משתתף בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים חובש כיפה עם שמו של טראמפ, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)
AP Photo/John Locher

הרפובליקאים היהודים התעייפו מטראמפ, אבל לא יכולים להתנתק ממנו

הצל של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ריחף מעל הוועידה השנתית של קואליציית היהודים הרפובליקאים ● בזמן שכל הנואמים והמועמדים הפוטנציאלים להתמודדות על נשיאות 2024 ממתינים בסבלנות להחלטת טראמפ – רק מעטים העזו להשמיע ביקורת על התנהלותו ● "אף אחד לא יכול לקום ולהתמודד על הנשיאות כל עוד הוא שם"

הדיונים בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים שנערכה בתחילת החודש בווגאס, עסקו בבחירות 2022 ו־2024. הם עסקו בניצחונות הנציגים הרפובליקאים בבחירות הכלל־ארציות והמקומיות בתחילת נובמבר – ניצחונות שסללו דרך להשבת השליטה בממשלה הפדרלית. הם עסקו בגיוס מצביעים יהודים נוספים.

לדברי האמרגנים, הנושא היחיד שהוועידה לא עסקה בו היה דונלד טראמפ. "זה על הכאן ועכשיו, זה לא על הנשיא טראמפ או על אף אחד אחר", אמר ארי פליישר, חבר מועצת המנהלים של הקואליציה.

אלא שהוועידה דווקא כן עסקה בטראמפ. שמו עלה בכל נאום ובשיחות המסדרון באתר הנופש ונישיאן שבלאס וגאס, בו נערכת הוועידה מדי שנה.

טראמפ שב ועלה בדברי נאמניו, בהם היועצת האסטרטגית קליאן קונוויי, שביקשו לשמר את מורשתו, וכן בפי אלה השואפים שיכריז על ריצה לבחירות 2024, כמו מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי ומושלת דרום דקוטה קריסטי נואם.

קואליציית היהודים הרפובליקאים מאזינים לדבריו של דונלד טראמפ בסרטון שצולם מראש, באתר הנופש ונישיאן בלאס וגאס, 6 בנובמבר 2021 (צילום: רון קמפיאס)
קואליציית היהודים הרפובליקאים מאזינים לדבריו של דונלד טראמפ בסרטון שצולם מראש, 6 בנובמבר 2021 (צילום: רון קמפיאס)

טראמפ, שלא הצליח להתגבר עדיין על כך שרוב יהודי ארה"ב לא הצביעו עבורו, הופיע בסרטון וידיאו, כשמאחוריו שני דגלי ארצות הברית, וייחס לעצמו מעמד של גיבור יהודי. "שום נשיא מעולם לא היה ידיד טוב יותר של מדינת ישראל, ואני מאוד גאה בזה", הוא אמר.

טראמפ, שלא הצליח להתגבר עדיין על כך שרוב יהודי ארה"ב לא הצביעו עבורו, הופיע בסרטון וידיאו, כשמאחוריו שני דגלי ארצות הברית, וייחס לעצמו מעמד של גיבור יהודי

השפעתו השלילית של טראמפ הדהדה גם בקריאות שנשמעו באירוע. קריאות "קדימה ברנדון!" (!Let's Go Brandon) נשמעו שוב ושוב. במציאות לא קיים שום ברנדון; הביטוי נפוץ בחוגים רפובליקאים מסוימים כלשון סגי נהור ל־Fuck Joe Biden.

מצב הרוח על הבמה ובשיחות הפרטיות היה מרומם, אפילו "לוהט", כפי שניסח זאת מנכ"ל הקואליציה מאט ברוקס, בעקבות ניצחונותיה של המפלגה בבחירות בתחילת החודש. אבל רוחו של טראמפ רדפה את הוועידה, שהייתה אמורה לסייע למפלגה להתאושש מההפסד לביידן ומהמהומה שחולל לאחר מכן, וכן באסטרטגיות להבאת מצביעים יהודים.

טענות הכזב של טראמפ על הונאת בחירות העניקו רוח גבית להסתערות הקטלנית על בניין הקפיטול האמריקאי ב־6 בינואר. "השפעתו על בסיס הבוחרים משמעותה שאי אפשר לבטל אותו", אמרו גורמים באירוע.

