נתניהו נכנס למציאות החדשה בלי הרבה אנרגיה וללא שום אופציה

"זהו, זה נגמר", אמר אלקין לבנט ולפיד ביום חמישי בחמש וחצי בבוקר ● ההצבעה על התקציב לשנת 2021 הייתה בשיאה, אבל נתניהו לא חיכה לשמוע את התוצאות ויצא מהאולם ● לאלקין היה ברור: כבר לא תהיה הפתעה של הרגע האחרון, נתניהו הפסיד בקרב ● כעת, מרחב התמרון הפרלמנטרי שלו אינו קיים ● אבל יש לו סיבה אחת טובה לא לפרוש ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 4 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 4 בנובמבר 2021

ביום חמישי האחרון, בשעה חמש וחצי לפנות בוקר, ניגש השר זאב אלקין לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר החוץ יאיר לפיד שישבו בראש שולחן הממשלה בכנסת.

"זהו, זה נגמר", אמר להם אלקין. "תסתכלו על נתניהו – הוא הולך".

בנט ולפיד העיפו מבט בחצי העין לצד שמאל וראו את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אוסף את הניירות ויוצא מהאולם. זה קרה באמצע ההצבעה השמית על תקציב המדינה לשנת 2021. כאשר הגיעו לאות נ', הודיע נתניהו כי הוא נגד, ומייד קם ועזב את המליאה.

בנט ולפיד העיפו מבט בחצי העין לצד שמאל וראו את נתניהו אוסף את הניירות ויוצא מהאולם. זה קרה באמצע ההצבעה השמית על תקציב המדינה לשנת 2021. נתניהו לא חיכה עד לסיום ההצבעה

נתניהו לא חיכה עד לסיום ההצבעה – אז משלימים חסרים וקוראים לכל מי שלא הצביע או שלא קראו בשמו או שלא נכח באולם. אז מתגלות גם כל ההפתעות וכל הנחבאים פורצים לאולם. זה לא קרה הפעם. נתניהו הלך הביתה – ואלקין הבין כי אין ליו"ר האופוזיציה שום שפן בכובע ואף חבר כנסת שיכול לשנות את הרוב הקואליציוני.

פחות מיממה אחר כך, גם תקציב 2022 יעבור ללא הפתעות. הצ'אנס הגדול של נתניהו ירד לטמיון. הוא יחכה לתקציב הבא בעוד שנה וחצי בערך. אם יחכה.

בנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 3 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 3 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ימים קשים

מרחב התמרון הפרלמנטרי של נתניהו ברגע זה אינו קיים. אי אפשר להפיל ממשלה בהצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית כי הרשימה המשותפת לא תיתן לזה יד ותתמוך בנתניהו. גם בני גנץ לא ייקח איתו עוד שבעה חברי כנסת מכחול-לבן ויפיל איתם את הממשלה שבה הוא משמש כשר הביטחון, רק כדי לחבור שוב לנתניהו, לחרדים ולציונות הדתית. גם האפשרות הזו אינה על הפרק.

אי אפשר להפיל ממשלה בהצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית כי הרשימה המשותפת לא תיתן לזה יד ותתמוך בנתניהו. גם בני גנץ לא ייקח איתו עוד שבעה חברי כנסת מכחול-לבן ויפיל איתם את הממשלה

אלה יהיו ימים קשים. בתוך התקופה הזו יצטרך נתניהו לארגן את הכוחות בליכוד, שמתחילים להבין כי הוא לא האיש שיביא להם את הישועה. סדר היום הציבורי לא יוסיף לו בריאות, והדיון יתמקד מחדש בפרשיות חמורות שקשורות ישירות בו:

הצעת החוק של גדעון סער שבאה למנוע ממועמד עם אישום פלילי לכהן כראש ממשלה; ועדת החקירה על פרשת הצוללות שתעלה על הפרק; ומינוי היועץ המשפטי החדש לממשלה – שיהיה, בסבירות גבוהה, האיש האחרון שנתניהו ירצה לראות בתפקיד.

ואסור לשכוח שנתניהו נמצא בכל החודשים הללו בעיצומו של משפט באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים שעוד ינפק כותרות. העדות של עד המדינה ניר חפץ תחל בקרוב ומדובר במגה-אירוע שעשוי להטות את המשפט לכאן או לכאן.

