מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)
רשות הטבע והגנים

ראיון בלעדי "הכל עקום והוועדים האלה זו צרה צרורה"

בוועד רט"ג הכריזו השבוע על סכסוך עבודה בטענה כי ערב עזיבתו, גולדשטיין יוזם פרסום מאסיבי של מכרזים, מרע תנאים לפקחים, מבצע שינויים ארגוניים ומסדר משרות למקורביו ● בראיון לזמן ישראל, גולדשטיין הודף את טענות הוועד: "הם שכחו את מקומם ורוצים לנהל את הארגון" ● ומשיב על ביקורות מטיילים ופעילי סביבה: "נורא סקסי להיות בעולם אוטופי, אבל העולם הזה לא קיים"

ערב סיום הקדנציה בת עשר השנים כמנכ"ל רשות הטבע והגנים, המנכ"ל שאול גולדשטיין נכנס לעימות חזיתי בוטה מול ועד העובדים.

בוועד טוענים שגולדשטיין מנסה לבצע שינויים ארגוניים באופן חד-צדדי, הכוללים הרעת תנאים לפקחי שטח וסידור משרות למקורביו. גולדשטיין מצדו טוען שהם שכחו את מקומם ושמטרתם האמיתית היא לנהל את הארגון ולהפגין נוכחות לקראת הבחירות הבאות לוועד.

אם שני הצדדים לא יגיעו להסכמה עד ה-12 בדצמבר, קרוב ל-1,800 העובדים שמיוצגים על ידי הסתדרות המעו"ף, יוכלו להפעיל צעדים ארגוניים ובכלל זה להשבית את הארגון. במקרה של שביתה, ייסגרו גנים לאומיים ואתרי מורשת אותם מחזיקה רט"ג.

מי שמובילים את המאבק מטעם העובדים הם עו"ד אסף אדר מההסתדרות ויו"ר הוועד זיו בירמן. בהודעה על הכרזת סכסוך העבודה, הם טוענים ל"פרסום מאסיבי של מכרזים ערב סיום הקדנציה של המנכ"ל המכהן" ולכך שהוא מקשיח תנאי סף על מנת למנוע קידום של עובדים מבפנים.

עובדי רט"ג בניצנים. ערב סיום כהונתו, המנכ"ל גולדשטיין נכנס לעימות חזיתי מול הוועד (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
עובדי רט"ג בניצנים. ערב סיום כהונתו, המנכ"ל גולדשטיין נכנס לעימות חזיתי מול הוועד (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

בין השאר הם מדברים על גיוס 16 עובדים ליחידה חדשה למניעת ציד בלתי חוקי, שיועסקו בתנאים פחותים לאלה של הפקחים הקיימים. בפרט, בוועד דרשו לתת לפקחים החדשים גמול גלובלי ורכבים לנסיעות. עוד הם טוענים, כי הכפפת היחידה החדשה לממוני האכיפה מוסיפה להם עבודה בניגוד להסכם הקיבוצי.

גורם המקורב לוועד אומר כי "כולנו תמימי דעים שהתפקידים האלה חיוניים לרשות אבל מפרסמים את המכרזים באופן שמוריד משמעותית מהתנאים שהוצעו לפקח זהה. בעיקר על זה הוכרז הסכסוך".

מנגד, המנכ"ל גולשטיין אומר בשיחה עם זמן ישראל כי "הוועד לא יכול להגיד לי איזה תנאים לתת לעובד חדש, לא קיים דבר כזה. אם אתה אומר שעובד מסויים היה לו ולקחתי לו זה הרעת תנאים אבל לעובד חדש שעוד לא הגיע לרשות? זה קשקוש אחד גדול ולא מחזיק מים משפטית.

"הוועד לא יגיד לי איזה תנאים לתת לעובד חדש, לא קיים דבר כזה. אם לעובד היו תנאים ולקחתי לו זה הרעת תנאים. לעובד חדש שעוד לא הגיע לרשות? זה קשקוש אחד גדול"

גן לאומי תל גזר. גולדשטיין: "הרעת תנאים לעובד חדש שעוד לא הגיע לרשות? זה קשקוש אחד גדול" (צילום: רשות הטבע והגנים)
גן לאומי תל גזר. גולדשטיין: "הרעת תנאים לעובד חדש? זה קשקוש אחד גדול" (צילום: רשות הטבע והגנים)

מכרזים תפורים למקורבים

"הוועד ביקש שאתן להם שעות נוספות גלובליות, דבר שפס מהעולם, אבל בכל זאת סגרתי את זה עם האוצר ובאתי לקראתם", טוען גולדשטיין.

