נקודת החזרת מוצרים אלקטרוניים והשתתפות בהגרלה של "המרוץ למיחזור" של אקומיוניטי בקניון עזריאלי בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי)
עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי

קמפיין במחלוקת: עידוד למיחזור או תדלוק תרבות הצריכה?

תאגיד מיחזור הפסולת האלקטרונית "אקומיוניטי" השיק קמפיין נרחב בכיכובו של רון שחר ● "המרוץ למיחזור" קורא לציבור להחזיר מוצרי חשמל ובתמורה להשתתף בהגרלה על חבילת מוצרי חשמל חדשים לבית ● הקמפיין מעורר מחלוקת עזה בענף המיחזור - ואת זעמו של המשרד להגנת הסביבה

התפאורה מרשימה: רון שחר ניצב בלב מנחת המסוקים שבראש המגדל העגול של עזריאלי, תל אביב רבתי משתרעת למרגלותיו. "אזרחי ישראל", הוא אומר בטון דרמטי, "את המרוץ הזה אתם לא רוצים להחמיץ".

בשלב הזה הוא מזניק את המרוץ שכולנו מוזמנים להתחרות בו: אמנם לא מדובר ב"מרוץ למיליון", תכנית הריאליטי שאותה שחר מנחה, אבל גם ב"מרוץ למיחזור", שמתקיים במהלך ימי החנוכה, יש פרסים: בין המשתתפים תוגרל "חבילה ענקית" של מכשירי חשמל שממלאים את המסך.

הקמפיין של תאגיד מיחזור הפסולת האלקטרונית "אקומיוניטי" הושק השבוע בקול תרועה, תוך שהוא עולה בערוצי הטלוויזיה המסחריים ובמדיות החברתיות.

בסרטון המושקע שחר מזמין את הציבור להביא שני מכשירים חשמליים ישנים לאחד מארבעת קניוני עזריאלי בערים הגדולות – תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע – ובתמורה להשתתף בהגרלה שבה, כאמור, ביתם של הזוכים יאוכלס במכשירי חשמל חדשים.

רוצו למחזר

Posted by Eyal Huber Levy on Monday, November 22, 2021

עוד לפני שנחשף לציבור, כשהסרטון עדיין הופץ במעגלים מוגבלים, הוא כבר חולל סערה בקרב גורמים בעולם המיחזור והסביבה.

"זה מזעזע, פשוט מזעזע", אומר גורם שעוסק בתחום. "במקום להשתמש בתקציב הפרסום כדי להסביר לציבור איך ממחזרים פסולת אלקטרונית, כמה פוטנציאל של זיהום ורעילות יש במכשירי חשמל ולמה זה כל כך חשוב למסור אותם למיחזור ולא לערבב אותם עם הפסולת הרגילה, הופכים את זה לריאליטי שבו הפרס הוא ערימה של מכשירי חשמל שחלקם בוודאי בכלל לא נחוצים. זה עידוד מובהק של תרבות הצריכה וזה הפוך לחלוטין מהמסר שהתאגיד אמור להעביר לציבור".

"זה מזעזע, פשוט מזעזע. הופכים את זה לריאליטי שבו הפרס הוא ערימה של מכשירי חשמל שחלקם בוודאי בכלל לא נחוצים. זה עידוד מובהק של תרבות הצריכה וזה הפוך לחלוטין מהמסר שהתאגיד אמור להעביר"

"אקומיוניטי" הוא אחד משני התאגידים לאיסוף פסולת אלקטרונית שפועלים בישראל. כמו התאגיד השני, מ.א.י., הוא מוכר על ידי המשרד להגנת הסביבה ופועל תחת הרגולציה וההנחיות שלו. בתחומי מיחזור מקבילים פועלים "תמיר" שאוסף את האריזות באמצעות הפחים הכתומים ואל"ה שאוספת את בקבוקי הפלסטיק.

