שר הביטחון בני גנץ עם שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה ברבאט, מרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
AP Photo/Mosa'ab Elshamy

ההסכם הביטחוני עם מרוקו מבטא את שינוי הפרדיגמה בעולם הערבי

רבאט מחממת את היחסים עם ישראל, למורת רוחה של אלג'יריה, אבל גם מסמנת לפלסטינים שאינה מוותרת עליהם ● בנו של קדאפי לא יוכל להתמודד לנשיאות לוב ● איראן מתקרבת לפצצה - וגם לאיחוד האמירויות ● מצרים מתכוננת ליום שאחרי הקורונה ● והשבוע לפני 35 שנה, עיראק הנחיתה מכה אווירית אדירה על אנדימשק ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מרוקו מוציאה את היחסים עם ישראל לאור

בניגוד לתחזיות השחורות של תומכי טראמפ ונתניהו, הסכמי השלום עם המדינות הערביות לא רק שלא התנדפו אחרי שהשניים עזבו את משרדם, אלא קיבלו עומק נוסף.

השבוע חתם שר הביטחון בני גנץ ברבאט, בירת מרוקו, על הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני ראשון מול מדינה ערבית. להסכם הזה חשיבות גדולה בפני עצמה, במישור הביטחוני והכלכלי, אך יותר מכל הוא מבטא את שינוי הפרדיגמה במזרח התיכון.

באזור רווי סכנות ואיומים, המדינות הערביות קודם כל דואגות לעצמן ולאינטרסים שלהן, ורק אחר כך לאינטרסים הפלסטיניים. היחסים הטובים בין ישראל למרוקו נמשכו עשורים רבים, ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות היה סוד גלוי.

אמנם מרוקו סגרה את השגרירות שלה בתל אביב בעקבות האינתיפאדה השנייה, אך הקונטיינרים של צים לא נעלמו מהנמלים המרוקאיים והתיירים הישראלים המשיכו לפקוד את המדינה.

שר הביטחון בני גנץ בביקור במרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ בביקור במרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

יחד עם זאת, למרות העדויות החד-משמעויות לקשר הטוב והיציב, המרוקאים העדיפו לשמור על פרופיל נמוך, על מנת שלא לצאת מהקונצנזוס הערבי שבמהלך העשור הראשון של שנות האלפיים היה מעוגן ביוזמה הערבית. אך בשנת 2011 פרץ האביב הערבי ומספר משטרים ערביים נסחפו עם הרוח, בעוד שאחרים חוו טלטלה אדירה.

הסכר הערבי-ישראלי נפרץ על ידי איחוד האמירויות, ובנובמבר 2020 גם מרוקו הכריזה על נכונותה לכונן יחסים נורמליים עם ישראל. רבאט קיבלה מוושינגטון מתנה יפה במיוחד – הכרה נכספת בריבונותה בסהרה המערבית, אזור שנוי במחלוקת בו פועלת תנועת המורדים "הפוליסריו". הצעד הזה עורר את זעמה של אלג'יר השכנה, ולפני מספר שבועות היא ניתקה את היחסים עם מרוקו באופן רשמי.

הביקור של גנץ והחתימה הפומבית והמוחצנת על ההסכם נועדו להעביר מסר חזק גם לאלג'יריה – מדינה שעוינת את ישראל ומסוכסכת עם מרוקו: לרבאט יש שותפה רצינית ביותר באזור.

הביקור של גנץ והחתימה הפומבית והמוחצנת על ההסכם נועדו להעביר מסר חזק גם לאלג'יריה – מדינה שעוינת את ישראל ומסוכסכת עם מרוקו: לרבאט יש שותפה רצינית ביותר באזור

באשר לנושא הפלסטיני: במרוקו משדרים לפלסטינים שלמרות החתימה על ההסכם עם ישראל, רבאט אינה מוותרת עליהם, אך גם לא תסבול ביקורת ארסית. יחד עם זאת, התמיכה הציבורית במרוקו בסוגיה הפלסטינית נותרת משמעותית מאוד, וסביר להניח שבעת אירועים ביטחוניים בעזה או בגדה, הממשלה תצטרך לקחת בחשבון גם את הסנטימנט הציבורי.

