פיט בוטיג'ג' (מימין) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
AP Photo/Jae C. Hong

הומו מוצהר, השר הכי צעיר ואיש הפח: כך הפך פיט בוטיג'ג' לכוכב

פיט בוטיג'ג' הוא השר ההומוסקסואל המוצהר הראשון אי־פעם והצעיר ביותר בממשל ביידן ● במהלך הבחירות המקדימות לראשות המפלגה הדמוקרטית הוא שבר סטריאוטיפים על אנשי צבא והקהילה הגאה ● הבמאי ג'סי מוס מנסה להבין בסרט תיעודי חדש מה הפך את בוטיג'ג' לכוכב ● "טראמפ היה מנחה של תוכנית ריאליטי. זה לא פיט"

המרוץ ההיסטורי של פיט בוטיג'ג' כהומו המוצהר הראשון לבית הלבן, וכמועמד רציני לראשות מפלגה גדולה, הוא הנושא המרכזי בסרט התיעודי החדש של ג'סי מוס, "ראש העיר פיט".

הסרט, שהוצג בהקרנת בכורה עולמית בפסטיבל הקולנוע של שיקגו, עלה לאמזון פריים מוקדם יותר החודש, במלאות שנה לבחירות המכריעות של 2020.

הבמאי מוס, שאחראי בין השאר ל"מדינת הבנים" ("Boys State") ו"דירוג R: רפובליקאים בהוליווד" ("Rated 'R': Republicans in Hollywood"), מקפיד לציין כי לא תמך בבוטיג'ג' במרוץ לנשיאות, ואומר כי הסרט שלו מציג סיפור אישי לא פחות משהוא מציג סיפור פוליטי.

"כשאנחנו חושבים על פוליטיקה אנחנו חושבים על הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהיה בעיקרו של דבר מנחה תוכנית ריאליטי. זה לא פיט", אומר מוס.

"ניתנה לנו גישה למערכת היחסים שלו עם בן זוגו צ'סטן גלזמן, שהם כל כך מרכזיים למי שהוא ולמי שהוא היה בעיצומו של המרוץ שלו. שני האנשים האלה שדבקו זה בזה כזוג נשוי – זוג בסגנון של פעם אבל גם זוג הומוסקסואלי וחדש מאוד בפוליטיקה המודרנית".

בוטיג'ג' ממשיך לעשות היסטוריה כפוליטיקאי. בפברואר הוא הפך להומוסקסואל הראשון שהושבע לממשלה, לאחר שהנשיא ג'ו ביידן מינה אותו לשר התחבורה

כיום בוטיג'ג' ממשיך לעשות היסטוריה כפוליטיקאי. בפברואר הוא הפך להומוסקסואל הראשון שהושבע לממשלה, לאחר שהנשיא ג'ו ביידן מינה אותו לשר התחבורה.

כשנשאל אם הוא מאמין שהגילויים שחשף ב"ראש העיר פיט" ישפיעו על עתידו הפוליטי של בוטיג'ג', אמר מוס: "אני חושב שנצטרך לחכות ולראות", אחר כך הוסיף: "הכול אפשרי, מה שאנחנו יודעים זה שהפוליטיקה הנשיאותית היא די לא צפויה".

בוטיג'ג', שנולד ב־19 בינואר 1982, מתהדר בהישגים אקדמיים מרשימים – הוא בוגר האוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד. בשנים 2009–2017 הוא שימש כקצין מודיעין בכוח העתודה של צי ארצות הברית והוצב בשנת 2014 באפגניסטן למשך שבעה חודשים. לפני שנבחר לראשות עיריית סאות' בנד ב־2011, בוטיג'ג' עבד בצוות הקמפיין של מועמדים דמוקרטים, דוגמת ג'ון קרי.

ב־2015, בתקופת כהונתו כראש עיריית סאות' בנד, בוטיג'ג' יצא מהארון. הוא נישא לבעל שלו, צ'סטן גלזמן, מורה בבית ספר ומחבר ספרים, ביוני 2018. בוטיג'ג' השיק את מסע הבחירות שלו לנשיאות ב־14 באפריל 2019. למרות הציפיות הנמוכות בתחילת הדרך, הוא החל לצבור תנופה לאחר שהשתתף בפגישות עם בוחרים ובעימותים טלוויזיוניים.

