הבריחה מהגהינום ברצועת עזה

טביעת סירת הפליטים הפלסטינים מעזה ליד חופי יוון, 2021. צילום מסך מסרטון של RT
טביעת סירת הפליטים הפלסטינים מעזה ליד חופי יוון, 2021. צילום מסך מסרטון של RT

כמה צעירים מרצועת עזה מצאו את מותם כאשר ניסו להיכנס באופן בלתי חוקי ליוון דרך הים באמצעות סירת דיג שטבעה בלב ים. תופעת הבריחה של צעירים מרצועת עזה  לחו"ל מתרחבת בגלל המצב הכלכלי הקשה, האבטלה ושלטון הדיכוי של חמאס.

אבל כבד שורר ברצועת עזה לאחר שלפני כשבועיים נמסר על מותם של כמה צעירים תושבי הרצועה אשר טבעו בים מול חופי יוון.

עד כה נמשו מהים שתי גופות, האחת של אנס אבו רג'ליה מח'אן יונס והשנייה של נצראללה אלפרא, גם הוא תושב ח'אן יונס.

האירוע הטרגי הזה לא סוקר כמעט באמצעי התקשורת בישראל או באמצעי התקשורת הבינלאומיים.

אבל כבד שורר ברצועת עזה לאחר שלפני כשבועיים נמסר על מותם של צעירים תושבי הרצועה, שטבעו בים מול חופי יוון. האירוע הטרגי הזה לא סוקר כמעט באמצעי התקשורת בישראל או בעולם

ניצולים מהסירה שטבעה, ועליה צעירים מרצועת עזה, סיפרו בשיחות טלפון מטורקיה לקרוביהם ברצועת עזה שיש נעדרים נוספים.

ברשתות החברתיות הופצה הקלטת שיחה טלפון של אחד הניצולים, תושב הרצועה, מספר לאימו על האסון הטרגי הנורא: "הדגים אכלו אותנו, היינו שעתיים במים עד שחולצנו", הוא סיפר וביקש ממנה לעדכן את משפחותיהם של צעירים אחרים שנספו באסון.

מדובר בסירת דיג שניסתה להבריח צעירים עזתיים דרך הים מטורקיה ליוון. יש מאות צעירים מובטלים מחפשי עבודה אשר מנסים להיכנס באופן בלתי חוקי ליוון ומשם להגיע לאחת ממדינות אירופה, למצוא בה עבודה ואחר כך להביא אליה את בני משפחותיהם מרצועת עזה.

התופעה הזו מתרחבת באחרונה ברצועת עזה בגלל המצב הכלכלי הקשה. צעירים עזתיים חוסכים כסף ויוצאים דרך מעבר רפיח למצרים ומשם לטורקיה.

בטורקיה קיימת רשת הברחות, אשר תמורת סכום של 3000 דולר לאדם מבריחה את הצעירים העזתיים בסירות דיג  למים הטריטוריאליים של יוון ומשם הם מגיעים בשחייה לחופי יוון.

בטורקיה קיימת רשת הברחות, אשר תמורת סכום של 3000 דולר לאדם מבריחה את הצעירים העזתיים בסירות דיג  למים הטריטוריאליים של יוון ומשם הם מגיעים בשחייה לחופי יוון

בשנים האחרונות אירעו כמה תאונות שבהן נספו עשרות מתושבי הרצועה, כשסירות הדיג הקטנות שהבריחו אותם נקלעו לסערה בלב ים  וטבעו.

אבל המצב הכלכלי הקשה והסבל ברצועה הם בלתי נסבלים וצעירים רבים מוכנים להמר בחייהם כדי לנסות ולברוח מהגיהנום העזתי.

על פי נתונים של האו"ם, שיעור האבטלה ברצועת עזה מגיע ל-52 אחוזים, יותר מ-70 אחוזים של המשפחות ברצועה חיות מתחת לקו העוני.

למרבית הצעירים ברצועה אין עתיד, אין באפשרותם לקבל חינוך אוניברסיטאי ואחר כך למצוא תעסוקה, להתחתן ולהקים משפחה.

המצור הכלכלי של ישראל על הרצועה הוא כבד, גם לאחר 4 סבבי לחימה. מאז שהחל המצור הישראלי ב-2007 אין שיפור במצב הכלכלי הקשה. לכך יש להוסיף את שלטון הדיקטטורה והדיכוי של חמאס.

במהלך "צעדות השיבה" על גבול הרצועה לפני כשנתיים יצאו צעירים מובטלים רבים להפגין על גדר הגבול עם ישראל תמורת סכומים קטנים של כסף. רבים מהם נפצעו  מירי חיילי צה"ל.

על פי גורמים ברצועת עזה יש כיום ברצועה כ-5000 צעירים נכים אשר נפגעו ברגליהם מירי במהלך הפגנות "צעדות השיבה", זו הייתה אחת הסיבות לכך שהנהגת חמאס החליטה להפסיק את ההפגנות ההמוניות על גבול הרצועה.

בשנים האחרונות אירעו כמה תאונות שבהן נספו עשרות מתושבי הרצועה, כשסירות הדיג הקטנות שהבריחו אותם נקלעו לסערה בלב ים וטבעו. אבל הסבל והמצב הכלכלי ברצועה בלתי נסבלים וצעירים רבים מוכנים להמר בחייהם

תופעת הבריחה של הצעירים העזתיים מרצועת עזה אינה צפוייה להיפסק בקרוב, למרות הסיכונים הרבים הכרוכים בה. אין להם שום ניצוץ של תקווה באופק הקרוב. המלחמה האחרונה ברצועת עזה שאותה יזם חמאס ונמשכה 11 ימים רק החריפה את המצב הכלכלי. החורף ממשמש ובא ואלפי משפחות שבתיהן נהרסו או נפגעו במלחמה, עלולות להישאר במקומות מגורים ארעיים. פעולות השיקום החלו רק לפני כחודש והן אמורות להימשך כמה חודשים.

שיחות הרגיעה שאותם מוביל המודיעין המצרי המתווך בין חמאס לישראל לא יפתרו את בעיית האבטלה והמצב הכלכלי הקשה. הן ישפרו, במקרה הטוב, את אספקת החשמל, הכנסת סחורות ומזון והעסקת כמה אלפי פועלים בעבודה בישראל.

כמאה אלף משפחות ברצועה ממשיכות לקבל סיוע כספי מקטאר. מדובר בסכום של 100 דולר בחודש למשפחה.

המצב הביטחוני מתוח, השקט הוא מדומה, חמאס נערך לסבב לחימה נוסף מול ישראל והפיצוץ הבא הוא רק שאלה של זמן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 615 מילים ו-1 תגובות
סגירה