עדותו של ניר חפץ מפלילה את נתניהו - וגם את אלוביץ'

אפשר להניח שאחרי יום העדות הראשון של ניר חפץ, אנשי הפרקליטות הרשו לעצמו לחייך בשביעות רצון ● עד המדינה, מומחה בתקשורת, עלה על הדוכן וסיפק כותרות ברורות שלא מותירות ספק באשר למעורבותו של נתניהו בעבירת השוחד ● אבל חפץ לא רק מפליל את נתניהו אלא גם את שאול אלוביץ', מה שעשוי להוביל בעתיד למרוץ בין הנאשמים להסדר טיעון בסגנון שולה זקן ● פרשנות

ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול
ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, 22 בנובמבר 2021

בנימין נתניהו לא היה צריך יותר מכמה שעות בחברת האדונים ניר חפץ, שאול אלוביץ' ושופטי בית המשפט המחוזי, כדי להבין שהסיכון להרשעתו הכמעט ודאית, הגלום בעדותו של עד המדינה ניר חפץ – הולך ומתממש.

בשעת צהריים אתמול הוא ביקש פטור מנוכחות בהמשך העדות, והשופטים, כהרגלם, נענו לבקשה. אם ירצה לשוב ולהופיע בבית המשפט, הוא מתבקש לתת על כך הודעה מראש.

אפשר להניח שבערבו של יום העדות הראשון של חפץ, כשאנשי הפרקליטות אספו את קלסריהם וחזרו למשרד כדי להכין את המשך החקירה הראשית – הם הרשו לעצמם להגניב חיוך קטן של שביעות רצון.

על אף רצונם הניכר של הסנגורים למנוע את התנהלות העדות כסדרה, לא היו הפתעות, לא נשלפו שפנים מהשרוול. חפץ עלה ונתן את האמירות המרכזיות של עדותו בתיק 4000, אולי אפילו באופן שמייבש את העניין התקשורתי בהמשך העדות.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מגיע לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים לתחילת עדותו של ניר חפץ, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מגיע לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים לתחילת עדותו של ניר חפץ, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)

עדותו של חפץ מפלילה את נתניהו מאחר שהיא מהווה ראיה מכלי ראשון הן של המעשים של נתניהו, והן של פעולות המעידות על מחשבתו הפלילית. "נתניהו היה זה שהפעיל אותי אישית"; "פעלתי ישירות מול אלוביץ' בהוראת נתניהו"; "נתניהו שלט בכל הפרטים, כל פסיק עבר דרכו"; "מסרתי לנתניהו את המסמך שאלוביץ' נתן לי, הוא קרא אותו וגרס אותו".

כל פרטי המידע האלה, ועוד אחרים, מציבים את נתניהו במקום שכתב האישום מייעד לו במעשה השוחד: הוא היה זה שפעל ישירות מול חפץ על-מנת להעביר הלכה למעשה את אתר וואלה לשליטת משפחת נתניהו, והוא היה זה שפעל בתפקידו כשר התקשורת, על-מנת לתת לאלוביץ' את ההטבות הרגולטוריות שביקש – הן ביחס לאישור עסקת בזק-יס, והן ביחס לביטול ההפרדה המבנית שנכפתה על בזק בשנים הקודמות.

לא רק את נתניהו מפלילה עדותו של חפץ – אלא גם את שאול אלוביץ'. זה נתון משמעותי, מאחר שחלק מהדינמיקה שעשויה להתרחש בשלבים הבאים של המשפט, עניינה בסדקים שייפערו בין הנאשמים לבין עצמם.

לא רק את נתניהו מפלילה עדותו של חפץ – אלא גם את שאול אלוביץ'. זה נתון משמעותי, מאחר שחלק מהדינמיקה שעשויה להתרחש בשלבים הבאים של המשפט, עניינה בסדקים שייפערו בין הנאשמים לבין עצמם

ובגרסת משפט-נתניהו של "דילמת האסיר": הראשון שיישבר ויחתום על הסדר טיעון תמורת עדות המפלילה את יתר הנאשמים, יזכה להקלה. במובן מסוים, ככל שהתביעה מתקדמת בהוכחת האישומים באולם המשפט – כך הולך ומתקרב רגע המרוץ לעסקה מאוחרת.

