ישראל נערכת למכת מנע על הרקטות של ארגוני הטרור ברצועה

רקטות שנורו מעזה לישראל, 12.5.2021 (צילום: Edi Israel/Flash90)
Edi Israel/Flash90
רקטות שנורו מעזה לישראל, 12.5.2021

ישראל ותנועת חמאס הפיקו לקחים ממבצע "שומר החומות" ונערכות לסבב הלחימה הבא ברצועת עזה. צה"ל מתכנן להנחית מכת מנע על מאגרי ומשגרי הרקטות של ארגוני הטרור ברצועה ואילו חמאס מתכנן להפתיע את ישראל בחדירות לשטח ישראל ובהתקפות מל"טים. הסבב הבא יהיה אלים וקשה יותר לשני הצדדים.

גורמים בחמאס מדווחים על פעילות מוגברת של טיסות מל"טים ישראלים בשבועות האחרונים בשמי רצועת עזה. ההערכה בחמאס היא שישראל אוספת באמצעות הטיסות האלה מודיעין על פעילות הזרוע הצבאית של חמאס ומתכננת מהלך הפתעה נגדו, במקרה שהמגעים עם מצרים על מתווה רגיעה ועסקת חילופי השבויים יגיעו למבוי סתום.

גורמים בחמאס מדווחים על פעילות מוגברת של טיסות מל"טים ישראלים בשבועות האחרונים בשמי רצועת עזה. ההערכה שם היא שישראל אוספת מודיעין על פעילות הזרוע הצבאית של חמאס

ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל אמור להגיע בקרוב לישראל לפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שבמהלכה יציג את מתווה הרגיעה החדש. המתווה כולל את שיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה, שיפור המצב הכלכלי ואת הצעת חמאס לעסקת חילופי השבויים. זהו ביקור מכריע שאמור לקבוע האם השקט היחסי ברצועה יימשך או שישראל וחמאס יחזרו להחלפת מהלומות צבאיות הדדיות לקראת סבב לחימה חדש ברצועת עזה.

הרקטות של חמאס והג'יהאד האסלאמי הן האיום העיקרי על ישראל מרצועת עזה. במהלך מבצע "שומר החומות" הצליח צה"ל למנוע חדירות מחבלים מהרצועה לשטח ישראל דרך המנהרות ואת פעילות הקומנדו הימי של חמאס דרך הים. חמאס שיגר במשך 11 ימי לחימה 4,300 רקטות מהרצועה לעבר ישראל.

הנשק האפקטיבי הזה נותן לארגוני הטרור ברצועה תחושה של עליונות צבאית על ישראל ויצירת מאזן הרתעה מולה. זיאד נח'אלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי, אמר בראיון טלוויזיוני ב-24 בנובמבר כי ארגונו יכול לתקוף ברקטות את כל ההתנחלויות בעת ובעונה אחת. "אם ישראל תתנקש בחיי מנהיגים או פעילים של הג'יהאד האסלאמי, נפציץ מייד את תל אביב", הוא הבטיח.

גורמי ביטחון בכירים מאשרים כי צה"ל מוטרד מאוד מסוגיית הרקטות שבידי ארגוני הטרור ברצועה וכי הוא מנסה למצוא לה מענה הולם.

מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו אומר כי "מדובר בעניין של זמן וכי ישראל תוכל למצוא פתרון לענין הרקטות מרצועת עזה".

כלקח עיקרי ממבצע "שומר החומות", הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה להאיץ הכנת תוכנית לתקיפה רחבה של מאגרי הרקטות, המחסנים וסדנאות הייצור שלהן ברצועת עזה, גם של חמאס וגם של הג'יהאד האסלאמי.

נשק הרקטות נותן לארגוני הטרור ברצועה תחושת עליונות צבאית ומנהיג הג'יהאד אמר כי אירגונו יכול לתקוף את כל ההתנחלויות בו זמנית וכי "אם ישראל תתנקש בחיי מנהיגים או פעילי הג'יהאד האסלאמי, נפציץ מייד את ת"א"

מערכת המודיעין הישראלית עושה מאמץ גדול לאתר במדוייק את מיקום המשגרים של הרקטות והמחסנים כדי שחיל האוויר הישראלי יוכל להנחית עליהן מכת מנע לקראת סבב הלחימה הבא או במהלך הימים הראשונים של המלחמה הבאה, פעולה מוצלחת כזו תשמוט קלפי מיקוח רבים מידי חמאס והוא לא יוכל להחזיק את העורף הישראלי כ"בן ערובה" ולשתק את נתב"ג ומתקנים חיוניים אחרים במדינה.

בחמאס לוקחים בחשבון את האפשרות הזו וטוענים שההדלפות מתוך מערכות הביטחון הישראלית הן מכוונות כדי להרדים את הארגון וכי בעצם כוונת צה"ל היא להפתיע את חמאס בפעולה קרקעית רחבה לתוך שטח הרצועה.

חמאס נערך להפתיע את ישראל

חצי שנה חלפה מאז סיום מבצע "שומר החומות" וארגון חמאס הפיק לקחים ומתכונן לסבב הלחימה הבא עם ישראל. ברצועת עזה שוררת רגיעה יחסית.