"ואז אומרים לי שלא רוצים ששני פקחים יסעו בטנדר אחד. הם רוצים להיות רמבו על טנדר עצמאי וזה לא עובד ככה, אני חושב שביחידת מודיעין צריכים להיות שניים. עם כל הכבוד לוועד, זו החלטת הנהלה שנעשתה לאחר מו"מ מלא עם הוועד והפקחים".

לצד עניין הפקחים, בוועד מתנגדים לכך שאגף המחשוב הוסב לחטיבה ללא מכרז והוכפף ישירות למנכ"ל, לרבות מנהל האגף, אורן בן חורין, שלטענתם מקורב לגולדשטיין.

גורם המקורב לוועד אומר כי "עד היום המחשוב היה אגף שכפוף לסמנכ"ל. גולדשטיין הופך את זה לחטיבה ומכפיף אותה ישירות אליו כמה ימים לפני שהוא הולך. הוא עשה את זה בלי שנדע וזה כמעט עבר מתחת לרדאר. גילינו במקרה שליד שמות העובדים על הדלתות שונה התואר מאגף לחטיבה. נעשים פה דברים אבסורדיים ולא ברורים של מנכ"ל שצריך לפנות את מקומו בתוך 3 שבועות".

"גילינו במקרה שליד שמות העובדים על הדלתות שונה התואר מאגף לחטיבה. נעשים פה דברים אבסורדיים ולא ברורים של מנכ"ל שצריך לפנות את מקומו בתוך 3 שבועות"

באופן דומה, בוועד טוענים כי תובע בלשכה המשפטית, שי פרץ, מונה לממלא מקום מנהל אגף תביעות "אשר לא ידוע לנו על קיומו ועל אישור בדבר הקמתו", כלשון מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים שנשלח מהוועד לרט"ג לפני כשבועיים. עוד הם טוענים כי אותו פרץ מקורב למנכ"ל ולמעשה התפקיד הזה נתפר עבורו, כדי להעניק לו תוספת שכר של כמה אלפי שקלים לחודש.

גן לאומי מגידו. בוועד טוענים שגולדשטיין המציא אגף שלא קיים כדי לקדם תובע בלשכה המשפטית המועסק בחוזה אישי (צילום: רשות הטבע והגנים)
גן לאומי מגידו. בוועד טוענים שגולדשטיין המציא אגף שלא קיים כדי לקדם תובע בלשכה המשפטית המועסק בחוזה אישי (צילום: רשות הטבע והגנים)

"מדובר באדם שמקורב למנכ"ל ברמה האישית, הוא רוצה ביקרו ודקה לפני שעוזב מייצר לו מכרז על מנת להשאיר אותו ברשות. הוא בחוזה אישי אז שם אותו ממלא מקום אגף, תפקיד שלא קיים, אין חיה כזו. וזה מלווה בתנאים יותר טובים ולא תקין שעושים כאלה דברים בגוף ציבורי.

"המנכ"ל מתחבא מאחורי הטענה שזה הסכם אישי של פרץ ומותר הכל, אז לא. יש לנו עובדים של 30 ומשהו שנים במחלקות המשפטיות שמשתנים להם סדרי עולם והכפיפות וזה מצריך דיון ונעשה במחטף לאור עזיבת המנכ"ל שעושה דין לעצמו ומעביר כמה שיותר תפקידים בדרך לא דרך כדי להשאיר אותנו עם שינויים ארגוניים וכל האנדרלמוסיה אחר כך.

אבל כל הסיפור הוא לא בן חורין או פרץ, אנחנו דואגים לעובדים ברמה הקיבוצית"', אמר המקורב לוועד.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)

גולדשטיין דוחה מכל וכל את הטענה שייצר מכרז לפרץ כדי להיטיב איתו בגלל קירבה אישית:

"הם גזענים. זה שיש לו ולי כיפה על הראש לא הופך אותו למקורב אלי. הוא הגיע לרשות בלי שאני מכיר אותו. אני יודע מי הוא כי אני עובד איתו, אבל שום דבר מעבר לזה. זה שיש לשנינו כיפות זו גזענות ברמה הנמוכה ביותר. ככה הוועד עובד, רואים כיפה ואומרים שיש ניגוד עניינים, זה מחליא וטענה הזוייה.

"אני יודע מי הוא כי אני עובד איתו, שום דבר מעבר. זה שיש לשנינו כיפות זו גזענות ברמה הנמוכה ביותר. בוועד רואים כיפה ואומרים שיש ניגוד עניינים. זה מחליא וטענה הזוייה"

"הוא בחוזה אישי שהוועד לא קשור אליו בכלל וזה מה שמרגיז אותם. יו"ר הוועד אמר לי שהמאבק הבא שלהם יהיה לפרק את כל הנושא של חוזים אישיים. שאלתי אותו איך זה שבהסתדרות עצמה כמעט כולם בחוזים אישיים?

