ישראל, הממלכה המאוחדת ובריאות ציבורית

נפתלי בנט ובוריס ג'ונסון, 2021, צילום מסך מסרטון טוויטר
נפתלי בנט ובוריס ג'ונסון, 2021, צילום מסך מסרטון טוויטר

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (הדמות המזוהה ביותר עם פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי ומייצג הגל הפופוליסטי בימין) אמר, במפגש עם ראש ממשלה ישראל נפתלי בנט: "הייתי רוצה שמבצע החיסונים שלנו יתקדם במהירות ישראלית".

כדאי להזכיר איך שני מבצעי החיסונים הגדולים של ישראל יצאו לפועל – ליתר דיוק, מי הוציא אותם לפועל: קופות החולים. כן, המוסד שנחשב פעם למשהו הסתדרותי מעיק ומיושן, הצליח להזניק את מערך בדיקות ה-PCR שוב ושוב, עד לשיא של 238,000 בדיקות ליום בשבוע החזרה ללימודים.

יש לזכור מי הוציא לפועל את שני מבצעי החיסונים הגדולים בישראל: קופות החולים. כן, המוסד שנחשב הסתדרותי, מעיק ומיושן, הצליח להזניק את מערך בדיקות ה-PCR עד לשיא של 238,000 בדיקות ליום

המערך הרפואי הזה הצליח גם להביס את התחזיות הפושרות בתחילת מבצע הבוסטר, כשחיסן 2 מיליונים תוך 5 שבועות מההכרזה על הבוסטר בסוף יולי השנה. מאז מספר המתחסנים בבוסטר הוכפל ל-4 מיליון.

*  *  *

אחד הדברים שמאפיינים את הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד, שהוא גם משותף לה ולישראל – הוא מערכת הבריאות הציבורית. לא רק ביטוח בריאות ממלכתי מובטח לכל (במדינות מערביות מסויימות רוב הטיפול הרפואי מוענק על ידי מרפאות פרטיות שהמדינה מסבסדת במודל כזה או אחר) ובתי חולים ממשלתיים, אלא מערכת ציבורית עצמאית. מערכת הכוללת רופאים מומחים, שירות אחיות, מעבדות ושירותים נוספים הניתנים בקהילה.

ההתמודדות עם משבר הקורונה היתה חסרת תקדים כמעט בכל העולם, אבל מערכת בריאות ציבורית חזקה – בבתי החולים ובקהילה – התגלתה כמרכיב קריטי, גם בשלב שבו הפעולה המרכזית היתה בדיקות PCR המוניות, וגם בשלב החיסונים.

ההשוואה בין בריטניה וישראל צצה גם מכיוון לא צפוי. במסגרת מסע הדה-לגיטימציה, ההקטנה וההגחכה המתמשכת של סיעת הליכוד ותומכיה וצבא התעמולה נגד הממשלה הנוכחית ונגד העומד בראשה, פרסמה חברת הכנסת מאי גולן את הציוץ הזה:

"מול בניין האו"ם תעצור בקרוב מכונית ריקה מאדם ומתוכה ייצא נפתלי בנט".

המשפט הוא כמובן פרפרזה ברורה על דבריו של וינסטון צ'רצ'יל, שלעג לאיש האפור אשר ניצח אותו בהפתעה גמורה בבחירות הכלליות של 1945: קלמנט אטלי, מנהיג הלייבור. עלבון מעניין.

ההשוואה בין בריטניה וישראל צצה מכיוון לא צפוי. במסגרת מסע הדה-לגיטימציה המתמשך נגד הממשלה פרסמה החכ"ית מאי גולן את הציוץ: "מול בניין האו"ם תעצור בקרוב מכונית ריקה מאדם ומתוכה ייצא בנט"

נניח לשאלה האם הגברת גולן החליטה מיוזמתה להפליג בציטוטים צ'רצ'יליאניים, או שמא היה זה העוזר הפרלמנטרי, אחראי המדיה החברתית – או שהטקסט הגיע מבית מסוים בקיסריה, שבעליו הוא חבר כנסת מן האופוזיציה ומעריץ גדול של ווינסטון צ'רצ'יל (והרבה להציג את עצמו כצ'רצ'יל הישראלי, המנהיג שהציל את מדינת ישראל מתבוסתנות ופייסנות נוסח צ'מברליין).

כך או כך, מאי גולן בחרה דווקא בציטוט של צ'רצ'יל כדי לנגח את בנט. שווה להתעכב על האיש שח"כ גולן בחרה להשוות אליו את בנט. אטלי הוא המייסד הגדול של מדינת הרווחה הבריטית.

ברוח הכנסייה האנגליקנית הוא קרא לחוזה החברתי החדש בין המדינה הבריטית לאזרחיה, לא פחות מאשר "ירושלים החדשה שלנו". הססמה של מדינת הרווחה הבריטית אחרי מלחמת העולם היה נועז לא פחות: "מהעריסה עד הקבר".