פיט בוטיג'ג' ובן זוגו באירוע בחירות (צילום: AP Photo/Michael Conroy)
פיט בוטיג'ג' ובן זוגו באירוע בחירות (צילום: AP Photo/Michael Conroy)

הניצחון באיווה הפך אותו למועמד ההומוסקסואל המוצהר הראשון שזכה בבחירות מקדימות לנשיאות או באסיפת בחירות

בוטיג'ג' ניצח בדוחק באסיפת הבחירות באיווה והגיע למקום השני הצמוד בבחירות המקדימות בניו המפשייר. ניצחונו באיווה הפך אותו למועמד ההומוסקסואל המוצהר הראשון שזכה בבחירות מקדימות לנשיאות או באסיפת בחירות.

בסופו של דבר בוטיג'ג' פרש מהמרוץ ובכך עזר לפנות את הדרך למועמד הדמוקרטי הפופולרי ביותר באותה עת, ג'ו ביידן. ואז הנשיא ביידן בחר בבוטיג'ג' לתפקיד שר התחבורה שלו. כשהמינוי אושר, ב־2 בפברואר 2021, הוא הפך להומוסקסואל המוצהר הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שמשרת כשר בממשלה. בגיל 38 הוא גם הפך לשר הצעיר ביותר בממשל ביידן.

מוס אומר כי הסרט שלו שואף "לקחת את הצופים אל מאחורי הקלעים של המרוץ של בוטיג'ג' לנשיאות, לצפות ברגעי השיא והשפל וברגעים האישיים הרבים שבין לבין – חלקם כואבים, אחרים שמחים".

התוצאה היא מבט אינטימי למדי על הלחצים שהופעלו על בוטיג'ג' – שאיתם הוא עדיין מתמודד – כדמות להטב"קית לאומית, ברקע הקשר שלו עם צ'סטן. בד בבד נדמה כי הוא לא מתכוון לוותר על השאיפה להפוך יום אחד לנשיא ההומוסקסואל הראשון של ארצות הברית.

פיט בוטיג'ג' (שני מימין) בעימות הדמוקרטי, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall, File)
פיט בוטיג'ג' (שני מימין) בעימות הדמוקרטי, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall, File)

איש הפח

באחת הסצנות, לפני העימות הדמוקרטי במיאמי, מוס חושף את האתגר שעוזריו של בוטיג'ג' מתמודדים איתו. הם מנסים לגרום לו להראות מעורבות אישית חזקה יותר כלפי הקהל, לגלות יותר רגש, לעורר יותר הזדהות.

במהלך ההכנה לעימות, יועצת התקשורת ליס סמית מציינת כי דיוויד אקסלרוד, פרשן סי־אן־אן ששימש כיועץ האסטרטגי הבכיר של הנשיא לשעבר ברק אובמה, מתח ביקורת על "ההתנהגות התלושה" של בוטיג'ג'.

כידוע, בוטיג'ג' החליט לחזור הביתה באמצע סבב הקמפיין שלו כדי לכנס בעיר פגישה חשובה לאחר ששוטר ממשטרת סאות' בנד, ריאן או'ניל, ירה למוות באריק לוגן.

אקסלרוד תיאר את ראש העיר כ"יותר מדי רגוע, קר מזג, אסוף" במהלך הפגישה עם הבוחרים, בהתחשב ברגשות הקשים שהביעו התושבים באותו פורום, והדגיש את הביקורת בנושא יחסיו של בוטיג'ג' עם אפרו־אמריקאים, לטינים ובני מיעוטים אחרים.

"במצב הנוכחי, זה מתגלה כחולשה הכי גדולה שלך", אומרת סמית לבוטיג'ג' בבוטות. "והעימות הזה, כל כך הרבה ממנו הולך להיות סביב 'האם אתה מתקשר עם אנשים והאם אתה אומר דברים שמקרינים את החמימות שהאזרחים כמהים לה עכשיו במיוחד".

בזמן שבוטיג'ג' עורך חזרה על תשובתו בנושא הירי בלוגן, סמית אומרת לו שוב, באופן אמיץ למדי, "זה נשמע קצת רפה", לפני שהיא מבקשת מרוב אנשי הצוות לצאת מהחדר כדי שיוכלו לעבוד על משוב. סמית חושבת ש"כשהוא עולה לשם, הוא חייב להראות יותר חיים, יותר שכנוע, כי הוא נראה שם כמו איש הפח".

הטענה של סמית היא נושא שחוזר על עצמו בסרט התיעודי – האם בוטיג'ג' עושה רושם אמין? האם הוא יכול להראות יותר רגש במצבי משבר ומחוצה להם? בוטיג'ג' נאבק פעמים רבות מדי למצוא את האיזון הנכון.