"זו תביעה של האוצר שמנהלים שכפופים למנכ"ל יהיו בחוזים אישיים, אז איך יכול להיות שיהיו כפופים לוועד? אפילו סמנכ"ל הרשות רביב שפירא היה תחת הוועד ובאותו זמן עשה משא ומתן בשמי מולו. מה ההיגיון בזה? לכן החלטתי שמנהלי מחוזות לא יהיו בחוזים אישיים אבל כל השאר כן ולוועד צר העניין הזה. אז שי פרץ בחוזה אישי. אם יש בעיה שיילכו למבקר הפנים והוא יעיר לי".

בוועד אומרים שהם לא מעוניינים להפעיל את הצעדים הארגוניים ו"המטרה היא להגיע להסכמות בהידברות אבל אנחנו נתקלים בקיר אטום שלא מצליחים לעבור דרכו. ההנהלה עושה מחטפים לאחר סיום קדנציה כפולה של המנכ"ל, שינויים רוחביים במחלקות משפטיות ובנושאים סופר רגישים של שומרי הסף ברשות, מינויים בדרך לא דרך תוך מידור הוועד והפרה בוטה של הסכם העבודה".

הודעת הוועד על סכסוך עבודה ברט"ג החל מ-25 בנובמבר 2021. פרסום מאסיבי של מכרזים, שינויים ארגוניים ושינוי בהגדרות תפקיד
ועד רט"ג מכריז על סכסוך עבודה ב-25 בנובמבר. פרסום מאסיבי של מכרזים, שינויים ארגוניים ושינוי בהגדרות תפקיד

גולדשטיין השיב לטענות הוועד במכתב לעובדי הרשות ביום ראשון האחרון. הוא עונה שם לעילות השונות שבגינן הוכרז סכסוך העבודה ובין השאר כתב כי "עיקר מאבק הוועד בכלל לא מופיע במכתביו אליכם. מפאת צנעת הפרט לא אפרט אלא אומר שדרישותיו החדשות אינן לגיטימיות ואינן אפשריות".

גורם המקורב לוועד אומר בתגובה לכך בציניות מסויימת כי "גם אנחנו סבורים שיש לגולדשטיין מניעים זרים בכל המינויים האלה אבל מפאת צנעת הפרט משתדלים לא להפיץ את זה כרגע ושומרים את זה אצלנו. הסיבה לכך שהוא להוט לבצע את השינויים האלה רגע לפני העזיבה היא כדי לדאוג לאנשי שלומו".

"יש לגולדשטיין מניעים זרים במינויים האלה אבל מפאת צנעת הפרט אנחנו משתדלים לא להפיץ את זה כרגע. הוא להוט לבצע שינויים רגע לפני העזיבה כדי לדאוג לאנשי שלומו"

בשיחה איתו גולדשטיין לא שש לפרט את מה שרמז אליו במכתב, ולבסוף אומר כך: "הם רוצים לדאוג למי שמקורב אליהם, אני יכול לתת רשימה ושני רמזים ויבינו במי מדובר. הדברים מבוססים ולא רק אני אומר את זה. אני איש של אנשים שדואג לעובדים, הם יודעים להתקשר אלי אחד אחד, ניגשים אלי אני לא אדם מרוחק שמתעמר באנשים אלא להיפך.

הם טוענים שאתה עושה מחטף חד צדדי ברגע האחרון.
"דיברתי פעמיים עם ראש הוועד הכל שקרים. יש תהליך בחירות לוועד והם מתמודדים על הכהונה הנוספת ועושים רעש בשביל הבחירות האלה, זה לא אתי ולא לגיטימי. עושים אסיפות עובדים עכשיו, שרק הוועד המכהן יוכל לדבר, לשאר המועמדים אין את האופציה הזו, דבר הזוי. הכל עקום והוועדים האלה זו צרה צרורה.

"ועד שדואג לעובדים זה חשוב ואני יכול להיות חלק ממנו, יעידו העובדים שנפרדים ממני כמה אני דואג להם. הוועד לא דואג לעובדים הוא דואג לשלטון שלו, זו לא פעם ראשונה, דבר עם מנכ"לים אחרים המדינה הולכת אחורה בדברים האלה, אני בעד שהעובדים יהיו מיוצגים ומה שלא בסדר יתוקן אבל הוועדים האלה מנסים להשתלט על הניהול".