היהלום שבכתר היתה מערכת הבריאות הציבורית של בריטניה, ה-National Health Service. כן, אותה מערכת שנאבקת בקורונה קרוב לשנתיים. היא קמה ב-1948, חודשיים אחרי מדינת ישראל.

כיום מונה שירות הבריאות של הממלכה לא פחות מ-1.3 מיליון עובדים, אחד המעסיקים הגדולים בעולם. בהצבעה על הצעת החוק שייסדה את ה-NHS, כל המפלגה השמרנית, כולל צ'רצ'יל עצמו, הצביעו נגד.

כיום מונה שירות הבריאות של הממלכה לא פחות מ-1.3 מיליון עובדים, אחד המעסיקים הגדולים בעולם. בהצבעה על הצעת החוק שייסדה את ה-NHS, כל המפלגה השמרנית, כולל צ'רצ'יל עצמו, הצביעו נגד

המטופלת הראשונה של ה-NHS היתה סילביה בקינגהאם-דיגורי, אז נערה בת 13, והיא נראית בתמונה בצד שמאל. לימינה, שר הבריאות אניירין בווין (לא להתבלבל עם שר החוץ והמושבות ארנסט בווין). בווין הוא כמובן מנהיג איגודים מקצועיים שעלה בשורות הלייבור. אביו היה כורה פחם ומרקסיסט. קשה לחשוב על קלישאה שמאלנית שהוחמצה בתמונה הזאת. קלמנט אטלי עצמו דווקא נעדר מהתמונה – אולי כי רצה לתת לשר הבריאות שלו ליהנות מהקרדיט. "ממשלה של אנחנו, לא ממשלה של אני".

כל אגדה טובה מסתיימת בחתונה, או במקרה שלנו – בפיסת רכילות בריטית טובה, ובתמונה מתחת יש לנו משניהם. נכדה של סילביה בקינגהאם-דיגורי הוא רופא, ג'ורג' דיגורי. לפני שנים ספורות הוא פגש במקרה את קייטי דורמן, חוקרת סרטן שהיתה אז במהלך לימודי התואר השלישי. דורמן היא לא פחות מנכדתו של ראש הממשלה המנוח אטלי. בראיון מ-2016, הזוג המאורס הביע תמיכה נלהבת ברפואה הציבורית בבריטניה, וגם במאבק הרופאים המתמחים לשיפור תנאי העסקתם.

ומה על ווינסטון צ'רצ'יל? ובכן, סר ווינסטון זכה לשעתו היפה ביותר דווקא בראש ממשלת אחדות, ולא בממשלת ימין "מלא-מלא". ממשלה שהוקמה ב-1940 כדי להתמודד עם האתגר הגדול של זמנם: המלחמה בגרמניה הנאצית.

בנימין נתניהו, כמו ניאו-שמרנים אמריקאים, אוהב להשוות ממשלות בנות זמננו לצ'מברליין הפייסן ו"שוכח" שצ'מברליין (האיש והמטרייה) היה "טורי" שמרן, לא איש שמאל.

סר ווינסטון צ'רצ'יל זכה לשעתו היפה ביותר דווקא בראש ממשלת אחדות, ולא בממשלת ימין "מלא-מלא". ממשלה שהוקמה ב-1940 כדי להתמודד עם האתגר הגדול של זמנם: המלחמה בגרמניה הנאצית

כשקמה ממשלת האחדות, היו אלה אניירין בווין והאגף הרדיקלי במפלגת הלייבור שהעדיפו דווקא את צ'רצ'יל המיליטנטי; אותו אריה זקן שהיה ידוע בסלידתו מכל מה שמריח מסוציאליזם, אימפריאליסט גאה – ואוייב מר של ברית המועצות. למותר לציין, שמול גודל השעה – שני הצדדים, צ'רצ'יל מזה והלייבור מזה, ידעו להתעלות על משקעים ישנים, מבית ומחוץ.

הממשלה של צ'רצ'יל, אוקטובר 1941. רביעי משמאל בשורה התחתונה קלמנט אטלי ולימינו וינסטון צ'רצ'יל (צילום מתוך ויקיוונד)
הממשלה של צ'רצ'יל, אוקטובר 1941. רביעי משמאל בשורה התחתונה קלמנט אטלי ולימינו וינסטון צ'רצ'יל (צילום מתוך ויקיוונד)

נדב אלגזי עוקב אחרי הימין החדש זה כמה שנים, מאז שהיה קשור לחוגים הניאו-שמרניים או פעל בתוכם, וראה את המהפך המבעית לימין הפופוליסטי החדש. את ניצול הפרצות בחוק ובשיח הפוליטי-תרבותי. שואף להעלות את המודעות בציבור הדמוקרטי הרחב לסכנה, ולחשוף את דרכי הפעולה של החוגים הללו שפעלו לגמרי מתחת לרדאר שנים ארוכות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 809 מילים
סגירה