ניר חפץ, משמאל, לצד בנימין נתניהו ב-2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
ניר חפץ, משמאל, לצד בנימין נתניהו ב-2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

נתניהו הודיע כי הוא נשאר בשטח ולא הולך לשום מקום, אבל ימי התקציב לימדו שהוא נכנס לתקופה החדשה בלי הרבה אנרגיות. להיפך. נתניהו לא הנהיג את המאבק, לא בנה את המערכה הפוליטית, לא צד עריקים, ומהר מאד איבד אמון באירוע, מה שגרם לו להצביע חמש פעמים עם הקואליציה.

גם יריב לוין, איש אמונו הקרוב, יו"ר הכנסת לשעבר ואשף פרלמנטרי, לא היה שם תמיד כדי לנהל את הקרבות הליליים. לוין ירד למדרון אחורי ואת מקומו תפס שלמה קרעי, שהוא עדיין לא בליגה של זאב אלקין.

גם יריב לוין, איש אמונו הקרוב של נתניהו ואשף פרלמנטרי, לא היה שם תמיד כדי לנהל את הקרבות הליליים. לוין ירד למדרון אחורי ואת מקומו תפס שלמה קרעי, שהוא עדיין לא בליגה של זאב אלקין

אלקין ניהל את המסע המורכב של העברת תקציב המדינה הדו-שנתי במליאה, עם כל ההסתייגויות שהועלו להצבעה, ורשם ניצחון מרשים. ההברקה של אלקין הייתה בהחלטה להקדים את ההצבעה על התקציב בעשרה ימים.

בנט ואלקין חששו מאד מ-24 חברי הכנסת שנכנסו לכנסת בתוקף החוק הנורווגי. כולם יודעים שהנורווגים ממוקמים בתחתית הרשימות שלהם, הסיכוי שלהם להיות חברי כנסת גם בעתיד קלוש, ולכן הם יהיו נתונים לפיתויים של נתניהו וחבריו, שהיו שמחים לתת לכל אחד מהם מקום משוריין בליכוד לשמונה שנים תמורת הפלת התקציב.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין במהלך ההצבעה על התקציב, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין במהלך ההצבעה על התקציב, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אלקין הקדים את ההצבעה כדי שאפשר יהיה לבצע מקצה שיפורים ולהביא להצבעה חוזרת את התקציב עד למועד החוקי בסוף השבוע הזה. אם חבר כנסת נורווגי היה מצביע עם האופוזיציה, השר הרלוונטי שהתפטר עבורו מהכנסת היה חוזר למשכן ומחליף אותו – וכך הוא היה מפסיד את כל העולמות.

אם ח"כ נורווגי היה מצביע עם האופוזיציה, השר הרלוונטי שהתפטר עבורו מהכנסת היה חוזר למשכן ומחליף אותו – וכך הוא היה מפסיד את כל העולמות. התרגיל עבד

התרגיל עבד, וחברי הכנסת נאלצו לדחות את הפיתויים העצומים שהרעיפו עליהם. נתניהו הבין בשלב מסוים שאין לו ביד כלום וניתק את עצמו מסיפור התקציב, עד שקם והלך ביום שישי לפנות בוקר לביתו סר וזועף.

מפלגת לוויין

המפלה הפרלמנטרית שספג נתניהו לא מערערת את המעמד שלו בליכוד. הוא עדיין האיש הפופולרי ביותר שיכול לנצח בהליכה כל מועמד שיתייצב מולו. המתקפות האישיות על נתניהו מטעם ראש הממשלה בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער – רק מעודדות את הליכודניקים לתמוך בנתניהו יותר.

אבל יש בעיה: אתמול שוחחתי עם חברי כנסת בכירים בליכוד, וכולם שם מבינים כי היכולת של נתניהו להקים ממשלה ימנית עם החרדים והציונות הדתית לא קיימת.

אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נתניהו מקבל בכמה סקרים 36 מנדטים, אבל הקואליציה שלו לא חוצה את קו ה-61 בשום קונסטלציה. אין לו שותפים אחרים מלבד אריה דרעי, משה גפני ובצלאל סמוטריץ'. הוא שרף את כל הגשרים עם בנט וימינה, סער ותקווה חדשה, אביגדור ליברמן וישראל ביתנו וכמובן עם ראשי מפלגות המרכז והשמאל.

נתניהו מקבל בכמה סקרים 36 מנדטים, אבל הקואליציה שלו לא חוצה את קו ה-61 בשום קונסטלציה. אין לו שותפים אחרים מלבד דרעי, גפני וסמוטריץ'. הוא שרף את כל הגשרים

הדיבור בין בכירי הליכוד הוא על מפלגת לוויין שנתניהו יקים כדי שתמשוך את הקולות מבנט, סער ואפילו מגנץ. מפלגה בנוסח "כולנו" של משה כחלון, עם אנשים כמו עמיחי שיקלי ויעקב ברדוגו.