הפגנת ענק במרוקו בתמיכה בפלסטינים ונגד ישראל במהלך מבצע "שומר החומות", 16 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
הפגנת ענק במרוקו בתמיכה בפלסטינים ונגד ישראל במהלך מבצע "שומר החומות", 16 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

בנו של קדאפי לא יוכל להתמודד לנשיאות לוב

סיף אל-אסלאם קדאפי, בנו של מועמר קדאפי, היה המועמד הראשון שנרשם להתמודדות בבחירות לנשיאות לוב ומשך לא מעט תשומת לב במדינה הצפון-אפריקאית ומחוצה לה.

אולם השבוע ועדת הבחירות פסלה את  קדאפי הבן, לאחר שהתובע הכללי בטריפולי קרא לדחות על הסף את מועמדותו. זאת, מכיוון שב-2015 בית המשפט שפט את קדאפי בהיעדרו וקבע כי הוא אשם בביצוע של פשעי מלחמה, כאשר יחד עם אביו לחם נגד המורדים בתחילת האביב הערבי.

השבוע ועדת הבחירות פסלה את  קדאפי הבן, לאחר שהתובע הכללי בטריפולי קרא לדחות על הסף את מועמדותו. זאת, מכיוון שב-2015 בית המשפט שפט את קדאפי בהיעדרו וקבע כי הוא אשם בביצוע של פשעי מלחמה

יחד עם סיף אל-אסלאם נפסלו עוד 24 מועמדים, ביניהם גם עלי זיידן ונורי אבו-סהמיאן, שתי דמויות פוליטיות ידועות בלוב.

עד כה, 98 אזרחי לוב נרשמו כמועמדים בבחירות לנשיאות, שאמורות להתקיים ב-24 בדצמבר. מי שלא נפסל הוא הגנרל ח'ליפה חפתר, שנתמך על ידי מספר מדינות ערביות ומערביות – ביניהן רוסיה, צרפת, מצרים ואיחוד האמירויות. גם הוא מואשם בביצוע פשעי מלחמה רבים, ובמהלך חודשים רבים ניסה לכבוש את טריפולי, ללא הצלחה.

סיף אל-אסלאם קדאפי (משמאל) נרשם לבחירות לנשיאות לוב, 14 בנובמבר 2021 (צילום: Libyan High National Elections Commission via AP)
סיף אל-אסלאם קדאפי (משמאל) נרשם לבחירות לנשיאות לוב, 14 בנובמבר 2021 (צילום: Libyan High National Elections Commission via AP)

במספר כלי תקשורת לוביים נטען כי חפתר סולל לעצמו דרך קלה לנשיאות, אך בשלב הזה כלל לא ברור אם הבחירות יתקיימו במועדן. הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון הביע תקווה שהבחירות יתקיימו כמתוכנן, אבל הסבירות לביטול או דחייה של הבחירות נשארת גבוהה מאוד.

איראן מתקרבת לפצצה – וגם לאיחוד האמירויות

שיחות הגרעין בין איראן לארה"ב יתחדשו בווינה בשבוע הבא, אך בינתיים מאיראן יוצאות חדשות מדאיגות: במהלך החדשים האחרונים איראן המשיכה להעשיר אורניום בקצב מסחרר, ועל פי ההודעה של מומחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית, "בקרוב העולם לא יידע מה קורה שם".

בישראל ובארה"ב מודאגים, אך באיראן דווקא משוכנעים שהמהלכים הללו יגרמו למעצמות המערביות ללכת לקראתה, לחתום על ההסכם החדש ולהסיר את הסנקציות שחונקות את הכלכלה האיראנית. הרי במקרה של כישלון, שתי האופציות היחידות שיהיו על השולחן הן כניעה וקבלה של איראן גרעינית או מערכה צבאית מורכבת ביותר.

בעיצומה של הדרמה האיראנית, מדינה מזרח תיכונית אחת מגבירה את ההילוכים בדרך לחימום היחסים עם טהרן. השבוע הודיעו באבו-דאבי ובטהרן על פתיחה של "פרק חדש ביחסים בין שתי המדינות", למורת רוחה של ישראל, שלאחר שנה של ירח דבש גילתה שהיחסים החמימים עמה לא מפריעים לאמירויות לפתח קשרים קרובים גם עם המחזרות האחרות – איראן וטורקיה.