מאמצי ההסברה בתחום הזה בדרך כלל מתמקדים בהעברת מידע לציבור איך למחזר ולמה זה חשוב. דוגמה מוכרת היא הקמפיין המתמשך של "תמיר" באמצעות החתול הג'ינג'י (בדיבובו של ציון ברוך). בדרך כלל קמפיינים כאלה מקבלים את ברכתו של המשרד להגנת הסביבה. לדעת גורמים בעולם המיחזור, הקמפיין של אקומיוניטי חריג מאוד בנוף.

דדי החתול הג'ינג'י מקמפיין תאגיד המיחזור "תמיר" (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
דדי החתול הג'ינג'י מקמפיין תאגיד המיחזור "תמיר" (צילום: צילום מסך, יוטיוב)

"זה כאילו שאל"ה יזמינו את הציבור למסור בקבוקים למיחזור ובתור פרס לזוכה ימלאו לו את הבית בשישיות של קוקה קולה", אומר גורם בתחום. "ככה מצמצמים את צריכת המכשירים האלקטרוניים ואת השפעתם על הסביבה?"

"זה כאילו שאל"ה יזמינו את הציבור למסור בקבוקים למיחזור ובתור פרס לזוכה ימלאו לו את הבית בשישיות של קוקה קולה. ככה מצמצמים את צריכת המכשירים האלקטרוניים ואת השפעתם על הסביבה?"

גם במשרד להגנת הסביבה לא אוהבים, בלשון המעטה, את הקמפיין של "אקומיוניטי". בתגובה לפניית זמן ישראל, נמסר מהמשרד: "הסרטון והקמפיין האמורים של חברת אקומיוניטי לא הובאו עד כה לאישור רשמי של המשרד להגנת הסביבה. הסרטון לא אושר על ידי המשרד להגנת הסביבה, והפרס המובטח בו עומד בניגוד מוחלט למדיניות המשרד בכל הקשור להפחתת צריכה ומניעת פסולת במקור.

"כפי שהובהר לחברת אקומיוניטי, במהלך בירור שנערך בנושא, קיים חשש כי הקמפיין לא עומד בהוראות החוק לעניין פעולות ההסברה המותרות. המשרד להגנת הסביבה ישקול את צעדיו בהתאם לסמכויות המוקנות לו בחוק".

ב"אקומיוניטי" רואים את הדברים אחרת לגמרי. גורמים בסביבת התאגיד טוענים שהוא כלל לא זקוק לאישור מהמשרד להגנת הסביבה בטרם העלאת קמפיינים וכי הוא לא מחויב לחנך את הציבור להפחתת הצריכה – אלא לעידוד המיחזור.

שלל הפרסים ב"מרוץ למיחזור" של אקומיוניטי (צילום: עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי)
שלל הפרסים ב"מרוץ למיחזור" של אקומיוניטי (צילום: עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי)

"אם אתה רוצה להניע את הציבור הישראלי למחזר", אומר גורם בתחום המיחזור ששולל את הביקורת על התשדיר, "צריך לדבר אליו בשפה שהוא מבין, השפה של הערוצים המסחריים. כשאנשים שומעים שיש הגרלה הם מגיעים. אם אלפי אנשים ימסרו מכשירי חשמל למיחזור במקום לזרוק אותם לפח, וכנגד זה כמה זוכים בהגרלה יקבלו מכשירים חדשים – מדובר ברווח גדול לסביבה ולמודעות הציבורית".

"אם אלפי אנשים ימסרו מכשירי חשמל למיחזור במקום לזרוק אותם לפח, וכנגד זה כמה זוכים בהגרלה יקבלו מכשירים חדשים – מדובר ברווח גדול לסביבה ולמודעות הציבורית"

מ"אקומיוניטי" נמסר בתגובה: "תאגיד אקומיוניטי למיחזור פסולת אלקטרונית פועל על פי הנחיות החוק בלבד, כך גם במסגרת הקמפיין הנוכחי לעידוד והסברה לציבור על חשיבות המיחזור של פסולת אלקטרונית.

"על פי החוק נדרש התאגיד לקיים פעולות הסברה לציבור הרחב הכוללות בין היתר הסברה על חשיבות הפסולת האלקטרונית והאיסור להשליכה כשהיא מעורבת לצד האפשרויות למיחזורה.