באחת הסצנות, הוא יושב במטבח ומדבר למצלמה: "אומרים שאחד הדברים שפועלים לטובתי הוא האותנטיות, נכון? אז הדבר האחרון שאני רוצה לעשות או להגיד זה משהו שהוא לא אני, רק כדי לספק איזה רצון ליותר רגש".

"חשוב לתקשר רגשות ולא להיות יותר מדי בתוך הראש שלך. ועדיין, הגישה שלי כלפי העולם היא שככל שהרגש חזק יותר, כך הוא פרטי יותר"

ואז הוא מתייחס להשפעה העצומה שיש לטלוויזיה על קמפיינים פוליטיים: "זה אולי נשמע כמו פרדוקס, אבל חשוב לתקשר רגשות ולא להיות יותר מדי בתוך הראש שלך. ועדיין, הגישה שלי כלפי העולם היא שככל שהרגש חזק יותר, כך הוא פרטי יותר".

בסצנה חושפנית אחרת, בוטיג'ג' וצ'סטן מביעים את משאלתם שקמפיין הבחירות שלהם יפנה לקהל רחב, ובו בזמן יספק השראה לקהילת הלהטב"קים, שהולכת ונעשית גדולה וקולנית יותר. אנחנו רואים את בני הזוג משתתפים בסעודה של קרן הניצחון – האירוע השנתי של הארגון למען זכויות להטב"קים – שבה בוטיג'ג' נושא את נאום המפתח ב־8 באפריל 2019.

באירוע בוטיג'ג' מתוודה שהתבייש בנעוריו להודות שהוא הומוסקסואל. "התחיל בתוכי משהו שאני יכול לתאר רק כמלחמה. אם הייתם מציעים לי גלולה שתהפוך אותי לסטרייט, הייתי בולע אותה עוד לפני שהייתם מספיקים לתת לי שלוק מים", הוא אומר לקהל, "אבל תודה לאל שלא הייתה גלולה כזאת".

מוס הקדיש בסרט זמן לא מבוטל לצ'סטן, שהפך לכוכב בזכות עצמו במהלך הקמפיין. "במקרה של פיט", אומר מוס, "הנוכחות של צ'סטן הייתה פלוס ענקי, שפיט לא תפס בהתחלה, אבל בהדרגה הוא למד לקבל את זה, ואפילו להשתמש בזה לתועלתו".

ג'סי מוס בהקרנה הבכורה של הבנדיטים, 2016 (צילום: Jack Plunkett/Invision/AP)
ג'סי מוס בהקרנה הבכורה של הבנדיטים, 2016 (צילום: Jack Plunkett/Invision/AP)

ואכן, לאורך הסרט, צ'סטן הוא "פקטור קבוע", כדבריו של מוס. הוא נראה בפורומים ציבוריים ובאירועי בחירות, אבל גם ברגעים פרטיים עם פיט, כשהשניים נרגעים בחדר האורחים או מכינים יחד ארוחה במטבח.

צ'סטן אומר בסרט על בוטיג'ג', "בתחילת היחסים שלנו הייתי אומר הרבה, 'מה מתרחש שם בתוך הראש שלך?', כי פיט השתפר מאוד ביכולת לבטא את עצמו ולהיות יותר רהוט. הוא למד איך לאפשר לסיפור האישי להשפיע יותר, בנאום בחירות או מדיניות, וגם ביחסים האישיים שלנו".

"לצ'סטן היה תפקיד שונה משלי, והיינו צריכים להבין את זה תוך כדי תנועה", אומר בוטיג'ג' על רקע קטע וידיאו של בעלו מבקר במחנה נוער להטב"קי באיווה. "האתגר מההתחלה היה איך להיות כן וגאה, ואיך לעשות את זה מבלי להצניע את מי שהייתי או את נושא הקמפיין שלנו".

לקראת הסוף, בוטיג'ג' המובס נראה בחדר בית מלון, כשהוא נאלץ להכיר במציאות – הוא לא עומד לזכות במועמדות הדמוקרטית לנשיאות.

בכל זאת, בסיום "ראש העיר פיט" בוטיג'ג' משאיר את האופציה להתמודדות נוספת בעתיד. "אני לא יודע", הוא אומר. "אולי אני אעשה את זה, וזה באמת משהו. אני יודע שהגעתי רק עד כאן, אבל מצד שני, לא הרבה אנשים מגיעים כל כך רחוק".

עוד 1,141 מילים
סגירה