צבא טורקיה ומקורבי ארדואן מעדיפים את הנרטיב הלאומי על פני האסלאמי

נשיא טורקיה ארדואן סוקר משמר כבוד באנקרה, אוקטובר 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP. Pool)
Turkish Presidency via AP. Pool
נשיא טורקיה ארדואן סוקר משמר כבוד באנקרה, אוקטובר 2020

פרשת בני הזוג אוקנין נסתיימה בטוב, וזוג "המרגלים" חזר הביתה בשלום לשמחת כולנו. איננו יודעים מה מתחולל מאחורי הקלעים, ואם אכן היה זה ארדואן אישית שציווה על מעצרם של זוג התיירים התמים. אם היה זה הוא שהורה על שחרורם, הרי הדבר מעיד לא רק הפכפכותו של שליט טורקיה, אלא מסגיר גם ממה נובע חוסר העקביות בהחלטות של טורקיה.

איננו יודעים אם היה זה ארדואן אישית שציווה על מעצר זוג התיירים התמים. אם היה זה הוא שהורה על שחרורם, הרי הדבר מעיד לא רק הפכפכותו של השליט, אלא מסגיר גם ממה נובע חוסר העקביות בהחלטות של טורקיה

בלי לומר שאלה הסיבות שגרמו לכך, הרי אפשר כבר לאתר את קווי השבר העיקריים בתוך טורקיה, שעיקרם ההבדלים בין הנרטיב הטורקי של טורקיה לבין הנרטיב האסלאמי. או בניסוח אחר – מורשת "אבי האומה" – כמאל אתא טורק, שניתק את טורקיה המודרנית מעברה כחליפות איסלאמית, ומורשת ארדואן שמנסה להשתית את הנרטיב של טורקיה על האסלאם וההיסטוריה של האימפריה האסלאמית.

זאת איננה התנגשות תיאורטית בין היסטוריונים מלומדים, אלא נוגעת לאינטרסים הבסיסיים ביותר של טורקיה. בכל מה שקשור אלינו, השאלה שטורקיה חייבת לקבל החלטות לגביה היא – האם לנוכח הסכנות הגוברות על טורקיה מצד איראן היא יכולה להיעזר בישראל החזקה, למרות שעל פי תפיסתו של ארדואן היא מייצגת דת יהודית שאיננה יכולה להיות שוות ערך לאסלאם, אלא בת חסותה.

במלחמת אזרבייג'אן ארמניה – טורקיה וישראל היו בצד אחד של מתרס, נגד איראן ורוסיה. לנוכח המבחן המתקרב באידליב, שם איראן, אסד ורוסיה מכינים מתקפה על המובלעת הטורקית, ארדואן חייב לקבל החלטה לגבי ישראל. האם להיות בעל ברית של מדינה חזקה, או לעמוד על כך שהמדינה היהודית חייבת להיות מדינה נחותה ומושפלת.

זה עמד בבסיס ניסיון ההפיכה של הצבא הטורקי נגד ארדואן. קציני הצבא מעריכים מאוד את ישראל כבעלת ברית חזקה, תופסים את טורקיה כמדינה טורקית לאומית, ומסרבים להפוך את צבא טורקיה לצבא מוסלמי שנועד לחדש את האימפריה העות'מאנית ולמחוק את מורשת אתא טורק.

כאשר ארדואן רצה להוביל את צבא טורקיה לתוך סוריה – הצבא התמרד, וסירב. אתא טורק הוציא את טורקיה מסוריה, ומוקירי מורשתו לא רצו להחזיר אותו לשם.

קציני הצבא מעריכים מאוד את ישראל כבעלת ברית חזקה, תופסים את טורקיה כמדינה טורקית לאומית, ומסרבים להפוך את צבאה לצבא מוסלמי שנועד לחדש את האימפריה העות'מאנית ולמחוק את מורשת אתא טורק

בגלל סירוב הצבא הטורקי, כל הפעילות הצבאית של ארדואן נעשית בידי מיליציות טורקמניות המגוייסות בסוריה ואח"כ נשלחות גם ללוב. ארדואן מקים עכשיו צבא מוסלמי מקביל לצבא הלאומי, והשאלה היא עד מתי הצבא הלאומי יבליג.

למרות כל המעצרים בשורות הצבא, הנמשכים גם בימים אלה, בבסיסו צבא טורקיה שומר על מורשת אתא טורק ולא נרתם לנרטיב האסלאמי של ארדואן.
והצבא לא לבד. גם רבים במסדרונות הממשלה, מן המקורבים ביותר לארדואן, לוחשים על אוזנו כי עדיף להעדיף את טורקיה על האסלאם. ואולי יש לכך חלק במגעים מאחורי הקלעים שסיימו בטוב את פרשת "המרגלים".

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 443 מילים
סגירה