יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בניגוד לציפיות, אין שום סיכוי שהחרדים יצטרפו לממשלה

חמישה חודשים עברו מאז כינון הממשלה בראשות בנט-לפיד, תקציב המדינה עבר והמבנה הפוליטי מתייצב - וכל ההערכות המוקדמות שהמפלגות החרדיות יצטרפו לממשלה הולכות ומתנפצות ● בכיר ביהדות התורה: גם אם נתניהו בכבודו ובעצמו יצטרף לממשלה הזו, החרדים יישארו בחוץ ● פרשנות

סקר שפורסם אתמול (ראשון) במהדורת הבוקר של רדיו קול חי מעלה כי 77% מהציבור החרדי מתנגד להצטרפות המפלגות החרדיות לקואליציה. 55.3% מתנגדים להצטרפות לקואליציה גם אם תיאורטית יאיר לפיד ואביגדור ליברמן יצאו מהממשלה. 76% מהנשאלים סבורים כי בנימין נתניהו צריך להמשיך לעמוד בראש גוש הימין.

חמישה חודשים בדיוק עברו מאז כינון הממשלה, התקציב עבר, המבנה הפוליטי מתייצב, וכל ההערכות המוקדמות על כניסה מהירה לממשלה של המפלגות החרדיות הולכות ומתנפצות. בכיר ביהדות התורה אמר לי אתמול על דרך ההלצה שגם אם נתניהו בכבודו ובעצמו יצטרף לממשלה הזו – החרדים יישארו בחוץ.

אבל אסור לטעות כאן. נתניהו הוא עדיין האיש הכי פופולרי בציבור החרדי. יום אחד עוד יעשה המחקר החברתי שאולי יסביר איך הפך נתניהו החילוני הגמור למלך בבני ברק ובמאה שערים, בדיוק כמו שמנחם בגין הפך לאליל של הציבור המזרחי לפני ארבעים וחמש שנה.

עם 76% תמיכה לנתניהו אין כמובן רב או פוליטיקאי חרדי שיאמר לו לזוז מהדרך – כולם מתבצרים סביבו יותר מאשר בעבר, גם בימים שבהם כיהן כראש הממשלה.

אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

השנאה לממשלה הזו כמעט ומעבירה את החרדים על דעתם. התשלומים החדשים למעונות היום, הורדת הפטור מגיוס, הכשרות, הגיור, מתווה הכותל והנוכחות הרפורמית בקואליציה מחייבים מבחינתם מלחמת שמד.

הכינויים שמדביקים לשר האוצר ליברמן ברחוב החרדי מפחידים, בעיקר אחרי שהעלה את המס על כלים חד-פעמיים, מה שעולה למשפחות חרדיות גדולות במאות שקלים לחודש. אגב, החשש הגדול היום אצל החרדים הוא משרת התחבורה מרב מיכאלי, אחרי שהודיעה כי תפעיל תחבורה ציבורית בשבת, גם את הרכבות.

באופן מפתיע או שלא, החרדים לא מוכנים לשום דיל. במהלך ימי ההצבעה על התקציב הגיעו אנשיו של ראש הממשלה נפתלי בנט לראשי יהדות התורה והציעו להם להימנע בהצבעה או אפילו להיעדר תמורת הטבות בהמשך הדרך. שליחים הגיעו גם לחצרותיהם של האדמו"ר מגור והאדמו"ר מבעלז, הרב ישכר דב רוקח.

האדמו"ר מבעלז וחבר הכנסת מטעמו, ישראל אייכלר, נחשבים לחוליה החלשה בפוליטיקה החרדית. האדמו"ר נחשב לחברו הטוב של יצחק רבין, שהשתתף גם בטקס הברית של הולדת בנו היחיד. אייכלר ידוע כמי ששונא דווקא את נתניהו. אבל גם זה לא עזר. החרדים סירבו להצעות ואייכלר זכה למתקפה של חברו לסיעה משה גפני בראיון לחדשות 12 בסוף השבוע.

מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

על רקע ההתנגדות הטוטאלית, הזו הוויכוח שמתנהל היום בממשלה נראה קצת אנכרוניסטי. שר החוץ לפיד אומר שהממשלה תקבל את החרדים אם יקבלו את קווי היסוד וליברמן משיב שזה לא יקרה בשום מצב. חיבור לא יהיה כאן. החרדים רואים  בממשלה הזו כמי שבאה לחסל את הממסד הרבני.

במוצאי שבת טען הרב הראשי יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה, כי שר הדתות מתן כהנא הוא "טייס מעופף" שבא לרצות את הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר. "מרן הרב עובדיה אמר כי לרב סתיו אין יראת שמיים", הוסיף הרב הראשי.

השאלה הגדולה בפוליטיקה החרדית היא מי יהיו המנהיגים שינהלו את המאבק גם בשנים הבאות שבהן הממשלה הזו כנראה תמשיך ותכהן. שני מנהיגים חשובים עומדים בפני הגשת כתב אישום – יעקב ליצמן על שיבוש הליכים והפרת אמונים ואריה דרעי על עבירות מס. הכול עדיין נתון לעסקות טיעון.

ההערכה היא כי ליצמן יסכים לפרוש מהחיים הפוליטיים תמורת סגירת התיק נגדו, אבל דרעי יישאר מנהיג ש"ס וינהל את המלחמה גם אם לא יכהן בממשלה או בכנסת. את כתב האישום הוא ינסה להפוך לקמפיין בחירות, כמו שעשה בגלגול הקודם, לפני בחירות 1999.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שיצאו לעבוד, שיצאו לשרת בצה"ל, הדם שלהם לא יקר מדם חילוני. שיפסיקו לחיות מכספי המיסים שלי. לא מתאים להם? נהדר. שיסבלו - רק ככה יבינו. הם כמו ילדים מפונקים שהתרגלו לחיות עם הורה שנותן לה... המשך קריאה

שיצאו לעבוד, שיצאו לשרת בצה"ל, הדם שלהם לא יקר מדם חילוני. שיפסיקו לחיות מכספי המיסים שלי. לא מתאים להם? נהדר. שיסבלו – רק ככה יבינו.
הם כמו ילדים מפונקים שהתרגלו לחיות עם הורה שנותן להם כל מה שהם רוצים – עכשיו המציאות באה להכות להם בפנים.

עוד 500 מילים ו-2 תגובות
סגירה