נפתלי בנט ויאיר לפיד משוחחים ם הזוג אוקנין ועם בני משפחתם, 18 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח/ לע“מ)
חיים צח/ לע“מ

הממשלה עברה בהצטיינות את המבחן הציבורי הגדול ביותר שלה

נטלי ומורדי אקונין חזרו אתמול הביתה אחרי שמונה ימים בכלא הטורקי, ובזאת הסתיים אירוע אשר בשיאו איים להפוך למשבר מדיני חריף בין איסטנבול לירושלים ● הדרך הדיפלומטית והשקטה שבה התמודדה הממשלה עם המשבר הוסיפה לה יוקרה ולגיטימציה ● והשיחות עם ארדואן הן הזדמנות לשפר את היחסים עם טורקיה ● פרשנות

"אחרי הקמת הממשלה ואחרי התקציב, זה היה המבחן הציבורי הכי גדול שהיה לנו עד היום", אמר אתמול שר בכיר לזמן ישראל, בסיכום ארוע השחרור של בני הזוג אוקנין מהכלא הטורקי.

הקמת הממשלה והעברת התקציב היו סיפור פוליטי פנימי – המשבר עם טורקיה היה אירוע בינלאומי מורכב, שונה בתכלית מעימותים פנימיים שמאיימים על הקואליציה כמו חוק החשמל, אזורי עדיפות לאומית, חוק האזרחות או חוקי נתניהו השונים.

הדרך המוצלחת שבה התמודדה צמרת הממשלה עם המשבר הוסיפה לה יוקרה ולגיטימציה, גם בעיני המתנגדים הגדולים שחשבו ושידרו שזו ממשלה חלשה, חסרת ניסיון וחדלת אישים שלא יודעת מהחיים שלה.

אפילו התגובה האנמית של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו על האירוע ("ראש הממשלה לשעבר מודה לכל מי שהיו שותפים להשבתם של בני הזוג ארצה") מלמדת שהמהלך היה מוצלח ואין סיבה לתקוף אותו. ניסיונות מיותרים של דוברי הליכוד להטיל דופי בהתנהלות לא יצליחו לשנות את הרושם ורק מעוררים גיחוך.

פירוש הדבר הוא חיזוק הממשלה בעיני הציבור. משבר בינלאומי הוא ליגה אחרת, וכישלון היה יכול להקרין על מעמדה של הממשלה ולגרור השוואות מזיקות עם נתניהו והממשלה הקודמת. עכשיו אפשר לדבר על ממשלה שצלחה עוד מבחן קשה – ובסגנון קצת אחר ממה שהכרנו. המשמעות הפוליטית היא התייצבות נוספת של הממשלה והקואליציה.

משבר בינלאומי הוא ליגה אחרת, וכישלון היה יכול להקרין על מעמדה של הממשלה. עכשיו אפשר לדבר על ממשלה שצלחה עוד מבחן קשה – ובסגנון קצת אחר ממה שהכרנו

מורדי ונטלי אוקנין במרפסת ביתם עם ילדיהם, אחרי שחזרו לישראל מטורקיה, 18 בנובמבר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מורדי ונטלי אוקנין במרפסת ביתם עם ילדיהם, אחרי שחזרו לישראל מטורקיה, 18 בנובמבר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

ואכן, השחרור של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין היה מהיר ואלגנטי, ביטא רוח צוות, משמעת פנימית טובה, שיתוף פעולה דיסקרטי בין כל הגורמים, הכרת השטח ושימוש נכון בצינור הדיפלומטי השקט ובאינטרסים המשותפים של זרועות הביון. החוכמה הגדולה, כפי שאומרים האנשים שניהלו את האירוע, הייתה לא להעלות את סף המשבר, וזה לא דבר פשוט בתוקף הנסיבות.

היום ברור לכול כי המעצר של בני הזוג היה מקומי ומקרי בלבד. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לא חיפש ישראלים כדי לעצור אותם, בוודאי שלא שני נהגי אגד שעלו על מגדל תצפית וצילמו כמו כל האחרים. מישהו הלשין, המשטרה באה, התמונות נשלפו והישראלים נעצרו. מכאן ואילך הטורקים התאהבו ברעיון, למרות שלא הייתה כאן הוראה מגבוה.

בכירים בישראל טוענים כי שר הפנים הטורקי שטען כי הישראלים בצעו פשע ומואשמים בריגול בכלל לא ידע מה ארדואן רוצה. השר חשב שטוב יהיה להעלות את הרף ולהתנגח עם ישראל, אבל האינטרס הטורקי היה דווקא הפוך.

