חמאס עובר לירושלים

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
AP Photo/John Minchillo
יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021

מהמידע הראשוני על הפיגוע בירושלים, שהסתיים בהרוג אחד ובארבעה פצועים, עולה, על פי מקורותיי ברמאללה, כי מדובר במימוש הדברים שאמר יחיא סינואר בשיחות שקיים לפני כחודש בקהיר.

סינואר אמר כי הוא רואה עצמו כיורשו של אבו מאזן וכמנהיג הפלסטינים כולם. לטענתו הוא המגן האמיתי של ירושלים, והאספירציות שלו הן לא רק במסגרת עזה והחמאס, אלא גם בגדה במסגרת הפלסטינית הכוללת.

מהמידע הראשוני על הפיגוע בירושלים עולה, כי מדובר במימוש הדברים שאמר סינואר בשיחות שקיים לפני כחודש בקהיר, לפיהם הוא רואה עצמו כיורש של אבו מאזן וכמנהיג הפלסטינים

את הביטוי החזותי של השינוי בתפיסת חמאס, מאירגון החותר לח'ליפות מוסלמית לאירגון החותר לשחרור פלסטין כולה, ראינו אחרי השיחות בקהיר, כאשר חמאס עשה בעזה פסטיבל של חיסול ישראל. זה היה מסר של השתנות מאירגון המשתייך לאחים המוסלמים לאירגון לאומי בעל מטרות לאומיות.

הפיגוע בירושלים היה מתוכנן והידיים של חמאס הצבאי ניכרות בכל שלבי התכנון והביצוע. המסקנה היא כי סינואר לוקח על עצמו את ההגנה על אל-אקצא, עם כל המסקנות שישראל חייבת להסיק מן ההחלטה שלו.

לסינואר היו שתי בעיות בתרגום רצונו להגן על ירושלים למעשים:

1

חמאס חלשה מאוד בירושלים, והנוכחות שלה בעיר העתיקה וברחבת המסגדים חלשה מאוד. יש אמנם את מפלגת השחרור האסלאמית, שהיא מפלגת ח'ליפות מאוד קיצונית בעמדותיה, אבל היא נזהרת שלא לגלוש לטרור נגד ישראל. על פי סדר העדיפויות שלה – הטפה נגד הרשות הפלסטינית ונגד ירדן קודמת להטפה נגד ישראל. בעוד מפלגת השחרור מסוגלת לגייס אלפים להפגנות על הר הבית, חמאס לא מסוגלת כלל לעשות זאת. כל דגלי חמאס שאנו רואים לפעמים ברחבת הר הבית, הם דגלים של התנועה הצפונית מישראל, ולא ממזרח ירושלים.

הפיגוע בירושלים היה מתוכנן וידי חמאס הצבאי ניכרות בכל שלבי התכנון והביצוע. נראה שסינואר לוקח על עצמו את ההגנה על אל-אקצא, עם כל המסקנות שישראל חייבת להסיק מן ההחלטה שלו

2

הבעיה השנייה היא שיגור טילים לישראל כל אימת שמסתמנת "סכנה לאל-אקצא". זה יתיש את חמאס בעזה בסבבים בלתי נגמרים מול ישראל.

כך שריכוז המאמץ בטרור בירושלים הוא הדרך המתאימה ביותר לסינואר לממש את יומרותיו להנהגת העם הפלסטיני – ובכלל.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 314 מילים
סגירה