ההשלכות של הכרזת בריטניה על חמאס כארגון טרור

הנשיא יצחק הרצוג וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפתח דאונינג 10 בלונדון, 23 בנובמבר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
הנשיא יצחק הרצוג וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפתח דאונינג 10 בלונדון, 23 בנובמבר 2021

בריטניה הצליחה להפתיע את ארגון חמאס והנחיתה עליו מכה מדינית, כלכלית ומורלית קשה בכך שהכריזה עליו כארגון טרור. להכרזה הבריטית יש השלכות חשובות. בשורה התחתונה היא  תתרום להחלשת כוחו של חמאס ולחשיפת פעילות הטרור שלו.

הפרלמנט הבריטי אישר בסוף השבוע שעבר את הצעת החוק של שרת הפנים הבריטית פריטי פטאל להכריז על ארגון חמאס, על שלוחותיו הצבאיות והמדיניות, כארגון טרור, מעתה ואילך ארגון חמאס חשוף מבחינה משפטית לחקירות, מעצרים וענישה של מערכת אכיפת החוק הבריטית. כל פעיל של חמאס בבריטניה עשוי להיות מורשע בהליך משפטי בעונש של עד 14 שנות מאסר.

מעתה ואילך חמאס חשוף משפטית לחקירות, מעצרים וענישה של מערכת אכיפת החוק הבריטית. כל פעיל חמאס בבריטניה עשוי להיות מורשע בהליך משפטי ולהיענש עד 14 שנות מאסר

החוק החדש של בריטניה נגד חמאס הוא הצלחה גדולה של ישראל מבחינה מדינית והסברתית. קהילת המודיעין הישראלית העבירה חומר מודיעיני חשוב לממשלת בריטניה וה-MI6 והדרג המדיני הצליח לשכנע את ממשלת בריטניה ללכת בדרך הזו.

תיקון החוק הבריטי בעניין חמאס עבר בפרלמנט הבריטי ללא התנגדות האופוזיציה, דבר שמעיד על כך שארגון חמאס מאבד תמיכה למרות הקשר ההדוק שלו לתנועת "האחים המוסלמים" בבריטניה.

בחמאס מודאגים מאוד, ומנהיג הארגון אסמעיל הניה הורה לנסות ולפעול נגד ההחלטה הבריטית באמצעים מדיניים ומשפטיים, חמאס שכר את שירותיהם של עורכי דין בריטים המתמחים בחוק הבריטי כדי לנסות ולפעול באופן משפטי לשינוי ההחלטה והחקיקה.

גורמים בריטיים מסרו, כי הדרג המדיני הבריטי השתכנע שארגון חמאס נתון תחת שליטה איראנית מוחלטת וכי הוא מנצל את בריטניה כמרכז פעילות כספית ותקשורתית. זאת כדי לתמוך בזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, הממשיכה להצטייד ברקטות חדשות ובמל"טים איראניים לקראת סבב לחימה חדש נגד ישראל.

מקורות המימון של חמאס בבריטניה

סעודיה חשפה את הפעילות הכספית של חמאס בבריטניה באמצעות אתר "אל-ערביה נט",אשר חשף ב-28 בנובמבר את המקורות לגיוס כספים עבור הארגון.

בדיווח שלו נמסר כי ההשקעות של תנועת חמאס בבריטניה עד 2020 עלו על חצי מיליארד דולר.

גורמים בריטיים מסרו, כי הדרג המדיני הבריטי השתכנע שחמאס נתון תחת שליטה איראנית מוחלטת, ומנצל את בריטניה כמרכז פעילות כספית ותקשורתית, לתמיכה בזרוע הצבאית שלו ברצועה

עד לא מזמן היו  למנהיגי חמאס בבריטניה חשבונות בנק פרטיים בבנק HSBC. בראש הבכירים האלה עמד אנס אלתכריתי, איש תנועת "האחים המוסלמים", שעמד בראש מוסד "קרטבה", שתנועת חמאס הייתה שותפה בו וניצלה אותו כדי לאסוף כספים ותרומות בתירוץ של תמיכה בבעיה הפלסטינית.

גם בכיר חמאס מוחמד כאט'ם אלצוואלחה היה מעורב בפעילות הזו, מהחשבונות האלה הכסף עבר לחשבון של תנועת חמאס.

באירופה הייתה בריטניה המרכז הראשי לאיסוף כספים אחריה צרפת וגרמניה.

ביבשת אפריקה הייתה מצרים המרכז הראשי לאיסוף כספים ואחריה דרום אפריקה. ביבשת אסיה המרכז הראשי להשקעות היה בסוריה ובלבנון.

תנועת חמאס גם עסקה בהלבנת כספים והברחת סחורות אסורות. גורמי ביטחון (ערביים) עקבו אחרי הברחת 5 מיליון כדורים לעידוד החשק המיני שהוברחו למדינה ערבית ונמכרו במחיר מופחת ממחירם האמיתי, שלא לדבר על מכוניות מוברחות, מלט, חומרי בניין ומוצרי מזון במהלך סבבי הלחימה שהיו ברצועת עזה שמהם היא הרוויחה כסף רב.

על פי הדיווח שפירסם אתר "אלערביה נט", תנועת חמאס הפקידה את הכספים בבריטניה על פי הנחיות תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, היא הקימה בבריטניה לבדה 60 אגודות צדקה וקרן כספית כדי לאסוף כספים.

