חפץ בבוקר, סער בערב: יום הקרבות של בנימין נתניהו

הבוקר תחל עדותו של ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים ● נתניהו יגיע לשם כדי לעקוב מקרוב, עין מול עין, אחר עוזרו לשעבר שהתהפך עליו ● אחר הצהריים נתניהו יעבור למליאת הכנסת, שם יבקש גדעון סער להעביר בקריאה ראשונה את חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה - אחד משני חוקים שנתניהו תופס כאיום אישי נגדו ● בכנסת, לפחות, נתניהו מנהל קרב אבוד ● פרשנות

בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון במשפטו, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
Jack Guez/Pool Photo via AP
בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון במשפטו, 16 בנובמבר 2021

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יגיע הבוקר לבית המשפט המחוזי כדי לעקוב מקרוב, עין מול עין, אחר עדותו של עד המדינה ניר חפץ. אחרי הצהריים, אם לא יחול שינוי, מצפה לו קרב נוסף בכנסת. הפעם יעמוד מולו גדעון סער, ידידו משכבר הימים של ניר חפץ עצמו.

סער יבקש להעביר בקריאה ראשונה את החוק המגביל כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים רצופות. לא ברור איך תסתיים עדותו של חפץ בבית המשפט, אבל בכנסת צפוי נתניהו לנחול תבוסה בהצבעה על החוק, שהפך לאחד משני הדגלים שבהם נלחמת האופוזיציה.

לא ברור איך תסתיים עדותו של חפץ בבית המשפט, אבל בכנסת צפוי נתניהו לנחול תבוסה בהצבעה על החוק, שהפך לאחד משני הדגלים שבהם נלחמת האופוזיציה

הממשלה אישרה אתמול במשאל טלפוני הצעת החלטה לזירוז התהליכים לקידום החוק, כדי שיבוא היום לכנסת בקריאה הראשונה. לפני שבוע אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק פה אחד. הדחיפות הרבה נועדה אולי לתפוס את יו"ר האופוזיציה עסוק עד צוואר בענייניו המשפטיים וכך להעביר את ההחלטה במהירות.

ניר חפץ עוזב את בית המשפט המחוזי בירושלים אחרי שעדותו במשפט נתניהו נדחתה בשבוע, 16 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניר חפץ עוזב את בית המשפט המחוזי בירושלים אחרי שעדותו במשפט נתניהו נדחתה בשבוע, 16 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו מתנגד נחרצות להצעה להגביל את הכהונה ולא ברור כל כך למה. החוק ייכנס לתוקפו רק בכנסת הבאה, כלומר באוקטובר 2025 אם הבחירות לא יוקדמו. נתניהו יהיה אז בן 76 והוא יוכל לכהן שמונה שנים רצופות עד גיל 84 אם ייבחר לשתי קדנציות רצופות. אחר כך הוא יצטרך לקחת פסק זמן של שלוש שנים, לפני שיוכל להיבחר שוב, בגיל 87.

החוק ייכנס לתוקפו רק בכנסת הבאה, כלומר באוקטובר 2025 אם הבחירות לא יוקדמו. נתניהו יהיה אז בן 76 והוא יוכל לכהן שמונה שנים רצופות עד גיל 84 אם ייבחר לשתי קדנציות רצופות

כנראה שנתניהו רואה למרחוק ולא רוצה לוותר אפילו על שנה אחת בכהונה בעשור התשיעי של חייו.

נתניהו טען בשבועות האחרונים כי החוק הזה והחוק השני שנמצא בקנה – זה שאוסר על נאשם בפלילים להקים ממשלה – נועדו אישית נגדו. נתניהו טען כי חוקים כאלה מקובלים באיראן, בסוריה או בצפון קוריאה, אבל הוא טועה.

החוק להגבלת כהונה אינו רטרואקטיבי ואינו פרסונלי. גדעון סער סיפר כי נתניהו בעצמו הציע לו להעביר ביחד את החוק הזה, אם יאות להקים עמו ממשלה רוטציונית שבה סער יכהן ראשון.

