חברי המועצה פנו ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה

מעקב 18 חברי מועצת עיריית חיפה כתבו ליועץ המשפטי לממשלה כי קליש-רותם ״מבצעת מהלכים במטרה לרדוף חברי מועצה על רקע פוליטי תוך ניצול כוחה״ ומאשימים אותה בזיוף מסמכים ● במרכז הפרשה דוח שהגיש יועץ של ראשת העיר אשר ביצע בדיקה נגד חברת המועצה סופי נקש ● משרד המשפטים: "הפנייה בטיפול" ● נקש: "ניסיון עלוב לסיכול ממוקד שלי" ● קליש-רותם לא הגיבה, כרגיל

היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי
היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021

18 חברי "מועצת השינוי" של עיריית חיפה – המהווים את רוב החברים במועצה ומייצגים תשע סיעות מכל הקשת הפוליטית בעיר – פנו באחרונה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשת העיר, ד"ר עינת קליש-רותם, בטענה כי החקירות נגד יריביה הפוליטיים אשר ביצע לכאורה היועץ המיוחד ששכרה מהוות עבירה פלילית. הפנייה הועברה מלשכת היועץ המשפטי לממשלה לבדיקת פרקליטות המדינה.

לטענת חברי המועצה, "עיריית חיפה באמצעות ראשת העיר מבצעת מהלכים הגובלים באי-חוקיות חמור, עושה שימוש לרעה בכוחה … במטרה לרדוף את חברי המועצה על רקע פוליטי, תוך ניצול לרעה של כוחה ומשרתה של ראשת העיר ותוך חשש ממשי לזיוף מסמכי תאגיד עירוניים".

"עיריית חיפה באמצעות ראשת העיר מבצעת מהלכים הגובלים באי-חוקיות חמור, עושה שימוש לרעה בכוחה … במטרה לרדוף את חברי המועצה על רקע פוליטי, תוך ניצול לרעה של כוחה ומשרתה של ראשת העיר"

הפרשה נחשפה לפני שבוע בתחקיר זמן ישראל. במרכזה מינויו של רואה החשבון יהודה ברלב, מומחה בתחום הביקורת החקירתית, אשר נשכר (תחילה ללא מכרז, ובהמשך באמצעות מכרז) כדי לבצע ביקורת חקירתית בעירייה, בכפוף לאישורם של הגזבר, מבקר הפנים והיועצת המשפטית.

ביקורת חקירתית היא ענף בראיית חשבון שבו מתבצעת חקירה של עניינים כספיים במטרה לאתר הונאות ואי-סדרים בתוך ארגון. לברלב ניסיון רב-שנים בביצוע משימות מעין אלה, והוא נחשב לאחד המומחים בתחום.

רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)
רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)

בפועל, כך עולה מתחקיר זמן ישראל, ברלב ביצע עבור עיריית חיפה פעולות רבות אשר לכאורה אינן קשורות במישרין לתפקידו, ולטענת בכירים בעירייה הפך למעין "יועץ כללי" לראשת העיר, אשר משתתף בישיבות הנהלה, בדיונים עם ראשי רשויות אחרים, ובהתייעצויות משפטיות.

תמונה דומה עולה גם מדיווחי שעות העבודה שבהן חייב היועץ את העירייה. בסך הכול עלתה העסקתו של ברלב כ-1.4 מיליון שקל והיא אמורה להסתיים בחודש הקרוב, בעקבות החלטת ועדת הכספים להפסיק את עבודתם של היועצים המיוחדים שקליש-רותם שכרה, חלקם בעלות גבוהה מהמקובל.

בסך הכול עלתה העסקתו של ברלב כ-1.4 מיליון שקל והיא אמורה להסתיים בחודש הקרוב, בעקבות החלטת ועדת הכספים להפסיק את עבודתם של היועצים המיוחדים שקליש-רותם שכרה

בשלב מסוים החלו חברי מועצה להתלונן כי הם שומעים טענות לפיהן מבצעים נגדם "בדיקות" מאחורי גבם, בניסיון לאתר חומרים אשר יכולים לשמש כנגדם.

