חפשו את האשה

הדיון בתקיפת עידית סילמן בחדשות 12, צילום מסך
הדיון בתקיפת עידית סילמן בחדשות 12, צילום מסך

במקום לקחת חלק בחגיגת הניצחון להעברה חלקה של התקציב בהשתתפות במסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה המכהן, החליפי ושר האוצר, נאלצה השבוע יו"ר הקואליציה עידית סילמן להתמודד עם צונאמי של מתקפות שנועדו לערער על אמינותה.

במקום לקחת חלק בחגיגת הניצחון להעברת התקציב החלקה בהשתתפות במסיבת עיתונאים עם רה"מ המכהן, החליפי ושר האוצר, נאלצה השבוע יו"ר הקואליציה עידית סילמן להתמודד עם צונאמי של מתקפות

אבל צריך להגיד ביושר, מי שהייתה חסרה בתמונת הניצחון על התקציב היא יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן. בזכותה, בזכות היסודיות שלה, הרוח הטובה שנושבת ממנה, והרצינות שבה לקחה על עצמה את תפקיד יו"ר הקואליציה – בזכות כל אלה הצליחה ממשלה השינוי להעביר בצורה חלקה (למעט מעידות קטנות ושוליות) את תקציב המדינה לשנת 2021-2023. ושום דבר בזה אינו מובן מאליו, בקואליציה שמורכבת מתשע מפלגות שונות ומשונות שרב המבדיל ביניהן.

סילמן הצליחה במקום שמנוסים ממנה וותיקים ממנה כשלו במהלך השנים.
בתפקידה כיו"ר הקואליציה, הייתה זו עידית סילמן שדאגה לדבר עם כל אחד ואחת מחברי וחברות הכנסת ולבדוק ולוודא שהם יגיעו למליאה, שיהיו עירניים (כמה שניתן בנסיבות שנוצרו) ולוודא שכולם, כ-ו-ל-ם יגיעו ויצביעו וישפיעו ויעבירו את התקציב. וזה הצליח.

שלא בטובתה ולא מתוך בחירה הפכה סילמן לשק החבטות של ממשלת השינוי כבר מתחילת הדרך. כל התכונות הטובות, עמדו נגדה: היא אישה, היא צעירה, היא אינטליגנטית, רהוטה, ומאוד נחושה בדרך, היא פעלתנית ולא ממצמצת, היא מטופחת עם סגנון אופנתי מגובש. וזה מטריף את מתנגדי ממשלת השינוי. ולכן הפכו אותה מטרה להתקפות.

מאז כוננה הממשלה הפכה סילמן יעד להתקפות כמעט חסרות תקדים. התקפות אישיות עליה, על בני משפחתה, על ילדיה, ברשתות החברתיות ובמרחבים הפיסיים, באירועים ציבוריים ובמרחב הפרטי שלה.

מאז כוננה הממשלה הפכה סילמן יעד להתקפות כמעט חסרות תקדים. התקפות אישיות עליה, על בני משפחתה, על ילדיה, ברשתות החברתיות ובמרחבים הפיסיים, באירועים ציבוריים ובמרחב הפרטי שלה

לעובדה שהיא אישה היה חלק משמעותי בהפיכה שלה למטרה להשמצות והתקפות.

ציוץ של ערוץ הכנסת
ציוץ של ערוץ הכנסת

"עידית סילמן היא ילדה קטנה עם רגשי נחיתות גדולים" נכתב עליה באתר "מידה", אחרי שח"כ פורוש עלב בה בישיבה של הוועדה המסדרת שבה קראה לו לסדר: "את ילדה קטנה, את לא ראויה לקרוא לי לסדר".

ח"כ מיקי זוהר דרש ממנה להתנהל בהתאם לגיל שהדביקו לה: "מי את בכלל, תעני לי כמו ילדה טובה". ואלה רק טעימות מרות מההתקפות הסידרתיות והמתמשכות בניחוח סקסיסטי שהיו עליה

אבל כל זה כמעט מתגמד לנוכח המתקפה החדשה עליה בכל כלי התקשורת. עיתונאים שבשיגרה יושבים באולפנים ומדקלמים ציוצים של פוליטיקאים והודעות לעיתונים של נבחרי ציבור, נתקפו פתאום בוירוס התחקירנות וממש יצאו לשטח כדי לברר את הסיפור שסיפרה סילמן בתוכנית פגוש את העיתונות, לפיו הותקפה פיזית בעת שתדלקה את המכונית שלה.

הלכו לחפש את מצלמות האבטחה, קוששו חשבוניות על תדלוק, שלחו כתבים עם מצלמות נסתרות לתחנות דלק לאורך כביש ירושלים-תל אביב, תחקירנים סיכנו את עצמם כשהסתננו אל מעבר לקווי האויב כדי לדובב מתדלקים בתחנות דלק עלומות – לא היה תחקיר כזה מאז תחקיר הצוללות הגדול. כל מהדורות החדשות הקדישו ל"פרשה" דקות מסך ומקרופון ארוכות ויקרות. כאילו מדובר בחשודה, ולא בקורבן של התקפות סידרתיות.

