אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

האפשרות שליברמן מכוון ללשכת ראש הממשלה במסגרת הסכם רוטציה מגבירה את המתח במערכת הפוליטית, על אף שהסיכוי לכך נמוך ● ליברמן לא מאמין למילה של נתניהו, ולא סביר שיסמוך על כך שנתניהו יפנה לו את הכיסא בזמן ● ורוטציה עם כחול לבן עשויה להיות משולשת: גנץ-ליברמן-לפיד ● פרשנות

בבחירות באפריל, הליכוד וכחול-לבן קיבלו 35 מנדטים כל אחת, אבל בלי התמיכה של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו, אף אחת מהן לא הצליחה לגבש קואליציה. מאז, לפי הסקרים, המפלגה של ליברמן זינקה מ-5 מנדטים ל-11 או 12 .

לפי הסקר של חדשות 13 משבוע שעבר, גוש הימין-החרדים ישיג 54 מנדטים ללא ליברמן, בעוד שגוש השמאל-מרכז יקבל 55. מה שאומר, שאף צד לא יוכל להקים ממשלה ללא ישראל ביתנו. המשמעות היא שליברמן יהיה שוב לשון המאזניים, וראש הממשלה בנימין נתניהו שוב לא יצליח לאחוז בשלטון בלעדיו.

ביום שבת האחרון, עם זאת, ליברמן הציע מהלך שמעביר אותו ממעמד של ממליך מלכים למעמד של מלך. על הבמה באירוע שבת תרבות במודיעין, הוא אמר כי אם המבוי הסתום יימשך, הוא עשוי להיות מעוניין בראשות הממשלה – וכי הוא לא פוסל את האפשרות של רוטציה בתפקיד עם נתניהו בממשלה עתידית.

שבת תרבות במודיעין

שבת תרבות במודיעין – שידור ישיר

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שבת, 3 באוגוסט 2019

"עבורי, ראשות הממשלה היא אופציה ולא אובססיה", אמר שם. "מעניין אותי להיות ראש ממשלה, אבל אני ראלי ואני מנסה לראות את התמונה המלאה.

"חייבים להיות מספיק מנדטים – קודם, אנחנו צריכים לנצח את הבחירות, ואז אנחנו מחלקים את התפקידים".

כשעמליה דואק, המראיינת, הציגה בפניו את האפשרות שישראל ביתנו אכן תשיג מספיק מנדטים, חידד ליברמן את המסר: "אני לא פוסל את זה, אבל אני מנסה להיות ראלי וקודם להביא מספיק מנדטים".

הסכם הרוטציה הפנימי בין גנץ ללפיד יוביל לכך שהסכם נפרד עם ליברמן עשוי בסופו של דבר לכלול החלפה משולשת, שבה כל ראש ממשלה משרת מעט יותר משנה

מקורביו של ליברמן ניסו להמעיט אחר כך בחשיבות הדברים, ואמרו כי "אין אפשרות לרוטציה עם נתניהו, וכי המאמצים של ראש ישראל ביתנו ממוקדים בבניית ממשלה רחבה, לאומית וליברלית".

אבל בלון הניסוי כבר יצא לדרך.

תקדים 1984

לדברי ד"ר עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון, האפשרות שליברמן ייכנס ללשכת ראש הממשלה "כה ספקולטיבית, עד שהיא לא שווה דיון על ההשלכות שלה".

אבל העובדה שליברמן עצמו העלה את האפשרות מצריכה בחינה של הנושא. אחרי הכול, היה בישראל כבר תקדים של רוטציה בראשות הממשלה.

אחרי בחירות ב-1984, שבהן מפלגת העבודה קיבלה 44 מושבים והליכוד גרף 41, היה תיקו בין גוש השמאל וגוש הימין, כאשר כל צד החזיק ב-60 מנדטים בדיוק.

יצחק שמיר, שמעון פרס ויצחק הרצוג ב-1984 (צילום: נתי הרניק/לע
יצחק שמיר, שמעון פרס ויצחק הרצוג ב-1984 (צילום: נתי הרניק/לע"מ)

לפי הסכם הרוטציה שגובש אז בתמיכת הנשיא יצחק הרצוג, יו"ר העבודה שמעון פרס מונה לראש הממשלה, ויו"ר הליכוד יצחק שמיר מונה לסגן ראש הממשלה. כעבור שנתיים, כאשר הממשלה השלימה מחצית כהונה, הם התחלפו בתפקיד.

בשנים האחרונות, הרעיון עשה קאמבק: בבחירות 2015, יצחק הרצוג וציפי לבני מהמחנה הציוני הסכימו על רוטציה בראשות הממשלה אם יזכו בבחירות.