"זו הברירה היחידה שנותרה לנו, אם אנחנו רוצים להישאר עם נתניהו", אומר בכיר בליכוד שמכיר היטב את הנתונים. "הדיבורים על מאות אלפי ליכודניקים שנשארו בבית אינו נכון. המספרים הרבה יותר נמוכים, וגם אם הם יבואו אין לנו ממשלה".

נתניהו עצמו רוצה פריימריז לראשות הליכוד כאן ועכשיו. גם היריב המוצהר היחידי שלו, יולי אדלשטיין, רוצה עכשיו פריימריז. נתניהו רוצה להכריע אחת ולתמיד את זהות המנהיג. אדלשטיין רוצה פריימריז של אחד מול אחד, כדי לקבל 30 אחוזים מהקולות ואיתם לבוא להתמודדות הבאה, אחרי עידן נתניהו.

אבל הפריימריז לא יוקדמו, כי אף אחד בליכוד לא רוצה בהם חוץ מהשניים הללו.

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בימים הקרובים ישקע נתניהו בתוך מאבקים על איוש הוועדות בכנסת. כולם מבינים שהמשך החרם על הוועדות לא עוזר לאף אחד ורק מחליש את הליכוד. בסיעת הליכוד יריבו על מקומות יוקרתיים בוועדת חוץ וביטחון או בוועדת הכספים.

כולם מבינים שהמשך החרם על הוועדות לא עוזר לאף אחד ורק מחליש את הליכוד. בסיעת הליכוד יריבו על מקומות יוקרתיים בוועדת חוץ וביטחון או בוועדת הכספים

הוותיקים והבכירים (ישראל כ"ץ, צחי הנגבי, אבי דיכטר, יואב גלנט ואחרים) וגם הביביסטים (דודי אמסלם, מירי רגב, קרעי, מאי גולן וגלית דיסטל-אטבריאן) יתבעו מנתניהו לסייע להם, אחרי כל מה שעשו למענו.

לנתניהו יש גם כמה פרויקטים להשלים. החשוב ביותר ברגע זה הוא החיסול הפוליטי של אמיר אוחנה, שממנו הוא מתרחק לאחרונה. לא בטוח שנתניהו יצליח, כי אוחנה עדיין אהוד מאד בקרב מתפקדי הליכוד.

התחנה הבאה: אמריקה

בימים האחרונים, בעיקר אחרי הכישלון במאבק על התקציב, חזרה ועלתה השאלה בליכוד מדוע נתניהו אינו פורש לביתו אחרי קרוב לחמישים שנה של פעילות מדינית, דיפלומטית ופוליטית אינטנסיביות כל כך.

יואב גלנט ובנימין נתניהו במהלך דיוני התקציב במליאת הכנסת, 3 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יואב גלנט ובנימין נתניהו במהלך דיוני התקציב במליאת הכנסת, 3 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

התשובה המיידית היא המשפט הפלילי, שאותו נתניהו רוצה לנהל כפוליטיקאי ומנהיג, ולא כאזרח מודאג.

בסוף השבוע שמעתי עוד הסבר דווקא מאנשים בסביבה הקרובה של ראש הממשלה לשעבר.

נתניהו רואה את מרכז הפעילות העסקית הבאה שלו בארצות הברית, מקום שאותו הוא מכיר היטב ושם מונחים גם כל הקשרים הענפים שלו. הבעיה היא, טוענים המקורבים, שכל עוד עומד נגדו כתב אישום, נתניהו לא יכול להיות חבר באף דירקטוריון או מועצת מנהלים, כך על פי החוק האמריקאי.

והנה עוד סיבה, טובה או לא טובה, להישאר בארץ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מאמר נטול רציונליות. הכותב סותר את עצמו לאורכו. הוא מאדיר ומהדים את הקואליציה ולא מבין שעד עכשיו דווקא היה קל לקואליציה, אבל אחרי התקציב יהיה קשה עוד יותר, כי החיים מביאים צרכים לפתרון ... המשך קריאה

מאמר נטול רציונליות. הכותב סותר את עצמו לאורכו. הוא מאדיר ומהדים את הקואליציה ולא מבין שעד עכשיו דווקא היה קל לקואליציה, אבל אחרי התקציב יהיה קשה עוד יותר, כי החיים מביאים צרכים לפתרון מיידי, וממשלת מחלוקת כזאת, יצוצו בעיות. כמה שיותר, טוב יותר.

עוד 1,185 מילים ו-4 תגובות
סגירה