טראמפ בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)
טראמפ בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)

מגייסי התרומות היהודים היו מעדיפים שהוועידה תתמקד במועמדים המסוגלים להחזיר את השליטה בקונגרס בבחירות האמצע של 2022, ובמועמד שיוכל לנצח את ג'ו ביידן בבחירות 2024. טראמפ, הם אומרים, הוא זהב בכל הנוגע לבסיס הבוחרים של המפלגה הרפובליקאית הנחוץ כדי לנצח בבחירות המקדימות – ורעל בכל הנוגע לקולות הצפים הדרושים לניצחון בבחירות לנשיאות.

"אף אחד לא יכול לקום ולהתמודד על הנשיאות כל עוד הוא שם", אומר חבר בקואליציה היהודית שביקש להישאר בעילום שם. סיבה נוספת לתסכול, על פי גורמים בקואליציה, היא שטראמפ מהווה גורם מעכב בפנייה למצביעים יהודים. מושל וירג'יניה הנבחר גלן יונקין וג'ק סיאטרלי – שכמעט ניצח את מושל ניו ג'רזי הדמוקרט פיל מרפי – הצליחו לרתום את הקהילות היהודיות במדינות שלהם.

שניהם זכו להגדיל את מספר המצביעים היהודים במקומות שבהם טראמפ כשל בשנה שעבר מול ביידן. ריצה חדשה של טראמפ לנשיאות אולי הייתה מקטינה מחדש את שיעורי הצבעה בקרב יהודים.

איפה המבקרים?

מעטים האנשים שיסכימו למתוח ביקורת על טראמפ בפומבי. כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר ששוקל להתמודד ב־2024, הוא יוצא מהכלל, וכמוהו כחצי תריסר דמויות מרכזיות במפלגה הרפובליקאית שהשתתפו בוועידה ודיברו ופעלו למען גיוס תרומות לקמפיינים פוטנציאליים (אף אחד עוד לא הכריז על מועמדותו, בין השאר ובעיקר בגלל טראמפ).

כריס כריסטי ורודי ג'וליאני לצד טראמפ (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster))
כריס כריסטי ורודי ג'וליאני לצד טראמפ (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster))

אפילו כריסטי הציג את הביקורת שלו על טראמפ תוך כדי שהוא מדגיש את נאמנותו לנשיא לשעבר. "אני הייתי הראשון שתמך בנשיא טראמפ", אמר כריסטי, שהיה המועמד הראשון שפרש מהמרוץ לבחירות המקדימות ב־2016 והביע תמיכה בטראמפ. "אני התחלתי בזה, אבל תנו לי להגיד לכם עוד משהו. אנחנו לא יכולים להמשיך לדבר על העבר".

כריסטי אמר כי הקיבעון של טראמפ בנושא בחירות 2020 מסב נזק למפלגה. "לא משנה איפה אתם עומדים בנושא הזה, לא משנה איפה אתם עומדים, זה נגמר. כל דקה שאנחנו מבזבזים בדיבורים על 2020, בזמן שאנחנו מבזבזים זמן על זה, ג'ו ביידן, קאמלה האריס, ננסי פלוסי וצ'אק שומר מחריבים את המדינה הזאת".

"כל דקה שאנחנו מבזבזים בדיבורים על 2020, בזמן שאנחנו מבזבזים זמן על זה, ג'ו ביידן, קאמלה האריס, ננסי פלוסי וצ'אק שומר מחריבים את המדינה הזאת"

דברי כריסטי זכו אומנם למחיאות כפיים מתונות אך לא גררו שום קריאת בוז.

לי זלדין, חבר הקונגרס הרפובליקאי היהודי שמתמודד על משרת מושל ניו יורק, אימץ את מסר ה"אל תסתכלו לאחור" של כריסטי. אך בשונה מכריסטי, שיחסיו עם טראמפ ועם בני משפחתו היו לעתים מרים, זלדין היה אחד ממגניו התקיפים ביותר בקונגרס.