לאחר שנה של ירח דבש, ישראל גילתה שהיחסים החמימים עמה לא מפריעים לאיחד האמירויות לפתח קשרים קרובים גם עם המחזרות האחרות – איראן וטורקיה

יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד מתקבל בטקס באנקרה על ידי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור המדיני הראשון של איחוד האמירויות בטוריה, 24 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

יורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד ערך השבוע ביקור מדיני ראשון מזה שנים בטורקיה – דבר שהיה כמעט דמיוני רק לפני שנה-שנתיים.

בחזרה לאיראן: במקרה של הצלחת ההסכם והסרת הסנקציות, איראן שוב תהפוך לכוח כלכלי דומיננטי במרחב המזרח התיכוני. ההכרה בכך שהסנקציות לא מוטטו את איראן והמשטר שם איננו קורס למרות ההפגנות שהמשיכו גם השבוע, גורמת למדינות ערביות במפרץ לחשב מסלול מחדש ולהתקרב לטהרן.

ישראל, שחלמה על ברית אזורית צבאית אנטי-איראנית, מגלה שהדברים במזרח התיכון לעולם לא פשוטים כמו שהם נראים, והיריבויות במהרה מתחלפות בחברויות ובריתות.

מצרים מתכוננת ליום שאחרי הקורונה

השבוע התקיימה בלוקסור, הבירה הקדומה של מצרים, פתיחה חגיגית לשדרת הספינקסים לאחר שנערך בה שיפוץ נרחב. בטקס המיוחד השתתפו בכירים מצריים ושגרירים זרים מכל העולם, שצפו באחד מהאוצרות המהפנטים ביותר של עידן הפרעונים.

שדרת הספינקסים משתרעת לאורך של 2,700 מטרים, וכל מי שעובר בה וצופה בפני האבן של הספינקסים הקדומים חש כאילו שהוא עצמו נוגע בהיסטוריה.

כמובן שבמצרים, כמו בכל העולם, גם להיסטוריה קדומה יש ניחוח פוליטי. ב"אל-אהרם", העיתון המצרי הוותיק שנחשב לאחד משופרי השלטון, נכתב כי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי הורה לשריו להשתמש בפתיחה החגיגית על מנת "לקדם את הכוח הרך המצרי ברחבי העולם".

מאז תחילת מגפת הקורונה, ענף התיירות במצרים חווה משבר קשה והמדינה מקווה שבקרוב, כשהמגפה תדעך, התיירים יחזרו לפקוד לא רק את אתרי הנופש שעל חופי הים האדום, אלא גם את האתרים ההיסטוריים בקהיר ובדרום מצרים. בשנה שעברה הושק במדינה מוזיאון חדש לציוויליזציה המצרית ולכבוד הפתיחה התקיים "מצעד הזהב" שבמהלכו הועברו 22 מומיות לביתן החדש.

מצרים מקווה שבקרוב, כשהמגפה תדעך, התיירים יחזרו לפקוד לא רק את אתרי הנופש שעל חופי הים האדום, אלא גם את האתרים ההיסטוריים בקהיר ובדרום מצרים

היום הזה בתולדות מזה"ת:
עיראק מנחיתה מכה אווירית אדירה על אנדימשק

ב-25 בנובמבר 1986, בשלהי מלחמת איראן-עיראק, כ-150 מטוסי קרב עיראקיים הנחיתו מאות פצצות על תשתיות צבאיות ואזרחיות בעיר אנדימשק בדרום-מערב איראן (מחוז חוזיסטן). המתקפה נמשכה 105 דקות תמימות ובמהלכן 300 אזרחים איראניים נהרגו, וכ-700 נפצעו קשה.

המטרה הייתה, ככל הנראה, תחנת רכבת בעיר שממנה יצאו משלוחי נשק לחזית, אך גם כל בתי הספר, בתי חולים והשווקים הותקפו ונהרסו. ההפצצה של אנדימשק הפכה למתקפה אווירית הנרחבת ביותר מאז ימי מלחמת ווייטנאם.

באיראן האשימו בהפצצות הללו גם את סעודיה, שלדבריהם מימנה את התעשייה הצבאית העיראקית. מדי שנה באיראן מציינים את יום השנה למתקפה על אנדימשק ומקיימים טקסי זיכרון מיוחדים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,069 מילים ו-1 תגובות
סגירה