דרעי חוזר לבית המשפט - אבל ימשיך להנהיג את ש"ס

היועמ"ש צפוי להודיע על הגשת כתב אישום נגד דרעי על עבירות מס - אולי אפילו עוד היום ● דרעי, לפי מקורביו, לא מתכוון ללכת על עסקת טיעון שיש בה קלון ויעדיף להילחם בבית המשפט ● אולם בניגוד לבן בריתו נתניהו, דרעי מתכנן לנהל את המשפט שלו ללא מלחמות ציבוריות ברשויות החוק ● ובכל מקרה, לאיש החזק ביותר בש"ס אין כל כוונה לעזוב את מקומו בראש המפלגה ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי

היום או בתחילת השבוע הבא יודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הגשת אישום נגד אריה דרעי על עבירות מס. בתחילה דובר על תיק מורכב שיש בו גם עבירות של שחיתות שלטונית, אבל היועץ צמצם את האישומים, ובעצם נטרל את החשדות המשמעותיים.

העבירות מלמדות בכל זאת על קשרים של דרעי עם מיליונרים, עסקאות נדל"ן, העלמות מס וקומבינות שונות, שיו"ר ש"ס כנראה לא יצליח להשתחרר מהם.

מדובר בדירה שמכר לאחיו שלמה דרעי עם דיווח כוזב על גובה התמורה; כספים שהגיעו לדרעי מחברה בשם "גרין אושן" והגיעו לאחיו אחרי שדרעי חזר לכנסת בתחילת 2013, תמורת קבלות כוזבות; וגם כספים שקיבל דרעי מהמיליונר משה הבא תמורת ייעוץ, שהומרו לתרומה לעמותת חסד של מקורבו הרב יהודה אזרד – כדי לחמוק ממס.

דרעי ילך כנראה לבית המשפט. הפרקליטות הציעה לו עסקת טיעון במסגרתה הוא יודה באישומים נגדו ויחטוף עונש, אבל העונש יהיה כרוך בעבירת קלון שתדיר אותו מהכנסת בשבע השנים הבאות. דרעי דחה את ההצעה. הוא יודע שעבירת קלון בפעם השנייה תחסל את מעמדו הציבורי לגמרי. זה נקרא רצידיביזם.

הפרקליטות הציעה לו עסקה במסגרתה הוא יודה באישומים נגדו ויחטוף עונש, אבל העונש יהיה כרוך בעבירת קלון שתדיר אותו מהכנסת בשבע השנים הבאות. דרעי דחה את ההצעה

אריה דרעי בבית המשפט ב-2003. ארכיון (צילום: פלאש90)
אריה דרעי בבית המשפט ב-2003. ארכיון (צילום: פלאש90)

העיתונאי החרדי יעקב ריבלין מדווח היום (שישי) בעיתון "בקהילה" כי גורמים בפרקליטות שוקלים להציע לדרעי עסקה אחרת: פרישה עד סוף הקדנציה, בלי קלון. להצעה הזו יש התנגדות פנימית, ולא בטוח שהיא תגיע לדיון מול דרעי.

מקורבי דרעי טענו אתמול כי הפרקליטות מנסה לנקום בו, אחרי שהתיק נגדו הצטמק מרוב החשדות, ולכן אין לו שום סיבה להיכנע. "אין שום סיכון במשפט, הכול אוויר", אומר אחד המקורבים, "הם עינו אותו שש שנים, ועכשיו הם עוד רוצים קלון?"

כך או כך, אם ילך למשפט, דרעי יוכל להישאר בכנסת עד סוף המשפט, אבל הוא לא יהיה שר בממשלה אם השלטון יתהפך, אלא אם יזוכה בדין.

בכל מצב, דרעי לא עוזב את תפקידו כיו"ר ש"ס. הוא היה ויישאר המנהיג היחיד שעל פיו יישק דבר. דרעי היום הוא האיש הדומיננטי וגם מועצת החכמים של ש"ס נתונה להשפעה  שלו.

בכל מצב, דרעי לא עוזב את תפקידו כיו"ר ש"ס. הוא היה ויישאר המנהיג היחיד שעל פיו יישק דבר. דרעי היום הוא האיש הדומיננטי וגם מועצת החכמים של ש"ס נתונה להשפעה  שלו

הרב שלום כהן, נשיא מועצת החכמים, הוא איש אהוד מאד בציבור הספרדי, אבל הוא לא מתיימר להיות מנהיג דתי ופוליטי מסוגו של הרב עובדיה יוסף, והוא לא יכפה את דעתו על דרעי. רבנים חשובים במועצת החכמים ומחוצה לה – כמו דוד יוסף או ראובן אלבז – הם מעריצים ותיקים של דרעי.

