אמרה: "אני לא יודעת, ההנהלה התחלפה, המנכ"ל עזב היום". ואכן, במשרדים אפשר היה לראות בחור ובחורה שחילקו הוראות לשאר הנוכחים וכנראה הגיעו כדי "לעשות סדר". בפני אחד מהם הזדהיתי כעיתונאי והוא הטיח במזכירה, "מה, כל אחד שרוצה מסתובב כאן חופשי?"

מיקי זיו (צילום: Lockit)
מיקי זיו (צילום: Lockit)

המנכ"ל שעזב את תפקידו ביום חמישי האחרון הוא מיכאל (מיקי) זיו, שמונה לתפקיד במאי 2010 וכיהן בו כמעט ברציפות עם הפוגה של שנה אחת.

"אני מיוזמתי שמתי את המפתחות והודעתי שאני רוצה להתפטר", אמר זיו בשיחה טלפונית וסרב להרחיב באשר לרקע להתפטרות. להערכת הסוחרים ואחד מנציגי חברות האוטובוסים, המנכ"ל התפטר כי חשש לקחת אחריות על בעיות הבטיחות שיש בתחנה.

בצל הביקורת שהושמעה לאורך השנים על בעלי התחנה וכן העירייה ומשרד התחבורה שנתנו למקום להתדרדר, דווקא המנכ"ל המתפטר זוכה להערכה מסוחרים, אמנים ומדריכי סיורים שפועלים במקום.

זה לא מנע את הכאוס ששרר בו לאורך השנים בכל היבט אפשרי, החל מנגישות לשירותים ועד שילוט בסיסי שייאפשר למבקרים להבין מהיכן ייצא הקו לירושלים או לבני ברק.

בית המשפט קבע בחודש שעבר כי התחנה המרכזית תצטרך לסגור את שעריה ב-5 בדצמבר בגלל היעדר אישור מרשות כיבוי והצלה. אלא שבהנהלה פועלים לדחות את צו הסגירה הפינוי והודיעו לכל דיירי החללים שעליהם לשלם על התקנת ציוד כיבוי או להתפנות.

ההנהלה החלה לפרוץ לחלק מהחללים הנטושים ולפנות את הציוד שכעת אפשר להיווכח בו זרוק ברחבי המפלסים השונים.

בית המשפט הוציא צו סגירה ל-5 בדצמבר. אלא שבהנהלה פועלים לדחות את הצו והודיעו לדיירים בחנויות שעליהם להתקין ציוד כיבוי אש או שהחלל שלהם יפונה

זבל נערם במתחם האמנים בתחנה המרכזית בתל אביב, נובמבר 2021 (צילום: עומר שרביט)
זבל נערם במתחם האמנים בתחנה המרכזית. ההנהלה מפנה את החללים הנטושים אך לא מנקה את הרחבות

החללים הם בבעלות חברת נצבא, מפעילת התחנה, או בבעלות פרטית, ובחלק מהמקרים לא ברור מי הבעלים. במקביל לפינוי הציוד שעלול להתלקח, בתחנה ממשיכים לצמצם את השירות לציבור שעדיין נזקק לעבור במתחם הזה כדי להתנייד: 5 כניסות להולכי רגל נסגרו ונותרו רק 3 פתוחות. את האוטובוסים העירוניים שהיו בקומה התחתונה העבירו לקומה שישית.

בתוך כך הסוחרים בתחנה זועמים על הכאוס ששורר בה כעת, וטוענים כי ההנהלה הפסיקה כמעט לנקות. ביום רביעי סוחרים עלו לקומה שישית וחסמו את יציאת האוטובוסים במחאה על כך שאין שירותי ניקיון. אחד מהם אמר לנו כי הוא חושש ממחלות ומהמפגע התברואתי שנערם מול החנות שלו בגודל של כ-40 מ"ר, שעליה הוא משלם 3,000 שקל לחודש דמי ניהול ו-70 שקל למ"ר כשכירות.

