האם המצאה היא לא יצירה מקורית?

הפטנט של מייקל ג'קסון, צילום מסך מסרטון של MJTributechannelY
הפטנט של מייקל ג'קסון, צילום מסך מסרטון של MJTributechannelY

חוק הפטנטים וחוק זכויות יוצרים לא מתייחסים להמצאה כאל יצירה מקורית כמו ליצירות מקוריות אחרות בעלות אופי ספרותי, אומנותי, דרמטי או מוזיקלי. החוק שותק לגבי הגדרה כוללת של מהי המצאה.

חוק זכויות יוצרים אמנם מגן בעיקרון על כל ביטוי מקורי של יצירה, אבל הוא מוגבל ליצירות מקוריות בעלות תוכן ספרותי, אומנותי, דרמטי או מוזיקלי. אפשר להגן על המצאה טכנולוגית באמצעות פטנט, אבל אז הוא מוגן רק ל-20 שנה במקום ל-70 שנה, והוא אינו זכות אוטומטית.

לדוגמה, הזמר מייקל ג'קסון קיבל פטנט אמריקאי מספר 5,255,452 בשנת 1993 על המצאה של שיטות ליצירת אשליה אנטי-גרביטציונית. ג'קסון השתמש בהמצאה בהופעותיו, במהלך ריקוד בו הצליחו הרקדנים להתכופף קדימה בזוית, שהיתה בלתי אפשרית ללא הטכניקה שהמציא.

הזמר מייקל ג'קסון קיבל פטנט אמריקאי ב-1993 על יצירת אשליה אנטי-גרביטציונית, בה השתמש בהופעותיו. ההמצאה איפשרה לרקדנים להתכופף קדימה בזוית שהיתה בלתי אפשרית בלעדיה

על פי חוק הפטנטים ההמצאה של ג'קסון איננה נחשבת ליצירה, בזמן ששירים או לחנים שכתב נחשבים ליצירות והן מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים.

הפטנט של מייקל ג'קסון (צילום: פטנט אמריקאי 5,255,452)
הפטנט של מייקל ג'קסון (צילום: פטנט אמריקאי 5,255,452)

המצאה מהי?

חוק הפטנטים אינו מגדיר מהי המצאה באופן כללי ומסתפק בהגדרה של מהי המצאה כשירת פטנט. החוק מגדיר מתי ההמצאה חדשה ומתי יש בה התקדמות המצאתית. פטנט ניתן על ידי משרד הפטנטים של המדינה עבור המצאה לאחר שהיא נבחנה על ידי בוחן פטנטים ונמצאה חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית. הפטנט הוא רישיון בלעדי שניתן לבעלים של ההמצאה (הממציא או החברה בה הוא עובד במקרה של המצאת שירות) לשימוש בהמצאה ל-20 שנה ולאחר מכן מותר לכל אדם או חברה להשתמש בהמצאה.

חוק זכויות יוצרים

בעיקרון כל ביטוי מקורי מוגן על ידי חוק זכויות יוצרים, אבל החוק אינו מתייחס להמצאה כאל יצירה. סעיפים 3 עד 5  בחוק מגבילים את היצירות שבהם יש זכויות יוצרים ליצירות מקוריות ספרותיות, אומנותיות, דרמטיות או מוזיקליות, המקובעות בדרך כלשהי, ומחריגים מההגדרה הזו נושאים אבסטרקטיים או עובדתיים כמו רעיון, מושג מתמטי, עובדה או נתון, חדשות היום וכן תהליך ושיטת ביצוע. המצאה בתחום הטכנולוגי גם כשהיא מקורית, חדשה ובעלת התקדמות המצאתית איננה נחשבת יצירה.

בעיקרון כל ביטוי מקורי מוגן על ידי דיני זכויות יוצרים, אבל החוק אינו מבהיר מדוע המצאה טכנולוגית מקורית אינה נחשבת כיצירה המוגנת על ידי חוק זכויות יוצרים כמו יצירה ספרותית או מוזיקלית

היצירות שבהן יש זכות יוצרים: יצירה מקורית שהיא יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית או יצירה מוסיקלית, המקובעת בצורה כלשהי.