החשדות הללו הפכו ממשיים לאחר שהתברר כי ברלב הגיש דוח ביקורת חקירתית לראש העירייה ולמשרד הפנים, ואשר בו נטען כי קיים "חשש לניגוד עניינים" סביב חברות מסחריות השייכות למשפחתה של חברת המועצה ויו"ר ועדת הכספים סופי נקש.

נקש וקליש-רותם נחשבות יריבות פוליטיות מרות. לאחרונה נבחרה נקש לסגנית ראש העיר במסגרת הקמת "מועצת השינוי" הלעומתית, והיא גם משמשת יו"ר ועדת הכספים אשר סירבה לאחרונה לאשר את התקציב שהגישה קליש-רותם, בטענה כי מדובר בתקציב לא שקוף ולא הגיוני. המהלך הזה מהווה פגיעה קשה בתדמיתה של קליש-רותם, ומחייב אותה להיערך עם תקציב מחודש.

הדוח החשאי בעניינה של נקש הוגש לראשת העיר ללא ידיעתה וללא תגובתה של חברת המועצה והופץ למשרד הפנים ואולי אף לחלק מפעיליה של קליש-רותם בשטח. מאז הוא צץ מעת לעת ברשתות החברתיות ככלי לניגוח נגד האופוזיציה.

למועצת השינוי והשפיות יש רוב בחיפה!רוב בקרב התושבים ורוב במועצת העיר חיפה.אנחנו נפסיק המשכורות הפוליטיות של קליש…

Posted by Sofi Nakash on Wednesday, July 14, 2021

כאשר התברר לחברי המועצה שדוח כזה קיים, הם פנו לגורמים הממונים על ברלב ולאלה המאשרים את התשלומים עבורו. משיחות פנימיות שהתקיימו בצמרת העירייה, ואשר תוכנם הגיע לידי זמן ישראל, עולה כי גורמים אלה נדהמו לגלות שחקירות כאלו התבצעו מתחת לאפם וטענו באופן נחרץ כי לא הזמינו דוח זה ואף לא ידעו על קיומו לפני כן. בדיקתם העלתה כי קליש-רותם הביעה קורת רוח מהפירות המורעלים הללו, וכינתה בשיחות סגורות את הדוח "חמור מאד".

משיחות פנימיות שהתקיימו בצמרת העירייה, ואשר תוכנם הגיע לידי זמן ישראל, עולה כי גורמים אלה נדהמו לגלות שחקירות כאלו התבצעו מתחת לאפם וטענו באופן נחרץ כי לא הזמינו דוח זה ואף לא ידעו על קיומו לפני כן

גורמים במחלקה המשפטית בעירייה ובגזברות הזהירו את קליש-רותם יותר מפעם אחת כי עשיית שימוש בדוח ובתוכנו עלול להיות בעייתי, הזכירו כי התוכן המופיע בדוח זה לא נבדק משפטית, וכי עצם הפצתו עלולה להתפרש כרדיפה של יריבים פוליטיים. בהמשך סירבו הגורמים בעירייה לאשר את התשלום עבור השעות שהגיש ברלב לחיוב.

בדוח התגלו חורים והטעיות

אך השיחות הללו בצמרת העירייה לא הפסיקו את מחול השדים. לפיכך הורתה היועצת המשפטית של העיריה לבצע "בדיקה על הבדיקה" של ברלב, בניסיון לברר האם הטענות על ניגוד עניינים של חברת המועצה מוצדקות. הבדיקה העלתה כי לפחות חלק מהטענות והממצאים של ברלב אינם מדויקים ואף מטעים.

כך, למשל, הטענה החמורה ביותר לפיה ישבה חברת המועצה בוועדת תכנון ובנייה בזמן שברחבי חיפה קודם פרויקט השייך לקרוב משפחתה התבררה לכאורה כשגויה.