אולם אפילו זלדין אמר בתדרוך לתקשורת היהודית כי הוא לא יתייחס לבחירות 2020 בהתמודדותו למשרת המושל, וכי אין בכוונתו לבקש מטראמפ לתמוך בו בקמפיין שלו בניו יורק.

תומכי טראמפ בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)
תומכי טראמפ בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)

"אם אתה מתחרה על קולות דמוקרטיים בדרום הברונקס, ואתה נמצא שבוע לפני הבחירות, אז הסוכן הכי טוב שלך יהיה דמוקרט מקומי וחבר מועצת עיריית ניו יורק – שיסביר למצביעים שלו, 'תקשיבו, אני דמוקרט, ואני מצביע ללי זלדין, והנה הסיבות'", הוא אמר. "אנחנו צריכים לגשת לקמפיין הזה בצורה נבונה, ולהבין שבסופו של דבר אנחנו נאבקים על קולות בקווינס (מובלעת דמוקרטית)".

מתמודדת אפשרית נוספת לייצג את הרפובליקאים בבחירות 2024 היא מושלת דרום דקוטה קריסטי נואם, גם היא ממגיניו החזקים של טראמפ בעבר, שבקושי הזכירה אותו בנאומה. תחת זאת, היא קראה להפסקת אש במלחמת הזהויות שאפיינה את נשיאותו של טראמפ.

"אנחנו חיים במדינה שמכורה לתחושות עלבון", אמרה נואם. "אני רוצה לבקש מכם להתגבר על עצמכם. יש אנשים בחייכם שהפסקתם לדבר איתם. תחזרו לדבר איתם".

"אנחנו חיים במדינה שמכורה לתחושות עלבון. אני רוצה לבקש מכם להתגבר על עצמכם. יש אנשים בחייכם שהפסקתם לדבר איתם. תחזרו לדבר איתם"

רבים מהדוברים בוועידה התייחסו לעובדה שיונקין, בניצחונו בווירג'יניה, פלש לפני זה לתחום שנחשב בעבר לטריטוריה דמוקרטית – חינוך. יונקין התנגד לחובת חיסוני התלמידים ויצא נגד לימודי שוויון גזעי וגיוון מגדרי בבתי ספר.

מושלת דרום דקוטה קריסטי נואם מדברת לפני קואליציית היהודים הרפובליקאים בלאס וגאס, 5 בנובמבר 2021 (צילום: קואליציית היהודים הרפובליקאים)
מושלת דרום דקוטה קריסטי נואם מדברת לפני קואליציית היהודים, 5 בנובמבר 2021 (צילום: קואליציית היהודים הרפובליקאים)

דובר אחר הדגיש כי נושא החינוך הוא הנושא הרפובליקאי החדש. מושל פלורידה רון דה־סנטיס, עוד מועמד אפשרי לבחירות 2024, אמר בנאומו המשלהב כי הוא גאה לדכא ביטויים ליברלים ומקדם ערכים שמרניים בבתי ספר.

"אסרנו על לימודי תיאוריה ביקורתית של גזע", אמר דה־סנטיס לקול מחיאות כפיים, בעודו לועג ללימודי שוויון גזעי. תחת זאת, הוא אמר, הוא מעודד מורים לאמץ מסרים שמרניים. "אנחנו מציעים מחנה טירונות אזרחי למורים. אנחנו נותנים להם בונוס של 3,000 דולר אם הם משתתפים בתוכנית".

"אסרנו על לימודי תיאוריה ביקורתית של גזע", אמר דה־סנטיס לקול מחיאות כפיים. "אנחנו מציעים מחנה טירונות אזרחי למורים. אנחנו נותנים להם בונוס של 3,000 דולר אם הם משתתפים בתוכנית"

גורמים בקואליציית היהודים הרפובליקאים אומרים כי ההתמקדות בבתי הספר עשויה להשפיע על מצביעים יהודים פוטנציאליים מהפרוורים, שחייהם השתבשו בשל סגירת מוסדות החינוך בעקבות מגפת הקורונה.

"אנחנו מדברים על חינוך כערך יהודי – בין אם מדובר בבחירת בית ספר או במעורבות ההורים – כבר הרבה זמן, כך שזה לא חדש", אמר מנכ"ל הקואליציה ברוקס לכתבים. "זה עבר לחזית. אנחנו יודעים שהנושא הזה מעסיק הרבה זמן את המצביעים היהודים".