גן לאומי צבעי מכתש הרמון. גולדשטיין: "הוועדים האלה זו צרורה, המדינה הולכת אחורה בדברים האלה"
גן לאומי צבעי מכתש הרמון. גולדשטיין: "הוועדים האלה זו צרורה, המדינה הולכת אחורה בדברים האלה"

"נבחרתי לעשר שנים, לא לתשע וחצי"

גולדשטיין אומר כי מבחינתו המכרזים, השינויים הארגוניים וקידום העובדים שבחוזים אישיים הם חלק משגרת הניהול השוטף שצריכה להימשך כסדרה עד הרגע האחרון שלו בתפקיד:

"אני עוזב ביום הכי קצר בשנה, ה-21 בדצמבר. אנהל את הרשות עד היום האחרון, נבחרתי לעשר שנים לא לתשע וחצי. כשהוועד רוצה מכרזים מסויימים הוא זורם איתי וכשלא אז לא. הם אומרים שאני עושה מחטף למען מקורבי? הרי מה אכפת לי אני יכול לצאת כמו גיבור. אדם מהוועד אמר לי לפני חצי שנה 'אם אתה רוצה שקט תעשייתי תסתובב בין המרחבים ויעשו לך שמח, תהנה עזוב אותך מלעבוד'.

"אני עושה מחטף למען מקורבי? הרי מה אכפת לי אני יכול לצאת כמו גיבור. אדם מהוועד אמר לי, 'אם אתה רוצה שקט תעשייתי תסתובב בין המרחבים ויעשו לך שמח, תהנה'"

"אז אמרתי לו כבודו אני לא הולך לפי האתיקה והמוסר שלך, אני אדם מוסרי ביחס למי שמשלם לי משכורת ועובד עד הרגע האחרון. בשניה האחרונה אקבל החלטות וכשיבוא מחליף הוא יקח את המושכות ואתן לו גיבוי וחפיפה אבל לרגע לא אעצור. עשינו הרבה שינויים, קידמנו אנשים וחס וחלילה שהרשות לא תעצור".

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)

למרות שסיום הכהונה צפוי וידוע מראש, ועדת האיתור למחליף עדיין לא הוקמה, ומי שהיתה אמורה לעשות את זה היא השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג.

האחרונה מסרה בתגובה כי "ועדת איתור לבחירת מועמד.ת להחלפת מנכ"ל רשות הטבע והגנים תוקם בזמן הקרוב. השרה לא תהיה חברה בוועדר האיתור".

עד שימונה המנכ"ל החדש, ככל הנראה המחליף הזמני יהיה סמנכ"ל הרשות רביב שפירא, שגם כנגדו הוועד העלה בעבר טענה על חשש לניגוד עניינים, שכן הוא מופקד על הסיירת הירוקה שאמורה לפקח גם על חוות הבודדים שברשותו.

בוועד קובלים על כך שלא עדכנו אותם גם בנושא הזה: "לא קיבלנו הודעה מי ממלא המקום, סביר שזה יהיה ממלא המקום בהיעדרו, רביב שפירא, אבל לא דיברו איתנו על ועדת איתור שמתמהמהת חודשים. יכלו לעשות את זה כך שיהיה מישהו שייכנס, יש משהו תמוה בהתנהלות הזו.

"נשמח לקבל כל מנכ"ל מקצועי לרשות, אדם שיידע לנהל בצורה נכונה ועניינית כמו שמתנהלים במקום עבודה מאורגן, נקבל כל אחד בברכה, רק שיפעל לפי הסכם עבודה. אם המנכ"ל הנוכחי היבא תקציבים לפקחים חדשים אז צריך לפגוע בתנאי העסקה? אנחנו בעד לחזק ויש איזורים שקורסים, אבל צריך לשמור על תנאי העסקה שלא יפגעו בחדשים".

"להגיד שלא פתחתי מסלולים זה קשקוש בלבוש"

גולדשטיין צפוי לעזוב את הקדנציה הארוכה בטונים צורמים מול העובדים, אך גם מצד ציבור המטיילים הוא ספג ביקורת קשה. חלקם חשבו שהרשות לא היתה קשובה מספיק לקריאות לפתוח שבילים חדשים, ובמקום זה התמקדה בקנסות למטיילים שחרגו מהשבילים המותרים.

המנכ"ל היוצא משיב לכך באמירה שבתקופתו "נפתחו 150 מסלולים חדשים, אני בדיוק מסיים עכשיו סיור בשפלת יהודה ומי שאומר את זה זורה חול בעיניים. אני מטייל המון קילומטרים ברגל, לא בארבע על ארבע, לא באופניים ולא על סוסים, אני נוסע עכשיו לחו"ל לעשות טראקים. התרתי גזיות בשמורות וגנים, קטיף צמחי תבלין, השקעתי בחניוני לילה. להגיד שלא פתחתי מסלולים זה קשקוש בלבוש".

