הטראומה הפלסטינית שתלווה את הרמטכ"ל אביב כוכבי

שוטרים מגוננים על מתנחלים שפרצו לגן המשחקים הפלסטיני בסוסיא, צילום מסך מסרטון טוויטר של Basel Adra
שוטרים מגוננים על מתנחלים שפרצו לגן המשחקים הפלסטיני בסוסיא, צילום מסך מסרטון טוויטר של Basel Adra

מה בדיוק חושב לעצמו הרמטכ"ל אביב כוכבי כאשר חיילים של צה"ל מאבטחים התפרעויות של נוער הפרעות נגד פלסטינים בשטחים? אולי הוא מנסה להתעלם ולחשוב רק על ההפצצה הבאה בסוריה. אולי על מענק הפנסיות לאנשי הקבע, או על ספרו החדש.

אבל הפרעות הללו לא ייעלמו. הן יצרבו בנפשם של הפלסטינים לעשרות שנים. הן יצרבו גם בנפשנו. אנחנו הישראלים גורמים להן. אנחנו שולחים את חיילנו להתעמר בפלסטינים שתחת כיבוש ישראלי ומעלימים עין מההתנכלויות האלימות היומיומיות של חבורת צעירים פורעי חוק.

הפרעות הללו לא ייעלמו. הן יצרבו בנפשם של הפלסטינים לעשרות שנים. הן יצרבו גם בנפשנו. אנחנו הישראלים גורמים להן. אנחנו שולחים את חיילנו להתעמר בפלסטינים שתחת כיבוש ישראלי

כל זה מתרחש במשמרת של רא"ל כוכבי. בהעלמת עין מצידו ומצד אלופי המטכ"ל שלו. לא מקרה חד פעמי. לא טעות. לא תאונה. אירועים מתוכננים נפשעים אלימים שפוגעים ברכוש, בעצי זית, ובילדים זקנים ונשים פלסטינים.

הם יזכרו לנו את האירועים הללו כמו שאנחנו זוכרים את האירועים שהס מלהשוות בעברנו. כמו שאנחנו זוכרים כל פעולה בריטית נגד המחתרות, כל אסיר שנתלה או נרצח, כמו שאנחנו זוכרים כל מלחמה וכל חלל.

גרוע מזה. נוער הזוועות בגבעות מחולל את הפשעים הללו כשחיילי צה"ל עומדים מנגד. כלומר אי מניעת הפשעים היא שותפות לפשעים.

כוכבי לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו. הוא הרמטכ"ל ויודע שפקודה שלו יכולה לעצור את המעשים הללו. לרשותו עומדות חטיבות שלמות, משטרה צבאית, יחידות מג"ב ומודיעין צבאי ומשטרתי כולם כפופים לחוק הצבאי השולט בשטחים.

כל זה מתרחש במשמרת של רא"ל כוכבי. בהעלמת עין מצידו ומצד אלופי המטכ"ל שלו. לא מקרה חד פעמי. לא טעות. לא תאונה. אירועים מתוכננים, נפשעים ואלימים שפוגעים ברכוש, בעצי זית, ובילדים, זקנים ונשים

בתי המשפט הצבאיים גם הם יכולים לטפל בפורעים.
אבל כוכבי שותק.
מתעלם.
עוצם עיניים.
האם הוא מחכה להנחיה פוליטית? חושש מתגובת הפוליטיקאים?
הרי העניין נתון לסמכותו הפיקודית והמוסרית. למאבק באלימות של נוער הגבעות לא צריך להיות אינטרס פוליטי ולרמטכ"ל אסור להתחשב באינטרסים כאלו.

בכך, במעשה ובמחדל הוא הופך את עצמו ואת פקודיו לאחראים למורשת הזוועה. ההיסטוריה תזכיר לנו בעתיד יומיום את המעשים הנוראיים שנעשו בשמנו. אלא שאזרחים רגילים יכולים רק לקטר או לכתוב מאמרים.
רמטכ"ל יכול לעשות מעשה.

היסטוריה שלמה עומדת ומביטה בו. היסטוריה יהודית והיסטוריה ישראלית. טבח כפר קאסם וטבח סברא ושתילה, רצח שבויים במלחמת סיני ובלבנון, שבירת עצמות באינתיפאדה הראשונה ושריפת נער פלסטיני ביער ומשפחה פלסטינית בביתה.

החיילים המגינים על פורעים יהודים בסוסיא נוהגים כך כי הם יודעים שלעולם צה"ל מסתכל על הערבים, באשר הם, כאויב. גם אם מדובר במגרש משחקים של ילדים.

המבט המעוות הזה גורם לכך שצה"ל של כוכבי מאבד עכשיו את תדמיתה של מדינת ישראל ואת היתרון המוסרי שעליו נאבקו דורות של לוחמים. חיילים שאינם מגינים על אזרחים תמימים מפני פורעים אלימים שתוקפים אותם בכפרם, גודעים את עצי הזית שלהם וחוטפים נשק מחיילים כדי לירות על הפלסטינים, הם חיילים שאיבדו את המוסר היהודי ואת הקוד האתי של צה"ל.

חיילים שאינם מגינים על אזרחים תמימים מפורעים אלימים שתוקפים אותם בכפרם, גודעים את עצי הזית שלהם וחוטפים נשק מחיילים כדי לירות על הפלסטינים, איבדו את המוסר היהודי ואת הקוד האתי של צה"ל

החיילים האלה נתונים לפיקודו של רא"ל כוכבי. זה שיודע לנאום יפה ביום העצמאות וביתר ימות השנה מאבד את עולמו ומרסק את זכותנו המוסרית על הארץ.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 490 מילים
סגירה