טראמפ נואם בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 = (צילום: AP Photo/John Locher)
טראמפ נואם בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 6 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/John Locher)

יונקין הוזכר פעמים רבות בהקשר של מי שהצליח למצוא את שביל הזהב בדילמת טראמפ: הוא אימץ את אסטרטגיות מלחמת הזהויות של הנשיא לשעבר, בעודו שומר מרחק ממנה ומהרטוריקה המפלגת שלו.

לא כולם שותפים להשקפה הזאת. חלק מהדוברים בוועידה נזפו בקהל בשל הביקורת המרומזת על הנשיא לשעבר, שהגן לטענתם על הדברים היקרים ביותר ללבם של הרפובליקאים, בין היתר באינטרסים של ישראל.

חלק מהדוברים בוועידה נזפו בקהל בשל הביקורת המרומזת על הנשיא לשעבר, שהגן לטענתם על הדברים היקרים ביותר ללבם של הרפובליקאים, בין היתר באינטרסים של ישראל

קליאן קונוויי, אחת מיועציו הקרובים ביותר של טראמפ, אמרה כי פגשה אותו לאחרונה בבית הנופש שלו בפלורידה. לדבריה הוא הצטער על כך שלא הצליח להגיע לוועידת הקואליציה היהודית בשל מחויבות לאירוע מתוכנן לכבודה של רעייתו.

"אני לא חושבת שאנחנו צריכים להימנע מלציין את העובדה שהנשיאות הפרו־ישראלית של טראמפ נדחקה בין זו של ברק אובמה לזו של ג'ו ביידן", אמרה.

מגיש הרדיו הבוטה מארק לוין חתם את הוועידה בנאום שבו לעג לזלדין ולאחרים על כך שהם נצמדים בקמפיין שלהם לנושאים של "שיחות סלון" במקום לאמץ את מלחמת הזהויות של טראמפ נגד ה"מרקסיסטים".

קליאן קונוויי נואמת בעצרת בחירות של טראמפ, 27 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Laurence Kesterson)
קליאן קונוויי נואמת בעצרת בחירות של טראמפ, 27 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Laurence Kesterson)

איש מהדוברים לא העז להכריז על עצמו כמועמד לנשיאות, אבל הנאומים נגעו בכל הנושאים הנשיאותיים הנכונים והרלוונטיים לקהל – מפועלו העשיר של טראמפ כנשיא למען ישראל ועד ההתחייבות להמשיך בדרכו.

איש מהדוברים לא העז להכריז על עצמו כמועמד לנשיאות, אבל הנאומים נגעו בכל הנושאים הנשיאותיים הנכונים והרלוונטיים לקהל – מפועלו העשיר של טראמפ כנשיא למען ישראל ועד ההתחייבות להמשיך בדרכו

כמה נואמים התמקדו בעיקר בישראל, בהם הסנאטור טד קרוז מטקסס, השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו וסגן הנשיא לשעבר מייק פנס.

קרוז טען כי הוא זה שעודד את טראמפ לאמץ מדיניות פרו־ישראלית. "קיימתי באופן פעיל מגעים ישירים וחוזרים עם הנשיא", אמר קרוז, שניהל לדבריו מלחמה עם גורמים בממשל טראמפ שרצו שהנשיא יהיה זהיר יותר בנושאים הנוגעים לישראל.

נושא מרכזי נוסף בוועידה היה פוליטיקת הזהויות. קרוז ואחרים עודדו את קריאות ה"קדימה ברנדון". כשאלה נשמעו במהלך נאומו, קרוז היה מוכן: הוא תיאר בשפה מכובסת מם הלועג לנשיא, וחיקה את קולו של ביידן, "אנשים מכל המדינה רוצים לקיים איתי יחסי מין!".