שר הפנים הטורקי שטען כי הישראלים בצעו פשע ומואשמים בריגול בכלל לא ידע מה ארדואן רוצה. השר חשב שטוב יהיה להעלות את הרף ולהתנגח עם ישראל, אבל האינטרס הטורקי היה דווקא הפוך

ארדואן לא טיפש. הנשיא הטורקי הבין מהר מאד שהסיפור הזה עלול להתהפך עליו ועל טורקיה – ברמה הביטחונית, הבינלאומית, הכלכלית והדיפלומטית. בישראל קלטו את המצב הזה די מוקדם, ועשו הכול כדי שלא לעצבן או להקצין את האירוע.

ביום שלישי, שבוע אחרי מעצר בני הזוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ידעו כבר שזה הולך לכיוון הנכון. השניים הצליבו את המידע שהביא משרד החוץ עם זה של המוסד והתברר שארדואן מבקש לגמור עם העניין הזה כמה שיותר מהר. ביום רביעי בצהריים דיבר לפיד עם בני המשפחה בארץ והודיע להם שיהיה בסדר.

הזוג אוקנין במטוס לפני ההמראה עם אנשי משרד החוץ, רינה דג'רסי-דביר, ראש החטיבה הקונסולרית וחיים לוי, ראש חטיבת משאבי אנוש פנים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: משרד החוץ)
הזוג אוקנין במטוס לפני ההמראה עם אנשי משרד החוץ, רינה דג'רסי-דביר, ראש החטיבה הקונסולרית וחיים לוי, ראש חטיבת משאבי אנוש פנים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: משרד החוץ)

בדרך כלל נוטים לזלזל במשרד החוץ, אבל הפעם הם באמת עשו עבודה מדהימה. זה בא לידי ביטוי במיפוי מדויק של הסביבה של ארדואן, שם הבינו את רוח המפקד. אנשי המשרד עבדו היטב גם מול השירות הקונסולרי והמשטרה הטורקית כדי לאפשר את הביקורים אצל בני הזוג.

הם יצרו מעטפת תקשורתית שמנעה הדלפות מיותרות, ובעיקר – הם הצליחו לשכנע את משרד החוץ הטורקי להתייצב על הרגליים האחוריות מול גורמים במשרד הפנים הטורקי שרצו בשלבים הראשונים להסלים את האירוע.

השאלה שעוד תנסר באוויר בימים הקרובים היא מה הייתה התמורה – מה ארדואן קיבל על שחרורם של נטלי  ומורדי אוקנין. אם תשאלו את בנט ולפיד, הם יענו לכם במילה אחת: "כלום". ארדואן ראה איזה צרה מתרגשת עליו ומיהר לברוח ממנה.

אבל אפשר להניח גם כי בשיחות של ראש המוסד עם מקביליו עלו עסקאות ביון, חילופי מידע מודיעיני, שימוש באינטרסים זהים שקיימים היום בין שתי המדינות מול האיראנים בסוריה.

אפשר להניח גם כי בשיחות של ראש המוסד עם מקביליו עלו עסקאות ביון, חילופי מידע מודיעיני, שימוש באינטרסים זהים שקיימים היום בין שתי המדינות מול האיראנים בסוריה

שר בממשלה אמר אתמול לזמן ישראל כי "לארגוני המודיעין יש סדר יום משלהם, ולא תמיד זה קשור למצב המדיני. הם נלחמים ביחד בטרור. טורקיה למשל יכולה לתמוך בחמאס, אבל אם הם ידעו על חוליה שבאה לבצע טרור נגד יעדים ישראלים בטורקיה, הם יעצרו אותם מיד".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)

הנשיא ארדואן שוחח אתמול עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם ראש הממשלה בנט. שניהם הודו לו על השחרור ושמרו על כבודו. המטרה של הממשלה ברגע זה היא לנצל את המשבר ואת השיחות הנדירות האלה עם ארדואן כדי לשפר את היחסים עם טורקיה.

זה יהיה באמת בונוס על עבודה דיפלומטית מקצועית ונכונה עבור שני בני זוג אלמוניים, בלי להפוך אותם לגיבורי ישראל, בלי לרוץ לשדה התעופה ובלי לבנות מהשחרור שלהם קמפיין בחירות מהדהד. או בקיצור, אפשר לעשות הכול אחרת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 764 מילים ו-2 תגובות
סגירה