עיתונאים, שבשיגרה יושבים באולפנים ומדקלמים ציוצים של פוליטיקאים והודעות לעיתונים של נבחרי ציבור, נתקפו פתאום בוירוס התחקירנות וממש יצאו לשטח כדי לברר את סיפור התקיפה של סילמן

סילמן לא באה משום מקום. בעברה קריירה מוצלחת של מתעמלת מעוטרת במדליות, ולימודי חינוך גופני בוינגייט, וככזו אין ספק שהיא מצוידת בגן התחרותי הנדרש להצלחה גם בתחומים אחרים.

היא צועדת כבר שנים בשדה העשייה החברתית-פמיניסטית. היא התנדבה בעמותת מנהיגות אזרחית, הובילה מעגלי נשים, והשתתפה בתוכנית היוקרתית של ארגון "שחרית" בשם 120, תוכנית שמאתרת 120 צעירים ממגוון הקבוצות והקהילות בחברה בישראל עם כישורי מנהיגות ומעניקה להם שנה של לימוד, דיון, סיורים, היכרות עם קהילות שונות וסטים של ערכים שכל אחת מהקהילות מביאה איתה. סילמן הייתה אחת הנבחרים האלה.

הכניסה שלה לכנסת לא הייתה מקרית. היא לא עוד מישהי שמישהו קושש בדרך בלי לדעת מי היא ומה היא מביאה איתה. סילמן היא אישה עם סט ערכים מגובש והיא יודעת לשחק את המשחק הפוליטי.

ויחד עם זאת, ימינה אינה בדיוק מפלגה. בסופו של דבר מדובר באוסף מקרי ואקלקטי של א.נשים שהדבר היחידי שמחבר ביניהם הוא האכסניה. זו לא מפלגה עם סניפים, אין להם אידיאולוגיה מגובשת במיוחד, לא מוסדות מסודרים ולא תהליכי קבלת החלטות ברורים, ובעיקר זו מפלגה כמעט ללא בוחרים. ולכן הסיכוי שימינה תשרוד גם בסיבוב הבחירות הבא נראית כרגע קלושה.

הכניסה שלה לכנסת לא הייתה מקרית. היא לא עוד מישהי שמישהו קושש בדרך בלי לדעת מי היא ומה היא מביאה איתה. סילמן היא אישה עם סט ערכים מגובש והיא יודעת לשחק את המשחק הפוליטי

לסילמן, לעומת זאת, יש כישורי מנהיגות מובהקים, ולמרות ההתקפות, היא הופכת לנכס פוליטי וחברתי, ולכן יש להניח שמפלגה אחרת תרצה לצרף אותה לשורותיה.

ענת סרגוסטי היא עיתונאית, פרשנית, יוצרת דוקומנטרית, עורכת, פמיניסטית. יו״ר בהתנדבות של עמותת ״כן לזקן - לקידום זכויות הזקנים״. הייתה במשימות עיתונאיות בעזה, בביירות, ברמאללה, בעמאן ובקהיר. גרה בתל אביב, בעלת תואר שני במשפטים מאוני. תל אביב. בת גאה למשפחת סרגוסטי שנמצאת כאן מגירוש ספרד.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כמה הערות לכותבת: 1. לא רק עידית סילמן נתונה למתקפות (מגונות לכשעצמן) . כולנו זוכרים את אלעזר שטרן שסיפר מעל הדוכן כי כולם יודעים איך מירי רגב התקדמה בצבא ואף זכה לגיבוי מצד ראש מפלגתו.... המשך קריאה

כמה הערות לכותבת:
1. לא רק עידית סילמן נתונה למתקפות (מגונות לכשעצמן) . כולנו זוכרים את אלעזר שטרן שסיפר מעל הדוכן כי כולם יודעים איך מירי רגב התקדמה בצבא ואף זכה לגיבוי מצד ראש מפלגתו. את ההתקפות הפרועות על אסנת מארק, על איילת שקד (כשהייתה בצד הלא נכון) ועוד. ההתקפות האלו מגונות ואינן נחלתו של צד פוליטי אחד.
2. צריך לומר את האמת הפשוטה: עידית סילמן ככל הנראה שיקרה בנוגע לאיש שהטיח אותה על הרכב בתחנת הדלק במודיעין . זה כנראה לא קרה …. ועכשיו במקום לקום ולהתנצל היא מתקרבנת ומסתבכת בשקריה. המטרה בשקר היא פסולה והיא לצבוע צד פוליטי אחד כאלים . אני מאמין לה כי עוברים עליה ימים לא קלים אך משנכנסה לחיים הפוליטיים ובחרה להפנות עורף לחלק גדול מבוחריה הייתה צריכה לקחת זאת בחשבון.

עוד 713 מילים ו-1 תגובות
סגירה