הסנאטור טד קרוז מטקסס מדבר בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים בלאס וגאס, 5 בנובמבר 2021 (צילום: קואליציית היהודים הרפובליקאים)
טד קרוז בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים, 5 בנובמבר 2021 (צילום: קואליציית היהודים הרפובליקאים)

לפחות שני דוברים הציגו דימויים הנתפסים אנטישמיים בעיני קבוצות ליברליות ויהודיות, אות לכך שהקהילה היהודית יכולה להיות מקוטבת באותה מידה כמו המדינה. לוין האשים את הפילוסוף היהודי בן המאה ה־20 הרברט מרקוזה ואת אסכולת פרנקפורט שלו ברעות שפקדו את ארצות הברית במאה ה־21.

דה־סנטיס אמר כי לא יאפשר למייסד פייסבוק מארק צוקרברג להביא לפלורידה את כספי התרומות שלו כדי לקדם את זכות הבחירה והיערכות ועדות הקלפי, וכינה אותם "צוקרבאקס" ("Zuckerbucks").

דה־סנטיס אמר כי לא יאפשר למייסד פייסבוק מארק צוקרברג להביא לפלורידה את כספי התרומות שלו כדי לקדם את זכות הבחירה והיערכות ועדות הקלפי, וכינה אותם "צוקרבאקס" ("Zuckerbucks")

מרים אדלסון קראה לשיתוף פעולה בין־מפלגתי בחלק של הוועידה שהוקדש לזכר בעלה שלדון – מיליארדר ותורם מרכזי למפלגה הרפובליקאית שהלך לעולמו מוקדם יותר השנה.

"המילה הראשונה בשם הארגון, 'קואליציה', חיונית יותר מאי פעם", אמרה. "אנחנו חייבים לחזק את השותפות [הפרו־ישראלית] הן בתוך המפלגה והן בקונגרס. אנחנו חייבים לחתור ליותר אחדות בין יהודים, מכל הפלגים".

מרים ושלדון אדלסון בארוע העימות בניו יורק בין הילרי קלינטון ודונלד טראמפ במירוץ לנשיאות ארה
מרים ושלדון אדלסון, 26 בספטמבר 2016 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

אדלסון נראתה שברירית ולא הסתירה את געגועיה העזים לבעלה. היא נזכרה בפעם היחידה עד כה שבה הופיעה לפני הקואליציה היהודית ללא בעלה, עשר שנים קודם לכן, כשנתקף לפתע בשפעת. "השנה אני שוב עומדת כאן לבדי", היא אמרה לאולם הדומם.

אדלסון נראתה שברירית ולא הסתירה את געגועיה העזים לבעלה. היא נזכרה בפעם היחידה עד כה שבה הופיעה ללא בעלה, עשר שנים קודם לכן. "השנה אני שוב עומדת כאן לבדי", היא אמרה לאולם הדומם

הופעתה, והעובדה שוועידת הקואליציה היהודית התקיימה באתר נופש בבעלות אדלסון, הבהירו שהיא מתכוונת להמשיך בדרכו.

"סוף השבוע הזה מוכיח כי המורשת הבלתי רגילה שלו תמשיך להתקיים", אמר רון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, כשהציג את מרים אדלסון. "היא תמשיך להתקיים כי אתם יכולים להיות בטוחים שמירי תעשה כל שביכולתה כדי להבטיח שהיא תמשיך להתקיים".

ועדיין, אין ספק שטראמפ שינה את איך שיהדות ארה"ב תופסת את חברי המפלגה הרפובליקאית. בפתיחת הוועידה, ג'ייק טאפר מהסי־אן־אן הגיש תוכנית מיוחדת בה ראיין רפובליקאים שהעזו להביע התנגדות לטראמפ במהלך מהומות הקפיטול.

רון דרמר (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
רון דרמר (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

כולם היו תומכים נאמנים של ישראל, שזכו פעם להוקרת הקהילה היהודית הרפובליקאית, כגון חברת הקונגרס ליז צ'ייני מוויומינג וחבר הקונגרס אנתוני גונזלס מאוהיו. איש מהם לא השתתף בוועידה בלאס וגאס.

את נאמני טראמפ, שמתמודדים על מושב בקונגרס, היה אפשר למצוא במסדרונות הוועידה, בהם אריק גרייטנס היהודי – המושל לשעבר של מיזורי שהתפטר בעקבות שערורייה אישית ב־2018. גרייטנס שואף לייצג את מיזורי בסנאט. לגרייטנס התלווה בוריס אפשטיין, יועץ יהודי בכיר של טראמפ.

