גורמים מדיניים מעריכים כי שחרור הזוג אוקנין עשוי להביא להידוק יחסי טורקיה-ישראל

דיווחים: ארדואן דרש לקיים שיחות טלפון עם הרצוג ועם בנט ● כתב אישום הוגש נגד עובד, שהועסק בביתו של גנץ, באשמה שריגל והציע לגורם המזוהה עם איראן מידע על השר ● שאשא ביטון החליטה שלא להעניק את פרס ישראל לעודד גולדרייך ● שקד מעריכה שמ-2023 ישראלים יהיו פטורים מוויזה לארצות הברית ● אחרי מרגי - גם גילה גמליאל הודיעה שלא תכהן בוועדת האתיקה

נטלי ומורדי אוקנין במודיעין, לאחר ששוחררו ממעצרם בטורקיה, 18 בנובמבר 2021 (צילום: Ariel Schalit, AP)
Ariel Schalit, AP
נטלי ומורדי אוקנין במודיעין, לאחר ששוחררו ממעצרם בטורקיה, 18 בנובמבר 2021

השיבה הביתה: לאחר 9 ימים שחררו שלטונות טורקיה את מורדי ונטלי שיצאו במטוס משרד החוץ לפנות בוקר ונחתו בשעה 6:00.

על פי הדיווחים לפיד התקשר לבני המשפחה אתמול ב-16:40 והודיע על החזרת בני הזוג ארצה והמשפחה התבקשה לשמור על סודיות מחשש שהמהלך יטורפד, והוחלט על "דממה תקשורתית".

הודעת שר החוץ, יאיר לפיד וראש הממשלה, נפתלי בנט:

בני הזוג אוקנין בדרך הביתה
לאחר מאמצים משותפים מול טורקיה, בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין שוחררו ממעצר והם עושים את דרכם לארץ ברגעים אלה.
אנחנו מודים לנשיא טורקיה ולממשלתו על שיתוף פעולה ומקבלים בברכה את הזוג אוקנין.
אנו מבקשים להביע את הערכתנו הרבה למשפחת אוקנין על עמידה איתנה במצב המורכב ועל שיתוף פעולה פתוח וחם עם משרד החוץ.
תודה מיוחדת לנשיא המדינה הרצוג על פעילותו למען השבתם הביתה.

מדברי ראש הממשלה, נפתלי בנט, בשיחה עם שירז, בתם של נטלי ומורדי לפני הנחיתה:

"שירז, בוקר טוב. נהדר לדבר איתך שוב.
את רואה, אמרתי לך שאנחנו עושים הכל, ובאמת עשינו הכל. את היית שותפה נהדרת. האיפוק של המשפחה היה חיוני מאוד בימים האלה.
תמסרי חיבוק בשמי לאופק הקטן. הנה, אמא ואבא חוזרים הביתה.
אני מקווה שיהיו לכם ימים רגועים עכשיו.
אני שמח שהם חוזרים אליכם".

שר החוץ, יאיר לפיד: "שירז וערן וכל המשפחה, אתם מדהימים. אני מתרגש איתכם, ליווינו אתכם כל השבוע, הבטחנו שנעשה הכל כדי להחזיר אותם אליכם והנה הם בדרך הביתה. חבקו אותם חזק גם מאיתנו".

בוקר טוב,מורדי ונטלי בבית. במהלך הימים הארוכים האחרונים הבטחתי לשירז, בתה של נטלי, שאנחנו עושים הכל, כולנו, כדי לסיים…

Posted by ‎נפתלי בנט – Naftali Bennett‎ on Wednesday, November 17, 2021

במערכת הפוליטית מברכים את הזוג הישראלי שחזר מהמעצר הטורקי:

החזרת הזוג מטורקיה: בגל"צ מדווחים ע"פ גורמים מדיניים אין שום עסקה עם הטורקים ולא אמורה להיות תמורה.