שאול אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 1 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 1 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדינמיקה הזו אפיינה את התנהלותה של שולה זקן במשפט הולילנד: ככל שהתקרב הרגע שבו היא עצמה עמדה בוודאות להיות מורשעת בעבירות חמורות ולהישלח לשנים ארוכות בכלא, כך גבר הלחץ שלה, חישובי הרווח וההפסד עשו את שלהם – עד לנקודת השבירה שלה, שכללה מתן עדות ומסירת קלטות המפלילות את אהוד אולמרט.

יש להניח שחפץ, שעבד שנים רבות בתקשורת, הקפיד על ניסוח הדברים שיצאו מפיו אתמול בבית המשפט: כשהוא ציטט את בני הזוג אלוביץ' שביקשו ממנו להעביר לנתניהו את המסר ש"האתר הזה הוא שלהם", הוא ידע שבכך הוא מוחק את הנרטיב שסנגורי נתניהו עמלים לבסס, כאילו מדובר ב"סיקור חיובי" ותו לא, "שתיים וחצי כתבות".

לא זה הסיפור, הבהיר חפץ, אלא בהעברת השליטה באתר לידי נתניהו, עניין שהיה עבורו בעל חשיבות עצומה, בעיקר בתקופות בחירות.

כשחפץ ציטט את בני הזוג אלוביץ' שביקשו ממנו להעביר לנתניהו את המסר ש"האתר הזה הוא שלהם", הוא ידע שבכך הוא מוחק את הנרטיב שסנגורי נתניהו עמלים לבסס, כאילו מדובר ב"סיקור חיובי" ותו לא

הימים הבאים בעדותו של חפץ, יש להניח, יכללו עוד הרבה מאותו דבר. העניין התקשורתי שאפיין את היום הראשון ילך ויפחת, בעוד חפץ ואנשי הפרקליטות עמלים למלא בפרטים ונתונים את האמירות הכלליות בדבר המעורבות האקטיבית העמוקה הן של נתניהו והן של אלוביץ' בעסקת השוחד.

ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים לקראת עדותו במשפט נתניהו, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)
ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים לקראת עדותו במשפט נתניהו, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)

אך לא ניתן יהיה להעריך באופן שלם את משקל עדותו של חפץ, עד לאחר גמר החקירה הנגדית. הסנגורים כבר מצחצחים את החרבות. במובן מסוים, נראה שהם אפילו לא מתאפקים לשמור תחמושת לחקירה הנגדית, ואת הטענות שלהם כלפי חפץ הם משמיעים בקריאות ביניים והתנגדויות כבר כעת.

לא ניתן יהיה להעריך באופן שלם את משקל עדותו של חפץ, עד לאחר גמר החקירה הנגדית. הסנגורים כבר מצחצחים את החרבות. במובן מסוים, נראה שהם אפילו לא מתאפקים לשמור תחמושת לחקירה הנגדית

סביר להניח שהם יעשו מאמץ עליון לתפוס אותו בשקרים, בסתירות ובמבוכות, להביא כמה שיותר מידע שיציג אותו באור שלילי, לא רק כדי לכרסם במשקלה של עדותו, אלא גם כדי לטעת בו – ובעדים הבאים בתור – אימה מפני הצפוי להם.

