העלאת שכר המינימום היא מתבקשת ודחופה

אלון לי גרין מ"עומדים ביחד" על שכר המינימום, צילום מסך מערוץ 12
אלון לי גרין מ"עומדים ביחד" על שכר המינימום, צילום מסך מערוץ 12, מהטוויטר של "מינימום 40"

נתחיל מעובדה פשוטה: שכר המינימום בישראל הוא נמוך. בשנת 2019, לפני תחילת מגיפת הקורונה, שכר המינימום בישראל עמד על כמחצית משכר המינימום בהולנד, גרמניה וצרפת, על כשני-שלישים משכר המינימום בספרד או בבריטניה, והיה אפילו נמוך משכר המינימום בפולין ובסלובניה. זאת על אף שהתמ"ג לנפש בישראל גבוה יותר משל שתי המדינות האחרונות, ואף גבוה מזה של ספרד.

זאת אומרת שהעובדות מראות שלמרות שישראל היא מדינה יחסית עשירה, היא קמצנית מאוד כלפי העובדים המשתכרים שכר נמוך, ומציעה להם שכר מינימום שהוא באופן יחסי קטן יותר מאשר במדינות דומות לה מבחינה כלכלית בעולם.

העובדות מראות שלמרות שישראל מדינה יחסית עשירה, היא קמצנית מאוד כלפי העובדים המשתכרים שכר נמוך, ומציעה להם שכר מינימום שהוא באופן יחסי קטן יותר מאשר במדינות דומות כלכלית

ככה הפוליטיקאים שבשלטון רוצים לראות את ישראל: מדינה עשירה עם עובדים עניים. 1.9 מיליון השכירים בישראל, שמשתכרים פחות מ-40 ש"ח לשעה, מקבלים משכורת נמוכה כל-כך לא בגלל שזה לא אפשרי לקבל יותר, אלא בגלל שעבור אנשים כמו שר האוצר אביגדור ליברמן, עובדים שמתקשים לגמור את החודש זו לא בעיה שמדירה שינה מעיניו.

לכן, העלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה היא צעד מתבקש כדי לקרב את רמות השכר בישראל לסטנדרט המקובל במדינות המפותחות (מדינות ה-OECD). אבל שר האוצר אביגדור ליברמן מציע העלאה עלובה ומעליבה: להעלות ב-2022 את שכר המינימום ב-54 אגורות לשעה, ושנה אחרי זה – בעוד 54 אגורות לשעה, וככה, פירור אחרי פירור, עד שבשנת 2026, בעוד חמש שנים, נגיע לשכר מינימום של 6000 ש"ח לשעה, שגם הוא שכר נמוך מדי.

דבר טוב אחד יש בכך שכלכלני משרד האוצר מדברים עכשיו על העלאת שכר המינימום ב-54 אגורות לשעה, וזה – שהם הפסיקו לדבר נגד עצם הרעיון של העלאת שכר המינימום.

עד לאחרונה, זו הייתה המנטרה: העלאת שכר המינימום זה פסול באופן עקרוני, זה בלתי מתקבל על הדעת, זה יגרום לאבטלה המונית, ושאר סיפורי מעשיות. הגדילה לעשות ח"כ שרן השכל, שטענה שהעלאת שכר מינימום פוגעת בשכבות החלשות, כי לא יקבלו אותם לעבודה.

אלה אותם הנימוקים ששמענו לפני קרוב לעשור, כשהתנהל קמפיין ציבורי נגד הממשלה בדרישה להעלות את שכר המינימום, שאז עמד על 23.12 ש"ח לשעה. הקמפיין נחל הצלחה, וב-2014 הממשלה נכנעה ללחץ הציבורי והסכימה להעלות את שכר המינימום, בהדרגה, עד לרמה הנהוגה כיום, של 29.12 ש"ח לשעה.

האם זה גרם לקריסת הכלכלה הישראלית, בדומה לנבואות הזעם של נערי האוצר? ממש לא. האם זה גרם לעלייה באבטלה? בדיוק להיפך: מאז שנת 2013 שכר המינימום עלה ב-38%, אבל האבטלה רק ירדה, והגיעה בשנת 2019 ל-3.8%, השיעור הנמוך מזה עשורים.