על פי גורמי ביטחון בישראל,  לקראת ביקור ראש המודיעין המצרי בישראל כדאי להנמיך ציפיות מהתוכנית של המודיעין המצרי לרגיעה ברצועה, הפערים בין עמדת ישראל לבין עמדת חמאס בנושא עסקת חילופי השבויים הם גדולים מאוד ולא  צפוייה פריצת דרך.

גם בחמאס יודעים זאת היטב לכן הארגון נערך כבר לסבב הלחימה הבא עם ישראל והוא בעיצומה של פעולת השיקום של מערך המנהרות ("המטרו") ומערך ייצור הרקטות.

עפ"י גורמי ביטחון בישראל, לקראת ביקור ראש המודיעין המצרי כדאי להנמיך ציפיות מתכניתו לרגיעה ברצועה. הפערים בין עמדות ישראל וחמאס בנושא עסקת חילופי השבויים גדולים מאוד ולא  צפוייה פריצת דרך

ישראל התקפלה בחודשים האחרונים ואישרה הכנסת חומרי בניה לרצועת עזה(מלט וברזל) לצורך שיקום הבתים שנפגעו במלחמה האחרונה. על פי גורמים ברצועה, חלק מהחומרים האלה הגיעו לידי חמאס לצורך שיקום המנהרות שנפגעו.

בשבועות האחרונים עורכת הזרוע הצבאית של חמאס שורה של ניסויים אינטנסיביים מעל הים בעזה במל"טים וברקטות. לפני יותר משבועיים יירטה סוללת "כיפת ברזל" מל"ט של חמאס שהיה בניסוי מעל הים.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-14 בנובמבר מפי גורמים מצרים כי ישראל הביעה חשש באזני המודיעין המצרי מהרחבת השימוש של חמאס במל"טים לצורכי איסוף מודיעין ותקיפה.

מדי שבוע עורכת הזרוע הצבאית של חמאס ניסויים במל"טים וברקטות חדשות שפיתחה בייצור עצמי. כהפקת לקחים ישירה ממבצע "שומר החומות", הירי של רקטות הניסוי מתבצע לעבר הים והמודיעין הישראלי עוקב אחריו כדי לללמוד את  החידושים האחרונים שהוכנסו ברקטות.

על פי גורמי הביטחון בישראל, הזרוע הצבאית של חמאס עובדת על הגדלת טווח הרקטות, הגברת דיוקן והגדלת כמות חומר הנפץ בראשי הרקטות.

בשבועות האחרונים עורכת הזרוע הצבאית של חמאס שורת ניסויים אינטנסיביים מעל הים בעזה במל"טים וברקטות. לפני יותר משבועיים יירטה סוללת "כיפת ברזל" מל"ט של חמאס שהיה בניסוי מעל הים

כזכור, הזרוע הצבאית של חמאס שיגרה במהלך מבצע "שומר החומות" מטחים של מאות רקטות לעבר גוש דן.

גורמים בחמאס טוענים כי הזרוע הצבאית מכינה "הפתעות" לישראל וכי "סבב הלחימה הבא יהיה המסוכן ביותר מ-4 סבבי הלחימה הגדולים שהיו עד כה, הרקטות החדשות יפגעו באזורים ביטחוניים רגישים שלא נפגעו עד כה".

בצה"ל מודאגים מההתפתחויות האלה. איראן מזרימה לחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברצועה מל"טים, ויחידות הפיתוח של חמאס מנסות לשדרג אותם ולהתאימם לתוכניות המבצעיות של חמאס.

הזרוע הצבאית של חמאס לא מנסה להסתיר את הניסויים במל"טים וברקטות החדשות. בצה"ל חושדים כי זהו חלק מממהלך ההונאה של חמאס, שמנסה להרדים את ישראל ולחפור בינתיים מנהרות מתחת למכשול הקרקעי החדש שבנה צה"ל מסביב לרצועה באורך 80 ק"מ, ולשקם את פעילות הקומנדו הימי של הארגון שנפגע קשות במהלך מבצע "שומר החומות".

החדירה לישראל דרך הים, פגיעה באסדות הגז בלב ים וחטיפת אזרחים וחיילים, הם חלק מ"ההפתעות" שמתכננת הזרוע הצבאית של חמאס בסבב הלחימה הבא מול ישראל. ההכנות האלה נמצאות בעיצומן. תמונת המצב אמורה להתברר קצת יותר לאחר פגישת ראש הממשלה בנט עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל.

גורמים בחמאס טוענים כי הזרוע הצבאית מכינה "הפתעות" לישראל וכי "סבב הלחימה הבא יהיה המסוכן מ-4 סבבי הלחימה הגדולים שהיו עד כה. הרקטות החדשות יפגעו באזורים ביטחוניים רגישים שלא נפגעו עד כה"

סבב הלחימה הבא בין ישראל לחמאס יהיה קשה יותר ואלים יותר לשני הצדדים ממבצע "שומר החומות".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 971 מילים
סגירה