הפסיקה הרחיבה במהלך השנים את סוגי היצירות והכירה בסוגי יצירות נוספים כמוגנים בזכויות יוצרים וגם מעגלים חשמליים ותוכנות מחשב מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים. זכויות יוצרים ניתנות ל-70 שנה והן זכות אוטומטית שניתנת ליוצר עבור יצירה מקורית המקובעת בדרך כלשהי.

היוצר אינו צריך לבקש אישור מהמדינה לגבי זכויות היוצרים שלו, למשל עבור ספר שכתב, כמו במקרה של בקשת פטנט עבור המצאה טכנולוגית.

המצאה היא יצירה טכנולוגית מקורית

מאחר שמעגלים חשמליים ותוכנת מחשב, שהם בעלי אופי טכנולוגי מובהק, כבר מוגנים בחוק זכויות יוצרים, מדוע לא להרחיב ולהגדיר המצאה גם כיצירה מקורית שתהיה מוגנת על ידי החוק.

המצאה היא תולדה של חשיבה יצירתית מעמיקה ומקורית. במקרה שהיצירה הטכנולוגית, ההמצאה, היא חדשה וכוללת צעד המצאתי, היא תהיה כשירת פטנט על פי הגדרת חוק הפטנטים.

מאחר שמעגלים חשמליים ותוכנת מחשב, שהם בעלי אופי טכנולוגי מובהק, כבר מוגנים בחוק זכויות יוצרים, ניתן להרחיב ולהגדיר המצאה גם כיצירה טכנולוגית מקורית שתהיה מוגנת על ידי החוק

על פי רוב, המצאות מתוארות בקפידה ומקובעות במסמכים ובשרטוטים. בעידן המידע, הבינה המלאכותית ושיתוף הקבצים, עידן שבו ענקיות הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט וגוגל מפתחות ומשתפות קבצי תוכנה, ניתן להרחיב את ההגדרה של היצירות שבהן יש זכויות יוצרים גם ליצירות טכנולוגיות מקוריות באופן כללי.

מורי הדרך בעידן המידע וההייטק

אין סיבה שממציאים לא יהנו מההגנה של חוק זכויות יוצרים על יצירותיהם, כשהן עומדות בקריטריונים המקובלים של מקוריות ומקובעות במסמך או בשרטוט. ממש כמו סופרים, מחזאים ומוזיקאים.

בעידן המידע וההייטק, ממציאים כמו אלי הררי מסנדיסק שקיבל את מדליית הטכנולוגיה והיזמות מהנשיא אובמה בשנת 2014, דב מורן מאם-סיסטם או פרופ' אמנון שעשוע ממובילאיי ואחרים, הם מורי הדרך של העולם הטכנולוגי. תרומתם חשובה ומשפיעה לא פחות מזו של המדענים, הסופרים והמחזאים, וחוק זכויות יוצרים צריך להגן על יצירותיהם הטכנולוגיות המקוריות כמו על היצירות המקוריות האחרות.

תרומת מורי הדרך של העולם הטכנולוגי חשובה ומשפיעה לא פחות מזו של המדענים, הסופרים והמחזאים. חוק זכויות יוצרים צריך להגן על יצירותיהם הטכנולוגיות המקוריות כמו על היצירות המקוריות האחרות

הבטחון הלאומי והכלכלי של המדינה תלוי בהתקדמות הטכנולוגית ולכן זה יותר מעניין של תרבות, של ההוקרה והכבוד המגיע למורי הדרך הטכנולוגיים. ברוח חג ההודייה האמריקאי שחל השבוע, זה יהיה עידוד והגנה להמשך היצירה הטכנולוגית המקורית שמחזקת את המדינה.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 696 מילים
סגירה