מי שעוד נראתה שם הייתה סיסלי דיוויס, שמתמודדת על מקום בקונגרס מטעם מדינת מינסוטה מול אילהאן עומאר, חברת הקונגרס הדמוקרטית. עומאר, שנמנית עם קומץ חברי קונגרס התומך בחרם על ישראל, הוזכרה מספר רב של פעמים בנאומי הוועידה.

דיוויס, שלדבריה נחלצה מ"המונולית השחור" בזמן בחירות 2016, הייתה עד לאחרונה מנהיגת "בלאקזיט", קבוצה של רפובליקאים שחורים התומכים בטראמפ.

סיסלי דיוויס, מועמדת רפובליקאית לקונגרס מטעם מינסוטה, מצטלמת בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים בלאס וגאס, 6 בנובמבר 2021 (צילום: רון קמפיאס)
סיסלי דיוויס בוועידת קואליציית היהודים הרפובליקאים בלאס וגאס, 6 בנובמבר 2021 (צילום: רון קמפיאס)

"נפלא להיות כאן בקואליציית היהודים הרפובליקאים", היא אמרה בריאיון. "אני ממש אוהבת את התרבות. אני עומדת בלי להתנצל לצד העם היהודי ונגד האנטישמיות העולה שמגיעה במיוחד מכיוונה של אילהאן עומאר".

אמריקה תחילה

התנערות מוחלטת מטראמפ מעולם לא באה בחשבון, אומר פרד זיידמן, חבר מועצת המנהלים של קואליציית היהודים הרפובליקאים, שחלק לעיתים על טראמפ ותמך בו לעתים אחרות.

"לטראמפ עדיין יש השפעה אדירה על תהליך הבחירות המקדימות", אומר זיידמן. "אז אם אתה מרחיק את עצמך מכל מה שקשור בטראמפ, אני חושב שהיכולת לנצח בבחירות המקדימות, כשמבינים מיהם המצביעים בבחירות האלה, תהיה למעשה בלתי אפשרית".

"אם אתה מרחיק את עצמך מכל מה שקשור בטראמפ, אני חושב שהיכולת לנצח בבחירות המקדימות, כשמבינים מיהם המצביעים בבחירות האלה, תהיה למעשה בלתי אפשרית"

זיידמן שוחח עם סוכנות הידיעות היהודית בבית קפה במתחם האירועים העצום. כמה רפובליקאים יהודים שישבו בסמוך הסכימו עם טענתו.

תומכי טראמפ בעצרת ענק בוושינגטון, 14 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי טראמפ בעצרת ענק בוושינגטון, 14 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

"דחייה [של טראמפ] תהיה טעות גדולה, לדעתי", אמר טוני לפקו, בן 73, עורך דין בגמלאות מפלורידה. ידידתו אסתר בורסוק, עורכת דין בת 59, הצטרפה לשיחה: "אני חושבת שאנשים יישארו בבית אם הם יחשבו שהרפובליקאים הממסדיים שוב עולים. זו תהיה מכה אדירה לאג'נדה של אמריקה תחילה".

"דחייה של טראמפ תהיה טעות גדולה. אנשים יישארו בבית אם הם יחשבו שהרפובליקאים הממסדיים שוב עולים. זו תהיה מכה אדירה לאג'נדה של אמריקה תחילה"

משה כהן, מהגר מצרפת, אמר כי הוא מעריך את מאמציו של טראמפ לרסן את ההגירה הבלתי חוקית והוסיף כי הנשיא לשעבר שינה את המפלגה הרפובליקאית לנצח.

"טראמפ שינה את המפלגה הרפובליקאית, אני חושב שלתמיד, כי הוא הראה שאתה יכול לנצח אם תהיה אמיתי, תהיה ישיר, תדבר לאנשים", אומר כהן, בן 44, יזם בתחום מזון היוקרה ממיאמי. "המסר שלו הוא טוב מאוד: אמריקה תחילה".

עוד 2,032 מילים
סגירה