סוחרים עלו לקומה שישית וחסמו את יציאת האוטובוסים במחאה על שאין שירותי ניקיון. אחד מהם אמר כי הוא חושש ממחלות ומהמפגע התברואתי שנערם מול החנות שלו

העובדה שבתחנה להוטים כרגע להשכיר כמה שיותר חללים שיש בהם בעלים שמוכנים להסדיר אמצעי כיבוש אש, מעידה על כך שהם לא להוטים להתפנות מיד למרות החרב המתהפכת של צו הסגירה. באופן הזה הם יוכלו להמשיך ליהנות מדמי ניהול ודמי שכירות של שוכרי החללים וכן ממיליוני שקלים בכל שנה מחברות האוטובוסים השונות במסגרת חוזה שמסתיים ב-2023.

סוחרים בתחנה המרכזית חוסמים אוטובוסים בקומה שישית במחאה על זבל שנערם לצד החנויות, 3 בנובמבר 2021 (צילום: באדיבות המצולמים)
סוחרים בתחנה המרכזית חוסמים אוטובוסים בקומה שישית במחאה על זבל שנערם לצד החנויות

בעיריית תל אביב ובמשרד התחבורה שוקלים להעביר חלק ממסופי האוטובוסים לצומת תל גיבורים ולשטח שצמוד לבית פנורמה, אך תושבי שכונת נוה עופר הסמוכה מגבירים הילוך כנגד הכוונה הזו. כמו כן, ברשות מקרקעי ישראל דורשים פיצוי על השטח שמיועד למסוף החליפי.

בהנהלת התחנה הודיעו לדיירי המתחם שעיריית תל אביב ורשות הכיבוי ימליצו לדחות את צו הפינוי אם יתוקנו ליקויי הבטיחות, אך שני הגופים מתכחשים לכך בתגובה לכתבה זו.

במשרד התחבורה אומרים כי כרגע "עובדים על פתרון שייאפשר להמשיך לפעול ולהתפנות עד הזמן שנקבע", כלומר לכל היותר עד סוף 2023. במשרד התחבורה הוסיפו כי צו הסגירה לחודש הבא הוא בכפוף לתיקון הליקויים, כך שאם הם יתוקנו הצו צפוי להתבטל.

במשרדי הנהלת התחנה הפנו אותנו לפריאל אטיאס, מנכ"ל החברה האם איירפורט סיטי, אך הוא לא השיב לפניות וכך גם חברת נצבא עצמה, שלצד התחנה בתל אביב מחזיקה בתחנות מרכזיות באשדוד, עפולה, באר שבע, ירושלים, רמלה ועוד.

נצבא היא בבעלות מלאה של החברה הציבורית איירפורט סיטי. קובי מימון נחשב לאיש הדומיננטי בקבוצת החברות הזו, אף שאינו נושא בהן תפקיד רשמי ושמניותיו הועברו לנאמנות. איירפורט סיטי עצמה מגדירה את חיים צוף כבעל השליטה, והוא גם היו"ר.

שער לאוטובוסים והולכי רגל שנסגר בתחנה המרכזית. הבעלים ימשיכו ליהנות ממיליוני שקלים מחברות האוטובוסים עד שהפינוי יתממש
שער לאוטובוסים והולכי רגל שנסגר. בעלי התחנה ימשיכו ליהנות ממיליוני שקלים מחברות האוטובוסים עד הפינוי בפועל

מעיריית תל אביב נמסרה התגובה הבאה:

"בניגוד לנטען, לא התקבלה בעיריית תל אביב-יפו כל פניה של הנהלת התחנה המרכזית. בכל מקרה, אין בסמכותה של העירייה לבטל צווי סגירה שיפוטיים לעסקים. לכל היותר בנסיבות מסוימות יכולה העירייה להסכים להארכת המועד לביצועם של צווי סגירה לבקשת העסק באם יש התקדמות משמעותית בתיקון הליקויים ויידרש עוד זמן קצר להשלים אותם. אך כאמור, פניה כזו לא התקבלה".

מרשות הכבאות וההצלה נמסרה התגובה הבאה:

"רשות הכבאות אינה צד להליך המשפטי, לא ביקשה להוציא צו סגירה ולא תבקש לבטל אותו, בהקשר זה יש לפנות לעיריית תל אביב. אישור רשות הכבאות למתן רישיון עסק או היתר זמני יינתן לאחר תיקון הליקויים. למיטב ידיעתנו לא נקבע מועד נוסף לדיון".

עוד 1,025 מילים
סגירה