זו טקטיקה לגיטימית, אם כי היא מעידה על חולשה בשדה שרטוט הנרטיב החלופי: אם, למשל, יעקב וינרוט ז"ל היה מנהל את הגנתו של נתניהו, יש להניח שהוא לא היה משקיע את כל מאמציו להיאבק בעובדות המתבררות, אלא טווה סיפור חלופי המתבסס על כמה שיותר מפריטי המידע הנחשפים כעת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
לאחר שבועיים של חקירה נגדית, ברור לכולם שניר חפץ הפך לעד הגנה. א. ניר חפץ חשף את הדרך הלא חוקית להפיכתו לעד מדינה, על ההשפלות והייסורים, על הלחץ להחליף עורך דין שהפרקליטות תיתן לו, על ה... המשך קריאה

לאחר שבועיים של חקירה נגדית, ברור לכולם שניר חפץ הפך לעד הגנה.
א. ניר חפץ חשף את הדרך הלא חוקית להפיכתו לעד מדינה, על ההשפלות והייסורים, על הלחץ להחליף עורך דין שהפרקליטות תיתן לו, על הסירוב לתת לו לראות רופא, על חוסר שעות השינה ועל ההרעבה.
ב. ניר חפץ מסר שהוא לא קיבל שום הוראה, ולא ביצע שום פעולה בתחום הרגולטורי.
ג. ניר חפץ אישר בפני עו"ד בועז בן צור את הפרכת הנספח (315 אירועי ניענות חריגה), שאין בהם שום היענות חריגה.
ד. ניר חפץ אישר שההדלפות של הפרקליטות על חקירות המשטרה דווקא לפני בחירות היו פיגועים כדי לפגוע בנתניהו.
ה. ניר חפץ סיפר שהוא הכיר את שאול אלוביץ' לפני שהתחיל לעבוד אצל נתניהו, וההתקשרות שלו עם אלוביץ' היו לצורך עצמו ולא לצורך נתניהו.
ו. חפץ העיד שבחקירות שחקרו אותו, החוקרים לא התעניינו בשום דבר על עצמו, אלא אך ורק במה שיש לו לסספר על נתניהו.

וואו או שאתה לא מבין כלום בעולם המשפט או שאתה משקר כמו ערוצי התקשורת 12 ו 13 שאין קשר בינם לבין האמת חפץ סיפק את הסחורה להגנה בלבד כמו שאר העדים עד כה ומה שמתגלה היא תפירה גסה וחפץ רק מ... המשך קריאה

וואו או שאתה לא מבין כלום בעולם המשפט או שאתה משקר כמו ערוצי התקשורת 12 ו 13 שאין קשר בינם לבין האמת חפץ סיפק את הסחורה להגנה בלבד כמו שאר העדים עד כה ומה שמתגלה היא תפירה גסה וחפץ רק מערער את הטביעה שגם מנדלבליט הודה בשיחה סגורה שהודלפה שנלחמו ותפרו את התיקים כי נתניהו רצה למנות יועמ"ש ושופטי עליון מקורבים אליו שזה בדיוק הסמכות של ראש ממשלה אין הגדרה אחרת חוץ מלומר שכתבת ערמה של שקרים והינדוס תודעה גלוי כי אף אחד במדינה לא אוכל את השקרים והקרקס שהולך במשפט ההזוי הזה שלא היה צריך לבוא לעולם בכלל אם לא תכננו הפיכה שלטונית פושעת יובל יועז אתה שקרן עלוב שמסלף את העובדות שהתיק זכרונו לברכה

א. היונק אותו נהגו הקוסמים ומאחזי העיניים לשלוף מהמגבעת היו ארנב ולא שפן. ב. בקצה הזה יגיעו נאומי הסיכומים בעוד כעשור... או-אז, ישוחרר ה BB לבקשת המועצה לשלום הזקן ו/או הילד (למנ... המשך קריאה

א. היונק אותו נהגו הקוסמים ומאחזי העיניים לשלוף מהמגבעת היו ארנב ולא שפן.
ב. בקצה הזה יגיעו נאומי הסיכומים בעוד כעשור… או-אז, ישוחרר ה BB לבקשת
המועצה לשלום הזקן ו/או הילד (למניעת פגיעה בילדיו של ה BB שיהיו אז בעיצומו
של העשור הרביעי והחמישי לחייהם – בהתאמה…)

עוד 696 מילים ו-8 תגובות
סגירה