במוקד הטלפוני של משרד הבריאות מוסרים מידע שגוי, האתר לא יעיל

אזרחית התקשרה למוקד משרד הבריאות כיוון שבספריית בית אריאלה ביקשו ממנה תו ירוק בניגוד לנהלים והשומרים לא עטו מסכות ● במוקד קיבלה תשובה שגויה, לפיה מסכה בחלל סגור נדרשת רק "בהתקהלות של 50 אנשים ומעלה" ● המוקדנית טענה שהמידע השגוי נמצא באתר המשרד, אף שבאתר מוצג המידע הנכון - רק שמאוד קשה למצוא אותו ● משרד הבריאות: "הנהלים יחודדו"

מודעה על חובת עטיית מסכה בחלל סגור. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מודעה על חובת עטיית מסכה בחלל סגור. אילוסטרציה

במוקד "קול הבריאות" – המוקד הטלפוני של משרד הבריאות לפניות ושאלות הציבור – יש מוקדנים שלעתים מוסרים לציבור המטלפנים תשובות שגויות על הוראות הקורונה, אפילו הפשוטות והבסיסיות ביותר. כך עולה ממקרה שאירע במוקד בשבוע שעבר.

לקוחה של ספריית שער ציון – בית אריאלה – הספרייה העירונית המרכזית של תל אביב, התקשרה למוקד כדי לקבל אישור לטענתה שעובדי הספרייה חייבים לעטות מסכה כשהם מקבלים לקוחות. הלקוחה ידעה שהתשובה לכך חיובית ורצתה אסמכתה לכך.

להפתעת הלקוחה, המוקדנית שענתה לה לא ממש הבינה את השאלה ואת מטרת השיחה, ואמרה שהיא צריכה לבדוק אם העובדים בספרייה צריכים לחבוש מסכה. אחרי שבדקה, חזרה ללקוחה ואמרה לה "חייבים מסכה במקום סגור אם יש שם בין 50 ל-100 אנשים. אם היו מעל 50 אנשים במקום חייבים במסכה, אם זה מקום סגור, אם לא אז לא".

הלקוחה אמרה לה כמה פעמים "אין שום סיכוי", והמוקדנית בדקה שוב ואמרה, "בדקתי, זה כן נכון". הלקוחה אמרה, "אם ככה, בכל החנויות הקטנות אפשר להיכנס בלי מסכה? אין שום סיכוי שזה נכון". והמוקדנית אמרה, "אני בדקתי וזה מה שאמרו לי". הלקוחה שאלה היכן היא יכולה למצוא את ההוראות הללו, והמוקדנית אמרה: "באתר משרד הבריאות".

ספריית שער ציון בית אריאלה (צילום: ד"ר אבישי טייכך. צולם בפיקיוויקי)
ספריית שער ציון בית אריאלה (צילום: ד"ר אבישי טייכך. צולם בפיקיוויקי)

יודגש כי הדברים שאמרה המוקדנית ללקוחה אינם נכונים. לפי החלטת הממשלה האחרונה בנושא מיוני 2021 (שאושרה אחר כך בכנסת והפכה לחלק מצו בריאות העם בנושא הקורונה), קיימת "חובת עטיית מסכה בכל מקום שאינו שטח פתוח למעט מקום המגורים הקבוע", וזאת, בלי שום התייחסות למספר האנשים בתוך המקום.

לפי צו בריאות העם המעודכן בנושא הקורונה, קיימת "חובת עטיית מסכה בכל מקום שאינו שטח פתוח למעט מקום המגורים הקבוע", וזאת, בלי התייחסות למספר האנשים במקום

את הנוסח הזה לא קל למצוא באתר משרד הבריאות. ההפנייה לעמוד העוסק במסכות נחבאת בשולי העמוד באתר המשרד העוסק בקורונה. בעמוד המסכות עצמו אין פירוט של חובת עטיית המסכה אלא רק הסברים על חשיבות עטיית המסכה. בתחתית העמוד הזה מופיעה הפנייה לצו הקורונה הכללי. התקנות מצורפות בקובץ מ-2020 – כאשר מסכות נדרשו גם בחלל פתוח, והתקנות המופיעות בקובץ מעודכנות לחובה לעטות בשטח פתוח בלבד.

מהמקרה שהביא לשיחה בין הלקוחה למוקדנית במשרד הבריאות עולה שגם בספריית בית אריאלה לא שולטים בהוראות הקורונה. המקרה החל כאשר עובדי הספרייה דרשו מלקוחותיהם תו ירוק בכניסה לספרייה – לכאורה בניגוד להוראות, כיוון שהספריות הוחרגו מהתו הירוק לפני כחודשיים.

הלקוחה, שיש לה תו ירוק ושלא ידעה שממילא יכלה להיכנס בלעדיו, לא הסכימה להציג את התו בפני העובדים בכניסה, כיוון שאלה לא עטו מסכה, לטענתם בגלל שאכלו ושתו. בעקבות זאת, השומר הורה שלא לתת ללקוחה שירות.

ממטה הסברה למאבק בקורונה של משרד הבריאות נמסר בתגובה: "ככלל, עטיית מסיכות נדרשת בכל חלל סגור ללא קשר למספר הנוכחים. בעקבות המקרה חודדו הנהלים בנושא".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: אנו מצרים על התקרית ועל עוגמת הנפש שנגרמה ללקוחה. על מנת לעשות סדר נציין כי שהייה בספריות עדיין דורשת תו ירוק ולכן בודקים תו ירוק בכניסה, זאת למעט מקרים שמגיעים רק לצורך השאלה או החזרת ספרים. כך מסבירים גם השלטים התלויים בכניסה לספרייה ואנו מחדדים את ההנחיות לצוות הכניסה ולספרנים. לעתים חל בלבול בגלל הנחיות סותרות עקב שינויים בהנחיות הממשלה, כפי שכנראה קרה במקרה זה".

"צוות העובדים והספרנים מקפידים על עטיית מסיכה ובעקבות דרישתנו, מתקיימים בבית אריאלה סיורי פקחים, שמחלקים דוחות ללקוחות הספרייה או לאנשי הצוות אם מישהו מהם נתפס ללא מסיכה. מבדיקה שערכנו בנוגע למקרה המדובר עולה כי המאבטח בכניסה היה בעמדת הכניסה עם המסכה על הסנטר בזמן שאכל, בעוד הפונה לא הסכימה להציג תו ירוק ולא הסבירה את מטרת הביקור.

"בכל מקרה, חידדנו את ההנחיות ואת הפיקוח באזור הכניסה לספרייה ואנו מקווים שמקרים מסוג זה לא יישנו".

עוד 551 מילים
סגירה