אז מה הולך שם במשפט?

ראש האופוזיציה נתניהו מגיע לתחילת עדותו של ניר חפץ במשפטו, 22 בנובמבר 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול
ראש האופוזיציה נתניהו מגיע לתחילת עדותו של ניר חפץ במשפטו, 22 בנובמבר 2021

נניח שאת.ה רוצה לתת שוחד למישהו. מה עליך לעשות כדי שיוכלו להאשימך במתן שוחד, ולגזור עליך עד שבע שנות מאסר?

  1. לתת כסף או טובת הנאה כלשהי. לדוגמה: שהות במלון שברשותך בחינם – זה שוחד, כי זו טובת הנאה. להסיע בחינם מישהו, לקנות לו ריהוט או לתת לו מעטפות של כסף. כל אלו שוחד.
  2. הנתינה הזו היא לאיש ציבור דווקא.
  3. עליך לתת זאת בקשר כלשהו לתפקידו של עובד הציבור, כדי שייתן לך מתת. המתת שאת.ה מקווה לה יכולה להיות הטבות, הקלות, קידום, פטור מחובה מסויימת וכו'. אין צורך לקבל את המתת כדי שתואשמ.י בנתינת שוחד. מספיק שיש למתת קשר לתפקידו של עובד הציבור, בתקווה שתהיה מתת בחזרה, בבחינת "שלח לחמך על פני המים".

ואם מה שאתה רוצה זה דווקא לקבל שוחד? הנה מה שעליך לעשות כדי שיוכלו להאשימך בשוחד ולגזור עליך עד עשר שנות מאסר:

מה עליך לעשות כדי שיוכלו להאשימך במתן שוחד ולגזור עליך עד 7 שנות מאסר? ומה עליך לעשות אם אתה רוצה דווקא לקבל שוחד? באילו תנאים ניתן להאשימך ולגזור עליך עד 10 שנות מאסר?

  1. להיות עובד ציבור.
  2. לקבל כסף או טובת הנאה עבור פעולה הקשורה בתפקידך כעובד ציבור. גם אם לא עשית את הפעולה שעבורה קיבלת את הכסף ולא נתת בפועל תמורה. עצם זה שלקחת את השוחד, בהתקיים גם הסעיף הבא, מספיק כדי להרשיעך בשוחד.
  3. הסעיף הנפשי: בכל עבירה דרושה מחשבה פלילית. בעבירת השוחד מוגדרת המחשבה הפלילית כך: "צריך שהלקיחה תהיה מתוך כוונה להיטיב עם הנותן. הכוונה הזו, המלווה את המעשה, היא המצביעה על האופי הפסול של קבלת שוחד". בדרך כלל אין ראיה ישירה ליסוד הנפשי, אין הקלטה שבה אומר אדם: קיבלתי שוחד בקשר לתפקידי הציבורי. אך בית המשפט רשאי להסיק את היסוד הנפשי מתוך נסיבות המקרה.

האם יכול להיות מקרה שבו מאשימים אי מי בנתינת שוחד, ולא מאשימים אחר בקבלתו? כן, בהחלט, ויש תקדימים כאלו. (בתיק 2000 מואשם נוני מוזס בהצעת ובהבטחת שוחד, ונתניהו מואשם במרמה ובהפרת אמונים).

יופי, עכשו נתקדם לתיק 4000.

מי נתן שוחד? אלוביץ' ורעייתו, בעלי "וואלה".

הם שמעו מנתניהו ומרעייתו, בדרכים שונות, בקשות לסיקור חיובי בוואלה, בקשות להשארת אייטמים בהום פייג' שעות ארוכות, בקשות להעלמת נושאים שהם העדיפו שלא יהיו בחדשות.

בשנים שבהן מדובר היה אתר וואלה פעיל ופופולרי, ונתניהו ייחס לו חשיבות מרובה. הוא התערב במינויים בתוך וואלה, ובקשות הועברו ממנו, מרעייתו ומבנו, בתדירות גבוהה, לאלוביץ' בעלי האתר. ההיענות של אלוביץ' לבקשותיו של נתניהו, והצעותיו הוא לנתניהו להתערב בנעשה באתר כרצונו, זה השוחד.

נתניהו עובד ציבור? בוודאי.