"במסגרת הקמפיין הנוכחי, המקיים את הוראות החוק באופן מדויק, נחשפים מדי יום מאות אלפים לחשיבות המיחזור של פסולת אלקטרונית ואלפים הונעו לפעולה ונחשפו לפעולות ההסברה בעמדות הפרוסות ברחבי הארץ.

"לראייה, מתוצאות סיכום היום הראשון של הקמפיין עולה כי הציבור אכן מפנים את המסרים ומשתף פעולה – דבר הבא לידי ביטוי בכמות המכשירים האלקטרוניים שנאספו והועברו למיחזור. תאגיד אקומיוניטי ימשיך לפעול בשיתוף פעולה ובהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה".

נקודת החזרת מוצרים אלקטרוניים והשתתפות בהגרלה של "המרוץ למיחזור" של אקומיוניטי בקניון עזריאלי בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי)
נקודת החזרת מוצרים אלקטרוניים והשתתפות בהגרלה של "המרוץ למיחזור" של אקומיוניטי בקניון עזריאלי בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של אקומיוניטי)

העימות הנוכחי בין המשרד להגנת הסביבה לבין "אקומיוניטי" לא נולד בחלל ריק. מדובר בגוף שנסיבות הקמתו ייחודיות ואפילו מרגשות. במקור מדובר בעמותה שהוקמה על ידי ד"ר דני קוגן, רופא שיניים, שבן הזקונים שלו אובחן בגיל צעיר כבעל צרכים מיוחדים.

קוגן גילה לתדהמתו שכשאנשים עם צרכים מיוחדים מגיעים לגיל בגרות, כמעט אין בישראל מסגרות שמתאימות להם ורבים מהם עובדים בעבודות דחק כמו ספירת ברגים תמורת שכר משפיל.

כדי להציע אופק לאוכלוסייה שבנו משתייך אליה, קוגן הוא הקים עמותה ומפעל קטן – "אקולוגיה לקהילה מוגנת" – שמעסיק בשכר הוגן קרוב למאה עובדים עם צרכים מיוחדים שעוברים הכשרה ומתמחים בפירוק מחשבים ומכשירים אלקטרוניים. בגמר הפירוק משתמשים בחלקים כדי להתקין מכשירים חדשים שמוצעים לקהל במחירים אטרקטיביים. מדובר במיזם אנושי וסביבתי שאפשר לומר עליו רק מילים טובות.

לימים, לאחר שעבר החוק למיחזור פסולת אלקטרונית והפוטנציאל הכלכלי של התחום גדל, הוקמה זרוע נוספת של "אקומיוניטי" (בשותפות עם תאגיד המיחזור האירופי ERP) – תאגיד לאיסוף פסולת אלקטרונית, אלא שכאן ההרמוניה עם המשרד להגנת הסביבה פסקה והדימוי הנקי נסדק קשות.

בקיץ האחרון הטיל המשרד להגנת הסביבה על אקומיוניטי – ולא בפעם הראשונה – קנס גבוה בסך 1.8 מיליון שקל בגין 13 הפרות שונות של החוק ש"עלולות לגרום לזיהום סביבתי", כהגדרת המשרד. התאגיד ערער על העונש וכיום ההכרעה מונחת לפתחו של בית משפט השלום בירושלים.

בקיץ האחרון הטיל המשרד להגנת הסביבה על אקומיוניטי – ולא בפעם הראשונה – קנס גבוה בסך 1.8 מיליון שקל בגין 13 הפרות שונות של החוק ש"עלולות לגרום לזיהום סביבתי", כהגדרת המשרד

לא ברור אם המשרד להגנת הסביבה ינקוט בהליכי אכיפה – כפי שהוא רומז בתגובתו לזמן ישראל – גם בעקבות הקמפיין הנוכחי, אבל הוא בוודאי מוסיף עוד קיסם למדורת היחסים הרעועים בין הרגולטור לתאגיד, שני גורמים שאמורים לעבוד כתף אל כתף למען הסביבה.

עוד 985 מילים
סגירה