המנהיג הרוחני של ש"ס, הרב שלום כהן, בכנס בחירות של המפלגה ב-2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
המנהיג הרוחני של ש"ס, הרב שלום כהן, בכנס בחירות של המפלגה ב-2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

דרעי עצמו טוען כי התיק המשפטי שבו הסתבך לא ירפה את ידיו. גם אם יאלץ לעזוב את הכנסת, ימשיך להנהיג את ש"ס מבחוץ. "אני אמשיך למלא את מצוותו של מרן הרב עובדיה לא משנה באיזה תפקיד, באיזו כותרת ובאיזו משרה", אמר במהלך השנה האחרונה.

אם לא תיחתם עסקת טיעון, דרעי ינהל את המשפט שלו בשקט, בניגוד גמור למשפט המתוקשר הקודם. דרעי הגיע למסקנה שמי שיוצא למלחמה ברשויות החוק, הפרקליטות לוקחת אותו כפרויקט אישי.

את המשפט שניהל ב-1999, אז הואשם והורשע בשוחד ובעבירות אחרות, הפך דרעי לקמפיין בחירות סוער במיוחד. התוצאה מבחינתו הייתה עגומה עד מאד. ש"ס קיבלה אמנם 17 מנדטים בקלפי, אבל דרעי הלך לכלא למשך שנתיים ועל ההישג ההיסטורי השתלט אלי ישי, אויבו בנפש.

את המשפט שניהל ב-1999 הפך דרעי לקמפיין בחירות סוער במיוחד. התוצאה מבחינתו הייתה עגומה עד מאד. ש"ס קיבלה אמנם 17 מנדטים בקלפי, אבל דרעי הלך לכלא ועל ההישג ההיסטורי השתלט אלי ישי

דרעי ישב 12 שנים מחוץ לחיים הפוליטיים, עד סוף 2012, וגם אז נאלץ לנהל מאבקים קשים עם ישי עד שלקח מידיו את הנהגת התנועה.

אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בשיחות סגורות מספר דרעי כי הציע לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לנהל גם הוא את המשפט שלו בסגנון אחר, מתון יותר ובלי לתקוף את מערכות החוק, אך נתניהו לא שעה לעצתו.

"אני לוקח את הכול באהבה, מקבל את זה כמתנה מהקדוש ברוך הוא, כדי לעורר אותי, להזכיר לי להתקרב אליו", אומר דרעי בהזדמנויות שונות.

השאלה הגדולה היא האם דרעי, שעשוי לעמוד למשפט ואולי לצאת מהכנסת, יצליח לשמור מבחוץ על הישגיה של ש"ס ועל מעמדה, אם הימין יחזור לשלטון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
דרעי העבריין הוא מיקי זוהר עם שלוש הכאפות שלו על סטרואידים : כסף, כבוד, כוח ! החרדים בכלל הם הרעה החולה הגדולה של מדינת ישראל המהווים סכנה קיומית לדמוקרטיה הישראלית אפילו יותר מהגרעין ... המשך קריאה

דרעי העבריין הוא מיקי זוהר עם שלוש הכאפות שלו על סטרואידים : כסף, כבוד, כוח !
החרדים בכלל הם הרעה החולה הגדולה של מדינת ישראל המהווים סכנה קיומית לדמוקרטיה הישראלית אפילו יותר מהגרעין האירני.

איש מושחת מהיסוד, השררה הגבירה את מה שהיה טמון בו כל הזמן, ממשיך להחזיק את המזרחים בעוני, ללא השכלה שיהיו תלויים בו. ועל זה הרמב”ם גדול היהודים מאז ועד עולם שמי שלא עובד ורק לומד ופרנסת... המשך קריאה

איש מושחת מהיסוד, השררה הגבירה את מה שהיה טמון בו כל הזמן, ממשיך להחזיק את המזרחים בעוני, ללא השכלה שיהיו תלויים בו. ועל זה הרמב"ם גדול היהודים מאז ועד עולם שמי שלא עובד ורק לומד ופרנסתו מידי הקהילה זה חילול השם ולגבי הרבנים העסקנים שתורתם אומנותם אמר שאסור יהיה שהרבנות תהיה קרדום לחפור בו וגם זה חילול השם. דרעי עבריין ברשות הרבים.

עוד 636 מילים ו-3 תגובות
סגירה