חמאס עסקה גם בהלבנת כספים והברחת סחורות אסורות. גורמי ביטחון (ערביים) עקבו אחרי הברחת 5 מיליון כדורים לעידוד החשק המיני, שהוברחו למדינה ערבית ונמכרו במחיר מופחת ממחירם האמיתי

בין המוסדות הבולטים שהקימה היו אגודת MAB ומוסד "קרטבה" וארגון הסיוע האסלאמי, שקיבלו גם כספים מממשלת בריטניה.

כמו כן היא הקימה את "המועצה האסלאמית" שהיו לה 500 שלוחות של חמאס ו"האחים המוסלמים" ברחבי בריטניה.

בנוסף היא שלטה ב"קרן  הפלסטינית לסיוע ופיתוח", שהיו לה 11 סניפים בבריטניה ולכולם חשבונות בבנקים בריטיים. בעקבות ההחלטה החדשה של ממשלת בריטניה הכסף הזה  יוקפא או יוחרם.

על פי הדיווח, חמאס העבירה כספים מהמוסדות שלה בבריטניה לחשבון "בנק אל אנתאג'" ששייך לה ברצועת עזה. למרות שהיא טוענת שמדובר בבנק אסלאמי, הכסף הועבר לחשבונות פעיליה ברצועת עזה.

ההשלכות על חמאס

לאישור החוק החדש בבריטניה נגד חמאס יש כמה השלכות חשובות.

1

ההחלטה הזו של ממשלת בריטניה מסייעת למאבק המדיני וההסברתי של מדינת ישראל. יש לקוות שישראל תדע למנף אותה לצרכים האלה. היא מסייעת להשפיע על מדינות אחרות ללכת בדרכה של בריטניה ולהכריז על חמאס כארגון טרור. היא גם מעודדת מדינות ערביות, המתנגדות לתנועת חמאס ולתנועת "האחים המוסלמים", ללכת בעקבות בריטניה ואף לנרמל את היחסים עם ישראל.

החלטת ממשלת בריטניה מסייעת למאבק המדיני וההסברתי של ישראל ויש לקוות שישראל תדע למנף אותה לצרכים אלה. היא גם מסייעת להשפיע על מדינות אחרות ללכת בדרכה

2

ההחלטה הבריטית גם תסייע לישראל להיאבק משפטית נגד הפניות הפלסטיניות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הטוענות כי  ישראל מבצעת "פשעים וטרור" בשטחים.

3

יש עוד השלכה חשובה להכרזה הבריטית על חמאס כארגון טרור: היא נותנת הצדקה מוסרית וביטחונית לישראל לצאת למבצע צבאי גדול ברצועת עזה כדי להגן על עצמה מפני התקפות הרקטות של חמאס. ההכרזה הבריטית מסייעת להכין את דעת הקהל הבינלאומית כי ישראל נלחמת נגד תנועת טרור השולטת ברצועה ומשתמשת בה כבסיס להתקפות על אזרחי ישראל.

4

אפקט ההרתעה – הנהגת חמאס חוששת שבריטניה תפגע במערכת הכספית שהיא הקימה בלונדון בעקבת ההכרזה על התנועה כארגון טרור. עשרות מיליארדי דולרים נמצאים בסכנה. מדובר בכסף שאמור לזרום למנהיגי חמאס לצורך השקעות במדינות שונות בעולם ועכשיו הוא נתון בסכנה, לכן ההתקפה של הנהגת חמאס על בריטניה היא כה חריפה.

5

ארגון חמאס צפוי לאבד נוכחות תקשורתית גדולה שיש לו בבריטניה באמצעות אתרי אינטרנט וארגוני תקשורת שונים.

6

חמאס יאבד את נוכחותו הפוליטית והתמיכה בפעילות אסלאמית בבריטניה. התשתית הפוליטית שהוא הקים בסיוע תנועת "האחים המוסלמים" נמצאת בסכנת היחלשות או קריסה.

בתנועת "האחים המוסלמים" בבריטניה חוששים שנוצר תקדים מסוכן וכי המודיעין הבריטי עלול "להתלבש" עליהם מחדש לאחר שנחלצו בעבר מחקירות גורמי הביטחון הבריטיים בחשד של תמיכה בטרור.

7

החלטת בריטניה תביא כנראה לצמצום פעילות ארגון חמאס בחו"ל במיוחד ביבשת אירופה.

לסיכום:

בריטניה הנחיתה מכה מדינית ומורלית קשה ומפתיעה על ארגון חמאס.

ההודעה הבריטית פורסמה ערב ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בבריטניה ויש בה גם מסר חשוב לקהילה היהודית בבריטניה בדבר המחוייבות של הממשלה הבריטית להגן עליה מפני תופעות האנטישמיות.

בריטניה הנחיתה מכה מדינית ומורלית קשה ומפתיעה על חמאס, ערב ביקור הרצוג בבריטניה, ויש בה מסר חשוב לקהילה היהודית שם, בדבר מחוייבות הממשלה להגן מאנטישמיות

בריטניה היא מדינה חשובה שגם חברה במועצת הביטחון של האו"ם. יש בה פעילות ענפה של תנועת "האחים המוסלמים", שהיא תנועת האם של חמאס, והחלטת שרת הפנים מהווה גם מסר אזהרה לתנועה הזו.

יש בהחלטה הזו גם מסר לממשל ביידן, שמשתעשע ברעיון הקמת ממשלת פלסטינית מאוחדת של פת"ח ביחד עם חמאס כדי לאפשר תחילת משא ומתן מחודש עם ישראל.

ההחלטה הזו מחזקת את עמדת "הרביעיה הבינלאומית" (הקוורטט) שהציבה 3  תנאים להידברות עם חמאס: גינוי הטרור, הכרה בישראל וקבלת כל ההסכמים שנחתמו בינה לבין אש"ף.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,020 מילים
סגירה