"נפתחו 150 מסלולים חדשים, אני בדיוק מסיים עכשיו סיור בשפלת יהודה ומי שאומר את זה זורה חול בעיניים. אני מטייל המון קילומטרים ברגל, לא בארבע על ארבע"

מתחם האירוח בחניון הגבס. "הייתי שם פיזית, דיברתי עם היזמים והסברתי להם מה הדברים הלא טובים שנעשים שם. לאמפיסטאר התנגדנו וראש המועצה הפסיק לדבר איתי" (צילום: חאן חניון הגבס)
מתחם האירוח בחניון הגבס. "הייתי שם פיזית, דיברתי עם היזמים והסברתי להם מה הדברים הלא טובים שנעשים שם. לאמפיסטאר התנגדנו וראש המועצה הפסיק לדבר איתי" (צילום: חאן חניון הגבס)

ביוני האחרון פורסם כאן בזמן ישראל תחקיר לגבי ההופעות שמתקיימות במלון סלינה שבחניון הגבס במכתש רמון, וכן היוזמה של מועצת מצפה רמון להקים מתחם הופעות ענק בשטח הצמוד, שבוטלה לאחרונה בהחלטת משרד התיירות. בהתחלה הרט"ג לא התנגדה להקמת המתחם החדש ולאחר מכן שינתה את דעתה.

בתשובה לשאלה מדוע הם לא אוכפים את איסור הקמת הרעש והתאורה בחניון כיום, גולדשטיין משיב: "החניון זה תב"ע מאושרת ומי שצריך לאכוף את החוק זה רוני מרום, ראש מועצת מצפה רמון, זה לא שלנו, אין לי סמכות עליהם בתוך האזור שלהם יכולים לעשות מה שרוצים.

"הייתי שם פיזית, דיברתי עם היזמים והסברתי להם מה הדברים הלא טובים שנעשים שם. לאמפיסטאר התנגדנו וראש המועצה הפסיק לדבר איתי בגלל הדבר הזה, אנחנו עושים את המקסימום שזה לא יקרה.

"כשהרשות עשתה תב"ע גדולה למכתש היתה הסכמה ששם יהיה חניון לילה ולידו אמפי שייעודו ייקבע בעתיד בהסכמת הרט"ג כשעשו את התכנית לפני 20 ומשהו שנה לא ידעו איך זה ייצא.

"היו שם מפעלים, משאיות, טרקטורים שעבדו ואנחנו מבינים שמה שעשינו שם זה מופת של החזרת שטח לקדמותו והמכתש חזר להיות שקט ורגוע ולא מואר. ולכן אנחנו אומרים שהמקום הזה לא יוכל להיות מיועד להופעות. הוצאתי מכתב לכל מי שצריך שאנחנו חושבים שהופעות גדולות שם זה נזק גדול מדי למכתש".

בקיץ פרסמנו כאן בזמן ישראל שפקח של רט"ג ירה והרג 7 חמורים בבקעת בית שאן. קשה להבין מדוע לא ניסיתם פתרון אחר. זה לא המקרה הראשון.
"אנשים לא מבינים כשיורים בחזירים, שועלים ותנים. חמורים זה בעל חיים אגרסיבי שגורמים לתאונות דרכים וכשרוצים שאנשים לא ימותו לפעמים יורים גם בחמורים. היתה כאן טעות, זה לא שעשו כמו שצריך את התהליך עצמו אבל בסוף פיקוח נפש דוחה הרבה דברים ויורים בבעלי חיים כשצריך. אף אחד מאיתנו לא שש ולא רוצה להשמיד את החמורים.

"כשרוצים שאנשים לא ימותו לפעמים יורים גם בחמורים. היתה כאן טעות, זה לא שעשו כמו שצריך את התהליך עצמו אבל פיקוח נפש דוחה הרבה דברים ויורים בבעלי חיים כשצריך"

"בחיפה בהתחלה אמרו 'לא נירה ולא נירה בחזירים' ועכשיו אומרים רק תהרגו אותם. יש כלבים משוטטים בפזורה הבדואית בדרום. לפני כשנה הם אכלו ילדה ולחלק מהמשרדים לא נראה שצריך להרוג ואין היתר. נורא סקסי להיות בעולם אוטופי שלא צריכים לירות בבעלי חיים ורק לשמור עליהם אבל העולם הזה לא קיים בפועל".

עוד 2,007 מילים
סגירה