צדק צריך גם להיראות ולא לעבור דרך פילטרים פוליטיים

בנימין נתניהו ופרקליטיו בבית המשפט, 16 בנובמבר (צילום: אמיל סלמן/פול)
אמיל סלמן/פול
בנימין נתניהו ופרקליטיו בבית המשפט, 16 בנובמבר

"צדק הוא אמת בפעולה" אמר ד'יזראלי וכמו תאר את מה שמתחולל במשפט נתניהו. כמי שעוסקת בפילוסופיה, אני הראשונה לדעת ולהבין כמה "אמת" היא מושג מופשט וקשה להגדרה ולקיבוע. אבל יש משהו שהוא מעבר לשפה, לתרבות וללוגיקה – אמת היא לעתים משהו שמרגישים. היא מסוגלת להתעלות מעל הפעלולים הסמנטיים של שיח משפטי, מעל התיאטרון שמייצרים עורכי הדין ומעל המילים והפרשנויות שאנשים שונים מנסחים. האמת, כמו אור, מציצה מהסדקים ומסנוורת בנוכחותה הבלתי מתפשרת.

"צדק הוא אמת בפעולה" אמר ד'יזראלי וכמו תאר את מה שמתחולל במשפט נתניהו. אמת מסוגלת להתעלות מעל פעלולים סמנטיים של שיח משפטי, מעל התיאטרון שמייצרים העו"דים ומעל המילים והפרשנויות

אלא שאת האור הזה קשה לציבור הישראלי לראות. צדק צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות, וההחלטה שלא לשדר את משפט נתניהו, המשפט החשוב ביותר של פוליטיקאי ישראלי מאז קום המדינה, היא טעות קרדינלית שתהדהד לשנים. לא רק בהיבט המשפטי אלא גם ואולי במיוחד בהיבט של חוסן הדמוקרטיה שלנו.

צדק צריך להיראות בגוף ראשון ולא לעבור דרך פילטרים פוליטיים. בפרט כשמדובר בנפיל פוליטי שנוי במחלוקת, כשכלל האישומים נגדו קשורים לניצול כוחו לרעה. בהינתן הקרע בעם, שהוא עצמו העמיק וקיבע, המשפט הזה הוא יותר פוליטי מפלילי, ויותר רגשי ממשפטי. מטבע הנסיבות הללו ברור שהפרשנויות המשפטיות שמוגשות לציבור מגיעות לעוסות ומעכולות למחצה.

כאשת שמאל, רודפת צדק ודמוקרטית בנשמתי, ברור לחלוטין מה הן עמדותי ביחס לנתניהו, ובדיוק בגלל זה מפריע לי שנגזלה ממני הזכות לראות ולשמוע את המשפט במו-עיניי ואוזני.

ה"הסתרה" הזו של תהליך עשיית הצדק מובילה לכך ששופרות הימין יכולים לטעון ללא כל מפריע ש"תיק 4000 קרס", ולפצוח במונולוגים שלמים על עיוותי הדין שמתרחשים לכאורה בבית המשפט (אליבא ברדוגו אבי כל השופרות).

אחרים אפילו מגדילים לעשות כשפרשנותם מתגלמת בהצהרות פסאודו-היסטוריות, שלא לומר פרודיות, כמו הגיגיו של הדוקטור בן חיים.

"כשאנשים לא מצליחים לעשות את הצודק חזק, הם עושים את החזק צודק", אמר פסקל, ונדמה לי שאין משפט שמזקק טוב יותר את תופעת השופרות ומלחכי הפנכה והנרטיב שהם משפררים נמרצות.

מה הם לא אומרים עליו: גדול המנהיגים היהודים, הוא דרייפוס המודרני, הוא נציג המדוכאים של ישראל, זה לא הוא שעומד למשפט אלא כל הימין וכיו"ב.

פולחן האישיות והאדרת "גדולתו" של אדם שהוא לא יותר מפוליטיקאי חלקלק ושנוי במחלוקת, משקפים את חוסר היכולת של אוהדיו להתמודד עם האמת שחודרת מבין הסדקים: הוא ידע הכל, הוא שלט בהכל, הוא הינדס את הכל, והוא שילם על השירותים הללו בכסף של כולנו, תוך מתן הטבות לטייקון שסייע בידו.

פולחן האישיות והאדרת "גדולתו" של אדם שהוא לא יותר מפוליטיקאי חלקלק, משקפים את חוסר היכולת של אוהדיו להתמודד עם האמת שחודרת מבין הסדקים: הוא ידע הכל, הוא שלט בהכל, הוא הינדס את הכל

זה לא משנה אם יהיו שם מאה סניגורים, אלף התנגדויות טכניות ומיליון ספינים וקריסות דמיוניות, כל אלה לא ישנו את מה שכל בר-דעת יכול היה לראות בעצמו, אילו רק היו מאפשרים לו להאזין ולצפות במשפט ההיסטורי הזה.

לימור מויאל היא סופרת, דוקטורנטית לפרשנות ותרבות ואקטיביסטית שמאל. היא הקימה את תנועת "הדמוקרטים" שעוסקת בעיתונות אלטרנטיבית תוך קידום עקרונות סוציו-ליברליים. מויאל נשואה ואם לארבעה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 439 מילים ו-1 תגובות
סגירה