גדעון סער לצידו של גלעד קריב בוועדת החוקה של הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גדעון סער לצידו של גלעד קריב בוועדת החוקה של הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

סער סירב להצעה הזו מסיבה אחת: הוא לא רצה להיות ראש הממשלה במקום שבו נתניהו יהיה ראש הממשלה החלופי, ורוב השרים יהיו ליכודניקים שיעשו לו את המוות. מאז עושה סער כל שביכולתו כדי לבלום את נתניהו בכל מקום אפשרי.

"נתניהו ניסה להרוס את מוסדות השלטון בסוף הקדנציה הקודמת שלו. היום הוא מוביל לדיקטטורה", אמר סער בראיון במוצאי שבת בערוץ 12.

אבל בעניין אחד נתניהו צודק. אין משטר פרלמנטרי שמגביל קדנציות. "זו לא בחירה ישירה של נשיא. זו בחירה של מפלגות שמרכיבות את הפרלמנט, שהוא הריבון", מסביר הפרשן הפוליטי חנן קריסטל.

"אילו הייתה הגבלת כהונה בסוג כזה של משטר, דוד בן גוריון לא היה יכול לכהן זמן ארוך וגם מרגרט תאצ'ר באנגליה או אנגלה מרקל בגרמניה".

"זו לא בחירה ישירה של נשיא. זו בחירה של מפלגות שמרכיבות את הפרלמנט. אילו הייתה הגבלת כהונה בסוג כזה של משטר, דוד בן גוריון לא היה יכול לכהן זמן ארוך וגם מרגרט תאצ'ר באנגליה או אנגלה מרקל בגרמניה"

גדעון סער ובנימין נתניהו בארוע של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדעון סער ובנימין נתניהו בארוע של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הסתייגו בתחילה מהחוק, אבל בסופו של דבר הושג הנוסח שמקובל גם עליהם. שניהם לא רצו גם לריב עם סער אחרי שעיגן את החוק בהסכמים הקואליציוניים.

החוק להגבלת כהונה הוא תיקון לחוק יסוד, כך שהממשלה צריכה רוב של 61 חברי כנסת כדי להעביר אותו היום בקריאה ראשונה. לממשלה ולקואליציה מובטח כנראה רוב, גם בסיועה של השותפה מהאופוזיציה בהעברת חוקי נתניהו: הרשימה המשותפת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כל המשפט הזה של נתניהו,הוא רק למראית עין!!! כל המערכות תיאמו ורקמו ביניהם שהנאשם,נתניהו,האשכנזי,בן למשפחת "אצולה" בישראל.אסור שיכנס לכלא.כי "אשכנזי",לא "ראוי" שיכלא. לדעתי,ה"אסון" הגדול... המשך קריאה

כל המשפט הזה של נתניהו,הוא רק למראית עין!!!
כל המערכות תיאמו ורקמו ביניהם שהנאשם,נתניהו,האשכנזי,בן למשפחת "אצולה" בישראל.אסור שיכנס לכלא.כי "אשכנזי",לא "ראוי" שיכלא.
לדעתי,ה"אסון" הגדול ביותר שיקרא לנתניהו,זה שהיועץ המשפטי לממשלה,מנדלבליט,יסיים את תפקידו,בתום הקדנציה שלו(עוד כחודשיים).ולא יהיה יותר אדם שיגן עליו,כפי שהגן עליו מנדלבליט.

כל מדינה היא שונה, נכון שבדמוקרטיות פרלמנטריות אין חוקים כאלה, אבל נתניהו בעצמו הראה לנו שישראל זקוקה לחוק שכזה, כי האלקטורט שבה לא מבין ולא מעריך את הדמוקרטיה שממנה הם נהנים, הם לא מבי... המשך קריאה

כל מדינה היא שונה, נכון שבדמוקרטיות פרלמנטריות אין חוקים כאלה, אבל נתניהו בעצמו הראה לנו שישראל זקוקה לחוק שכזה, כי האלקטורט שבה לא מבין ולא מעריך את הדמוקרטיה שממנה הם נהנים, הם לא מבינים באיזה קלות היא יכולה להיעלם – דודי אמסלם הציג בורות מדהימה כנגד הדמוקרטיה לפני כמה ימים והביביסטים רק מריעים לו – זו הסיבה שישראל צריכה חוק שכזה. אם לא הייתה אופוזציה לנתניהו, ביבי היה כבר הקיסר של ישראל.

עוד 539 מילים ו-2 תגובות
סגירה