שקיפות? הצחקתם אותם

דיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא איכוני שב"כ, צילום מסך מאתר הכנסת
דיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא איכוני שב"כ, צילום מסך מאתר הכנסת

יתכן שהשאלה של ח"כ גבי לסקי (מרצ) מייד בפתח הדיון בוועדת החוץ והביטחון, מצביעה על לב הבעיה. ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה לדיון מיוחד תחת הכותרת: "תקנות שעת חירום (הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן אומיקרון OMICRON של נגיף הקורונה החדש), התשפ"ב-2021".

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) החליט לפתוח את הדיון לציבור. בהמשך הישיבה הסביר בן ברק: "פתחנו את הדיון בישיבה לציבור, מקווה שזה צעד שיגביר את האמון".

ממשלת ישראל ביקשה מוועדת החוץ והביטחון לאשר שוב את השימוש באיכוני השב"כ – שם מכובס להרשאה לשירות חשאי לרגל, לעקוב ולחדור לפרטיותם של אזרחים תמימים שחטאם אינו מעשי טרור, תמיכה בטרור או כל פעילות עוינת אחרת, אלא חשד בכך שנדבקו שלא ברצונם בווריאנט החדש של נגיף הקורונה, שמכונה אומיקרון.

ממשלת ישראל ביקשה מוועדת החוץ והביטחון לאשר שוב את השימוש באיכוני השב"כ – שם מכובס להרשאה לשירות חשאי לרגל ולחדור לפרטיות אזרחים תמימים שחטאם אינו טרור אלא חשד שנדבקו בווריאנט

הרבה גורמים הוזמנו לדיון הפתוח שנועד לחזק את אמון הציבור במנגנוני קבלת החלטות בנושא כל כך רגיש. נדמה שזה אחד הנושאים שעליו יש הסכמה גורפת מצד כל האירגונים והמומחים שעוסקים בנושא הפרטיות, מצד כל מכוני המחקר שעוסקים בדמוקרטיה, מצד כל ארגוני זכויות האדם, כמעט מצד כל המשפטנים – כולל נציגי המדינה: הסכמה גורפת שהשימוש בכלי של ארגון חשאי, שנועד להילחם ולמנוע טרור נגד אזרחים שאינם חשודים בכלום הוא מסוכן, הרסני ופוגע פגיעה אנושה בפרטיות, בזכויות הפרט וביסודות הדמוקרטיה. לא פחות.

ולמרות זאת, מדינת ישראל בכלל, ומשרד הבריאות בפרט, התאהבו בטכנולוגיה החשאית הזאת, מתוך אמונה – מוטעית יש לומר – שאנחנו במצב חירום ממשי, ושהכלי הזה יכול לתת לנו את המענה המיטבי כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה ולמנוע הפצת של וריאנט האומיקרון בכל רחבי ישראל.

וכך שבה ישראל ומשתמשת בטכנולוגיה ששום מדינה דמוקרטית נוספת לא השתמשה בה, למרות שאנחנו לא המדינה היחידה שמנסה לקטוע את שרשראות ההדבקה ואנחנו לא המדינה היחידה שרוצה להגן על חייהם של אזרחיה.

כך שבה ישראל ומשתמשת בטכנולוגיה ששום מדינה דמוקרטית נוספת לא השתמשה בה, למרות שאנחנו לא המדינה היחידה שמנסה לקטוע את שרשראות ההדבקה ורוצה להגן על חיי אזרחיה

אבל מייד בפתח הדיון התברר שהגורם הכי חשוב ורלוונטי כלל לא נוכח בו. עוד בטרם נפתח הדיון, שאלה ח"כ גבי לסקי, האם נציג השב"כ נמצא בדיון, כדי שאפשר יהיה לשמוע את עמדת הארגון.

השאלה נותרה לרגע תלויה באוויר, ואז מיהר היו"ר לענות ואמר, שנציג שב"כ יופיע בחלק השני של הדיון, בפורום מצומצם יותר של ועדת המשנה לשירותים חשאיים של ועדת החוץ והביטחון. זה כמובן החלק החשאי של הדיון. אבל כדי לסבר את אוזניה של ח"כ לסקי וח"כ מיכל רוזין (מרצ) שהצטרפה לתמיהה, הבטיח בן ברק שיעדכן את השתיים בשיחה אישית.

עד כאן שקיפות בדיונים ורצון לחזק את אמון הציבור. שנתיים "מלאו" לחדירתו של נגיף הקורונה, על זניו השונים, לישראל. שנתיים.

בתחילת הדרך, עוד לפני שידעו מה טיבו של הנגיף, לפני שהבינו כיצד הוא מתפשט, כשעוד האמינו שאפשר להידבק מלחיצה על כפתור במעלית, כשהחיסונים אפילו לא היו באופק – אפשר היה בדוחק להבין שמצב החירום הזה מצריך שימוש בכלי כל כך פולשני.