מבדיקת הייעוץ המשפטי עולה שהפרויקט המדובר הסתיים כבר ב-2012, עת ניתן לו טופס 4, שנתיים לפני שנקש נבחרה לחברת מועצה, וכי המסמך שהציג היועץ המיוחד להוכחת ניגוד העניינים היה מסמך הנוגע לתוכנית מתאר כללית המשפיעה על חיפה כולה. "מה שנשלח (במסגרת הדוח של ברלב, א"ה) ממש לא קשור ואף מטעה", כתבה עורכת הדין מהלשכה המשפטית.

ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

גם הטענה להסתרת חשש לניגוד עניינים סביב חברת אלמוג המספקת ציוד לעיריית חיפה, ואשר שייכת לחברה ששייכת בחציה לתאגיד נקש אחזקות – שבעלה של נקש הוא אחד מבעליו – התבררה כחלקית ולא מדויקת.

ברלב לא מציין בדוח כי חברה זו מספקת שירותים לעיריית חיפה מאז 2001, שנים רבות לפני שנקש נבחרה למועצה. היועץ המשפטי של ועדת המכרזים מציין בבדיקתו כי אין מדובר בניגוד עניינים על פי חוק, כיוון שלבעלה של נקש אין מניות בחברה.

הטענה באשר לקשר בין חברת אלמוג לבין נקש אינה חדשה, ועלתה כבר בשנת 2020. אז הבהירה נקש כי לא ידעה כלל על פעילותה של החברה מול העירייה, וביקשה מהעירייה לעצור כל התקשרות עם חברה זו. נקש גם לא הייתה חברה בוועדת המכרזים ואין כל ראיות או אף טענה כי פעלה באיזשהו שלב כדי לקדם את ההתקשרות המדוברת.

כאמור, ברלב או הממונים עליו מעולם לא העבירו את הטענות בדוח לחברת המועצה לצורך תגובה, כמקובל, והוא הועבר למשרד הפנים ללא תגובתה, כולל השגגות עליהן מצביע הייעוץ המשפטי של עיריית חיפה – אותו ייעוץ משפטי המאשר את התשלומים ליועץ המיוחד ברלב, ואמור לפקח על עבודתו.

ברלב או הממונים עליו מעולם לא העבירו את הטענות בדוח לחברת המועצה לצורך תגובה, כמקובל, והוא הועבר למשרד הפנים ללא תגובתה, כולל השגגות עליהן מצביע הייעוץ המשפטי של עיריית חיפה

כך נוצר מצב אבסורדי ולא תקין במסגרתו יועץ חיצוני וזמני מבצע משימות מצדו עבור ראשת העיר, בעוד היועצת המשפטית מסתייגת ממשימות אלה ומתוצרתם. בעירייה תקינה ברור שעמדת היועצת המשפטית גוברת, ואמורה להכריע.

עינת קליש-רותם בדיון של מועצת העיר חיפה על התקציב, 26 באוקטובר 2021 (צילום: צילום מסך)
עינת קליש-רותם בדיון של מועצת העיר חיפה על התקציב, 26 באוקטובר 2021 (צילום: צילום מסך)

ההתנהלות המוזרה הזאת קיבלה ביטוי חריף בחוות הדעת של היועץ המשפטי של ועדת המכרזים, אשר ציין כי מרכיבים בדוח ברלב חושפים את העירייה לתביעת לשון הרע.

אולם למרות כל ההסתייגויות הללו, קליש-רותם סירבה וככל הידוע ממשיכה לסרב להתנער מהדוח, וגורמים בסביבתה ממשיכים להפיץ פרטים מתוכו לפעילים ולגורמי תקשורת.