השנה, לפני הבחירות באפריל האחרון, מנהיג חוסן לישראל בני גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הסכימו על רוטציה, לפיה (אם כחול לבן תזכה בבחירות) גנץ יהיה ראש הממשלה למשך שנתיים וחצי, ואחריו לפיד, למשך שנה וחצי.

בנוסף, אם הליכוד או כחול לבן לא יצליחו לשבור את מחסום ה-61 בעצמן במערכת הבחירות הנוכחית, גם הנשיא ראובן ריבלין מחזיק באפשרות לנסות ולכפות על המערכת הפוליטית ממשלת אחדות לאומית עם רוטציה.

ד
ד"ר עופר קניג (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

האם ריבלין יכול לעשות זאת? על פי קניג, מדובר במהלך שנמצא בתוך גבולות הגיזרה החוקתיים של הנשיא.

ביכולתו של הנשיא להציע לנתניהו ולגנץ אולטימטום: להסכים על ממשלת אחדות לאומית ולחלק את תפקיד ראשות הממשלה ברוטציה, או לראות את היריב מקבל את ההזדמנות הראשונה להיות ראש ממשלה. למעשה, "זה תרחיש מאוד ראלי", אומר קניג – וזאת בניגוד לסיכויים הקלושים שהוא מעניק לרוטציה עם ליברמן.

חוקי משחק חדשים

למרות ממשלת האחדות ההיא של שמיר ופרס, ההצעה של ליברמן משנה את חוקי המשחק, משום שהמפלגה שלו צפויה לקבל הרבה פחות מנדטים מהליכוד או כחול-לבן, כמו גם העובדה שהוא עצמו עשוי לאפשר הקמת גם ממשלה אחרת, אליה יצטרף "רק" כשותף בכיר, ולא כחצי ראש ממשלה.

ועדיין, תוצאה של בין עשרה ל-15 מנדטים תיתן ליו"ר ישראל ביתנו עמדת כוח לדרוש לעצמו נתח מכהונת ראש הממשלה. ליברמן עשוי לטעון, למשל, כי למרות שאין לכך תקדים (עם מפלגה שיש לה כמחצית מהמנדטים של המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה), הוא זכאי לאותו יחס בחלוקה של תפקיד ראש הממשלה.

ד"ר עופר קניג: "אני לא יכול לראות את ליברמן נכנס להסכם רוטציה שייתן לנתניהו שנתיים ראשונות בתפקיד, ולסמוך על הרצון הטוב של נתניהו לפרוש לאחר שנתיים"

בתרחיש אחר, הליכוד יוכל להקים קואליציית ימין הכוללת את ישראל ביתנו, ללא רוטציה. ליברמן הוביל לבחירות חדשות בסירובו להצטרף לקואליציה של נתניהו לאחר הבחירות באפריל, כשנכנס לעימות עם המפלגות החרדיות סביב חוק הגיוס. כעת, במקום להסתכן בכך שיישאר מחוץ לקואליציה, החרדים עשויות להסכים על החוק שיפקח על הגיוס, ובכך להכשיר קואליציה עם ליברמן.

אך ליברמן חזר השבוע על התכניות שלו לכפות הקמת ממשלת אחדות על הליכוד וכחול לבן, כשאמר כי "למעשה אין הבדל" בין שתי המפלגות, וכי הוא ימליץ על המנהיג הראשון שיקרא לממשלת אחדות ביצירת הקואליציה.

קניג מדגיש כי על אף שהדבר אפשרי, הסיכוי נמוך: "אני לא יכול לראות את ליברמן נכנס להסכם שייתן לנתניהו שנתיים ראשונות בתפקיד, ולסמוך על הרצון הטוב של נתניהו לפרוש לאחר שנתיים ולהפוך את ליברמן לראש ממשלה".

אביגדור ליברמן ויאיר לפיד במסדרונות הכנסת, 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אביגדור ליברמן ויאיר לפיד במסדרונות הכנסת, 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הנושא הופך למפותל ומסובך אף יותר – אך אולי טוב יותר לליברמן – כאשר עוסקים באפשרות לרוטציה עם כחול-לבן.

הסכם הרוטציה הפנימי בין גנץ ללפיד יוביל לכך שהסכם נפרד עם ליברמן עשוי בסופו של דבר לכלול החלפה משולשת, שבה כל ראש ממשלה משרת מעט יותר משנה.

תרחיש זה עשוי להגדיל את הטיעון של ליברמן לראשות הממשלה, בטענה כי 10-15 הח"כים שצפויה להכניס ישראל ביתנו לבדה לכנסת, "שווים" יותר מ-25-30 המנדטים שישיגו יחד חוסן לישראל, יש עתיד ותל"ם.

עוד 822 מילים
סגירה