אבל בינתיים חלפו שנתיים ימים. במהלך השנתיים האלה הבנו כמה דברים קריטיים: "הכלי" של שב"כ התגלה ככלי מאוד לא מדוייק. למרות ההילה שיש סביב היכולות הבלתי מוגבלות של הארגון החשאי, מסתבר שהכלי הזה מזייף מאוד.

הוא לא מצליח לדייק מגעים בתוך בניינים סגורים, וכמובן לא יכול לאתר מגעים למי שאינם מצויידים בטלפונים חכמים, או כאלה שמחליטים להשאיר את המכשיר בבית. יותר מכך, הנתונים מראים שהכלי של שב"כ שלח מאות אלפי אנשים לבידוד מיותר, למרות שלא היה להם שום מגע ישיר עם חולה מאומת.

שאלת ח"כ גבי לסקי, האם נציג השב"כ נמצא בדיון, להצגת עמדת הארגון, נשארה תלויה באויר. התברר שיופיע רק בפורום מצומצם של ועדת המשנה לשירותים חשאיים של ועדת החו"ב. זה כמובן החלק החשאי של הדיון

כמות הטעויות היא בלתי נסבלת. בדיון בוועדת החוץ והביטחון עלה ששב"כ איתר רק 8% מהמקרים. בנוסף, כפי שהעיד פרופ' חגי לוין, יו"ר רופאי בריאות הציבור: בגלל שמדובר בכלי חשאי, הרי שלמשרד הבריאות ולחוקרים אין גישה לנתונים רלוונטיים.

אז במקום שישראל תנצל את השנתיים האחרונות, את העובדה שרוב האוכלוסיה מחוסנת, את תקופות השקט שבין הגלים ותפתח טכנולוגיה אזרחית ויכולות אפידמיולוגיות טובות לעקוב ולקטוע את שרשראות ההדבקה – כרגיל, לא עשו כלום במשך שנתיים. ועכשיו, כשצץ וריאנט חדש, כדי להציל את עורם, באים חברי הממשלה וראשי משרד הבריאות לכנסת כדי לבקש – שוב – אישור להשתמש בכלי החשאי והפולשני הזה, בטענה שזה מצב חירום, שמדובר במשהו כירורגי, שזה לזמן קצוב וכו' וכו'.

ברצינות?

מה עם הלקחים של הסיבובים הקודמים? מה עם היערכות קדימה? מה עם פיתוח כלים אזרחיים ואפידמיולוגיים?

כרגיל, לא עשו כלום במשך שנתיים. ועכשיו, כשצץ וריאנט חדש, כדי להציל את עורם, באים חברי הממשלה וראשי משרד הבריאות לכנסת כדי לבקש – שוב – אישור להשתמש בכלי החשאי והפולשני הזה

ורק נזכיר, שהחלק שבו אמור היה השב"כ להסביר לחברי הכנסת את עמדתם בנושא, זה החלק שבו הישיבה נסגרה. עד כאן השקיפות לציבור.

ענת סרגוסטי היא עיתונאית, פרשנית, יוצרת דוקומנטרית, עורכת, פמיניסטית. יו״ר בהתנדבות של עמותת ״כן לזקן - לקידום זכויות הזקנים״. הייתה במשימות עיתונאיות בעזה, בביירות, ברמאללה, בעמאן ובקהיר. גרה בתל אביב, בעלת תואר שני במשפטים מאוני. תל אביב. בת גאה למשפחת סרגוסטי שנמצאת כאן מגירוש ספרד.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מצטער ענת 600000 אנשים לא התחסנו החיסון ראשון נדמה לי 80 אחוז מהחולים קשה לא מחוסנים אי אפשר לסמוך עליהם שיתחסנומגם בהמשך אין ברירה כי הם יתפסו את המקום שלי או שלך -שלא נדע- אם נצטרך.... המשך קריאה

מצטער ענת

600000 אנשים לא התחסנו החיסון ראשון
נדמה לי 80 אחוז מהחולים קשה לא מחוסנים
אי אפשר לסמוך עליהם שיתחסנומגם בהמשך
אין ברירה כי הם יתפסו את המקום שלי או שלך -שלא נדע- אם נצטרך.
מאחר ואני יודע שגם את יודעת שאין לסמוך על הממשלה בענייני בריאות גם במצב רגיל על אחת כמה וכמה במצב שבו יש פתרון לבעיה והיא החיסון ובמקרה של אלה שלא רוצים אז איכון- מה לעשות אין 100 אחוז אושר .
אפשר גם לסמוך על אנשים כמו רם בן ברק וניצן הורוביץ.
לדעתי מתי שהוא יהיה חיוב החיסון כמו אוסטריה גרמניה ואולי עוד מדינות

עוד 767 מילים ו-1 תגובות
סגירה