האם העלאת שכר המינימום הקריסה את הכלכלה, כנבואות הזעם של נערי האוצר? לא. האם גרמה לעלייה באבטלה? להיפך: מאז 2013 שכר המינימום עלה ב-38%, אבל האבטלה ירדה לשיעור הנמוך מזה עשורים ב-2019

וזה לא מפתיע. השנה הוענק פרס נובל לכלכלה לפרופ' דויד קארד, כלכלן קנדי שיחד עם עמיתו אלן קרוגר, הראה בשנות ה-90' של המאה הקודמת שהעלאת שכר המינימום אינה גורמת בהכרח לגידול באבטלה. מאז פורסמו מחקרים רבים שמחזקים טענה זו. אבל הפוליטיקאים שבשלטון לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. הרי הם מתנגדים להעלאת שכר מינימום לא כי זה רע לכלכלה, אלא כי זה נוגד את האינטרסים של בעלי-ההון ובא על חשבון הרווחים שלהם.

העלאת שכר המינימום לא רק שאינה גורמת לאבטלה, אלא היא תורמת לכלכלת המדינה בכמה דרכים:

  • ראשית, העלאת שכר המינימום משפרת גם את מצבם של שכבות הביניים, ושל עובדים שמשתכרים יותר משכר המינימום, ולכן מעלה את השכר החציוני ומפחיתה את אי-השוויון ואת הפערים החברתיים.
  • שנית, העלאת שכר המינימום תורמת לצמיחה של המשק. אחת הבעיות של המשק הישראלי היא הפריון הנמוך של רוב הענפים, מלבד ענפי ההיי-טק, שהוא תוצאה של השקעות נמוכות מצד המעסיקים (אם אפשר להשיג עבודה בזול, למה שישקיעו?) ושל השקעה ציבורית נמוכה. מחקרים מראים שהעלאת שכר המינימום מהווה תמריץ לגידול ההשקעה במגזר העסקי, וכתוצאה מכך לגידול בפריון וגידול בצמיחה.
  • וכמובן, שכר מינימום גבוה יותר פירושו – שהעובדים מרוצים יותר במקום העבודה, נשארים בו שנים רבות יותר, צוברים ניסיון ומשקיעים בהתקדמות מקצועית.
  • המחקרים בעולם מראים שיש השפעה דרמטית להעלאת שכר המינימום גם על פרמטרים חברתיים שרחוקים מעולם העבודה. למשל: העלאת שכר המינימום תורמת בהפחתת שיעור ההתאבדויות, משפרת את תחושת הבריאות של האוכלוסייה, מפחיתה את שיעורי עודף המשקל, ומשפיעה על בריאות התינוקות הנולדים.

הפוליטיקאים שבשלטון לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. הרי הם מתנגדים להעלאת שכר מינימום לא כי זה רע לכלכלה, אלא כי זה נוגד את האינטרסים של בעלי-ההון ובא על חשבון הרווחים שלהם

לכן, פשוט מתבקש ששכר המינימום יעלה. הצעת חוק שיזמנו בנושא הוגשה בכנסת, וקרוב ל-30 ח"כים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, כבר חתומים עליה. עכשיו צריך להוריד מהשולחן את ההעלאה העלובה שמציע ליברמן, ובמקום זה – להעלות את שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה, שהם 7280 ש"ח לחודש. הגיע הזמן.

מתוך קמפיין העלאת שכר המינימום, צילום מעמוד הטוויטר של "מינימום 40"
מתוך קמפיין העלאת שכר המינימום, צילום מעמוד הטוויטר של "מינימום 40"

פרופ' דני פילק הוא מרצה במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. חוקר פוליטיקה ישראלית, מדיניות בריאות ותנועות פופוליסטיות. דני חבר הנהלה בעמותת רופאים לזכויות אדם ובמרכז אדווה, ובין מייסדי תנועת עומדים ביחד שיזמה את קמפיין "מינימום 40".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 722 מילים
סגירה