עבור מה ניתן השוחד? עבור ענין הקשור לתפקידו. נתניהו היה גם שר התקשורת, ויכול היה להיטיב עם "בזק", גם היא בבעלות אלוביץ'. אלוביץ' נזקק מאד לאישור של מיזוג בזק עם יס. נתניהו נתן ל'בזק' הטבות רגולטריות בשווי 1.8 מיליארד שקל.  זוהי תמורה נאה מאד למתת שקיבל, אין ספק.

אז אלוביץ' שיחד? כן, זה די ברור. הוא נתן הוראות לישועה לספק את רצונו של נתניהו ומשפחתו, והעביר לו מסרים רבים על הענותו לרצונותיו ולגחמותיו.

עבור מה ניתן השוחד? ענין הקשור לתפקידו. נתניהו היה גם שר התקשורת ויכול היה להיטיב עם בזק, גם היא בבעלות אלוביץ'. אלוביץ' נזקק לאישור מיזוג בזק עם יס. נתניהו נתן לבזק הטבות בשווי 1.8 מיליארד

האם נתניהו קיבל שוחד?

כאן מגיעה שאלת היסוד הנפשי. הוא קיבל מוואלה הטבות. הוא נתן לבזק הטבות. האם היה מודע לדיל? האם ידע שאלוביץ' נותן לו סיקור חיובי ומעורבות בוואלה כי הוא זקוק לטובה גדולה בענין בזק?

את זה צריך להוכיח במשפט השוחד. בלי מודעות נפשית, אין שוחד.

תגידו: יאיר ושרה ידעו ודיברו על כך, איך הוא לא ידע?

אז היועמ"ש אביחי מנדלבליט קבע שיאיר ושרה אינם נאשמים. שאין די הוכחה שהם ידעו על הדיל.

להעיד במשפט אסור להם, כי בן אינו מעיד נגד אביו ואשה אינה מעידה נגד בן זוגה.

השופטים אמרו בשבוע שעבר שידיעתם אינה מוכיחה את ידיעתו. הם לא בהכרח שיתפו אותו.

לפיכך, מעשיהם ודיבוריהם, עדיין לא מספיקים כדי להוכיח את היסוד הנפשי של מודעות נתניהו.

יתכן שהתצריף של העדויות יראה לשופטים שלנתניהו היתה מודעות, יתכן שלא.

ההקשבה הרציפה למשפט יוצרת תחושה מוזרה. נדמה שהשוחד והשחיתות יוצאים מכל החורים והסדקים, שהאולם מתפוצץ מרוב שחיתות, נורמות פסולות, ניצול כוח שלטוני לרעה, אובססיית תקשורת, טרלול, שקרים, ומעשי שחיתות של משפחת נתניהו.

אבל משפט הוא משפט, לא אכפת לו שהאולם מתפוצץ. לא אכפת לו ששרה נתניהו שלחה את ניר חפץ לשלמה פילבר כדי לומר לו שיפסיק לעזור לבזק משום שוואלה מאכזב. משפט פלילי בנוי על ראיות שהושגו בדרך כשרה, על כשרון הפרקליטים וגם על האווירה הציבורית.

לכן, אף שאנו חשים את השחיתות והשוחד ברמ"ח אברינו הציבוריים, אין לדעת איך יסתיים המשפט הזה, אם יסתיים. יתכן שלמרות הרקבון הגדול, לא יורשע נתניהו בשוחד. יתכן שכן.

אף שאנו חשים את השחיתות והשוחד ברמ"ח אברינו הציבוריים, אין לדעת איך יסתיים המשפט הזה, אם יסתיים. יתכן שלמרות הרקבון הגדול, לא יורשע נתניהו בשוחד

איך שהוא, גם הרשעה במרמה ובהפרת אמונים אינה חגיגה גדולה, והעונש עליה הוא במאסר בפועל.

אסתר קופמן, בת 43. מזכירה בבית ספר באזור המרכז, ואם לשבעה ילדים. השתיים הגדולות נשואות והיא כבר סבתא. אוהבת מאד לשחות, בעיקר חתירה, פעם חלמה להיות מדריכת שחיה. כנראה לא יקרה בגלגול הזה. הגדרת הזהות הראשונה שלה, בעיני עצמה, היא 'אשה'. לפני אמא, לפני חרדית. קודם כל אשה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 743 מילים
סגירה