למרות כל ההסתייגויות הללו, קליש-רותם סירבה וככל הידוע ממשיכה לסרב להתנער מהדוח, וגורמים בסביבתה ממשיכים להפיץ פרטים מתוכו לפעילים ולגורמי תקשורת

חברי המועצה טוענים בפנייתם ליועץ המשפטי לממשלה כי מאחורי פעולת שכירת שירותיו של ברלב ניצבת כוונה לפגוע ביריבים פוליטיים: "ההתקשרות עם משרד ברלב נעשתה באופן לא חוקי תוך הסוואת מטרתו האמיתית ללא תקציב מאושר כדין … במטרה למצוא רפש ולו המינימלי ביותר, כדי להיאחז בו ולעשות בו שימוש לצרכיה (של קליש-רותם)".

תגובות

חברת המועצה סופי נקש מסרה בתגובה: "הדוח שהוכן עלי הוא נסיון עלוב של ראש העיר לסיכול ממוקד שלי והיא לא בוחלת בשום דרך, כולל באמצעות הוצאת כספי ציבור כדי להילחם ביריביה הפוליטיים.

"מדובר בדוח שקרי ומפוברק שהוכן על ידי היועץ החיצוני שמפעילה ראש העיר ואשר הייעוץ המשפטי של עיריית חיפה קבע לגביו כי הוא מטעה ואף יכול לגרום לעילת תביעת דיבה ולשון הרע.

הפעלת חוקר פרטי נגד נבחר ציבור במסווה של דוח ביקורת מהווה עבירה פלילית. היה ניתן לחשוב שראש עיר שכבר הורשעה בפלילים תמנע מביצוע מעשים לא תקינים שכאלו, אך נראה כי לשם הישרדותה היא לא בוחלת בשום אמצעי.

"תלונה בעניין הועברה על ידי לרשויות הרלוונטיות ואני מצפה כי הנושא יטופל בחומרה בכדי להעביר את המסר שאין לאפשר לראשי ערים לפעול כנגד חברי מועצה מהאופוזיציה שעושים מלאכתם הדמוקרטית.

"לא רק שהיא לא הצליחה להשתיק אותי אלא נתנה לי את מלוא המוטיבציה להמשיך ולחשוף כל שחיתות ומנהל לא תקין שאגלה בעירייה תחת ראשותה".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הפנייה הגיעה ותטופל כמקובל".

מדוברות עיריית חיפה לא התקבלה כל תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
יש דבר אחד בכל הכתבה. הבאת צד אחד שכולם יודעים כמה הם להוטים להשמיץ אותה. ומנגד כלום לא לנסות להבין אולי ראשת העירייה לא מפלצת כפי שהמכובד הבעל לשון החריפה שיכול לשפוך מילים כמו חול, ה... המשך קריאה

יש דבר אחד בכל הכתבה. הבאת צד אחד שכולם יודעים כמה הם להוטים להשמיץ אותה. ומנגד כלום לא לנסות להבין אולי ראשת העירייה לא מפלצת כפי שהמכובד הבעל לשון החריפה שיכול לשפוך מילים כמו חול, המיסטר המכובד והנעלה והקדוש ונקי מכל פגם ורבב, הפרופסור >
אבנר אפשטיין.
שכל מי שמעיז לא להשתחוות לתכתיביו, אחת דינו.

הרי ניכר לעין כל באיזה אופן הכתבות האלו. מוטה מאד.

כאילו אין רוב או המון המון בחיפה שאוהבים אותה ומעריכים את פועלה.

כאילו היא איזו מרגלת חלילה שבאה להחריב , או לא יודע איזה טירוף בראש של המשמיצים אותה בלי גבול.

בקיצר.
אין לי ענין להתייחס לגאוותן אבנר.

אבל שידע הציבור. כתבה זו מוטה לגמרי .

וכן. אני מבין למה היא לא מגיבה "כרגיל"

אם מישהו יספר על מישהי שהיא אמא מכה וזדונית וכו', כל מה שהיא תגיב ישמש את המשמיץ.

בקיצור
אני לא מזלזל אם מישהו מעלה טענות. אך כאן הכל מוטה לגמרי להכעיס לא להביא צד שני באמת.

חבל.
הפסד של העיתון.

עוד 1,236 מילים ו-1 תגובות
סגירה