השר נחמן שי בגל"צ: "הלוואי ונצליח לחדש את הקשרים עם ארדואן כמו בעבר, לצד זה חשוב לזכור שהתיירות ההדדית נשארת – עשרות טיסות ממריאות משתי המדינות כל הזמן. המתח בינינו עדיין קיים, אבל תמיד צריך לקוות שיהיה שינוי". עוד אמר שי: "יכולנו במהירות לדרדר את האירוע ולהגיע לעימות גדול בין המדינות – לא חסר סיבות לזה. אפשר לרשום הישג שהתקבל בהתנהגות צנועה ולא מתלהמת של ישראל, החל במשפחה שנהגה בזהירות, דרך רה"מ ושר החוץ שפעלו בדיסקרטיות ועד נשיא המדינה שפעל מאחורי הקלעים".

גם אלקין התראיין בתחנה ואמר: "צריך לתת את כל הקרדיט לעבודה המאומצת של מי שפעל בדיסקרטיות. הייתי מעורב מאוד בזמנו סיפור של נעמה יששכר ואני יודע כמה חשוב לשמור על סודיות. הייתה כאן עבודה מסונכרנת של רה"מ ושר החוץ מול הטורקים".

שחרור בני הזוג אוקנין הושג בסיומו של שבוע של מאמצים דיפלומטיים חשאיים. השחרור המהיר, אחרי 9 ימים, מבהיר עד כמה שמירת היחסים בין נשיא המדינה הרצוג לבין הנשיא ארודאן הינה קריטית.

בעשור האחרון, מאז משבר המרמרה, היחסים בין המדינות הלכו והתדרדרו עד לכמעט נתק מלא ושנמוך המעמד הדיפלומטי בין המדינות, אולם לפני שנה, בדצמבר 2020 הפתיע ארדואן כאשר אמר לכלי התקשורת בטורקיה שהוא מעוניין בשיפור היחסים בין המדינות.

היבחרו של הנשיא הרצוג, בחודש יוני האחרון היווה עבורו הזדמנות להיתלות בה והוא הרים טלפון לשיחה ממושכת בת 40 דקות בה המשיך להביע רצון לשיתופי פעולה בין המדינות.באירוע הנוכחי, גם ראש המוסד ושר החוץ היו משמעותיים ביותר.

ישראל לא העבירה תמורה מדינית (או אחרת) לטורקים בנוגע למהלך שחרור בני הזוג אוקנין.

בממשל הישראלי החדש, בולטת המוכנות של ראש הממשלה בנט, לאפשר לאגפי הממשל לעשות את עבודתם. במשך שנים ארוכות התרגלו במשרד החוץ שכל הפעילות סביב אירוע מן הסוג הזה תחובר בסופו של דבר לתהילת ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אולם הפעם בלט שיתוף הפעולה. ראש הממשלה ושר החוץ פרסמו הודעה משותפת ובה חלקו את הקרדיט לפעילות הדיפלומטית עם נשיא המדינה. בישראל כמעט ושכחו, שבית הנשיא, משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה מסוגלים לשתף פעולה.

בני הזוג אוקנין נתפסו בעיקר כטיילים תמימים. הם צולמו לפני המעצר כמהללים את טורקיה כיעד תיירותי מופלא, ושיבחו את היחס שם ברחוב לישראלים, רק כדי להיעצר על לא עוול בכפם זמן קצר לאחר מכן.

אולם למעצרם יכלה להיות משמעות איזורית קשה. ישראלים רבים ממשיכים לטייל בטורקיה והסחר ההדדי בין המדינות הוא משמעותי. בטורקיה תומכים מאוד באינטרסים של הפלסטינים וארדואן מפרסם הודעות רבות נושא, אך נתק בין המדינות אינו דבר יעיל לכל הנוגעים בדבר.

לסיום האירוע, הגורמים ישראלים מדגישים את תודותיהם לארדואן, וזה כשלעצמו עשוי להוביל לדרך חדשה.

סגירה